handdator

Visa fullständig version : ”Förbjud föräldrar att dricka inför barnen”


Alkro
2013-07-04, 19:14
http://www.dn.se/nyheter/sverige/forbjud-foraldrar-att-dricka-infor-barnen/

TLDR: Artikeln handlar om att det ska vara olagligt att dricka alkohol då man tar hand om sina barn.

Vad tycker ni? Personligen tycker jag att tanken är bra, det är ju helt olämpligt att vara påverkad av någon form av substans då man tar hand om små barn. Sen vad som är rimligt att lagstifta om är ju en annan fråga. Tror få barn far illa av att föräldrarna dricker ett glas vin till maten, dessvärre är det ju många föräldrar som inte klarar av att bara dricka ett glas.

David Brent
2013-07-04, 19:15
http://i.imgur.com/MCxPCPu.jpg

Jockefarmer
2013-07-04, 19:17
Det borde vara olagligt japp. Har själv dåliga minnen från jag var 12 år då morsan blev alkoholist och försökte ta livet av sig. Vardagen kändes allt annat än trygg.

tp_88
2013-07-04, 19:19
Tycker nog inte att man ska lagstifta om det.

Däremot borde föräldrarna ge fan i att droga sig så pass att det påverkar, eller riskerar att påverka, deras förmåga att ta hand om barnen och/eller deras beteende. Såklart.

tearz
2013-07-04, 19:21
Uppvuxen med en fader som är glad i flaskan (dock inte alkoholist)
samt missbrukare i släkten (bland)

Själv har jag knappt druckit på 3 år (kanske 8-10 ggr)
Och då alla på sistone för jag velat unna mig mer helt enkelt.

Så tror inte alls det påverkar att se folk dricka under uppväxten.
Allt är upp till än själv.

Hade jag velat "fucka ur" och missbruka så hade jag haft alla ursäkter i boken.
Men varför skulle jag?

shut teh face
2013-07-04, 19:26
Svårt att se att lagen ens får effekt på de föräldrar som faktiskt missbrukar alkohol inför sina barn. Hur ska man kontrollera det?

Olegh
2013-07-04, 19:29
Svårt att se att lagen ens får effekt på de föräldrar som faktiskt missbrukar alkohol inför sina barn. Hur ska man kontrollera det?

Det kan ju få en viss signaleffekt som i längden påverkar föräldrars alkoholvanor i en positiv riktning. Då även neråt i samhällsklasserna. De som idag klassas som missbrukare kan sannolikt inte nås.

LadyG
2013-07-04, 19:34
Ansvarsfulla föräldrar har redan löst det här inom familjen, antingen med barnvakt om båda vill dricka eller att den ena är nykter.

De föräldrapar som vill supa kommer att göra det ändå, oaktat vad lagboken säger. Då finns det andra lagar som går att använda, om de är olämpliga som föräldrar. Tillämpa dem istället för att stifta nya, tandlösa lagar.

awesomooo
2013-07-04, 19:35
När jag väl tänker efter tror jag faktiskt att mina föräldrar knappt drack när jag var med, bortsätt från när det var gäster hemma eller restaurangbesök. Visst kan man dricka inför barnen men man behöver inte bli dyngrak.

en stor stark
2013-07-04, 19:42
Känns som möjligtvis positivt, möjligtvis meningslöst. Men jag skulle nog inte haft något emot att se om det fungerade.

Morty
2013-07-04, 19:49
Vore fint. Är ju väldigt jobbigt att som barn se föräldrarna fulla.

BigIron
2013-07-04, 19:52
Vore fint. Är ju väldigt jobbigt att som barn se föräldrarna fulla.

Förstår inte ens varför man skulle vilja vara full med barnen hemma, tänk om de behöver hjälp med något och sen snubblar och ramlar man bara, eller sluddrar. Då måste man ju känna sig rätt rutten, om man inte kan hjälpa sina barn med något för man är så packad.

Sheogorath
2013-07-04, 19:54
Ser inte riktigt problemet med att jag skulle dricka en fyra Jäger eller två folköl i TV-soffan tillsammans med framtida barn.

Vi behöver inte fler lagar som inskränker min frihet för att andra är dumma i huvudet.

Wzup2u
2013-07-04, 19:59
Ser inte riktigt problemet med att jag skulle dricka en fyra Jäger eller två folköl i TV-soffan tillsammans med framtida barn.

Vi behöver inte fler lagar som inskränker min frihet för att andra är dumma i huvudet.

häller med till tusen.....
mänga lagar blir för mycket bara för att vissa förstör och sätts det lag så e det missbrukarna som förstör endå, bättre man tar tag hårdare i de allvarliga fallen man upptäckt och visar folk att det kan gå illa och blir dyra straff.

shut teh face
2013-07-04, 20:02
Det kan ju få en viss signaleffekt som i längden påverkar föräldrars alkoholvanor i en positiv riktning. Då även neråt i samhällsklasserna. De som idag klassas som missbrukare kan sannolikt inte nås.Jag menar det, missbrukarna är väl det som är problemet.
Jag har svårt att tro att föräldrar som tar en öl eller två på eftermiddagen på något sätt är sämre "föräldrar" än nykteristen.

Hades
2013-07-04, 20:19
En av Sveriges mest puckade jurister slår på stora förbudstrumman igen! Se upp!

Zorgus
2013-07-04, 20:23
Om hon hade sagt "Förbjud föräldrar att supa skallen i bitar framför barnen" skulle jag möjligen kunnat hålla med. Men barn som har föräldrar som dricker ett glas till maten och därigenom ser att man kan dricka med måtta och inte bli drängfull tror jag knappast tar skada. Men som vanligt ska alla som sköter sig straffas för att en del inte kan kontrollera sig. Same old.

Sniggel
2013-07-04, 20:38
Det borde vara olagligt japp. Har själv dåliga minnen från jag var 12 år då morsan blev alkoholist och försökte ta livet av sig. Vardagen kändes allt annat än trygg.

Och jag har många goda minnen från när man föräldrar drack alkohol med sina vänner och festade med hög musik. Samtidigt som deras vänners barn lekte med mig och min bror på dessa fester.
Jag hade sjävklart inte rekommenderat att man ska göra det, snarare tvärtom. Men tycker en lag är lite väl mycket förmyndigande.

10xKV
2013-07-04, 20:43
Tror snarare det skulle behövas förändringar i samhället som gör föräldrar mindre benägna att känna att de behöver dricka - speciellt framför sina barn. Tror inte det skulle hjälpa ifall man t.ex. bötfällde alkoholiserade föräldrar.

Alkro
2013-07-04, 20:47
För övrigt så kan man anmäla till socialtjänsten om man tror att ett barn far illa, detta kan alla göra, grannar, vänner etc. Tyvärr så ser nog folk mellan fingrarna ganska ofta och vill inte "blanda sig i".

stevebc
2013-07-04, 21:15
Moment 22.

Sheogorath
2013-07-04, 21:18
Och jag har många goda minnen från när man föräldrar drack alkohol med sina vänner och festade med hög musik. Samtidigt som deras vänners barn lekte med mig och min bror på dessa fester.


:thumbup:

När jag växte upp fanns det t.o.m. fortfarande människor som rökte inomhus! Minns dom där festerna när föräldrarna var glada och röken låg tjock i deras lägenhet. Det var alltid en speciell familj som bolmade på. The memories!

Carnes
2013-07-04, 21:26
Det borde vara olagligt japp. Har själv dåliga minnen från jag var 12 år då morsan blev alkoholist och försökte ta livet av sig. Vardagen kändes allt annat än trygg.

Det borde vara lagligt japp. Har själv bra minnen från jag var 12 då pappa inte blev alkoholist och försökte inte ta livet av sig. vardagen kändes allt annat än otrygg.

Ser du vad jag gjorde där? Så länge folk sköter sig är det inget problem. Om föräldrarna missköter sig och sätter barnen i kläm har vi lagar/hjälpmedel för dom. Är dom lagarna/hjälpmedlen inte spec vettiga är det dom man ska ändra och inte göra hela grejen olaglig.


Azzzå... min polare nojade av weed en gång, fett läskigt. Det borde inte vara lagligt..

- ÖJ PELLE! Ge mig en öl till så är du bussig!

en stor stark
2013-07-04, 21:37
Att vara full när man ska ta hand om barn under en viss ålder kan jag tycka det ska vara lag mot. Men inte totalförbud.

Rahf
2013-07-04, 21:39
Gott folk, det är väldigt lätt att säga, " Det är väl bara för idioterna att inte supa skallen av sig inför sina ungar."

Få människor inser att det är ett problem. Många nekar argt och än fler ljuger. Hur anser ni att man ska lösa problemet? Vad kan man introducera - förutom dagens hjälpmedel - som kan förebygga alkoholmissbruk runt barn?

Sheogorath
2013-07-04, 21:41
Gott folk, det är väldigt lätt att säga, " Det är väl bara för idioterna att inte supa skallen av sig inför sina ungar."

Få människor inser att det är ett problem. Många nekar argt och än fler ljuger. Hur anser ni att man ska lösa problemet? Vad kan man introducera - förutom dagens hjälpmedel - som kan förebygga alkoholmissbruk runt barn?

Vi gör det STRAFFBART att dricka inför barnet! That will do it! Teh missbruk out the window in a kick!

Olegh
2013-07-04, 21:50
Vi gör det STRAFFBART att dricka inför barnet! That will do it! Teh missbruk out the window in a kick!

Ironin hade passat bättre om någon faktiskt trodde det. Men nu? Nej, försök igen.

Yes
2013-07-04, 22:17
Det sjukaste med förslaget är att folk faktiskt tar det på allvar. Helt otroligt.

PixelMiner
2013-07-04, 22:28
Tänk vad enkelt det vore om man kunde förbjuda folk att vara idioter... *facepalm*

Men verkligheten är inte så lätt och saker försvinner inte bara för att man förbjuder dem. Annars har jag fler "bra" förslag.
Förbjud folk att vara:

Fattiga
Sjuka
Olyckliga
Otrogna
Osv...

hurril
2013-07-04, 22:32
Tycker nog inte att man ska lagstifta om det.

Däremot borde föräldrarna ge fan i att droga sig så pass att det påverkar, eller riskerar att påverka, deras förmåga att ta hand om barnen och/eller deras beteende. Såklart.

Detta.

Vi som gillar drogen alkohol bör i så fall visa våra barn ett rimligt sätt att hantera den så väljer de sedan själv när de har åldern inne att få göra det. Innan dess, alla testar ändå när de är 13-14, bör man ha visat dem självverktygen att inte bete sig som en oansvarig luffare bara för att man kan eller bara för att andra gör det.

Amfksp
2013-07-04, 22:58
Finns redan lagar mot att missköta sitt föräldraskap, dessa räcker.

Herr Oberst
2013-07-04, 23:15
På tiden att ett sånt förslag kommer. Hoppas det går igenom.
Vidare önskar jag även att det borde vara förbjudet att köra bil när dina barn ser dig. Bilkörning kan missbrukas och genomföras på ett minst lika farligt sätt som förtäring av alkohol, så det kan knappast råda några tveksamheter till att det borde bli totalstopp för även detta

Röda Björnen
2013-07-04, 23:23
Det är en drog så bör göras olaglig som alla andra droger med den mängd människor den dödar, skadar och gör till missbrukare varje år. Men det tillhör ju våran kultur så då är döda människor helt okej antar jag enligt förespråkarna ?

MVH

filmjölk
2013-07-04, 23:31
In b4 Haschdiskussion!

eiri
2013-07-05, 00:00
Det är en drog så bör göras olaglig som alla andra droger med den mängd människor den dödar, skadar och gör till missbrukare varje år. Men det tillhör ju våran kultur så då är döda människor helt okej antar jag enligt förespråkarna ?

MVH

utan alkohol tror jag Sverige hade varit världens tråkigaste land.

Tomten
2013-07-05, 00:11
Det borde vara olagligt japp. Har själv dåliga minnen från jag var 12 år då morsan blev alkoholist och försökte ta livet av sig. Vardagen kändes allt annat än trygg.

Är du på riktigt? Det skulle vara en tandlös lag, din mor skulle fortfarande blivit alkoholist. Om hon inte ens kunde hålla sig undan flaskan i närheten av sin son, så skulle ingen lag i världen stoppa henne. Kanske om all alkohol var förbjuden och det inte fanns någon tillgång till produkterna.

Om man vill få ner alkoholkonsumtionen så måste man förbjuda alkohol, men inte ens det skulle ta bort problemet, för då skulle vi bara få en gigantisk svart marknad & hembränning istället. Finns bara viljan så kan vilken tomte som helst starta sin egen hembränningsverksamhet.

Det går inte att lagstifta bort alla problem, speciellt inte i det här fallet när brukande av produkten som skapar problemet fortfarande är lagligt.

KangaBanga
2013-07-05, 01:50
Later befangt att lagstifta om det

lite skillnad har nere http://www.au.timeout.com/sydney/kids/features/2034/kid-friendly-pubs

Hemi
2013-07-05, 03:19
Finns en del barnvänliga pubar i UK också med hoppslott eller liknade bredvid uteserveringen. Jag tycker att det har gått för långt hur mycket myndigheter skall hålla koll på folk, varför? Kan det vara så att familj och släkt inte betyder ett skit längre? Jag ligger nånstans mittemellan politiskt men vissa samhällen tycks mig börja likna filmen "Demolition Man" faktiskt. Det säger jag efter att även jag hade delvis oansvarligt folk runt mig som barn. Tror inte att ett gäng extra lagar skulle hjälpt någon.

Eira
2013-07-05, 06:15
Man ska dölja verkligheten för barn tills dem förstår att man ljugit för dem.

Inhoc
2013-07-05, 06:28
Lagar gör inte att folk slutar med A eller B. Bara titta på något som är relaterat till det här forumet: doping. Många håller på med det men det är förbjudet enligt lag.

I fallet med beroendeframkallande medel, som alkohol, så kommer verkligen inte folk att sluta dricka för att en lag förbjuder dig att dricka i närheten av ditt barn.

Det här låter lite som Annie "Stolpskott" Lööf och kriminalitet[1]

Tycker att vi har redan gett bort tillräckligt mycket av våra frihet. Utvecklingen borde vara det omvända: ökad frihet att göra det man vill.

[1] Annie Lööf (https://www.google.se/search?q=annie+l%C3%B6%C3%B6f+f%C3%B6rbjduet+att+v ara+kriminell&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&authuser=0&ei=xljWUcqCMsexrAeAzIDoDg&biw=1920&bih=951&sei=yVjWUf21HZG0rAfWxoHgAQ#um=1&safe=off&hl=sv&authuser=0&tbm=isch&sa=1&q=annie+l%C3%B6%C3%B6f+f%C3%B6rbjudet+att+vara+kri minell&oq=annie+l%C3%B6%C3%B6f+f%C3%B6rbjudet+att+vara+kr iminell&gs_l=img.3...2992.3768.0.3823.2.2.0.0.0.0.66.66.1. 1.0...0.0.0..1c.1.17.img.xdz380tqQZo&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&bvm=bv.48705608,d.bmk&fp=b9ff006d0953fb15&biw=1920&bih=951&facrc=_&imgdii=_&imgrc=ZxW-ODZYrrdAwM%3A%3BI8ydHJnJh3uhYM%3Bhttp%253A%252F%25 2Fsphotos-h.ak.fbcdn.net%252Fhphotos-ak-prn1%252F521623_481775278536009_1112698984_n.jpg%3 Bhttp%253A%252F%252Fskrivlusten.euro-talk.net%252Ft381-i-sverige-ar-det-forbjudet-att-vara-kriminell%3B500%3B333)

Ganymedes
2013-07-05, 07:05
Lagstifta om det? Nej, det tycker jag verkligen inte. Då kan vi lika gärna gå hela vägen och kräva "körkort för föräldraskap", vilket fanimig egentligen inte vore så dumt. Surt bara att konceptet är förstört sedan Myrdalarna.

Ganymedes
2013-07-05, 07:08
Det är en drog så bör göras olaglig som alla andra droger med den mängd människor den dödar, skadar och gör till missbrukare varje år. Men det tillhör ju våran kultur så då är döda människor helt okej antar jag enligt förespråkarna ?

MVH

Religion?

Man kan bruka och missbruka, samt rationalisera båda sidorna. Kontentan är att i både fallet religion och alkohol går det för den absoluta majoriteten att sköta det på ett sätt som inte påverkar vare sig en själv eller någon annan (allt för) negativt. Förbjud isåfall kaloriintag som överskrider ett beräknat maximum för individen, för fetma leder till stora kostnader och skador också. Och vissa övervikta som verkligen jobbar på det, är nästan värre än smygalkisarna i sitt beroende.

Grahn
2013-07-05, 07:09
Nej, vi behöver inte mer förmynderi och menlösa lagar.

Knatcharn
2013-07-05, 09:02
Finns redan lagar mot att missköta sitt föräldraskap, dessa räcker.

Absolut!

In b4 Haschdiskussion!

Nu var det du som startade allt.. x)

Raschmus
2013-07-05, 11:09
Jag har så länge jag kan minnas varit med när mina föräldrar druckit på middagar och fester. Har aldrig någonsin hymlats om det. Jag har aldrig känt mig obekväm för att mina föräldrar är berusade.

Sedan jag var sådär 14 år gammal var jag mer eller mindre tvungen att dricka en liten OP och ett glas öl till midsommar, påskafton etc. med motiveringen: "Du kommer tacka mig när du är äldre att du kan uppskatta mat och dryck i vuxnas sällskap". Och visst är jag jättetacksam för det. Att inte neka sill och en jamare som en barnunge.

När jag ändå är på G: Har alltid fått alkohol hem ifrån när jag skulle på hemmafest. Folk snackar om att det är fel att ge sina barn alkohol. Handlar inte det mer om relation mellan förälder och barn än att man är just barn? När mina jämnåriga vänner låg stupfulla innan 24.00 budgeterade jag mina öl jag fått av pappa. Jag visste att när de var slut var också drickandet slut. Var alltid hemma i tid, drack aldrig mer än vad jag fått hem i från. Var aldrig mer påverkad än salong light.

B4haters. Nix, inga problem med alkohol i vuxen ålder heller.


Edit: B4haters2: Begriper att min uppväxt och situation skiljer sig från den stora massan. Menar INTE att osäkra föräldrar skall förse sina otrygga barn med alkohol. Jag menar bara att det finns 2sides på myntet

Amfksp
2013-07-05, 11:28
Raschmus: intressant att du tar upp det. När jag var 15-16 fick jag alltid ett par starköl när jag skulle på fest av farsan. Jag slapp krångla med smuggel eller utköp av alkisar med villkoret att drack jag mer så var det totalstopp med öl av farsan. Visst drack jag mer nån gång, men jag skötte mig de allra flesta gånger då det va en för bra deal. Samma typ av förtroende kommer jag visa mina barn då jag tycker det är viktigt att skapa mellan barn och förälder, inte bara gällande alkohol.
Denna "lag" kommer inte stoppa alkoholmissbrukande föräldrar, och den är meningslös för skötsamma. Dvs ett helt meningslöst, ogenomtänkt förslag.

qozmox
2013-07-05, 11:28
visade just nyheten för min flickvän som är från england,
hon sa att hon tycker sverige borde portas från EU, och istället bli en del av USA,
för vad än sverige vill tro om sig självt, så är det inte som resten av europa.

PowPow
2013-07-05, 11:41
http://www.fhi.se/Aktuellt/Nyheter/Barn-som-far-alkohol-fran-foraldrar-dricker-mer/

"Barn som får alkohol från föräldrar dricker mer"

hurril
2013-07-05, 11:45
http://www.fhi.se/Aktuellt/Nyheter/Barn-som-far-alkohol-fran-foraldrar-dricker-mer/

"Barn som får alkohol från föräldrar dricker mer"

Frågan är vad det finns för koppling mellan: "barn som får alkohol från föräldrar" och "Barn som senare utvecklar alkoholrelaterade problem".

Sniggel
2013-07-05, 11:46
Jag har så länge jag kan minnas varit med när mina föräldrar druckit på middagar och fester. Har aldrig någonsin hymlats om det. Jag har aldrig känt mig obekväm för att mina föräldrar är berusade.

Sedan jag var sådär 14 år gammal var jag mer eller mindre tvungen att dricka en liten OP och ett glas öl till midsommar, påskafton etc. med motiveringen: "Du kommer tacka mig när du är äldre att du kan uppskatta mat och dryck i vuxnas sällskap". Och visst är jag jättetacksam för det. Att inte neka sill och en jamare som en barnunge.

När jag ändå är på G: Har alltid fått alkohol hem ifrån när jag skulle på hemmafest. Folk snackar om att det är fel att ge sina barn alkohol. Handlar inte det mer om relation mellan förälder och barn än att man är just barn? När mina jämnåriga vänner låg stupfulla innan 24.00 budgeterade jag mina öl jag fått av pappa. Jag visste att när de var slut var också drickandet slut. Var alltid hemma i tid, drack aldrig mer än vad jag fått hem i från. Var aldrig mer påverkad än salong light.

B4haters. Nix, inga problem med alkohol i vuxen ålder heller.


Edit: B4haters2: Begriper att min uppväxt och situation skiljer sig från den stora massan. Menar INTE att osäkra föräldrar skall förse sina otrygga barn med alkohol. Jag menar bara att det finns 2sides på myntet

Jag håller med dig i halva ditt inlägg. Vuxna ska få lov att ta egna beslut om när de kan dricka alkohol och i vilka mängder. Jag själv vill inte rekommendera vuxna att dricka sig fulla i sällskap av ungar. Men samtidigt så måste vuxna kunna bedöma om det är lämpligt från situation till situation. Att det finns "vuxna" som inte är vuxna kan vi inte göra så mycket åt med hjälp av lagar.

När det gäller att ge alkohol till sina barn, kanske i hopp om att de ska undvika starkare grejer eller drycker som kan innehålla annat än etylalkohol, verkar för det mesta vara en dålig idé vad jag förstått. Intentionen är säkerligen god men där finns tydligen ett tydligt samband mellan ungdomar som får alkohol av sina föräldrar och som dricker mer när de är äldre.
Det är nog sällan att det får den effekten som föräldrar önskar. Får man med sig 3 starköl, blir berusad och Andreas bjuder på groggar blandat på hans kusins HB så kommer man inte att tacka nej pga att man redan fått i sig öl. Tackar man nej så är det för att man förmodligen tackat nej även utan ölen hemifrån.

Sen finns det säkert föräldrar som osannolikt nog känner sina barn så väl att de vet att deras tonåringar kommer att dricka måttligt. Men de lär ju vara undantag i min erfarenhet. Majoriteten föräldrar tror på tok för gott om sina egna barn.

Sen kan jag ju nämna att jag, precis som du har fått alkohol av mina föräldrar några gånger. I början var det definitivt nej men sen resonerade de så som jag tidigare beskrivit. Jag som tonåring höll med. Och det gjorde jag med ärliga intentioner dessutom. Ser jag tillbaka på vad som hänt de gånger jag varit ute och druckit så var det så att man drack det man fick tag på. Att man hade fått öl av föräldrarna hade ingen påverkan på hur mycket man sa nej till.

Jag har heller inte fått några problem med alkohol i vuxen ålder. Jag dricker mindre än de flesta vuxna. Min bror och min mor har dock vissa problem. Men båda har jobbat på det och båda har gjort framsteg. I deras fall är det definitivt genetiskt och man kan spekulera i om min bror hade haft mindre problem idag och tidigare i hans vuxenliv om föräldrarna varit striktare med att inte ge alkohol till oss.

Hjärnan är lättpåverkad i ung ålder och då menar jag inte när det gäller berusning, utan att bli påverkad av vad den utsätts för miljö. Om alkohol från föräldrarna ökar mängden alkohol en person får i sig totalt sett, vilket jag vill påstå att det definitivt gör. Då kan personer i riskzonen, t ex de med en genetisk komponent för alkoholism bli mer betingade på alkohol än vad de annars hade blivit. Det kan eventuellt bli svårare i vuxen ålder att skära ner på alkoholen om man fått en större dos alkohol i sin ungdom, och därmed fortsatt få en större dos alkohol i vuxen ålder (fram tills dess att man försöker ta itu med sina problem). Beteenden och beroenden fastnar lättare och blir starkare ju mer man får i sig.

Jag vill avråda från att dricka i barn/ungdomars sällskap och starkt avråda från att ge alkohol till personer under 18 år.
Däremot vill jag inte förbjuda föräldrar från att ta egna beslut.

edit:
Nedan är ett exempel på varför jag tycker att vuxna ska få lov att fatta sådana beslut. Nu säger inte Hurril vad han menar men att han har tänkt till för att kunna ta ett bra beslut i en liknande situation känner jag på mig.

Frågan är vad det finns för koppling mellan: "barn som får alkohol från föräldrar" och "Barn som senare utvecklar alkoholrelaterade problem".

Amfksp
2013-07-05, 11:46
Absolut, men att dricka mer behöver inte betyda missbruk eller att dricka ansvarslöst.

Piranha
2013-07-05, 11:48
Synd å dra alla över en kant, ett glas vin till maten, nubbe till sillen, en öl på solig veranda etc.

Funkar inte..

Tomten
2013-07-05, 11:52
http://www.fhi.se/Aktuellt/Nyheter/Barn-som-far-alkohol-fran-foraldrar-dricker-mer/

"Barn som får alkohol från föräldrar dricker mer"

Personligen så har det blivit tvärtom. Dricker extremt sällan och blir sällan mer än salongsberusad.

hurril
2013-07-05, 11:55
Sniggel: det handlar om att det inte räcker att man visar att vissa dricker mer. Inte ens om man vill tänka på att en större alkoholkonsumtion överlag i samhället leder till mer stök.

PowPow
2013-07-05, 11:58
Frågan är vad det finns för koppling mellan: "barn som får alkohol från föräldrar" och "Barn som senare utvecklar alkoholrelaterade problem".

Det framgår säkert i forskningen. Det närmsta jag kommer via länken jag angav är kopplingen mellan att dricka alkohol tillsammans med sitt barn. Jag antar att båda fenomenen handlar om att försöka avdramatisera alkoholen, och att uppfostra sitt barn i ett "bra" drickande. Så likheterna på sikt kanske är liknande?


Barn som får dricka alkohol tillsammans med sina föräldrar löper en högre risk för att på sikt dricka mer alkohol.

Ungdomars bruk av alkohol utgör en betydande hälsorisk, särskilt vid berusningsdrickande. Föräldrar kan minska ungdomarnas konsumtion genom att avstå från dricka alkohol tillsammans med sina barn. En systematisk litteraturöversikt som Statens folkhälsoinstitut har gjort visar på att barn som får dricka alkohol tillsammans med sina föräldrar löper en högre risk för att på sikt dricka mer alkohol (Ljungdahl 2010).

Därtill så leder strikta regler och normer hemma vad gäller alkohol, samt en god tillsyn av barnen, till att ungdomar börjar dricka vid en senare ålder, dricker mindre och inte minst, mindre ofta utvecklar ett problematiskt konsumtionsmönster (Hayes 2004). Föräldrar kan också minska ungdomarnas konsumtion genom att inte själva tillhandahålla alkohol till ungdomarna (Andreasson 2002). Tanken att ungdomars konsumtion kan minska genom att föräldrar "lär ungdomar att umgås med alkohol" har således inte stöd av forskningen inom området

http://www.fhi.se/Handbocker/Uppslagsverk-barn-och-unga/Alkoholbruk---foraldrar-bor-avsta-fran-att-bjuda-sina-barn-pa-alkohol/


Personligen så har det blivit tvärtom. Dricker extremt sällan och blir sällan mer än salongsberusad.

Ja, forskningen tar ju inte hänsyn till enskilda fall. Den påstår inte heller att man blir alkoholist om föräldrarna bjussar på alkohol. Bara att risken, statistiskt, är större.

Sniggel
2013-07-05, 12:00
Hur menar du?
Oavsett anledningen kan det vara bra att lägga fram den informationen så att föräldrar känner till kopplingen. Ju mer information desto mer har man tillgång till för att grunda ett beslut på när man står inför samma situation.

Om jag avråder en förälder pga denna kända koppling så kanske föräldern menar att den kopplingen nog beror på faktor x och y och att hen enbart utsätter sin unge för faktor z.

MrBoris
2013-07-05, 12:04
Ja, forskningen tar ju inte hänsyn till enskilda fall. Den påstår inte heller att man blir alkoholist om föräldrarna bjussar på alkohol. Bara att risken, statistiskt, är större.

Ja det är alltid lika kul när folk säger "men jag har jag har inte drabbats trots att ... då måste det vara så", när de i själva verket kanske är en avstickare i statistiken. Jag tror personligen på att det är bra för barnet att inte dricka i närheten av det, och tydligen stödjer forskningen den ståndpunkten*popcorn*

Grahn
2013-07-05, 12:06
Kan ju lika gärna ha att göra med att en övervägande majoritet av de föräldrar som bjuder sina barn på alkohol är alkoholister med problem och inte föräldrar som helt odramatiskt tar ett glas rött till maten.


Irrelevant dock, lagen är knappast det verktyg vi skall ta till för att finjustera barns uppfostran.

PowPow
2013-07-05, 12:14
DN:s rubriksättning säger ju något helt annat än artiklen, tycker jag. Det är ganska stor skillnad på att det alltid ska "finnas en förälder eller annan tillfällig vårdnadshavare (till exempel farfar eller mormor) som är nykter och i stånd att ge omsorg." och att inte få lov att dricka alkohol inför sitt barn. Det förstnämnda skulle jag tro är något de flesta normala föräldrar följer. I alla fall när det handlar om småbarn.

Någon som vet om det finns någon forskning på just att dricka alkohol inför barnen (utan att bjuda barnen alltså)?

LadyG
2013-07-05, 12:16
Är det här med att föräldrarna dricker inför barnen ett problem i t ex Frankrike eller Italien, eller är det bara här i Sverige experterna blir skitnödiga så fort man pratar alkohol?

Dreas
2013-07-05, 12:17
Ja det är alltid lika kul när folk säger "men jag har jag har inte drabbats trots att ... då måste det vara så", när de i själva verket kanske är en avstickare i statistiken. Jag tror personligen på att det är bra för barnet att inte dricka i närheten av det, och tydligen stödjer forskningen den ståndpunkten*popcorn*Jag tror att det förekommer mer alkohol hos en viss grupp individer och att dess barn också får dricka tidigare.

Har man bra föräldrar i övrigt tror jag inte problemet med sprit kommer. De flesta jag känner som fått dricka mycket redan i ung ålder har inte alkoholproblem. Dock finns det några som man redan i ung ålder skulle tro att ligger i riskzonen. Faktorn är alltså inte tillgången till alkohol i sig. Mer troligt föräldrarnas syn på alkohol och dess förekomst under barnets uppväxt.

Men jag gissar ju bara och drar en slutsats utifrån min ringa erfarenhet.

Tjuckot
2013-07-05, 12:18
"jamen jag fick ju.." argumentet är lika begåvat som att säga att man överlevt valfri livsfarlig händelse utan en skråma (tänk bilolycka) och det därför är OK/ofarligt. Allt handlar om risker. Det är väl absolut noll konstigt att folk fått alkohol av sina päron och inte blivit alkisar? Men det finns ändock större risker med tidig alkoholdebut/föräldras berusningsdrickande inför barn osv jmf mot det omvända. Det borde väl de flesta kunna räkna ut.

TheOne1994
2013-07-05, 12:21
Jag tror att det förekommer mer alkohol hos en viss grupp individer och att dess barn också får dricka tidigare.

Har man bra föräldrar i övrigt tror jag inte problemet med sprit kommer. De flesta jag känner som fått dricka mycket redan i ung ålder har inte alkoholproblem. Dock finns det några som man redan i ung ålder skulle tro att ligger i riskzonen. Faktorn är alltså inte tillgången till alkohol i sig. Mer troligt föräldrarnas syn på alkohol och dess förekomst under barnets uppväxt.

Men jag gissar ju bara och drar en slutsats utifrån min ringa erfarenhet.

spot on mate !
enkelt och det funkar...svårare än så är det inte !

hurril
2013-07-05, 12:43
"jamen jag fick ju.." argumentet är lika begåvat som att säga att man överlevt valfri livsfarlig händelse utan en skråma (tänk bilolycka) och det därför är OK/ofarligt. Allt handlar om risker. Det är väl absolut noll konstigt att folk fått alkohol av sina päron och inte blivit alkisar? Men det finns ändock större risker med tidig alkoholdebut/föräldras berusningsdrickande inför barn osv jmf mot det omvända. Det borde väl de flesta kunna räkna ut.

Nej det borde inte alls de flesta kunna räkna ut eftersom det inte är säkert att det är så.

PowPow
2013-07-05, 12:45
Är det här med att föräldrarna dricker inför barnen ett problem i t ex Frankrike eller Italien, eller är det bara här i Sverige experterna blir skitnödiga så fort man pratar alkohol?

Nu vet jag inte om Frankrike är något land man bör ha som föredömme när det handlar om alkoholfrågor, med tanke på hur de står sig i Europe. Men visst, även fransmännen har börjat inse vilka problem de har innanför sina gränser:

http://www.npr.org/blogs/health/2011/12/12/143521104/french-lessons-why-letting-kids-drink-at-home-isn-t-tres-bien

Dreas
2013-07-05, 12:47
"jamen jag fick ju.." argumentet är lika begåvat som att säga att man överlevt valfri livsfarlig händelse utan en skråma (tänk bilolycka) och det därför är OK/ofarligt. Allt handlar om risker. Det är väl absolut noll konstigt att folk fått alkohol av sina päron och inte blivit alkisar? Men det finns ändock större risker med tidig alkoholdebut/föräldras berusningsdrickande inför barn osv jmf mot det omvända. Det borde väl de flesta kunna räkna ut.Som sagt, grundproblemet är enligt mig inte identifierat.

spot on mate !
enkelt och det funkar...svårare än så är det inte !Kanske, kanske inte. Jag fick iaf öl från föräldrarna ganska tidigt, inga problem med det. Köpte annars öl på annat sätt. Eller mer alkoholhaltiga alternativ.

Sniggel
2013-07-05, 12:49
Ska man vara helt säker så krävs det ju förmodligen en interventionsstudie men nu har vi något som vi kallar för etik så det kommer ju förstås inte göras.
Man kan ju försöka utgå från den infon som finns tillgänglig och resonera kring varför vissa samband råder. Tills vidare kan man låta föräldrar få ta egna beslut innan man gör något drastiskt som att skapa förbud som kan riskera att skapa nya problem utan att ens lösa de gamla.

PowPow
2013-07-05, 13:05
Som sagt, grundproblemet är enligt mig inte identifierat.


Fast. Det är ganska identifierat. Barn till föräldrar som har en mer liberal attityd till ungdomar och alkohol dricker mer (som du själv var inne på innan tror jag?). Att bjussa på alkohol hemma är ett sätt att ha en liberal attityd, men det finns såklart fler.

Här finns mer info, sidan 111 och framåt
Alkoholprevention i familjen
http://www.fhi.se/PageFiles/3450/supen.pdf

Tjuckot
2013-07-05, 13:09
Som powpow försöker säga, det finns faktiskt ganska mycket forskning gjort på det hela. FHI är en bra källa där mycket är samlat. Just gällande föräldras attityd till alkohol och deras egen konsumtion kopplat till ungdomars alkoholkonsumtion. Så himla konstigt är det inte.

Dreas
2013-07-05, 13:14
Som powpow försöker säga, det finns faktiskt ganska mycket forskning gjort på det hela. FHI är en bra källa där mycket är samlat. Just gällande föräldras attityd till alkohol och deras egen konsumtion kopplat till ungdomars alkoholkonsumtion. Så himla konstigt är det inte.Ja, den egna konsumtionen tror jag påverkar barnen mer än om man förser dom med alkohol.

Det passar mer överens med vad jag sett iaf.

hurril
2013-07-05, 13:16
Som powpow försöker säga, det finns faktiskt ganska mycket forskning gjort på det hela. FHI är en bra källa där mycket är samlat. Just gällande föräldras attityd till alkohol och deras egen konsumtion kopplat till ungdomars alkoholkonsumtion. Så himla konstigt är det inte.

Problemet är att det dras slutsatser som det kanske inte ges stöd för. Att barnen växer upp till vuxna som konsumerar mer alkohol är inte i sig en dålig sak för dem som inte anser att en låg konsumtion har ett egenvärde.

Frågan är vilka PROBLEM det för med sig. Låt oss se forskningen på det!

PowPow
2013-07-05, 13:18
Problemet är att det dras slutsatser som det kanske inte ges stöd för. Att barnen växer upp till vuxna som konsumerar mer alkohol är inte i sig en dålig sak för dem som inte anser att en låg konsumtion har ett egenvärde.

Frågan är vilka PROBLEM det för med sig. Låt oss se forskningen på det!

Efterlyser du forskning som stödjer att vuxna människor som dricker mer alkohol har större alkoholrelaterade problem än vuxna människor som dricker mindre alkohol?

Sniggel
2013-07-05, 13:23
Fast. Det är ganska identifierat. Barn till föräldrar som har en mer liberal attityd till ungdomar och alkohol dricker mer (som du själv var inne på innan tror jag?). Att bjussa på alkohol hemma är ett sätt att ha en liberal attityd, men det finns såklart fler.

Här finns mer info, sidan 111 och framåt
Alkoholprevention i familjen
http://www.fhi.se/PageFiles/3450/supen.pdf

Kanske det.

Men är att låta sitt barn (vi säger 8 år) ta en klunk starköl för att denne är nyfiken på hur det smakar, men samtidigt förbjuda "riktigt drickande" fram till 18 års ålder att ha en liberal inställning?
Med ett förbud kan en enskild sådan händelse leda till ett onödigt straff. Ungen kanske senare i något sammanhang berättar för kompisarna i skolan att denne druckit öl. Sedan sprids det till lärare och högre instans och sen kan en s.k "shitstorm" skapas eftersom föräldern faktiskt erkänner att denne lät ungen provsmaka, eller att andra vuxna råkar nämna att barnet inmundigade alkohol.

Man kan ta upp liknande situationer där tonåringar får testa en begränsad mängd vid vissa högtider. Situationer som mycket möjligen kan "lära" individen hur man kan konsumera alkohol (det behöver inte vara för att supa sig dyngrak).

Sen finns det klart situationer som är ljusår från dessa. Jag är liberal på så vis att jag tycker att föräldrar ska kunna resonera kring detta och själva avgöra om de tar vettiga beslut eller inte. Sen att alla inte gör det är inte tillräckligt fog för att skapa en lag för att förhindra det. Jag tror nämligen att en sådan lag inte har någon effekt på alkoholproblem men definitivt kan (i sällsynta fall) skapa problem för vettiga föräldrar och ffa inskränka den personliga friheten. Är man mer liberal, på det vis du uttrycker, är man ju även mer benägen att strunta i lagar man tycker är korkade. Vilket gör lagen tämligen verkningslös där den som mest hade behövts.

Nu menar jag inte att du säger emot mig på något vis. Ville bara spinna vidare på ditt inlägg.

hurril
2013-07-05, 13:28
Efterlyser du forskning som stödjer att vuxna människor som dricker mer alkohol har större alkoholrelaterade problem än vuxna människor som dricker mindre alkohol?

Snudd på. Även en sådan rapport är vansklig att tolka på ett bra sätt. Om tusen personer dricker mer sprit summerat så ökar genomsnittet. Även i fallet att det är de tre alkoholisterna som ökar sin konsumtion från 1 liter om dagen till 3. Eller i fallet att de tre som startar bråk, gör det även lördagar och söndagar till följd, t ex, av en ytterligare dag öppet för systembolaget.

Inget av de två beskrivningarna säger något om risken för de övriga 993 personerna till följd av en ökad total mängd och ett ökat genomsnitt över populationen.

Samma slags resonemang går att föra vidare till nettoeffekten av eventuella ökade risker (via en hypotes om mer sprit -> fler dåliga effekter) och minskade risker (via en hypotes om en mer medveten och kontrollerad introduktion till rusdrycker -> ett mer ansvarsfullt tänk runt sin egen konsumtion).

T ex: av alla som sitter eller suttit i skiten på olika vis nu, hur många blev kontrollerat introducerade till alkoholhaltiga drycker av sina föräldrar redan i tonåren? Ur samma mängd: vilka hade ett strikt förbud hemifrån tills de kunde köpa själva?

LadyG
2013-07-05, 13:30
Nu vet jag inte om Frankrike är något land man bör ha som föredömme när det handlar om alkoholfrågor, med tanke på hur de står sig i Europe. Men visst, även fransmännen har börjat inse vilka problem de har innanför sina gränser:

http://www.npr.org/blogs/health/2011/12/12/143521104/french-lessons-why-letting-kids-drink-at-home-isn-t-tres-bien

Fast det där gällde ju föräldrar som bjussar på sprit. Inte huruvida det är olämpligt för en förälder att dricka så barnen ser eller inte. Viss skillnad, tycker jag.

PowPow
2013-07-05, 13:35
Fast det där gällde ju föräldrar som bjussar på sprit. Inte huruvida det är olämpligt för en förälder att dricka så barnen ser eller inte. Viss skillnad, tycker jag.

Ja, absolut. Tråden bytte lite riktning bara :D

Min poäng, om jag hade någon, var väl mest att frankrike inte borde vara något föregångsland i frågan :D

PowPow
2013-07-05, 13:48
Snudd på. Även en sådan rapport är vansklig att tolka på ett bra sätt. Om tusen personer dricker mer sprit summerat så ökar genomsnittet. Även i fallet att det är de tre alkoholisterna som ökar sin konsumtion från 1 liter om dagen till 3. Eller i fallet att de tre som startar bråk, gör det även lördagar och söndagar till följd, t ex, av en ytterligare dag öppet för systembolaget.

Inget av de två beskrivningarna säger något om risken för de övriga 993 personerna till följd av en ökad total mängd och ett ökat genomsnitt över populationen.

Samma slags resonemang går att föra vidare till nettoeffekten av eventuella ökade risker (via en hypotes om mer sprit -> fler dåliga effekter) och minskade risker (via en hypotes om en mer medveten och kontrollerad introduktion till rusdrycker -> ett mer ansvarsfullt tänk runt sin egen konsumtion).

T ex: av alla som sitter eller suttit i skiten på olika vis nu, hur många blev kontrollerat introducerade till alkoholhaltiga drycker av sina föräldrar redan i tonåren? Ur samma mängd: vilka hade ett strikt förbud hemifrån tills de kunde köpa själva?

Angående sista stycket:
Jag tycker att du angriper hypotesen från fel håll. Vill du indersöka huruvida beteende X eller Y oftast leder till händelse Z, så undersök just detta. Titta inte på de som råkat ut för Z, och jämför hur många av dessa som ingått i X respektive Y. Det resultatet kommer inte ge någon mer information än att de flesta som råkat ut för Y ingår i X eller Z - och det är absolut inte samma sak som att beteende X eller Y ökar eller minskar risken att hamna i Z.

Från rätt håll blir det alltså:
"Därtill så leder strikta regler och normer hemma vad gäller alkohol, samt en god tillsyn av barnen, till att ungdomar börjar dricka vid en senare ålder, dricker mindre och inte minst, mindre ofta utvecklar ett problematiskt konsumtionsmönster"(Hayes 2004)

LadyG
2013-07-05, 22:20
Ja, absolut. Tråden bytte lite riktning bara :D

Min poäng, om jag hade någon, var väl mest att frankrike inte borde vara något föregångsland i frågan :D

Tråden gjorde som trådar på kolo alltid gör mao :)

Fast är det verkligen så mycket värre i Frankrike t ex, eller Italien för den delen, där man har en mer avslappnad attityd till alkohol och inte har den där bisarra attityden som härskar i Sverige (rör inte en droppe i veckan, sup hela helgen)?

Man skulle ju kunna tänka sig att det är mer läskigt att vara barn en svensk midsommarafton än valfri annan helg i Frankrike, om man bara ser till alkoholvanorna?

Jag vet inte, fast frågvis är jag :D

filmjölk
2013-07-05, 23:12
Vår egen alkoholkonsumtion har väl gått mer mot en kontinental version trots att vi behåller vår egen? En slags mix av franskt, engelskt och svenskt. Ett par glas vin till maten varje dag är nyttigt, after work med en salongsfylla av öl nån gång mitt i veckan för att vardagslyxa, och drängfyllepartaj fre+lör. fattas bara lite mad-men inspirerat förmiddagssupande på arbetstid så är vi snart i hamn.

:D

Hemi
2013-07-05, 23:26
Tråden gjorde som trådar på kolo alltid gör mao :)

Fast är det verkligen så mycket värre i Frankrike t ex, eller Italien för den delen, där man har en mer avslappnad attityd till alkohol och inte har den där bisarra attityden som härskar i Sverige (rör inte en droppe i veckan, sup hela helgen)?

Man skulle ju kunna tänka sig att det är mer läskigt att vara barn en svensk midsommarafton än valfri annan helg i Frankrike, om man bara ser till alkoholvanorna?

Jag vet inte, fast frågvis är jag :D

Jag bodde i Frankrike ett par år och jag tyckte att de hade den bästa sjulvården överlag som jag har sett samt ett överlag smart "free thinking" överallt, grundat i deras historia och kultur. Jag tyckte inte att deras vinkultur verkade förstöra de franska barnen. Det finns andra problem i så fall men inte kopplat till detta, direkt.

Hemi
2013-07-05, 23:28
Vad jag menar är; De må dricka mycket vin men de är inte pantade i huvudet.

Ponde
2013-07-05, 23:45
Vår egen alkoholkonsumtion har väl gått mer mot en kontinental version trots att vi behåller vår egen? En slags mix av franskt, engelskt och svenskt. Ett par glas vin till maten varje dag är nyttigt, after work med en salongsfylla av öl nån gång mitt i veckan för att vardagslyxa, och drängfyllepartaj fre+lör. fattas bara lite mad-men inspirerat förmiddagssupande på arbetstid så är vi snart i hamn.

:D

Blir alltid lika glad då de dricker på arbetstid i mad men (lätt jobb eller?), så jävla bra tv-serie alltså :D.

Back to the sixties! (USA 60-talet alltså :cool: )

Röda Björnen
2013-07-06, 00:53
utan alkohol tror jag Sverige hade varit världens tråkigaste land.

mmh, tänk ett land där barn inte behöver växa upp i ett missbrukar hem. Eller där varje helg mina kollegor och jag inte behöver se en person dö för att de är för fulla för att åka i kollektivtraffiken, eller en person rånas då de somnat pga berusning, en kvinna våldtas pga berusning, en pappa behöva hämtas av sitt barn för att han är för onykter för att ta sig hem, en ung människa som är så full att personen måste magpumpas för att de har druckit så mycket, en människa som är så onykter och tappar hämningarna så den tar sitt eget liv eller någon annans o.s.v o.s.v. ja du eiri, fyfan vad tråkigt det är utan alkohol.

Religion?

Man kan bruka och missbruka, samt rationalisera båda sidorna. Kontentan är att i både fallet religion och alkohol går det för den absoluta majoriteten att sköta det på ett sätt som inte påverkar vare sig en själv eller någon annan (allt för) negativt. Förbjud isåfall kaloriintag som överskrider ett beräknat maximum för individen, för fetma leder till stora kostnader och skador också. Och vissa övervikta som verkligen jobbar på det, är nästan värre än smygalkisarna i sitt beroende.

Mat är livsviktigt, alkohol och religion är inte livsviktigt. Tyvärr faller detta argument väldigt snabbt men jag förstår din poäng.

Religion bör också förbjudas om du frågar mig, hade religioner som kristendom och islam skapats idag hade de inte varit brett accepterade tror jag!

MVH

PowPow
2013-07-06, 10:08
Tråden gjorde som trådar på kolo alltid gör mao :)

Fast är det verkligen så mycket värre i Frankrike t ex, eller Italien för den delen, där man har en mer avslappnad attityd till alkohol och inte har den där bisarra attityden som härskar i Sverige (rör inte en droppe i veckan, sup hela helgen)?

Man skulle ju kunna tänka sig att det är mer läskigt att vara barn en svensk midsommarafton än valfri annan helg i Frankrike, om man bara ser till alkoholvanorna?

Jag vet inte, fast frågvis är jag :D

Italien vet jag inte mycket om, men den något romantiska bilden av det franska alkoholsinnet har ju fått sig en törn på sista tiden. Den beskrivs ofta som en alkoholkultur där vinet är en del av vardagen och dricks med måtta och ansvar. Det finns dock väldigt många rapporter som visar på motsatsen.

Jämför Sverige och Frankrike här, t.ex.:
http://ec.europa.eu/health-eu/doc/alcoholineu_chap4_en.pdf

Fransmännen dricker betydligt mer, och dricker stora mängder vid samma tillfälle oftare än exempelvis svenskar (så kallad binge-drinking*)

*5 pints of beer, 1 bottle of wine or 5 shots of spirits on a single occasion. Source: Eurobarometer 2003.

Edit: Sen vet jag inte. Det kan vara så att Sverige toppar extreme-binge-drinking. Dvs att dra i sig en hel platta öl och 4 flaskor vin på midsommarafton och sen somna i sina spyor på ett tak :D

Lance Uppercut
2013-07-06, 11:33
Växte upp med väldigt ansvarsfulla föräldrar när det gällde alkohol. De hade inget problem att dricka framför mig men blev aldrig märkbart berusade och påpekade ofta vilka nackdelar det finns med att dricka alkohol.
Vi ska givetvis inte omyndigförklara alla Sveriges föräldrar genom att säga att de inte är kapabla att hantera alkohol när många uppenbarligen är det.

Sedan är argumentet som hon använder sig av helt obegripligt. Man ska alltså inte få ta en öl för att man eventuellt ska kunna skjutsa sitt barn till sjukhus. Om man varken har bil eller körkort då? Går det inte alldeles utmärkt att ta en taxi?

shut teh face
2013-07-06, 11:50
Sedan är argumentet som hon använder sig av helt obegripligt. Man ska alltså inte få ta en öl för att man eventuellt ska kunna skjutsa sitt barn till sjukhus. Om man varken har bil eller körkort då? Går det inte alldeles utmärkt att ta en taxi?
Man kanske ska passa på att kräva körkort för föräldrar, och självklart en fungerande bil, har den inte gått igenom besiktningen får barnet bo på ett fosterhem tills den är lagad. :d

Angående alkoholkonsumtion och föräldrarnas drickande/tolerans. Min egen erfarenhet av alkohol för mig själv och folk runt mig är att alla som hade föräldrar som totalförbud alkohol tills 18-års dagen snarare fick mer problem, de drack mycket mer innan (när de inte fick) och fortsatte sedan i samma takt.
Jag själv, och alla andra med toleranta föräldrar (jag fick smaka alkohol hemma vid 15 års ålder) hade inget förbud, vi kunde till och med få en öl eller två "utköpt" när vi skulle på fest, självklart söp vi skallen av oss ibland men kanske 1-2 ggr under en 3 års period men inte mer, det gick aldrig överstyr.

Sen är jag medveten om att detta ändå inte stämmer för alla, men att säga att tonåringar som får smaka alkohol hemma dricker mer lägger jag inte så mycket vikt i. Kontra vad, konsekvens, etc?

Vad gäller föräldraskap tror jag på kommunikation, och en tolerans och öppenhet. Att förbjuda saker och muta med körkort, resor osv har jag inte sett några bra resultat av.

filmjölk
2013-07-06, 11:52
Jag brukade rita med tuschpenna på farsan när han däckat av i fyllan, det är ett kärt tidigt barndomsminne.

PowPow
2013-07-06, 12:21
Sen är jag medveten om att detta ändå inte stämmer för alla, men att säga att tonåringar som får smaka alkohol hemma dricker mer lägger jag inte så mycket vikt i. Kontra vad, konsekvens, etc?


Kontra de som har en mer restriktiv alkoholpolicy hemma.

Konsekvenser är att de oftare "utvecklar ett problematiskt konsumtionsmönster".

Jag säger inte att detta stämmer. Jag säger bara att de som forskar på området är rörande överens om att det stämmer.

Alexton
2013-07-06, 13:53
Jag brukade rita med tuschpenna på farsan när han däckat av i fyllan, det är ett kärt tidigt barndomsminne.

Skrattade så plötsligt att jag sprutade kaffe över hela skärmen :laugh:

(Sorry, jag förstår att det inte är optimalt att i ens barndom att ha en förälder som däckat av alkohol i sin närhet. Men det var så svart humor att det inte gick att motstå)

hurril
2013-07-08, 13:00
Angående sista stycket:
Jag tycker att du angriper hypotesen från fel håll. Vill du indersöka huruvida beteende X eller Y oftast leder till händelse Z, så undersök just detta. Titta inte på de som råkat ut för Z, och jämför hur många av dessa som ingått i X respektive Y. Det resultatet kommer inte ge någon mer information än att de flesta som råkat ut för Y ingår i X eller Z - och det är absolut inte samma sak som att beteende X eller Y ökar eller minskar risken att hamna i Z.

Från rätt håll blir det alltså:
"Därtill så leder strikta regler och normer hemma vad gäller alkohol, samt en god tillsyn av barnen, till att ungdomar börjar dricka vid en senare ålder, dricker mindre och inte minst, mindre ofta utvecklar ett problematiskt konsumtionsmönster"(Hayes 2004)

Om motivet för att minska X är att minska de i X som hamnar i Z så bör man undersöka Z senare för att leta efter de som kom från X. Om motivet för att minska X är just bara det, att minska X - då behöver vi argument för varför detta är en bra sak eftersom "att hamna i Z" uppenbarligen inte var ett.

Det måste komma att handla om vad ett "problematiskt konsumtionsmönster" innebär. Talar vi om ett beroende och därmed en ansats att minska människor lidande på ett personlig plan? Talar vi om följdproblem med alkoholpåverkade personer så att det man egentligen talar om är _andra_ människors risker vis-á-vis påverkade individer? De två scenarierna har nämligen olika slags lösningar.

Allt ifrån "release forms" som du måste skriva på om du går ut på krogen där du frånsäger dig rätten att stämma någon som är full och lappar till dig till inhägnader och annat om vi talar om att skydda omgivningen.

Snackar vi beroende-problematiken primärt så ser jag framför mig ett DNA-test och därefter vet du själv.

PowPow
2013-07-08, 13:12
Om motivet för att minska X är att minska de i X som hamnar i Z så bör man undersöka Z senare för att leta efter de som kom från X. Om motivet för att minska X är just bara det, att minska X - då behöver vi argument för varför detta är en bra sak eftersom "att hamna i Z" uppenbarligen inte var ett.


Målet måste väl vara att minska risken för sitt barn att utveckla ett "problematiskt konsumtionsmönster". Det hade i alla fall mitt mål som förälder varit (om jag vore förälder, that is). Finns det då två alternativ, där det ena, enligt den empiri som finns, gör detta mer effektivt, så väljer jag såklart detta alternativ.


Det måste komma att handla om vad ett "problematiskt konsumtionsmönster" innebär. Talar vi om ett beroende och därmed en ansats att minska människor lidande på ett personlig plan? Talar vi om följdproblem med alkoholpåverkade personer så att det man egentligen talar om är _andra_ människors risker vis-á-vis påverkade individer? De två scenarierna har nämligen olika slags lösningar.

Allt ifrån "release forms" som du måste skriva på om du går ut på krogen där du frånsäger dig rätten att stämma någon som är full och lappar till dig till inhägnader och annat om vi talar om att skydda omgivningen.

Snackar vi beroende-problematiken primärt så ser jag framför mig ett DNA-test och därefter vet du själv.

Det handlar inte om hur man ska hantera människor som i alkoholens fotspår utvecklar olika former av problem för sig själv eller sin omgivning. Det handlar om hur olika förhållningssätt till alkohol inom familjen uppfostrar barn och ungdomar.

hurril
2013-07-08, 13:29
Jag är också ute efter att minska risken för ett "problematiskt konsumtionsmönter" men jag köper inte (utan mer information och studiestöd*[lol!]!) att man gör det rätt och slätt med minskad konsumtion. Det stämmer mycket sannolikt över populationen i stort via flera hypoteser men det finns flera förklaringsmodeller för varför en alkoholintroduktion och/ eller ett bevittnande av ens föräldrars konsumtion har en positiv effekt.

Jag du missar min poäng, jag är ett steg före. Du snackar om vad vi ska göra nu, jag snackar om varför man ska göra A och/ eller inte göra B nu baserat på olika hypoteser om vad som händer sen. Utan sen-perspektivet så saknar allt nu värde! Vi hamnar i socialdemokratins moraliserande godtycke där regel på regel kommer till som i sig är mer baserade på vad som känns rätt än som kan backas upp av studier eller verkliga problem.

Anekdotiskt tycker jag man kan se att de som utvecklar problem antingen har alkoholiserade föräldrar (vilket har en genetisk komponent) eller bott strikt kristet så att de testat på i hemlighet med vetskapen om att, om farsan får reda på det så blir det andra bullar. Anekdoter är inte särskilt mycket värda givetvis men man måste vara noga med hur man undersöker ämnet. Är man uppriktigt intresserad av att reda ut vad som (sannolikt) leder till vad så kan man inte vara rigid.

PowPow
2013-07-08, 13:42
Ja, absolut. Självklart måste det finns otroligt många fler aspekter än bara familjens inställning till alkohol och ungdomar. Det säger jag absolut inte emot. Men du får gärna visa på förklaringsmodellerna som säger att alkoholindroduktion och/eller att dricka inför barn/ungdomar på något vis skulle ha en positiv effekt på barnet. Jag hittar bara undersökningar som visar på motsatsen, nämligen (med det inte sagt att det inte finns - bara att jag inte hittar dem).

Sen-perspektivet finns med i undersökningen jag citerade tidigare. Annars hade de inte kunnat dra slutsatsen att ungdomarna senare utvecklade ett "problematiskt konsumtionsmönster" (jag kör också detta inom citationstecken, då jag helt ärligt inte vet hur de definierar detta).

hurril
2013-07-08, 13:46
Det jag menar är att just omständigheten med en ökad konsumtion senare i livet inte i sig räcker för att bestämma att en tidig introduktion och/ eller dricka inför barn är dåligt.

När man generaliserar, som man gör när man drar all tidig introduktion över en kant, så uppstår slutsatser som inte stämmer i de enskilda fallen. Samtidigt kan en frågeställning riskera att dölja bättre förklaringsmodeller just i fallen att man gör en generaliserande undersökning. Dessutom hamnar man i en stor fet sökning efter kausalitet i korrelations-djungeln.