handdator

Visa fullständig version : Glutenfri kost minskar fettinlagring, inflammation och insulinresistens.


tjing
2013-07-04, 20:06
Gluten-free diet reduces adiposity, inflammation and insulin resistance associated with the induction of PPAR-alpha and PPAR-gamma expression.

Abstract:

Gluten exclusion (protein complex present in many cereals) has been proposed as an option for the prevention of diseases other than coeliac disease. However, the effects of gluten-free diets on obesity and its mechanisms of action have not been studied. Thus, our objective was to assess whether gluten exclusion can prevent adipose tissue expansion and its consequences.

C57BL/6 mice were fed a high-fat diet containing 4.5% gluten (Control) or no gluten (GF). Body weight and adiposity gains, leukocyte rolling and adhesion, macrophage infiltration and cytokine production in adipose tissue were assessed. Blood lipid profiles, glycaemia, insulin resistance and adipokines were measured. Expression of the PPAR-α and γ, lipoprotein lipase (LPL), hormone sensitive lipase (HSL), carnitine palmitoyl acyltransferase-1 (CPT-1), insulin receptor, GLUT-4 and adipokines were assessed in epidydimal fat.

Gluten-free animals showed a reduction in body weight gain and adiposity, without changes in food intake or lipid excretion. These results were associated with up-regulation of PPAR-α, LPL, HSL and CPT-1, which are related to lipolysis and fatty acid oxidation. There was an improvement in glucose homeostasis and pro-inflammatory profile-related overexpression of PPAR-γ. Moreover, intravital microscopy showed a lower number of adhered cells in the adipose tissue microvasculature. The overexpression of PPAR-γ is related to the increase of adiponectin and GLUT-4.

Our data support the beneficial effects of gluten-free diets in reducing adiposity gain, inflammation and insulin resistance. The data suggests that diet gluten exclusion should be tested as a new dietary approach to prevent the development of obesity and metabolic disorders.

J Nutr Biochem. 2013 Jun;24(6):1105-11.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23253599

Zorgus
2013-07-04, 20:25
Glutenfritt är just stort i USA just nu, lär väl komma hit snart också.

Gober
2013-07-04, 20:33
Japp, LCHF-sekten kommer ersättas av Gluten-sekten :)

begt
2013-07-04, 20:42
Har mer och mer börjat gå ifrån gluten (bröd främst), särskilt i stora mängder eftersom det är svårt att träna med en mer eller mindre orolig mage. Passande att det kan finnas fler fördelar med att undvika gluten.

Tur att havregryn inte innehåller gluten (i värsta fall mycket små mängder)...

tjing
2013-07-04, 20:48
Grupperna hade för övrigt samma energiintag.

Doctor Snuggles
2013-07-04, 21:09
Intressant. Fan att man älskar bröd. :)

stevebc
2013-07-04, 21:12
Jag har testat att sluta äta bröd, gryn och pasta i några veckor nu. Jag har tidigare alltid varit kritisk till anti-glutenmaffian. "Kolla på näringsvärdet, det är ju inte så illa ändå, kostfiber är ju bra" osv... Mina tidigare inlägg på det här forumet har varit till förmån för spannmål, särskilt havregryn!

Jag har nu blivit av med (ganska mild) halsbränna som jag haft till och från i kanske 10 år.

Jag slipper även använda en halv toarulle varje gång det är dags.

Det är ju uppenbart att, kanske inte gluten, men något i sädesslag får min kropp att reagera. Om det inte hade varit för anti-glutenmaffian hade jag nog aldrig testat att låta bli något som Livsmedelsverket rekommenderat i stora mängder, dagligen. Absurt, när det finns så bra alternativa källor.

Hobbes
2013-07-04, 21:29
Intressant. Fan att man älskar bröd. :)

Åt två skivor bröd till frukost till mina ägg - Silver Hills omega flax inhandlat på Costco. Om någon frågat mig för några år sedan hade aldrig trott det var möjligt - men är ju otroligt gott bröd!

Utbudet var inte lika stort i Sverige upplevde jag vid min vistelse denna jul. I Canada är det oerhört vanligt även på resturang och snabbmatställen.

Har blivit testad för celiak men det var negativt dock rekommenderade de mig att avstå.

Men jag tror vi haft denna diskussion förr:) och allt jag skriver är anekdotiskt (kan man skriva så) till någon själv provar.

Ola Wallengren
2013-07-04, 21:38
Om man var en C57BL/6 mus ändå, livet hade varit enkelt.

Doctor Snuggles
2013-07-04, 21:41
Åt två skivor bröd till frukost till mina ägg - Silver Hills omega flax inhandlat på Costco. Om någon frågat mig för några år sedan hade aldrig trott det var möjligt - men är ju otroligt gott bröd!

Utbudet var inte lika stort i Sverige upplevde jag vid min vistelse denna jul. I Canada är det oerhört vanligt även på resturang och snabbmatställen.

Har blivit testad för celiak men det var negativt dock rekommenderade de mig att avstå.

Men jag tror vi haft denna diskussion förr:) och allt jag skriver är anekdotiskt (kan man skriva så) till någon själv provar.

Vilken diskussion? Vad är anekdotiskt?

Halvar
2013-07-04, 21:45
Om man var en C57BL/6 mus ändå, livet hade varit enkelt.

hahah tack

difeddy
2013-07-04, 22:10
om man var en c57bl/6 mus ändå, livet hade varit enkelt.

:d

ddavid
2013-07-04, 22:39
Då det handlar om upplevda fördelar med att välja glutenfritt tycker jag det börjar likna LCHF-ares påståenden. Ingen verkar tänka på vilka livsmedel det i praktiken innebär att man äter mindre av/utesluter och vilka man äter mer av.
Vid en strikt LCHF eller glutenfri diet måste du i princip utesluta all jävla skitmat som finns - sådant som personen med sämre hälsa troligen baserat sin tidigare kost på i princip. Konstigt att man mår bättre...
Sen tror jag att en stor del av tarmproblematiken går att spåra till bl.a bröd, kakor, bakelser av olika dess slag. Det blir ju en stor mängd kolhydrater som ska spjälkas på en gång och hinner inte enzymerna med blir det bakterier i tarmen som får jobba och obehagen är ett faktum.

Så när det handlar om gemene man som mår bättre med en glutenfri diet tror jag det sällan är just avsaknaden av glutenet som gör saken bättre. Snarare att man väljer bort onyttiga livsmedel mot bättre sådana och att symptomen från något IBS-liknande tarmproblem minskar då problemskapande KH försvinner. Men att ett litet protein, gluten, skulle orsaka massa problem för den som inte har celiaki tror jag inte på. Ännu ^^

Hobbes
2013-07-04, 22:45
Vilken diskussion? Vad är anekdotiskt?

Försökte vara lite rolig:em:

Vi har diskuterat fram och tillbaka gluten och dess påverkan. Jag menade bara att jag själv inte har några vetenskapliga bevis varför jag mår bättre, mage osv efter att gått över till glutenfritt.

Menade inte att vara dryg! Om du tog det så ber jag om ursäkt!

Fjrebqll
2013-07-04, 22:47
Är studien väldigt gammal eller vadå?

http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/9933/Glutenfri-kost-minskar-viktuppgang-insulinresistens-och-inflammation-hos-moss.aspx

Daterat: 130101

Doctor Snuggles
2013-07-04, 23:02
Försökte vara lite rolig:em:

Vi har diskuterat fram och tillbaka gluten och dess påverkan. Jag menade bara att jag själv inte har några vetenskapliga bevis varför jag mår bättre, mage osv efter att gått över till glutenfritt.

Menade inte att vara dryg! Om du tog det så ber jag om ursäkt!

Nej, jag fattade bara inte vad du menade. Jag tror inte jag har diskuterat gluten förut. Tvivlar inte på att människor kan må bra av olika saker.
Har fått för mig att jag inte mår toppen av pasta heller. Men bröd har jag aldrig haft problem med. Kan leva på bröd. :D

Fjrebqll
2013-07-04, 23:18
Nej, jag fattade bara inte vad du menade. Jag tror inte jag har diskuterat gluten förut. Tvivlar inte på att människor kan må bra av olika saker.
Har fått för mig att jag inte mår toppen av pasta heller. Men bröd har jag aldrig haft problem med. Kan leva på bröd. :D

Samma här, måhända att det är anekdotiskt men jag tål fan inte pasta.. Men knallvitt bröd fungerar helt ok... Varför?

RobinEH
2013-07-04, 23:40
Är studien väldigt gammal eller vadå?

http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/9933/Glutenfri-kost-minskar-viktuppgang-insulinresistens-och-inflammation-hos-moss.aspx

Daterat: 130101

Gammal?!*grr27* "Received 21 March 2012; received in revised form 20 July 2012; accepted 13 August 2012. published online 18 December 2012." (http://www.jnutbio.com/article/S0955-2863(12)00226-4/abstract) Jag hoppas inte att du anser studier publicerade under 2000-talet som "gamla".

Fredrik_S
2013-07-04, 23:43
Kan väl komma in å säga att sen jag ökade mängden bröd vitt ris och socker och mer eller mindre elliminerade alla feta produkter nötter och sånt så blev jag hårdare och hårdare gladare och gladare samt sket bättre och bättre....
Därmed har jag bevisat att det är så det är för alla i alla lägen.....

nomirin
2013-07-05, 00:09
Varför skulle mindre fettinlagring alltid vara bättre? Det kanske är en "bieffekt" av naturlig anledning, att vi behöver lite skyddande fett.
Jag tycker inte tokrippade snubbar med jättelåg kroppsfettsprocent ser hälsosammare än en "vanlig" fitnesskropp.
Kanske är ute och cyklar men man bör tänka till en extra gång innan man helt utesluter utmärkta livsmedel som sädesslag. Jag tror lite av varje är det bästa.

Vilka livsmedel är rikast på gluten? Är havregryn bättre än vetemjöl?

Så när det handlar om gemene man som mår bättre med en glutenfri diet tror jag det sällan är just avsaknaden av glutenet som gör saken bättre.+1
Hur har man gått tillväga i denna studie? Det är väl mer än bara gluten som uteslutits?

Klein
2013-07-05, 01:17
Det kan ju vara intressant att notera att människan och flertalet arter som människan "adopterar" blir fetare och fetare:

Consider, for example, this troublesome fact, reported in 2010 by the biostatistician David B Allison and his co-authors at the University of Alabama in Birmingham: over the past 20 years or more, as the American people were getting fatter, so were America’s marmosets. As were laboratory macaques, chimpanzees, vervet monkeys and mice, as well as domestic dogs, domestic cats, and domestic and feral rats from both rural and urban areas. In fact, the researchers examined records on those eight species and found that average weight for every one had increased. The marmosets gained an average of nine per cent per decade. Lab mice gained about 11 per cent per decade. Chimps, for some reason, are doing especially badly: their average body weight had risen 35 per cent per decade. Allison, who had been hearing about an unexplained rise in the average weight of lab animals, was nonetheless surprised by the consistency across so many species. ‘Virtually in every population of animals we looked at, that met our criteria, there was the same upward trend,’ he told me.

Från en lång men intressant och lättläst artikel: http://www.aeonmagazine.com/being-human/david-berreby-obesity-era/

tlk
2013-07-05, 03:30
Gammal?!*grr27* "Received 21 March 2012; received in revised form 20 July 2012; accepted 13 August 2012. published online 18 December 2012." (http://www.jnutbio.com/article/S0955-2863(12)00226-4/abstract) Jag hoppas inte att du anser studier publicerade under 2000-talet som "gamla".

Under 2000-talet? Nu är ju fallet inte så här men 2000-talet kan innebära en 10 år gammal studie och det är definitivt gammalt.

Bozar
2013-07-05, 09:31
Är lite kritisk till att man använt råttor som försöksdjur, är gluten ens en naturlig del i deras kost?`Annars kan det ju vara deras matsmältning och omsättning som resulterar i detta.
Annars är det ju intressant att just gluten skulle ha den inverkan på insluinresistens och fettinlagring, borde finnas andra proteiner med liknande aminosyresammansättning som har liknande effekt.

Fjrebqll
2013-07-05, 09:46
Gammal?!*grr27* "Received 21 March 2012; received in revised form 20 July 2012; accepted 13 August 2012. published online 18 December 2012." (http://www.jnutbio.com/article/S0955-2863(12)00226-4/abstract) Jag hoppas inte att du anser studier publicerade under 2000-talet som "gamla".

Menade inte riktigt så, menade att det kändes som den las upp här så "sent" jämfört med länken jag la upp... :)

Rahf
2013-07-05, 10:53
Är lite kritisk till att man använt råttor som försöksdjur, är gluten ens en naturlig del i deras kost?`Annars kan det ju vara deras matsmältning och omsättning som resulterar i detta.
Annars är det ju intressant att just gluten skulle ha den inverkan på insluinresistens och fettinlagring, borde finnas andra proteiner med liknande aminosyresammansättning som har liknande effekt.

Hört talas om råttor och möss bland säden?

Dreas
2013-07-05, 11:27
Hört talas om råttor och möss bland säden?Det gör väl inte kosten till en naturlig del?

tlk
2013-07-05, 11:38
Annars är det ju intressant att just gluten skulle ha den inverkan på insluinresistens och fettinlagring, borde finnas andra proteiner med liknande aminosyresammansättning som har liknande effekt.

Det rör sig normalt om misstankar att gluten triggar vårat immunförsvar (via tarmslemhinnan). Varför man kollar på väldigt många parametrar rörande inflammation (makrofaginfiltration, uttryck av adheriner, etc.). Det krävs mer än liknande aminosyresammansättning (det är väl ändå ungefär samma aminosyror i de mesta födoämnen)... proteiner med liknande struktur kan misstänkas ge korsreaktion helt klart. Och förstås andra proteiner som även de kan trigga immunförsvaret.

Bozar
2013-07-05, 11:42
Det rör sig normalt om misstankar att gluten triggar vårat immunförsvar (via tarmslemhinnan). Varför man kollar på väldigt många parametrar rörande inflammation (makrofaginfiltration, uttryck av adheriner, etc.). Det krävs mer än liknande aminosyresammansättning (det är väl ändå ungefär samma aminosyror i de mesta födoämnen)... proteiner med liknande struktur kan misstänkas ge korsreaktion helt klart. Och förstås andra proteiner som även de kan trigga immunförsvaret.

Och hur vet du att epitopen inte kan vara liknande på andra proteiner? Nära 100% ligandspecificitet är något som nästan bara immunoglobuliner har till antigen.

tlk
2013-07-05, 11:47
Och hur vet du att epitopen inte kan vara liknande på andra proteiner? Nära 100% ligandspecificitet är något som nästan bara immunoglobuliner har till antigen.

Immunoglobuliner har förstås långt ifrån 100% specificitet till antigen....

Men om du läser vad jag skriver så tycker iaf jag att det framgår rätt tydligt att det säkerligen kan inträffa för många andra proteiner med.

Mycket forskning pekar dock på att just gluten-proteiner är något som ofta ställer till det. Men självklart så kan det väl hända att andra saker också triggar immunförsvaret. Inga konstigheter.. Bara just att gluten är något som dyker upp mest hela tiden, och andra saker verkar inte göra det. T.ex. uppe i Lund tittas det en hel del på det här med gluten.

stevebc
2013-07-06, 14:06
Då det handlar om upplevda fördelar med att välja glutenfritt tycker jag det börjar likna LCHF-ares påståenden. Ingen verkar tänka på vilka livsmedel det i praktiken innebär att man äter mindre av/utesluter och vilka man äter mer av.
Vid en strikt LCHF eller glutenfri diet måste du i princip utesluta all jävla skitmat som finns - sådant som personen med sämre hälsa troligen baserat sin tidigare kost på i princip. Konstigt att man mår bättre...
Sen tror jag att en stor del av tarmproblematiken går att spåra till bl.a bröd, kakor, bakelser av olika dess slag. Det blir ju en stor mängd kolhydrater som ska spjälkas på en gång och hinner inte enzymerna med blir det bakterier i tarmen som får jobba och obehagen är ett faktum.

Så när det handlar om gemene man som mår bättre med en glutenfri diet tror jag det sällan är just avsaknaden av glutenet som gör saken bättre. Snarare att man väljer bort onyttiga livsmedel mot bättre sådana och att symptomen från något IBS-liknande tarmproblem minskar då problemskapande KH försvinner. Men att ett litet protein, gluten, skulle orsaka massa problem för den som inte har celiaki tror jag inte på. Ännu ^^Viktig poäng visserligen, men då jag tar det här inlägget som en kommentar på vad jag skrev måste jag poängtera att jag i princip enbart konsumerade spannmål i form av fullkornsbröd och pasta och nu har ersatt det med rotfrukter. Jag har varit, och är, manisk med vad jag äter. Det ska jag inte hymla om.

stevebc
2013-07-06, 14:09
Kan väl komma in å säga att sen jag ökade mängden bröd vitt ris och socker och mer eller mindre elliminerade alla feta produkter nötter och sånt så blev jag hårdare och hårdare gladare och gladare samt sket bättre och bättre....
Därmed har jag bevisat att det är så det är för alla i alla lägen.....Är det någon som har extrapolerat subjektiva bedömningar på hela jordens befolkning i denna tråden före du ironiserade om det? I så fall har jag missat det.

Springer
2013-07-09, 16:43
Om man var en C57BL/6 mus ändå, livet hade varit enkelt.

Man hade nog haft ännu sämre temperament bara. ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/C57BL/6

maqan
2013-07-09, 19:33
Man hade nog haft ännu sämre temperament bara. ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/C57BL/6

Möss är stökiga försöksdjur, tacka vet jag råttor. Synd bara att råttor är så begränsande i vilken typ av studier som går att utföra på dem.