handdator

Visa fullständig version : IT-certifieringar


PRound
2013-07-04, 13:53
Hej,

Har möjligheten att ta någon/några certifikat på jobbet. Vilket skulle ni välja och varför? Det gäller inom serverhosting.

shut teh face
2013-07-04, 13:58
Inget.

Gör något annat istället som du kan visa utåt, eller bidra, open source.

Företag som vill ha certifieringar när man anställer dem är ändå bara skit.

Kanske lite hårt sagt, men jag skulle fråga om jag fick använda pengarna till att åka på någon konferens istället, det ger dig mycket mer, detta gäller jämfört med utbildningar också. Prata med folk och bli inspirerad.

Tips: http://strataconf.com

Tyvärr gick Velocity i Santa Clara nyss, men det går en i london i höst tror jag. Jag ska själv åka till NY i okt.

Ronn
2013-07-04, 13:58
Datorkörkort.

Eller så tar man det som är relevant för sin tjänst eller tjänster man känner att man vill satsa på i framtiden?

Knatcharn
2013-07-04, 14:36
Datorkörkort.

Eller så tar man det som är relevant för sin tjänst eller tjänster man känner att man vill satsa på i framtiden?

TS vill väl ha något som gör denne bättre inom serverhosting men vet inte riktigt vad som är bra att välja gissar jag på. Det är klart han/hon vill ha något som är relevant för tjänsten men det kan vara svårt att veta vad som är relevant och vad som är utdaterat / icke populärt. Som att välja språk när man ska lära sig programmering.

PRound
2013-07-04, 14:48
Eller så tar man det som är relevant för sin tjänst eller tjänster man känner att man vill satsa på i framtiden?

Det var det jag menade... Har inte direkt koll på vilka som finns och som är relevanta inför framtiden.

4623
2013-07-04, 17:45
Vad är det för miljöer?

Känns onödigt att ta cert från Microsoft om du arbetar med *nix.

Ronn
2013-07-04, 18:14
TS vill väl ha något som gör denne bättre inom serverhosting men vet inte riktigt vad som är bra att välja gissar jag på. Det är klart han/hon vill ha något som är relevant för tjänsten men det kan vara svårt att veta vad som är relevant och vad som är utdaterat / icke populärt. Som att välja språk när man ska lära sig programmering.

Man har väl koll på vad man jobbar med.

Eller förvisso är det ju rätt många som inte har det.

m0s
2013-07-04, 23:00
Kör lite safe och ta något Cisco?

PRound
2013-07-05, 07:34
Vad är det för miljöer?

Känns onödigt att ta cert från Microsoft om du arbetar med *nix.

Servrar från IBM och DELL med Virtuozzo, Hyper-V, Exchange, VMware, XEN etc...

Knatcharn
2013-07-05, 08:53
Kör lite safe och ta något Cisco?

Håller med här, har bara hört folk prata bra om Cisco. De kan sina grejer!

isato
2013-07-05, 15:51
Inget.

Gör något annat istället som du kan visa utåt, eller bidra, open source.

Företag som vill ha certifieringar när man anställer dem är ändå bara skit.

Kanske lite hårt sagt, men jag skulle fråga om jag fick använda pengarna till att åka på någon konferens istället, det ger dig mycket mer, detta gäller jämfört med utbildningar också. Prata med folk och bli inspirerad.

Tips: http://strataconf.com

Tyvärr gick Velocity i Santa Clara nyss, men det går en i london i höst tror jag. Jag ska själv åka till NY i okt.

Du lär dig mycket när du läser på till certisifieringarna. Erfarenhet för all del men jag rekommenderar att ta några eftersom man lär sig mycket under tiden. När man jobbar använder ofta en begränsad del av vad tex ett programmeringsspråk eller ramverk har att erbjuda. Jag har tre stycken relaterade till Java.