handdator

Visa fullständig version : 5/3/1 och högvolym


JDoe
2013-07-05, 08:28
Först tänkte jag bara be om ursäkt för ännu en schematråd. Hade för mig att det fanns en samlingstråd men jag lyckades inte hitta den när jag sökte och gjorde därför en ny tråd. Känns som att det kan vara aktuellt med ett underforum för schemafrågor? Men det är inte det min tråd handlar om i huvudsak.

Jag har kört ett 5/3/1 schema primärt för styrka i cirkus 1.5 år. Helkroppspass 3 gånger i veckan med lågt repsintervall och relativt lågvolym. Sedan i februari har jag gått ner 13 kg och känner att jag nu mest består av senor och skelett.

Tanken nu är att jag ska ligga på kaloribalans i ett par månader och tänkta testa lite mer volym och högreps. Så nu har jag dragit på rätt ordentligt med volymen och tänkte fortsätta köra bänk och böj två gånger i veckan. Jag tänkte ligga 1-2 reps från fail som max. Schemat tar i snitt 5 dagar att gå genom och om tid finns tänkte jag köra ytterligare ett ryggpass fast då utan mark då det annars skulle bli för tätt inpå för bröst, axlar och böjen. Jag har tryckt in 1rm-vikter för tydlighetens skull i schemat, och har tänkt att få in någon slags procentuell vikt även på benpressen men är inte säker på vad som är lagom då jag inte kört den övningen på ett par år. Vill gärna ha lite planerad progression iaf riktvärden även på assistansen. Har funderat på att flytta militärpressen till pass 1 istället, tankar på det? Kanske flytta magövningarna till pass 3 då också för att minska lite på volymen på pass 2?

Men en av mina frågor är om det är för mycket volym? Är det bättre att jag bara går på det här schemat istället http://www.jimwendler.com/2012/09/531-and-bodybuilding/ ? Nackdelen är att det är för fyra dagar när jag hellre kör 3 som målsättning. Jag vill också köra bänk och böj 2 gånger i veckan istället för det här schemat där det bara är 1 gång.

Kanske ett rent push/pull/leg istället? Har kikat på proxys som verkar bra men som faller lite på tidigare punkter om bänken och böjen.

Det nya schemat:
https://docs.google.com/file/d/0BwtkWyCX_PMuOUQ5cXlOeDBlSG8/edit?usp=sharing

Morty
2013-07-05, 08:48
Du kan köra det schemat rullande 3x/vecka istället. Kanske behöver du inte deloaden då.

JDoe
2013-07-05, 08:54
Du kan köra det schemat rullande 3x/vecka istället. Kanske behöver du inte deloaden då.

Jag tror det är någonstans där jag kommer hamna, 3x/veckan. Deload hade jag tänkt att lägga in efter 2 genomförda cykler på ett ungefär eller när jag stagnerar. Funderar på att lägga in ett pass med marklyftsvarianter de veckor jag får tid över eller då ett ryggpass utan mark. Egentligen är jag inte förtjust i att dela upp efter veckor då jag ofta jobbar helger också.

hillbilly90210
2013-07-05, 10:14
Kolla in nya boken, Beyond 5/3/1. Står en del om att assistera med hög volym.

JDoe
2013-07-05, 11:23
Kolla in nya boken, Beyond 5/3/1. Står en del om att assistera med hög volym.

Är den rätt bok att köpa? Saken är den att jag inte köpt en enda av hans böcker hittills... Bara läst gratisartiklar på nätet. Kanske dags att stödja wendler när jag ändå tränat efter hans idéer så länge.

hillbilly90210
2013-07-05, 19:19
Är man redan väl insatt i grunderna tycker jag att den var värd att köpa. Många varianter som jag själv kanske inte skulle tänkt på annars, men vet också att andra här på forumet inte håller med.

Alexton
2013-07-05, 22:30
Jag har 3 av hans böcker inclusive beyond och jag tror nog att 5/3/1 beyond är den som är bäst eftersom den har uppdaterade program och är egentligen bara en samling av massor av dem.