handdator

Visa fullständig version : Gång - Landar med utsidan av foten


Määng
2013-07-04, 07:31
Är nyvaken så topic kan vara lite svårförståelig. Satt typ två minuter och försökte komma på något.

Ja i alla fall så är det så att när jag går så landar jag med utsidan av den högra foten. Vänstra foten landar mer på mitten så att säga. Tror det kan ha något att göra med att jag en gång i tiden övade på att "gå coolt" och då kanske sneda steg hörde till.

Är det dåligt på något sätt att landa på utsidan av foten? Tänkte om jag behöver ordna det på något sätt. Har försökt att gå med mitten av foten men det är väldigt svårt att vänja om sig.

Sheogorath
2013-07-04, 07:33
Är nyvaken så topic kan vara lite svårförståelig. Satt typ två minuter och försökte komma på något.

Ja i alla fall så är det så att när jag går så landar jag med utsidan av den högra foten. Vänstra foten landar mer på mitten så att säga. Tror det kan ha något att göra med att jag en gång i tiden övade på att "gå coolt" och då kanske sneda steg hörde till.

Är det dåligt på något sätt att landa på utsidan av foten? Tänkte om jag behöver ordna det på något sätt. Har försökt att gå med mitten av foten men det är väldigt svårt att vänja om sig.

Ja, det kan ge belastningsskador över tid. Ofta kan inlägg med en så kallad "lateral kil" som styr om foten vara till stor hjälp. Tillverkas av ortopedtekniker efter remiss från exempelvis din vårdcentral. Det är inte säkert att din VC kommer vilja skriva remiss om du inte har smärta. Förslagsvis ägnar du lite tid att försöka vänja dig av vid gångmönstret. Klarar du det är det förstås det bästa.

Määng
2013-07-04, 07:41
Ja, det kan ge belastningsskador över tid. Ofta kan inlägg med en så kallad "lateral kil" som styr om foten vara till stor hjälp. Tillverkas av ortopedtekniker efter remiss från exempelvis din vårdcentral. Det är inte säkert att din VC kommer vilja skriva remiss om du inte har smärta. Förslagsvis ägnar du lite tid att försöka vänja dig av vid gångmönstret. Klarar du det är det förstås det bästa.

Största problemet med att vänja om sig är väl att jag ser ut väldigt konstig när jag försöker gå "som vanligt" med mitten av foten.

Var skulle smärtan komma? I foten eller högre upp i fotleden?

qozmox
2013-07-04, 07:44
jag tror jag råkat ut för belastningsskador pga jag går i skor som jag nött ojämnt
(de lutar dvs).
när jag var typ 14 skada jag ryggen, smärtan kom och gick, men försvann typ helt i
samma veva som jag började styrketräna.
men den har börjat komma tillbaks, och tror det beror på att jag går i mina kängor,
som lutar som fan.

Sheogorath
2013-07-04, 07:48
Största problemet med att vänja om sig är väl att jag ser ut väldigt konstig när jag försöker gå "som vanligt" med mitten av foten.

Var skulle smärtan komma? I foten eller högre upp i fotleden?

Går inte precis att säga. Kan vara så högt som knä eller t.o.m. rygg. Mest sannolikt på utsidan av foten, där du trampar ner.

Supermicke
2013-07-04, 10:19
tror det kan innebära att foten är så kallad supinerad och att du då underpronerar vid gång. Vilket ger mindre dämpning än vad som borde fås. Har själv likadant, brukar ibland gå runt på insida av foten i hopp om att träna bort. =) Jag har haft lite besvär med löparknä på längre turer om det nu är orsakat av min supination.

dmoller
2013-07-04, 13:43
fixa ilägg bums!

jag drog på min en knäskada i vintras pga överpronerade fötter.

edit: om det är så att fötterna är supinerade såklart.

Määng
2013-07-04, 13:44
Har bokat tid hos vårdcentral. Fick överdriva lite dock.