handdator

Visa fullständig version : Utstående mage?


Oskii
2013-07-03, 20:39
Tjena!

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden men, tyckte att det passade bäst här i alla fall :)

Har precis börjat gymma, kört i 1 månad och 2 veckor nu ungefär, och har märkt att jag har ganska utstående mage, vet inte riktigt vad som är normalt men. Om jag spänner magen så ser man rutorna lite och jag blir "smal" och har väldigt bra kroppshållning. Men när jag slappnar av helt så sticker magen liksom ut... Den sticker ut lite mer än bröstet. Och ändå är jag inte fet, snarare underviktig. Är 17 år, 179cm lång och väger 58-59kg något sådant.

Någon som vet vad det kan vara? Kan det vara att man börjat äta mer nu när man gymmat så står den ut mer? Vet inte om magen var såhär innan riktigt men. Har även tänkt att jag kanske är lite svankryggad? Kan lägga upp bild om så önskas

FitnessE
2013-07-03, 20:58
Jag har samma "problem". Jag har testat allt. Slutat med gluten, laktos, socker, sötningsmedel, inga fibrer, mer fibrer osv osv. Inget funkar...

Detta är endast en gissning:

Du skriver att du är mycket smal och underviktig. Dina organ i magen måste ju få plats. När du spänner musklerna pressar du tillbaka dem medans i avslappnat tillstånd så ligger de i sin "vanliga" position vilket gör att magen putar ut lite. Den är alltså inte svullen, fet eller gasig utan du är helt enkelt som du säger "för smal".

Oskii
2013-07-03, 21:04
Jag har samma "problem". Jag har testat allt. Slutat med gluten, laktos, socker, sötningsmedel, inga fibrer, mer fibrer osv osv. Inget funkar...

Detta är endast en gissning:

Du skriver att du är mycket smal och underviktig. Dina organ i magen måste ju få plats. När du spänner musklerna pressar du tillbaka dem medans i avslappnat tillstånd så ligger de i sin "vanliga" position vilket gör att magen putar ut lite. Den är alltså inte svullen, fet eller gasig utan du är helt enkelt som du säger "för smal".

Jaha så magen putar ut lite om man är smal också? Är inte extremt underviktig eller så, har fortfarande lite fett och så på magen. Om jag ska deffa sen, kommer den inte se ännu värre ut då? Eller musklerna kanske döljer putmagen lite då?

Tobbey
2013-07-03, 21:12
Du är 17 bast, 179cm lång, väger 58-59kg och du har (mage) att överhuvudtaget nämna "deff"?

Lyft tunga vikter och ät upp dig, du kommer se bättre ut när du får lite muskler på kroppen, även magen då. Sen är väl resten av kroppen så pass underutvecklad att magen framträder bättre och därför ser större ut än vad den är? Vad är ditt midjemått? 70? 75?

Oskii
2013-07-03, 21:27
Du är 17 bast, 179cm lång, väger 58-59kg och du har (mage) att överhuvudtaget nämna "deff"?

Lyft tunga vikter och ät upp dig, du kommer se bättre ut när du får lite muskler på kroppen, även magen då. Sen är väl resten av kroppen så pass underutvecklad att magen framträder bättre och därför ser större ut än vad den är? Vad är ditt midjemått? 70? 75?

Ja det kanske du har rätt i faktiskt. Har 76 i midjevidd i byxor i alla fall ungefär. Är dock rädd att jag ska lägga på mig mycket fett på magen så den ser ännu större ut under styrketräningen. Har ju börjat äta väldigt mycket nu så. Men säkert bara jag som är nojjig.

Grotesk
2013-07-03, 22:22
Hur är din hållning?

Jag har själv kass hållning och får således putmage även om jag har synliga magrutor, mycket rövput också.

Tolkia
2013-07-03, 22:48
Jag undrar också hur hållningen egentligen är. Jag kan ha fördomar, men kombinationen tonåring + kille + lång + smal får mig att tänka att den kanske inte är kanonfin. Står man som ett S putar magen ut, hur smal man än är.

Oskii
2013-07-03, 23:23
Hur är din hållning?

Jag har själv kass hållning och får således putmage även om jag har synliga magrutor, mycket rövput också.

Jag undrar också hur hållningen egentligen är. Jag kan ha fördomar, men kombinationen tonåring + kille + lång + smal får mig att tänka att den kanske inte är kanonfin. Står man som ett S putar magen ut, hur smal man än är.

Har själv alltid upplevt hållningen att vara bra i alla fall, men nu när man tänker på det så kanske den inte är perfekt. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva den. När jag står "normalt" så är magen längre ut än bröstet i alla fall. Och jag är absolut inte fet som sagt. Ryggraden vet jag inte om den går normalt, vet knappt hur normalt är, men den böjs bak rätt rejält sen går in igen, kanske är för stor sväng bak vet inte riktigt.

Kanske kan lägga upp bild om det behövs.

nomirin
2013-07-04, 00:35
Upp med bild(er) så får du bättre svar.

Utputande mage beror på antingen oproportionerligt stor magsäck och/eller dålig hållning. Det första åtgärdar man genom att äta bättre (och dricka lagom mängd vätska till det) och inte äta för stora portioner. Det andra åtgärdar man i huvudsak på gymmet genom rätt övningar. Stretching kan också hjälpa men det föredrar inte jag.

Det låter iallafall som du bör jobba en del på hållningen, dvs se över vilka övningar du kör på gymmet och hur du utför dem. Jag skulle rekommendera att man håller sig till basövningar om man är osäker.
Om vi tar ett extremt exempel: Skulle du bara nöta bänkpress och benspark skulle du se ut som skit.

nomirin
2013-07-04, 00:38
Har själv alltid upplevt hållningen att vara bra i alla fall, men nu när man tänker på det så kanske den inte är perfekt. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva den. När jag står "normalt" så är magen längre ut än bröstet i alla fall. Och jag är absolut inte fet som sagt. Ryggraden vet jag inte om den går normalt, vet knappt hur normalt är, men den böjs bak rätt rejält sen går in igen, kanske är för stor sväng bak vet inte riktigt.

Kanske kan lägga upp bild om det behövs.Haha, perfekt hållning har få.
Man kan ha bra hållning trots att magen är längre ut jämfört med bröstet, det beror på så många faktorer.
Lägg gärna upp en bild framifrån och en i profil.

Bryggan
2013-07-04, 05:49
När jag står "normalt" så är magen längre ut än bröstet i alla fall.Det är dock det normala...även om man inte är fet eller dålig hållning.

Oskii
2013-07-04, 15:39
Upp med bild(er) så får du bättre svar.

Utputande mage beror på antingen oproportionerligt stor magsäck och/eller dålig hållning. Det första åtgärdar man genom att äta bättre (och dricka lagom mängd vätska till det) och inte äta för stora portioner. Det andra åtgärdar man i huvudsak på gymmet genom rätt övningar. Stretching kan också hjälpa men det föredrar inte jag.

Det låter iallafall som du bör jobba en del på hållningen, dvs se över vilka övningar du kör på gymmet och hur du utför dem. Jag skulle rekommendera att man håller sig till basövningar om man är osäker.
Om vi tar ett extremt exempel: Skulle du bara nöta bänkpress och benspark skulle du se ut som skit.

Ja okej. Ska tänka på det och se om det blir bättre :)

Haha, perfekt hållning har få.
Man kan ha bra hållning trots att magen är längre ut jämfört med bröstet, det beror på så många faktorer.
Lägg gärna upp en bild framifrån och en i profil.

Jo haha, kanske använde lite fel ord där men. Kanske lägger upp en bild senare, ska iväg till gymmet nu :)

Det är dock det normala...även om man inte är fet eller dålig hållning.

Jaså? Inte tänkt på det men kanske är så. Ser ju alltid ut som om bröstet är längre ut på de som är rätt biffiga.

Tolkia
2013-07-04, 17:20
Ang. det sista så är det ju rätt stor skillnad på dig och "de som är rätt biffiga". No offense. Bukens organ slutar ju inte ta upp plats bara för att resten av kroppen är smal/musklerna är små.

Oskii
2013-07-04, 18:13
Ang. det sista så är det ju rätt stor skillnad på dig och "de som är rätt biffiga". No offense. Bukens organ slutar ju inte ta upp plats bara för att resten av kroppen är smal/musklerna är små.

Ja ok jag förstår. Det lär ju vara just pga att jag är rätt smal, kommer nog bli skillnad sen efter ett tag när man byggt upp mer muskler osv :)

Knatcharn
2013-07-05, 08:49
Yep tänk på hållningen och att hålla in magen lite är en del av det. Brösta upp dig som om du skulle impa på alla i din närhet. Ut med bröstet, "bak" med axlarna (så de inte är framåtroterade) och in med magen lite grand. Det är bara att experimentera i spegeln. :)

Gober
2013-07-05, 09:33
179cm 58kg och inga muskler. Jag tror styrketräning och mer mat kommer fixa till din kropp, ligger säkert också något i att du har lite kass hållning, men det brukar styrketräning hjälpa till med.

Att magen står ut lite även på undernärda är inte så ovanligt, det ser man ju ibland på undernärda tjejer, särskilt med dålig hållning.

Guybrush82
2013-07-05, 11:29
179cm 58kg och inga muskler. Jag tror styrketräning och mer mat kommer fixa till din kropp, ligger säkert också något i att du har lite kass hållning, men det brukar styrketräning hjälpa till med.

Att magen står ut lite även på undernärda är inte så ovanligt, det ser man ju ibland på undernärda tjejer, särskilt med dålig hållning.

+1

Oredsson
2013-07-05, 14:55
Jag har precis samma problem. För mig har det blivit bättre av att äta mindre måltider så att inte buken sväller för mycket. Ät hellre ofta än få mega portioner. Sen tränar jag crunches som en galning också vilket också har fått ner magen. Lycka till!

Deadandlivin
2013-07-06, 02:45
Stomach Vaccuums om det inte redan nämnts.
Många individer som har svag core vilket får magen att släppa efter ganska mycket.

Helt broscience här då men jag tror att många bodybuilders idag(Alltså jättarna, https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRwATV-dwNLJZnZqVBr5Y9Ap128vrjWymifJKLDZuWHT3fwdrm5) har så utstående mage, kallar det personligen teenagemutantninjaturtlemage(Torktumlare med magrutor på), eftersom deras muskler och organ möjligt kan bli för tunga för kroppen att hålla upp så den helt enkelt slappar efter.
Många pratar mycket om att inte köra för mycket mage, speciellt obilisker eftersom de får magen att bli större och stå ut ännu mer. Tänker på galningarna som kör 500 crunches och sidrotationer dagligen. Detta är då givetvis också något jag inte alls kan ge vetenskapligt belägg för så ta det med en nypa salt.

Iallafall: http://www.bodybuilding.com/exercises/detail/view/name/stomach-vacuum

Detta kan ju vara någon idé. Om den funkar vet jag inte, har själv aldrig haft problemet med en slapp mage.
Personligen kör jag aldrig mage, någonsin. Får mestadels core ifrån Mark/Squats/Bänk/Militär et.c. ändå.
Tycker det fungerar bra för att få en smal midja och absen kommer fram oavsett om fettprocenten är låg nog. Vet dock inte om detta är något som kan fungera för allihopa.

GLHF.

Hemi
2013-07-06, 03:51
Ett förhållande jag märkt nyligen på mig själv är att jag ibland har utåtstående mage samt svank, med andra ord dålig hållning. Har haft det rätt så mycket på senare tid och jag har heller inte rört på mig speciellt mycket nu, mest datortjafs. Styrketräning hjälper inte så mycket och inte tilläggsövningar och hållningsträning heller och tro mig jag har erfarenheter av sådan träning. Inte är jag fet alls och jag tror inte så jätte mycket på det där med inre organ som trycker framåt om det inte alltid varit så, för det är normalt för vissa att magen står ut men inte så mycket på mig. Så när jag tänker tillbaka har jag aldrig haft det här problemet när jag rört på mig mycket, altså inte bara vanliga promenader utan många km och mil varje dag, antingen genom extremt rörliga utomhusjobb vilka jag haft i perioder samt långdistanslöpning. När jag testar så känner jag hur magen drar in lite bare efter några ordenliga gångsteg med uprättkropp. Jag tror att man får automatiskt dålig hållning av sittande arbete. Svankrygg putande rumpa och utåtstående mage. Jag har ingen aning, men jag drar kopplingen på mig själv, tål att tänka på i alla fall. Skall försöka börja springa igen nu tänkte jag, får se hur det ser ut sen.

Fatalist
2013-07-09, 09:38
Om du upplever magen som svullen kan du testa att äta långsammare också. Tugga längre. Då sväljer du mindre luft -> mindre svullen magen.