handdator

Visa fullständig version : 10 års träning nästa nivå hur?


chevy1
2013-07-04, 17:17
hur kommer man vidare i muskelbyggandet ? är 30 år gammal
tränar 5 dagar i veckan måndag till fredag väger idag 90 kilo 185cm lång
är väll normalt byggd men anses vara vältränad men inget mer om
ni förstår , äter bra tar extra protein två gånger om dagen så
kosten tror jag fungerar, schemat ser ut såhär alternerar mellan hög rep
och låg rep

måndag. bröst biceps
tisdag . rygg triceps
onsdag .axlar mage
torsdag. ben mage
fredag. armar

anledningen till två gånger armar ,växer dåligt i armar

ge mig gärna lite kommentarer

GulligaGurkan
2013-07-04, 17:59
Nu är jag ingen expert på träning, men det går rätt bra ändå!

Det verkar ganska populärt att köra just bröst/biceps, men bröst/triceps känns mer logisk eftersom man i alla pressövningar använder just triceps.

Därför skulle jag ha schemat:
Pass1: Bröst/Axlar/Triceps
Pass2: Rygg/biceps
Pass3: Ben/mage
Pass4: Armar
Vila och börja om.

Att jag kör axlar samma dag som bröst är för att man använder axlarna en del i de flesta bröstövningar, och man använder triceps både på bröst- och axelträning.

Om du kör såhär hamnar inte heller tricepsträningen dagen innan axelpasset, vilket kan vara positivt!

maattee10
2013-07-04, 18:26
nu är jag ingen expert på träning, men det går rätt bra ändå!

Det verkar ganska populärt att köra just bröst/biceps, men bröst/triceps känns mer logisk eftersom man i alla pressövningar använder just triceps.

Därför skulle jag ha schemat:
Pass1: Bröst/axlar/triceps
pass2: Rygg/biceps
pass3: Ben/mage
pass4: Armar
vila och börja om.

Att jag kör axlar samma dag som bröst är för att man använder axlarna en del i de flesta bröstövningar, och man använder triceps både på bröst- och axelträning.

Om du kör såhär hamnar inte heller tricepsträningen dagen innan axelpasset, vilket kan vara positivt!

+1

chevy1
2013-07-04, 18:39
men blir inte måndags passet väldigt tungt och långt då? hinner knappt med
nu , köpper det du sa om triceps och biceps.

z_bumbi
2013-07-04, 18:54
Skriv ner träningsprogrammet så blir det lättare att ha vettiga åsikter, berätta också vilka resultat du har fått under de två senaste åren i förhållande till hur du har ändrat träningen under samma tidsperiod.

r1kkie
2013-07-04, 19:10
men blir inte måndags passet väldigt tungt och långt då? hinner knappt med
nu , köpper det du sa om triceps och biceps.

Det beror ju på hur många set man kör.

Kör du axlar efter bröst har de redan fått en del pisk och du orkar förmodligen inte lika mkt som om du går på axlar direkt.

Torsk_ole
2013-07-04, 19:40
Jag skulle kört igenom kroppen fler gånger i veckan än 1.

Just spliten säger inte så mycket, set, reps, intensitet etc är också viktigt. Du kanske ska testa något välbeprövat schema? Kör du någon form av periodisering?
Jag kan annars varmt rekomendera 5/3/1 som det står mycket om på forumet. Växer armarna dåligt så skulle jag rekomendera att testa köra armar tre gånger per vecka.

Vad är målet med träningen?

chevy1
2013-07-04, 19:48
Det beror ju på hur många set man kör.

Kör du axlar efter bröst har de redan fått en del pisk och du orkar förmodligen inte lika mkt som om du går på axlar direkt.


så du menar att jag då kan sänka tiden på axlar ?

sågar ni mitt schema , känns rätt bra nu förutom att jag kanske ska bytta platts på biceps,triceps då?

chevy1
2013-07-04, 19:52
Jag skulle kört igenom kroppen fler gånger i veckan än 1.

Just spliten säger inte så mycket, set, reps, intensitet etc är också viktigt. Du kanske ska testa något välbeprövat schema? Kör du någon form av periodisering?
Jag kan annars varmt rekomendera 5/3/1 som det står mycket om på forumet. Växer armarna dåligt så skulle jag rekomendera att testa köra armar tre gånger per vecka.

Vad är målet med träningen?


ja tänker inte sträka mig så långt att säga bodybuilding
men större volym är väll det jag är ute efter
periodisering ? förklara gärna

BobaFett
2013-07-04, 20:26
hur kommer man vidare i muskelbyggandet ? är 30 år gammal
tränar 5 dagar i veckan måndag till fredag väger idag 90 kilo 185cm lång
är väll normalt byggd men anses vara vältränad men inget mer om
ni förstår , äter bra tar extra protein två gånger om dagen så
kosten tror jag fungerar, schemat ser ut såhär alternerar mellan hög rep
och låg rep

måndag. bröst biceps
tisdag . rygg triceps
onsdag .axlar mage
torsdag. ben mage
fredag. armar

anledningen till två gånger armar ,växer dåligt i armar

ge mig gärna lite kommentarer

Stryk allt du kör idag och prova nåt helt nytt. Googla ett beprövat program. 5/3/1, Tri-phase etc. och följ det rakt av.

Kör aldrig samma repsintervall i mer än en vecka, helst olika varje pass.

Variera passen så att du kör hög volym med kort vila mellan set nån gång i veckan och tungt (1-6 reps) nån gång i veckan.

Satsa på överträning en period t.ex. 3-4 veckor följt av en vecka med deloadträning.

Eventuellt kör ett stenhårt pass med jättemycket volym följt av ett lätt deloadpass.

Använd dig av olika sätt att mörda dina muskler t.ex. släng in ett dropset på varje övning du kör idag efter dina 3 vanliga set. Alternativt släng in 5-7 set med 50% av 1RM, 10 reps med 30 sekunders vila efter dina 3 vanliga set.

Kör helkroppspass (med mindre volym) 5 ggr i veckan en kortare period. Variera övningar, vila och repsintervall olika dagar.

Alla dessa är utmärkta verktyg för att se till att kroppen inte riktigt hänger med och hinner anpassa sig.

Torsk_ole
2013-07-05, 09:57
ja tänker inte sträka mig så långt att säga bodybuilding
men större volym är väll det jag är ute efter
periodisering ? förklara gärna

Periodisering kan vara väldigt mycket. T ex att du kör ett vist repsintervall en period, satsar på en muskelgrupp/övning ett tag, fokusering på hypertrofi ett tag, styrka, styrkeuthållighet etc.

Men läs tipsen du fått. Mitt absolut bästa tips är att följa ett välbeprövat schema. 5/3/1, tri-phase, sheiko etc. Finns en del att läsa om här på forumet.

Fordon
2013-07-05, 10:44
men blir inte måndags passet väldigt tungt och långt då? hinner knappt med
nu , köpper det du sa om triceps och biceps.

Du måste inte lägga "pass 1" på en måndag.

Nephelite
2013-07-05, 12:00
Gör något helt nytt.

Kör ett nytt program, träna ben 6 ggr i veckan i 2 månader, sen tränar du armar 3 ggr i veckan.

Gå upp till 100 kg.

Stimulera kroppen på ett nytt sätt.

chevy1
2013-07-05, 18:41
Gör något helt nytt.

Kör ett nytt program, träna ben 6 ggr i veckan i 2 månader, sen tränar du armar 3 ggr i veckan.

Gå upp till 100 kg.

Stimulera kroppen på ett nytt sätt.

intressant att du nämner det här med vikten. har väggt runt 90kg nu i snart
4 år, normal fett mängd. vägde 65 kilo när jag började tränna vid 20 års ålder , gick upp fort i vikt och massa . Men för ungefär 4år sen så känndes det som om kroppen stannad upp. Så fråggan är om man tjänar på att bli lite gris fet ett tag? har alltid vart rädd för att gå upp i vikt tror inte att jag kan bli av med det sen.

Langster
2013-07-05, 19:48
intressant att du nämner det här med vikten. har väggt runt 90kg nu i snart
4 år, normal fett mängd. vägde 65 kilo när jag började tränna vid 20 års ålder , gick upp fort i vikt och massa . Men för ungefär 4år sen så känndes det som om kroppen stannad upp. Så fråggan är om man tjänar på att bli lite gris fet ett tag? har alltid vart rädd för att gå upp i vikt tror inte att jag kan bli av med det sen.

Med tanke på din ålder och hur länge du tränat så tror jag inte att du tjänar på att gå upp 10 kg, nej.
Testa ett nytt program istället.

BobaFett
2013-07-05, 20:56
[QUOTE=Langster;6541381]Med tanke på din ålder och hur länge du tränat så tror jag inte att du tjänar på att gå upp 10 kg, nej.
[QUOTE]

Jag har tränat i 12 år och är 30. Håller med om detta.

....men vad menar du med "ålder"? Menar du att det är mycket på nåt sätt eller? :d

chevy1
2013-07-05, 21:33
jag sumrerar svaren hitills, ändra schema och alternera övningar ,men hur länge ska man köra ett schema ska man byta varje vecka eller kör man ett tag typ några månder och sen bytter eller hur gör ni?

Yip_man
2013-07-06, 07:36
Ursäkta om det låter spydigt, men hur kan man tränat i 10år och inte veta vad man ska göra?

Jag hade iaf kört musklerna mer än en gång i veckan. Aldrig muskler som arbeter tilsammans i samma pass tex bröst/triceps.

Kör du 9set biceps idag så släng på 3 set till. Och då ska det va en riktig övning i get cable cross fjanteri. Ställ in dig på att träningen ska bli riktigt jobbig igen osv

chevy1
2013-07-06, 09:21
Ursäkta om det låter spydigt, men hur kan man tränat i 10år och inte veta vad man ska göra?

Jag hade iaf kört musklerna mer än en gång i veckan. Aldrig muskler som arbeter tilsammans i samma pass tex bröst/triceps.

Kör du 9set biceps idag så släng på 3 set till. Och då ska det va en riktig övning i get cable cross fjanteri. Ställ in dig på att träningen ska bli riktigt jobbig igen osv
Jo jag kan väll erkänna att jag kanske inte har haft den högsta motivationen
På gymmet de sennaste åren, just därför jag undrade lite
Om upplägg och sånt.

Nephelite
2013-07-09, 15:57
Jag är inte säkert på att en viktuppgång är helt att försumma.

jag menar på det psykologiska planet också. Tror inte heller han "får ut" supermkt på att gå upp 10kg.

Men vad händer? Han gör något nytt, förhoppningsvis åker vikterna upp, ny motivation osv osv.
Istället för att träla på och försöka lägga på sig maximalt med muskler kontra fett (som jag antar att du gjort ett tag Chevy1 ?



- Tror att ni har helt rätt att just rent opti-mässigt är det bättre att hitta ett sätt att sakta men säkert gå upp och lägga på sig muskler och "leangaina"
Tror bara det är lätt att fastna och inte våga göra något nytt.
Hoppas ni förstår min poäng =)

Nephelite
2013-07-09, 16:01
(observera att jag inte rekommenderar grisbulk 10kg på 1 månad som jag typ gjort själv :P )
Snarare 6-7-8 månader. Satsa stenhårt på att gå upp på vågen och köra runt 300g protein/dag. Gör ett nytt upplägg och följ det ett bra tag.

Ta tag i de 3 stora kan vara något också. Sätt lite styrkemål och ge dig fan på att nå dem. t.ex öka 10% max i knäböj på 3-4 månader är ingen omöjlighet alls om du går in för det.

Hitta nya vinklar att attackera träningen på men leta inte för mkt efter just vinklarna utan lägg fokuset på intensitet


(kan vara så att jag är en oförskämd snorunge här och tipsen inte är helt 100% för just dig) Som antagligen är mer erfaren osv =) Men det är tipsen jag har!