handdator

Visa fullständig version : Svenska matpriser!


bigtraps
2013-07-03, 17:49
Läste på textTV att svenska matpriser är näst högst inom EU och fjärde högsta i Europa.

Några förslag på hur vi ska rätta till detta?

Gpajpen
2013-07-03, 17:52
Blåblodiga borgare som redan är rika behöver inte bli ännu rikare helt enkelt. Löser djävulskt många problem.

Herr Oberst
2013-07-03, 17:52
Problemet när man läser om matpriser är ju att vi betalar för lite.
Sanningen ligger väl nånstans mittemellan, producenterna tjänar på tok för lite medan butikernas marginaler är på tok för höga. Handlarna och butiksanställda tjänar faktiskt rätt mycket pengar

tossefar
2013-07-03, 17:53
Blåblodiga borgare som redan är rika behöver inte bli ännu rikare helt enkelt. Löser djävulskt många problem.

Hur kan man vara blåblodig OCH borgare? :confused:

Gpajpen
2013-07-03, 17:54
Hur kan man vara blåblodig OCH borgare? :confused:

Menar du att knugen röstar vänster

tossefar
2013-07-03, 17:54
Läste på textTV att svenska matpriser är näst högst inom EU och fjärde högsta i Europa.

Några förslag på hur vi ska rätta till detta?

Är det verkligen något att "rätta till"? Visst, ingen vill väl betala mer än nödvändigt för något här i världen. Men menar du att varorna är för högt prissatta i Sverige? Eller är de för lågt prissatta på annat håll?

tossefar
2013-07-03, 17:55
Menar du att knugen röstar vänster

Jag tror inte att du förstår "borgare". Som vanligt är det lättare att gnälla över internet än att läsa på i frågan...

bigtraps
2013-07-03, 17:59
Vi betalar tydligen mer för en matkasse än de flesta andra länder. Om vi betalar för mycket eller andra för lite är jag inte insatt i.

Själv tycker jag att lönen disponeras mer på mat nu än tidigare

Gpajpen
2013-07-03, 18:01
Ok borgare menar jag vd, ägare, kapitalister, människor med bruttoinkomst över 500,000k/år. Etc. Dvs mer specifikt i det här fallet dem som tjänar pengar på att matpriserna är höga och skulle tjäna mindre pengar på att sänka/behålla priserna över tid.

Fordon
2013-07-03, 18:03
Är det verkligen något att "rätta till"? Visst, ingen vill väl betala mer än nödvändigt för något här i världen. Men menar du att varorna är för högt prissatta i Sverige? Eller är de för lågt prissatta på annat håll?

Vi höjer de andras priser hähää! :naughty:

Gpajpen
2013-07-03, 18:05
Vi höjer de andras priser hähää! :naughty:
Det är ju skitbra tänka lite outside of the box

stevebc
2013-07-03, 18:06
Ok borgare menar jag vd, ägare, kapitalister, människor med bruttoinkomst över 500,000k/år. Etc. Dvs mer specifikt i det här fallet dem som tjänar pengar på att matpriserna är höga och skulle tjäna mindre pengar på att sänka/behålla priserna över tid.Äter inte borgare mat?

snelhest
2013-07-03, 18:07
Priserna är höga p g a höga skatter.

PureWhey
2013-07-03, 18:08
Äter inte borgare mat?

Bara billiga kolhydrater

Priserna är höga p g a höga skatter.

Tacka såssarna.

stevebc
2013-07-03, 18:08
Priserna är höga p g a höga skatter.Som givetvis inte drabbar borgare. Visst har Sverige låg skatt för höginkomsttagare? Eller blandar jag ihop det med Schweiz nu kanske...

Gpajpen
2013-07-03, 18:09
Äter inte borgare mat?
Tror du Vdn för euroshopper käkar euroshopper? (Exempel)

knuckles
2013-07-03, 18:16
det är patriarkatets fel.

Torwald
2013-07-03, 18:17
Jag förstår inte tråden. Är kontentan att vi måste förbjuda chefer?

David Brent
2013-07-03, 18:22
Jag förstår inte tråden. Är kontentan att vi måste förbjuda chefer?

Nej, jag tror ett förbud av mat avses.

agazza
2013-07-03, 18:30
Fattar inte vad ni gnäller om, vi kan äta riktigt bra mat för några få procent av vår månadslön.

hur har dom räknat? På vilka varor? Jag menar, en svensk standardkasse får man inte ens i Norge eller Finland, kan inte tänka mig att det är lätt att jämföra med övriga världen.




Mitt enda förslag är en nedtrappning med totalförbud som slutmål, för att importera all typ av mat vi kan odla eller föda upp lokalt i vårt land.

Det är något vi ändå kommer bli tvungna till ändå under min livstid så vi kan lika gärna vänja oss vid tanken nu

BigIron
2013-07-03, 18:46
Vi tjänar för dåligt

Vadrigar
2013-07-03, 18:49
Vi tjänar för dåligt
http://sv.wikipedia.org/wiki/Inflation

Niorna
2013-07-03, 18:58
Maten i Sverige är betydligt billigare idag än vad den var för 30-40 år sedan.

Angående Danmark så är konsensus i landet att priserna i Danmark är högre än i andra europeiska länder vilket är ett problem eftersom det skapar ett tryck på lönerna. I Sverige har vi problem med att låglöneländer som Kina konkurrerar med svensk industri, i Danmark är problemet att det räcker med att flytta utvecklingen till Holland eller Tyskland för att lönerna för t.ex. ingenjörer sjunker så pass mycket att det kan motivera en utlandsflytt.

olle lindblad
2013-07-03, 19:14
Handlarna och butiksanställda tjänar faktiskt rätt mycket pengar
Låt gå för att handlarna tjänar en del, men kallar du de löner man får som anställd i butik för "rätt mycket" så vet du inte vad du pratar om.

leo1
2013-07-03, 19:36
Jag som brukar tänka: vad billigt, när jag handlar mina två bitar entrecote för 45 kronor på hemköp.

spoon
2013-07-03, 19:52
Jag upplever maten som väldigt billig i sverige om man ser till vad vi tjänar. Man får väldigt mycket mat för sin lön i sverige. Ser man till vad bönder tjänar så betalar vi egentligen för lite.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Tomas W
2013-07-03, 20:12
Priserna beror väl mycket på skatt och tullavgifter? Men har de jämfört priserna med lönenivån i landet? För pratade men en arbetare ifrån Polen förra veckan och lönerna i Polen var väldigt mycket lägre än lönerna i Norge/Sverige. (Polen hade bland de lägsta matpriserna enligt undersökningen)

Herr Oberst
2013-07-03, 20:14
Låt gå för att handlarna tjänar en del, men kallar du de löner man får som anställd i butik för "rätt mycket" så vet du inte vad du pratar om.

Beror såklart på var i landet man befinner sig, men nog finns det butiksanställda inom dagligvaruhandeln som tjänar rätt bra. Solna är ju ett av områdena där lönerna är bra.
Icanyheterna (som jag får eftersom jag själv arbetar inom DVH) redovisade statistik rörande detta för 4-5 nr sedan

olle lindblad
2013-07-03, 20:20
Beror såklart på var i landet man befinner sig, men nog finns det butiksanställda inom dagligvaruhandeln som tjänar rätt bra. Solna är ju ett av områdena där lönerna är bra.
Icanyheterna (som jag får eftersom jag själv arbetar inom DVH) redovisade statistik rörande detta för 4-5 nr sedan
De jag känner som jobbar inom handel ligger runt 19-20 i grundlön. Sedan tillkommer ob. 23-24 om man jobbar varannan helg + tre kvällar i veckan. Det skulle inte jag kalla bra.

Loke
2013-07-03, 20:23
Matpriser är helt irrelevant i Europa, som har antagit en jordbrukspolitik som närmast kan beskrivas som en tolkning av stalinismen. Svenska politiker är motsträviga och har fortfarande kvar lite antydan till marknad, varpå priserna går upp en smula. Men visst, det kan säkert ändras om en tillräckligt stark opinion skapas för att köa till brödet istället för att betala för det.

4623
2013-07-03, 20:28
De jag känner som jobbar inom handel ligger runt 19-20 i grundlön. Sedan tillkommer ob. 23-24 om man jobbar varannan helg + tre kvällar i veckan. Det skulle inte jag kalla bra.

För det arbetet de göra tycker jag det är en bra lön.

pragmatist
2013-07-03, 21:07
Läste någonstans att vi idag lägger 12% av våra inkomster på mat, jämfört med 20% för 30 år sedan. Och då äter vi ändå mycket mer kött och grönsaker idag än vi gjorde då, hade vi fortfarande ätit lika mycket mjöl och potatis istället så hade skillnaden antagligen varit ännu större. Så vad som är "dyrt" är onekligen relativt.

snelhest
2013-07-03, 21:51
Läste någonstans att vi idag lägger 12% av våra inkomster på mat, jämfört med 20% för 30 år sedan. Och då äter vi ändå mycket mer kött och grönsaker idag än vi gjorde då, hade vi fortfarande ätit lika mycket mjöl och potatis istället så hade skillnaden antagligen varit ännu större. Så vad som är "dyrt" är onekligen relativt.

Orsaken till det är att sossarna har förlorat några val. Mindre möjligheter för sossar att förpesta befolkningens liv med orimliga skatter och skatter på skatterna.

Niorna
2013-07-03, 22:56
Orsaken till det är att sossarna har förlorat några val. Mindre möjligheter för sossar att förpesta befolkningens liv med orimliga skatter och skatter på skatterna.

Enligt Wikipedia var momsen år 1976 17,65% och idag är den 25%. Vilka andra skatter menar du?

Tomten
2013-07-04, 00:08
Läste någonstans att vi idag lägger 12% av våra inkomster på mat, jämfört med 20% för 30 år sedan. Och då äter vi ändå mycket mer kött och grönsaker idag än vi gjorde då, hade vi fortfarande ätit lika mycket mjöl och potatis istället så hade skillnaden antagligen varit ännu större. Så vad som är "dyrt" är onekligen relativt.

Det låter för lite, speciellt om man räknar med resturangbesök, lunch ute, osv. Jag tror vi äter ute klart mer nu än på 70-talet. Tror sanningen fortfarande är närmare 20%

Fast med det sagt så äter vi nog exklusivare mat nu med möjlighet till ett klart större urval av produkter. Vågar också säga att priserna på väldigt många matvaror har sjunkit markant, och det har nog tillkommit tusentals produkter från asien, afrika, mellanöstern som inte fanns i sverige på 70-talet.

BlötSnö
2013-07-04, 00:40
De jag känner som jobbar inom handel ligger runt 19-20 i grundlön. Sedan tillkommer ob. 23-24 om man jobbar varannan helg + tre kvällar i veckan. Det skulle inte jag kalla bra.

Beror kanske på vilken affär man jobbar i eller hur länge man jobbat.
Jag vet att en av mina gamla klasskamrater som jobbar på Ica-affären där jag bor lyfter dubbel lön på helgerna.
Han jobbar dessutom uteslutande eftermiddag/kväll och har kortare arbetspass än de som kör på dag.
Men så är det ju Stockholm, så här är 24 000 kanske en bra lön om man bor en bit utanför stan.
Är 24 000 verkligen en så dålig lön? Det är väl över 16 000 ut efter skatt?
Kan ju bli knapert om man är ensamstående med barn, men själv så skulle jag förmodligen kunna leva på det, om jag ändrade mitt beteende lite och flyttade någon mil längre ut.

Beträffande matpriserna så tycker jag det är ganska överkomliga priser på det mesta. Vissa saker kan t.o.m kännas lite för billiga.
Quorn är däremot en väldigt dyr utgift. Skulle tippa på att mitt matkonto landar på 3500-4000 i månaden och då går 1500 av dem till quorn, men det är självvalt.
Vill man leva billigt så går det, men då måste man nog dra ner lite på kvaliteten och inte betala vad saker egentligen skulle kosta om de tagits fram på rätt sätt.

Herr Oberst
2013-07-04, 00:42
De jag känner som jobbar inom handel ligger runt 19-20 i grundlön. Sedan tillkommer ob. 23-24 om man jobbar varannan helg + tre kvällar i veckan. Det skulle inte jag kalla bra.

Ok, jag vet folk som tjänar mycket mer än så. I dom bäst betalda butikerna i sthlm ligger snittlönen på 38-39.000, 38 ligger det på i en ganska sunkig men välmående supermarket-butik som jag har regelbunden kontakt med.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

agazza
2013-07-04, 05:38
Ok, jag vet folk som tjänar mycket mer än så. I dom bäst betalda butikerna i sthlm ligger snittlönen på 38-39.000, 38 ligger det på i en ganska sunkig men välmående supermarket-butik som jag har regelbunden kontakt med.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Snitt? Familjeägd dygnetrunt öppen saluhall skulle inte ens punga ut den lönen

Sent from my XT897 using Tapatalk 2

Squidh
2013-07-04, 06:37
Inte att förglömma så ligger väl mestadelen av skulden till de höga lönerna för matbutiksarbetarna på OB-tillägget + eventuellt chefstillägg om man kommit lite högre upp?

Hur riktigt handels har lyckats förhandla sig till sådana bra villkor vet jag inte men då jag jobbade i butik var det 50 % på vardagar 18-20 och 70 % efter det. På lördagar efter kl. 12 och hela söndagar var det 100 %.

Så jobbar man då många timmar, många kvällar och helger så blir det snabbt ett relativt tjockt lönekuvert. Däremot tenderar livet det med ganska snabbt att bli relativt mycket tråkigare då man sällan är ledig på samma tider som andra (så var det för mej). Detta är ju såklart inget "problem" som bara finns inom livsmedelsbranschen utan gäller väl de flesta arbeten som inte har kontorstider.

spoonchest
2013-07-04, 08:27
Fattar inte vad ni gnäller om, vi kan äta riktigt bra mat för några få procent av vår månadslön.

hur har dom räknat? På vilka varor? Jag menar, en svensk standardkasse får man inte ens i Norge eller Finland, kan inte tänka mig att det är lätt att jämföra med övriga världen.




Mitt enda förslag är en nedtrappning med totalförbud som slutmål, för att importera all typ av mat vi kan odla eller föda upp lokalt i vårt land.

Det är något vi ändå kommer bli tvungna till ändå under min livstid så vi kan lika gärna vänja oss vid tanken nu

This. Vi betalar alldeles för lite för vår mat.
Jag tycker folk kan se över hur deras månadsbudget prioriteras så kan de flesta se att mat inte tar särskilt stor del av ens inkomster. Några få procent.

Scratch89
2013-07-04, 09:00
Låt gå för att handlarna tjänar en del, men kallar du de löner man får som anställd i butik för "rätt mycket" så vet du inte vad du pratar om.

Jag tjänar 270 kr i timman på helgerna när jag jobbar på Coop. Helt okvalificerat arbete. Inget ansvar att tala om och det enda som är jobbigt är att det är på helger. Dåligt betalt? Njaaaaa.

Herr Oberst
2013-07-04, 09:07
Snitt? Familjeägd dygnetrunt öppen saluhall skulle inte ens punga ut den lönen

Sent from my XT897 using Tapatalk 2

Det är officiella siffror och källan är Icanyheterna

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Scratch89
2013-07-04, 09:10
Det är officiella siffror och källan är Icanyheterna

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Vanliga anställda? Njaaaaaa. I så fall bara den butiken. Vanligtvis ligger grundlönen på runt 110-135 kr i timman beroende på hur länge du arbetat och om du har extra ansvar. Dubbelt OB på helgerna och 50-70% på vardagskvällar. Man kommer inte upp i de siffrorna.

Om man nu är Handelsansluten, förstås. Privata ICA-butiker kan säkert punga ut den lönen, men då är det bara ett par butiker i landet.

The_RobRoy
2013-07-04, 09:20
Något som är extremt billigt i Sverige är mejeriprodukter. Vi har ett fantastiskt utbud av yoghurt, ost, fil, mjölk, keso, kesella, you name it, till riktigt bra pris.

Herr Oberst
2013-07-04, 12:02
Vanliga anställda? Njaaaaaa. I så fall bara den butiken. Vanligtvis ligger grundlönen på runt 110-135 kr i timman beroende på hur länge du arbetat och om du har extra ansvar. Dubbelt OB på helgerna och 50-70% på vardagskvällar. Man kommer inte upp i de siffrorna.

Om man nu är Handelsansluten, förstås. Privata ICA-butiker kan säkert punga ut den lönen, men då är det bara ett par butiker i landet.

38 är snittet för hela butiken, och ja, det är ju som sagt en av dom bäst betalda livsmedelsbutikerna i landet.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

bigtraps
2013-07-04, 15:42
Ica anställda som snittar 460 000 i årslön låter som en utopi

snelhest
2013-07-04, 15:43
Enligt Wikipedia var momsen år 1976 17,65% och idag är den 25%. Vilka andra skatter menar du?
Momsen på livsmedel är idag 12%.

BigIron
2013-07-04, 15:50
Ica anställda som snittar 460 000 i årslön låter som en utopi

Den ICA anställda betalar med sin frihet (kvällar/helger), man kan tjäna mycket pengar på alla jobb om man jobbar över och jobbar extra.

eiri
2013-07-04, 15:55
http://www.forextrading.se/big-mac-index-2010-norge-dyraste-landet

Niorna
2013-07-04, 17:03
Momsen på livsmedel är idag 12%.

Korrekt. Jag angav normalsatsen. Har du uppgifter om hur momsen på livsmedel har utvecklats under Socialdemokratiskt respektive moderat styre?