handdator

Visa fullständig version : Styrka på få kalorier


ReQard
2004-03-01, 21:15
Liknar ett annat nytt inlägg här som påminde mig om en sak. Jag har länge undrat om man kan öka i styrka när man deffar, tar morgonpromenader, kör intervall o äter lite kalorier. Jag skulle vilja köra ca4-7reps o maxa lite, skulle det ge något resultat med så lite kalorier man ska äta under deffen

AndersHermansson
2004-03-02, 00:40
Det är ingen idé att förvänta sig en ökning i muskelstyrka under en deffperiod. Det behöver man inte ens vara en vetenskapsman för att berätta :)

Shadow Warrior
2004-03-02, 08:52
Originally posted by AndersHermansson
Det är ingen idé att förvänta sig en ökning i muskelstyrka under en deffperiod. Det behöver man inte ens vara en vetenskapsman för att berätta :)

För att öka i styrka behöber man bara äta tillräckligt för att musklerna ska återhämta sej/bli effektivare (starkare)! Man kan mycket öka i styrka och gå ner i vikt. men det är klart... gör man 20set per muskelgrupp så kanske det inte går....

Dolce
2004-03-02, 11:01
Originally posted by Shadow Warrior


För att öka i styrka behöber man bara äta tillräckligt för att musklerna ska återhämta sej/bli effektivare (starkare)! Man kan mycket öka i styrka och gå ner i vikt. men det är klart... gör man 20set per muskelgrupp så kanske det inte går....

Sen jag började deffen för 3 veckor sen drygt så har jag gått från att pumpa på 3*8/77.5 kg(tungt) till lätta 3*8/80kg i bänkpress, så nog går det att öka i styrka, ligger drygt 1000kcal under vad jag förbränner varje dag.

ReQard
2004-03-02, 13:41
kan man öka, isåfall måste man väl vila längre, efterssom man inte äter lika mycket kolisar

Koskit
2004-03-02, 14:42
Tror inte ökning på "naturligt" sätt är möjlig.
Mer på bibehållen massa.

King Grub
2004-03-02, 14:44
Originally posted by Koskit
Tror inte ökning på "naturligt" sätt är möjlig.
Mer på bibehållen massa.

Det var väl styrkeökningar, inte muskelmasseökningar, det var frågan om. Och det går definitivt. Svårare än om man :eating: :eating: :eating: men det går.

Koskit
2004-03-02, 14:45
Attans, fel ord :em:

z_bumbi
2004-03-02, 14:53
Originally posted by ReQard
kan man öka, isåfall måste man väl vila längre, efterssom man inte äter lika mycket kolisar

Beror på hur lågt du går i kolisarna, fyller du på efter varje pass så har du ju i alla fall hyggligt i förråden samt för maxstyrka går det ju åt mer kreatinfosfat. :)

ceflower
2004-03-02, 16:51
beror väl på hur tränad man är när man börjar.. om man aldrig lyft en vikt i hela sitt liv kan man nog räkna med ökad styrka samtidigt som man får ner i vikt av kondition...

fast det beror nog mest på att man vänjer kroppen. musklerna blir väl inte större precis, men man klarar iaf mer.

adde
2004-03-02, 17:09
Jag kan hålla styrkan rätt långt in i deffen, första och andra settet brukar gå "som vanligt" fram till några veckor före tävling. Resten av passet är ofta med kortare vila och högre reps.

/adde

ReQard
2004-03-03, 20:37
är det nån ide o ta kreatin när man deffar, eller segar det bara ner deffen

King Grub
2004-03-03, 20:40
Originally posted by ReQard
är det nån ide o ta kreatin när man deffar, eller segar det bara ner deffen

Visst är det idé. Kreatin försämrar inte fettförbränningen.

Starke_arvid
2004-03-03, 21:35
Inför J-SM så var jag tvungen att gå ner 7kg för att komma in i min viktklass, jag lyckades gå ner ca 5-5,5kg och resten fixade jag via bastun och annat sätt. Det hela gick på 3 veckors tid, jag har aldrig varit i bättre form sen dess, grymt explosiv och hård.

Det enda jag gjorde var att lägga om min kost, skärde av kolisarna vid 20:00 och gick en liten promenad på kvällen för att tömma ut lite glykogen(främst från levern). För att på morgonen gå en promenad på ca en 40min efter jag hade vaknat. Körde inte med något speciellt tillskott utan fokuserade mig enbart på glykogenet och att röra mig allmänt mer om dagarna.

Det viktiga är träningsupplägget för din styrka, jag körde iof en toppning inför tävlingen. Men du bör nog lägga ner lite tid på periodisering osv.

M v h // S_A

Viveqa
2004-03-03, 22:46
Jo styrkan kan öka på låga kal då den beror på mycket mer än muskelmassan som inte lär öka.