handdator

Visa fullständig version : Fruktansvärda rygg problem, svank, påverkar hela mitt liv


Motivationen
2013-07-04, 17:34
Mitt första inlägg här på Kolozzeum i ett tappert försök att få bukt på mina problem som jag haft ca 4-5 månader. Jag tycker jag har otroligt mycket svank samtidigt som bröst ryggen putar ut och nacken putar fram. Har ont i hela ländryggen. Slänger upp en bild och visar vart längre ner. Får otroligt ont i bröstryggen med. Mellan skulderbladen upp mot nacken. Vaknar och är väldigt stel i rygg och nacke på mornarna. Upplever att jag är väldigt stel i hela ryggen samt nacken och känner väldigt ofta att jag måste knäcka nacken och ryggen vilket jag också gör flera gånger per dag. Smärtan från nacken går ända upp i huvudet och ger en för jävlig huvudvärk och yrsel. Känns ofta bra under själva gymmandet förutom knäböj och marklyft. Efter och innan är smärtan och stelheten som värst. Vet inte riktigt när jag fått problemen eller hur. Vet bara att jag har dom och det påverkar mig otroligt mycket varje dag. Molande värk och stelhet från att jag vaknar tills att jag lägger mig. Snälla någon hjälp mig! 17 år och sådana här problem.. Känns inget bra. Tappar motivation för allt och blir deprimerad.

Kön: Man

Ålder: 17

Längd och vikt: 182 cm och 85 kg

Smärtbeskrivning: Var gör det ont? Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Gör det ont någonstans då du trycker? Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt? Är smärtan skarp eller mer dov? Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Känns det bättre eller sämre efter träning? Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? Var i rörelsen smärtar det? Hur länge har du haft ont? Är det någon skillnad på hur det känns när du ligger, sitter eller står? Smärtvariation över dygnet:
Hela ryggen, höfterna samt nacken. Känns djup. Är öm runt höfterna. Minns inte. Dov. Hela tiden. Bättre under träning och en liten stund efter. Inga speciella övningar smärtan bara finns där. 4-5 månader. Ingen större skilldnad. Jobbigt att stå. Jobbigt att sitta rakt lutar ofta fram då det underlättar smärtan. Väldigt lika.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Alltså tränat tyngre, oftare eller börjat med någon ny övning osv. Styrketräning 4 gånger i veckan. Nej.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Har provat Brufen Retard vilket inte hjälpte. Har provat Oxycontin vilket minskade smärtan.

För ryggbesvär så kan det vara bra svara på dessa frågor, svarar du ja på någon av dessa frågor är det lämpligt att ta kontakt med vården:
Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen? Nej bara knackar i bröstryggen.
Domningar/sockerdrickskänsla i ben eller fötter? Nej.
Svårighet att gå på tå eller häl? Nej.
Domning i underliv? Nej.
Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)? Nej.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? Mjae. En naprapat (som var oerhört oseriös och i mitt tycke väldigt dålig menade på stela gluteus maximus. Nej. Vet inte alls vad jag ska göra.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Inga.
Övrigt: Inget.

Bilder: Min hållning. Dåligt men var tvungen att klippa bort saker..
http://i39.tinypic.com/14dlxg2.jpg

Känns och ser ut som den mittersta:
http://traningslara.se/wp-content/uploads/2010/03/ryggpositioner.png

Ungefär här har jag ont:
http://i44.tinypic.com/30syk2x.png

Blev väldigt långt men snälla hjälp!

kelly
2013-07-04, 17:47
Nå, det ser ju onekligen ut som du svankar väldigt mycket. Varför bokar du inte tid med en sjukgymnast om du har så mycket besvär? En sådan kan nog hjälpa dig långt bättre med både diagnostik och rehabilitering.

Stela gluteus, btw? Hur tänkte han där?

ddavid
2013-07-04, 18:01
Det där ser ut som min gamla putrumpa! Stretcha ilopsoas (höftböjaren) för är den tight så får den bäckenet att tippa framåt. Jag har fortfarande mer svank än en normal man, men den är betydligt mindre idag =) Träna upp baksidan/rumpa för är dom svaga så tippar bäckenet framåt (och undvik att stretcha dom)

Xerxex
2013-07-04, 19:37
Har liknande problem som du, typ likadan hållning.

Det du kan göra är som de andra säger att stärka rumpa och baksida lår samt stretcha främre lår och höftbörjarna. Se till att bli stark i core musklerna genom att göra tex plankan. Tänk dig att du försöker trycka in naveln i buken genom att trycka fram höften.

Om bröstryggen är stel ( och orsakar svanken ) bör du köpa en foamroller och använda varje dag för att mjuka upp den för att försöka få tillbaka rörlighet.
Men se till att gå till en sjukgymnast, de kan visa massa övningar.

Jag skulle i ditt fall också uppsöka läkare för att kontrollera så du inte har bechterews sjukdom då du iaf har flertalet av symptomen för det.

http://bechterews-sjukdom.se/bechterews-sjukdom-symtom.html#.UdXAuG2JuL8


Lycka till..

Motivationen
2013-07-04, 19:55
Nå, det ser ju onekligen ut som du svankar väldigt mycket. Varför bokar du inte tid med en sjukgymnast om du har så mycket besvär? En sådan kan nog hjälpa dig långt bättre med både diagnostik och rehabilitering.

Stela gluteus, btw? Hur tänkte han där?

Har tidigare varit till sjukgymnast som sa att jag var lite stel runt bäckenet och att jag ska tänka på att spänna magen. That's it.. Ingen aning.. Jag bör inte stretcha gluteus? Har förstått att det kan göra så det släpper med men det ger ju mer svank?


Det där ser ut som min gamla putrumpa! Stretcha ilopsoas (höftböjaren) för är den tight så får den bäckenet att tippa framåt. Jag har fortfarande mer svank än en normal man, men den är betydligt mindre idag =) Träna upp baksidan/rumpa för är dom svaga så tippar bäckenet framåt (och undvik att stretcha dom)

Usch vad jobbigt! Hade du också smärta? Har du några bilder från då du hade mycket svank och nu? Några bra övningar?

Har liknande problem som du, typ likadan hållning.

Det du kan göra är som de andra säger att stärka rumpa och baksida lår samt stretcha främre lår och höftbörjarna. Se till att bli stark i core musklerna genom att göra tex plankan. Tänk dig att du försöker trycka in naveln i buken genom att trycka fram höften.

Om bröstryggen är stel ( och orsakar svanken ) bör du köpa en foamroller och använda varje dag för att mjuka upp den för att försöka få tillbaka rörlighet.
Men se till att gå till en sjukgymnast, de kan visa massa övningar.

Jag skulle i ditt fall också uppsöka läkare för att kontrollera så du inte har bechterews sjukdom då du iaf har flertalet av symptomen för det.

http://bechterews-sjukdom.se/bechterews-sjukdom-symtom.html#.UdXAuG2JuL8


Lycka till..

Usch! Tips på övningar? Ska jag gå och spänna mig så hela tiden? Får knappt märkbart mindre svank av att spänna magen. Däremot om jag böjer på bena lite och skjuter fram höften så minskar svanken.. Det ska jag göra! Bara att rulla fram och tillbaka? Får nog ta och boka en till tid.. Vilken sorts läkare ska jag söka upp? Men fy fan.. Läst om det förut.. Obotligt har jag förstått.. Nåt man får leva med resten av livet. Har du kollar upp det? Känner tyvärr igen mig i det mesta.. :cryout:

Xerxex
2013-07-04, 21:42
Usch! Tips på övningar? Ska jag gå och spänna mig så hela tiden? Får knappt märkbart mindre svank av att spänna magen. Däremot om jag böjer på bena lite och skjuter fram höften så minskar svanken.. Det ska jag göra! Bara att rulla fram och tillbaka? Får nog ta och boka en till tid.. Vilken sorts läkare ska jag söka upp? Men fy fan.. Läst om det förut.. Obotligt har jag förstått.. Nåt man får leva med resten av livet. Har du kollar upp det? Känner tyvärr igen mig i det mesta.. :cryout:

Du ska inte spänna magmusklerna för det ökar kyfosen, kutryggen, du ska spänna så att du försöker ha svansen mellan benen så att säga. Då kommer du känna musklerna precis intill höftbenen spännas. Dessa behöver du träna, plankan tex gör det men finns många andra övningar också.
Foamrollerna ska du sätta under bröstryggen och rulla uppåt långsamt tills när du typ är vid mitten på skulderbladen. Därifrån rullar du tillbaka ned. Annars kan du bara lägga bröstryggen mot och hålla armarna som vid en situp, andas in djupt och när du andas ut sjunker du in med ryggen i rullen. Detta brukar leda till att det knakar och sprätter i ryggen när låsningar släpper.

Enklast är om någon sjukgymnast visar dig hur du ska göra så att du får övningar som passar just dig och din rygg.

Du kan börja med en husläkare, de kommer antagligen remitera dig till en ortoped som kommer röntga din rygg och bäcken samt ta ett genprov och låta dig få gör massa andra rörlighetstester osv.

Det behöver inte vara just detta du har så måla inte fan på väggen i förtid, men om är det ju bra att du kan få hjälp så fort som möjligt för det blir inte bättre med åren direkt.

Men kan lika gärna vara något annat, kanske bara en usel hållning som behöver ändras.

lycka till..

kelly
2013-07-05, 10:38
Du ska inte spänna magmusklerna för det ökar kyfosen, kutryggen

Nej, det gör det ju inte. Kontraktion i magmusklerna kommer ju såklart leda till flektion i ryggraden. Att stärka rectus abdominis kan nog snarare vara fördelaktigt.

Ame
2013-07-05, 11:06
Är det några rörelser som lindrar eller förvärrar smärtan(då menar jag inte styrkeövningar butan vanliga rörelser)? Hur är dygnsvariationen, du säger att du har en molande smärta hela dagen men är den lika kraftig hela dagen?
Oavsett så måste du hitta någon som kan hjälpa dig IRL, hitta en bättre sjukgymnast. Var någonstans i landet bor du? Ett läkarbesök är nog inte heller fel dock.
Det viktiga är att du ser till att få hjälp med detta då det låter som att du har ganska stora problem så att det inte blir värre än nödvändigt.

Skön
2013-07-05, 11:47
Stretcha höftböjarna, stärk magen med övningar där du inte kopplar in höftböjaren. Plankan i olika former funkar mycket bra.

Jag brukar köra med en foam roller på framsida lår. Jag skapade en tråd som heter "Vingscapula". I den kan du hitta mycket nyttigt. Finns massa tips för att försöka minska lordosen.

whuddafuks
2013-07-05, 11:58
Citerar mitt svar från Sköns tråd. LÄS det som jag länkade, det kommer att hjälpa dig, och du kommer få större förståelse varför du har så ont som du har.

Hej igen! Här kommer det länkar:

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=130876763 (en kille som har haft en extremt dålig hållning. Han led av samma sak som du och jag gör nu, och har fixat till det. Här beskriver han hur han gick till väga) <--- denna är den du SKA läsa :)

http://thetheoryoffatloss.blogspot.se/2010/10/anterior-pelvic-tilt-postural-limits.html (samarbetar med han i första länken. Står i princip samma sak, dock så förklarar han mer och går in djupare på problemet, rekommenderas!)

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_repair/neanderthal_no_more_part_i
http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/hips_dont_lie_fixing_your_force_couples

Dessa två ovanför tycker jag var galet intressanta! De är om hållning, alltså området vi pratar om nu. De skriver på ett väldigt lättläst och även roligt sätt! Förstod allt mycket bättre efter att läst de (de är lite långa, men läs igenom när du har tid. Rekommenderas starkt! :))


Citerar från en länk där det kortfattas vad du ska jobba på: Muscles You Need to Strengthen

Hamstrings
Glutes
Abs
Obliques

(Dessa ska alltså stärkas då de är svaga och långa. STRETCHA INTE)

Muscles You Need to Stretch

Psoas (Hips)
illicus (Hips)
Rectus Femoris (Quad)
Tensor fasciae latae(TFL, thigh/front hip(?))
Erectors (Use caution with dynamic stretching around the lumbar spine, especially movements into flexion. I wouldn't recommend any loaded spinal flexion movements in any training program.) Erectors ska annars inte vara ett måste, utan det kan hjälpa på traven. Jag skiter i den för tillfället i all fall.

Har du frågor är det bara att skicka ett meddelande igen! :)

Kan även lägga till bra isolerings-övningar för gluterna (aka. rumpaN^). Hade väldigt svårt att arbeta med gluterna i benövningar, ett vanligt problem om man har lordosis, så kände att jag behövde isolationsövningar då utfall mm inte hjälpte).

http://www.youtube.com/watch?v=CoOayJXqvi0 (glute bridges. Älskar den här killen. Hade svårt att känna i röven av denna övning, men han förklarar så sjukt bra, en kunnig kille f.ö :))

http://www.youtube.com/watch?v=ZjqFAICl_60 (känner definitivt att gluterna jobbar, men tycker denna är lite "awkward". Ge denna en chans dock! :))

http://www.youtube.com/watch?v=zL0YEtJulBs (känns riktigt ordenligt)

Ett tips som jag gör nu är att köra VÄLDIGT lite främre ben (quadriceps). Dessa är redan starka, så du vill verkligen fokusera på bakre ben, rumpa, och mage! Så knäböj/benpress skippar jag under denna period (det väljer du själv dock)

whuddafuks
2013-07-05, 12:06
Om du har frågor om det jag skrev så äre bara att slänga iväg ett meddelande till mig i denna tråd eller till mig personligen! Kriga på

Xerxex
2013-07-05, 14:03
Nej, det gör det ju inte. Kontraktion i magmusklerna kommer ju såklart leda till flektion i ryggraden. Att stärka rectus abdominis kan nog snarare vara fördelaktigt.

Hade det bara gällt att bli av med kraftig svank hade jag hållit med dig men då det är en stel och kufotisk bröstrygg gör jag det inte.

Av det han beskriver (kan ej säga säkert då jag inte undersökt personen) låter det som att problemet ligger i bröstryggen och svankandet är ett sätt att kompensera rörlighet, dvs ett symptom och inte grundproblemet. Stärk Psoas major primärt för den drar bak höften utan att flexa hela ryggraden framåt.

MEn som sagt bäst är att låta någon kunnig titta på det och inte låta oss sitta och gissa utifrån en bild och lite text.

Motivationen
2013-07-05, 19:20
Du ska inte spänna magmusklerna för det ökar kyfosen, kutryggen, du ska spänna så att du försöker ha svansen mellan benen så att säga. Då kommer du känna musklerna precis intill höftbenen spännas. Dessa behöver du träna, plankan tex gör det men finns många andra övningar också.
Foamrollerna ska du sätta under bröstryggen och rulla uppåt långsamt tills när du typ är vid mitten på skulderbladen. Därifrån rullar du tillbaka ned. Annars kan du bara lägga bröstryggen mot och hålla armarna som vid en situp, andas in djupt och när du andas ut sjunker du in med ryggen i rullen. Detta brukar leda till att det knakar och sprätter i ryggen när låsningar släpper.

Enklast är om någon sjukgymnast visar dig hur du ska göra så att du får övningar som passar just dig och din rygg.

Du kan börja med en husläkare, de kommer antagligen remitera dig till en ortoped som kommer röntga din rygg och bäcken samt ta ett genprov och låta dig få gör massa andra rörlighetstester osv.

Det behöver inte vara just detta du har så måla inte fan på väggen i förtid, men om är det ju bra att du kan få hjälp så fort som möjligt för det blir inte bättre med åren direkt.

Men kan lika gärna vara något annat, kanske bara en usel hållning som behöver ändras.

lycka till..

Ska helt klart köra mera plankan. Eller tja börja köra plankan.. Får ta och köpa en fram roller. Har hört av många att det ska vara bra. Blir ett samtal till vårdcentralen nu på måndag. Ska även boka tid hos läkare. Fy fån klarar knappt av den här stelheten och smärtan.. stelare än min 80 åriga farmor. Har du blivit undersökt för bechtewres? Sitter och tänker på det hela tiden nu. Känns som om man har det är hela livet på sätt och vis sabbat.. :cryout: Kan mycket väl vara.

Hade det bara gällt att bli av med kraftig svank hade jag hållit med dig men då det är en stel och kufotisk bröstrygg gör jag det inte.

Av det han beskriver (kan ej säga säkert då jag inte undersökt personen) låter det som att problemet ligger i bröstryggen och svankandet är ett sätt att kompensera rörlighet, dvs ett symptom och inte grundproblemet. Stärk Psoas major primärt för den drar bak höften utan att flexa hela ryggraden framåt.

MEn som sagt bäst är att låta någon kunnig titta på det och inte låta oss sitta och gissa utifrån en bild och lite text.

Kan mycket väl vara så att bröstryggen kutar för mycket och svanken kompenserar. Grundproblemet i det fallet är vad? Är bröstryggen för stark eller stel eller vad? Ska jag stärka psoas? Kkommer inte det dra höften framåt och ge mer svank? Självklart ska jag det men bara bra att få höra utav andra med liknande problem eller kunskap. Skadar ju inte.. :) verkar vara ett trevligt forum med mycket kompetenta samt trevliga personer.

Motivationen
2013-07-05, 19:33
Är det några rörelser som lindrar eller förvärrar smärtan(då menar jag inte styrkeövningar butan vanliga rörelser)? Hur är dygnsvariationen, du säger att du har en molande smärta hela dagen men är den lika kraftig hela dagen?
Oavsett så måste du hitta någon som kan hjälpa dig IRL, hitta en bättre sjukgymnast. Var någonstans i landet bor du? Ett läkarbesök är nog inte heller fel dock.
Det viktiga är att du ser till att få hjälp med detta då det låter som att du har ganska stora problem så att det inte blir värre än nödvändigt.

Om jag till exempel sitter eller står still och bara vrider överkroppen så smärtar det i båda sidorna av ryggen. Inte riktigt nåt mer jag kan tänka på.. allt är liksom, stelt och så. Ofta väldigt stel på morgonen, har dock på den senaste tiden inte varit så stel på morgonen men efter 30 minuter så är man helt stel igen och det håller i sig tills jag somnar bortsett från gymmande, bastu och dusch mm. Ska helt klart kolla efter en bra sjukgymnast samt ringa läkare. Bor i Östhammar en liten bit ifrån Uppsala. Det ska jag göra. Påverkar mig otroligt , mycket varje dag. Går runt och blir depressiv.. vill träna tungt och nå mina mål!

Citerar mitt svar från Sköns tråd. LÄS det som jag länkade, det kommer att hjälpa dig, och du kommer få större förståelse varför du har så ont som du har.

Ska läsa på söndag kväll. Har inte tillgång till varken dator eller så mycket mer Internet. Ute på landet med plattan och mobilen. Nu blev det 2 inlägg. Gick inte att ta allt från plattan..

Xerxex
2013-07-06, 07:37
Ska helt klart köra mera plankan. Eller tja börja köra plankan.. Får ta och köpa en fram roller. Har hört av många att det ska vara bra. Blir ett samtal till vårdcentralen nu på måndag. Ska även boka tid hos läkare. Fy fån klarar knappt av den här stelheten och smärtan.. stelare än min 80 åriga farmor. Har du blivit undersökt för bechtewres? Sitter och tänker på det hela tiden nu. Känns som om man har det är hela livet på sätt och vis sabbat.. :cryout: Kan mycket väl vara.



Kan mycket väl vara så att bröstryggen kutar för mycket och svanken kompenserar. Grundproblemet i det fallet är vad? Är bröstryggen för stark eller stel eller vad? Ska jag stärka psoas? Kkommer inte det dra höften framåt och ge mer svank? Självklart ska jag det men bara bra att få höra utav andra med liknande problem eller kunskap. Skadar ju inte.. :) verkar vara ett trevligt forum med mycket kompetenta samt trevliga personer.

Skrev fel namn på muskeln, helt korrekt att den inte ska stärkas utan den ska tänjas. Kommer dock inte ihåg vad muskeln som sitter "framför" den som jag syftar till heter, den gör iaf tvärrtom. Drar höften bakåt utan att dra överkroppen frammåt.

Bröstryggen är för stel/svag. Om den inte kan böjas bakåt tillräckligt så tar ländryggen över och en kraftig svank skapas. Testa att ligga på golvet med svanken platt tryckt mot golvet. Kan du samtidigt ha axlarna och huvudet tryckta mot marken utan att börja svanka är det inte stelhet som är problemet utan svaghet.

Motivationen
2013-07-06, 12:06
Skrev fel namn på muskeln, helt korrekt att den inte ska stärkas utan den ska tänjas. Kommer dock inte ihåg vad muskeln som sitter "framför" den som jag syftar till heter, den gör iaf tvärrtom. Drar höften bakåt utan att dra överkroppen frammåt.

Bröstryggen är för stel/svag. Om den inte kan böjas bakåt tillräckligt så tar ländryggen över och en kraftig svank skapas. Testa att ligga på golvet med svanken platt tryckt mot golvet. Kan du samtidigt ha axlarna och huvudet tryckta mot marken utan att börja svanka är det inte stelhet som är problemet utan svaghet.

Okej så stretcha psoas major. Låter rimligt. Har oerhört svårt att hålla huvudet rakt mot överkroppen. Känns som det liksom tar emot. När jag provar det ska jag då ha bena raka mot marken och utsträckta eller kan jag ha bena som när man kör en situp?

Motivationen
2013-07-14, 15:24
Citerar mitt svar från Sköns tråd. LÄS det som jag länkade, det kommer att hjälpa dig, och du kommer få större förståelse varför du har så ont som du har.

Riktigt jävla intressant läsning det där. Otroligt bra. Ska stärka Hamstrings, Glutes, Abs och Obliques. Stretcha ut höftböjare och framsida lår.

När jag "Foam Rollar" hur ska jag köra då? T.ex. rulla hela ryggen 60s eller 120s? Flera set? Vad ska jag "Foam Rolla"? Kan det vara så att min APT (Anterior Pelvic Tilt) gör att jag blir stel i mellan samt övre delen av ryggen? Tack för din post! Riktigt bra!