handdator

Visa fullständig version : Multivitamin nödvändigt?


Stor Hård Ådrig
2013-07-03, 13:18
Kosten har intresserat mig mer och mer och jag har tänkt rätt mycket på makros, men kan inte så mycket om mikros. Man säger ju att om man äter en varierad kost får man i sig alla näringsämnen och mineraler. Hur pass väl stämmer detta?

Om jag äter 4 ägg, lite tomater och lite gurka varje dag, kan det verkligen täcka ALLA mikronutrienter? För om man kollar på multivitamin-tabs innehåller ju dom en sjuhimlans massa olika vitaminer. Vet liksom inte vilka grönsaker/ägg som innehåller vad. Vill optimera kosten så mycket som möjligt och varje dag få i mig alla mikros kroppen vill ha!

Puss

Xerxex
2013-07-03, 13:23
Kosten har intresserat mig mer och mer och jag har tänkt rätt mycket på makros, men kan inte så mycket om mikros. Man säger ju att om man äter en varierad kost får man i sig alla näringsämnen och mineraler. Hur pass väl stämmer detta?

Om jag äter 4 ägg, lite tomater och lite gurka varje dag, kan det verkligen täcka ALLA mikronutrienter? För om man kollar på multivitamin-tabs innehåller ju dom en sjuhimlans massa olika vitaminer. Vet liksom inte vilka grönsaker/ägg som innehåller vad. Vill optimera kosten så mycket som möjligt och varje dag få i mig alla mikros kroppen vill ha!

Puss

Om det är det enda du äter varje dag så är det inte särskilt troligt att du kommer få i dig allt.

Väldigt ovanligt med bristsjukdomar i Sverige idag men visst äter man extremt ensidigt kan det hända. Antingen käkar du extra vitaminer varje dag som komplement för att vara på den säkra sidan eller så kan du ta det några gånger i veckan bara för att väga upp vissa dagars enformiga diet.
för att vara på den säkra sidan

Dreas
2013-07-03, 13:26
Om det är det enda du äter varje dag så är det inte särskilt troligt att du kommer få i dig allt.

Väldigt ovanligt med bristsjukdomar i Sverige idag men visst äter man extremt ensidigt kan det hända. Antingen käkar du extra vitaminer varje dag som komplement för att vara på den säkra sidan eller så kan du ta det några gånger i veckan bara för att väga upp vissa dagars enformiga diet.
för att vara på den säkra sidanVilka bristsjukdomar då?

Stor Hård Ådrig
2013-07-03, 14:52
Om det är det enda du äter varje dag så är det inte särskilt troligt att du kommer få i dig allt.

Väldigt ovanligt med bristsjukdomar i Sverige idag men visst äter man extremt ensidigt kan det hända. Antingen käkar du extra vitaminer varje dag som komplement för att vara på den säkra sidan eller så kan du ta det några gånger i veckan bara för att väga upp vissa dagars enformiga diet.
för att vara på den säkra sidan

Så klart jag inte bara äter det där. Äter även kött/fisk/fågel + kolhydratskälla, men dessa innehåller väl inga relevanta mängder mikronutrienter?

Okej jag kanske klarar mig undan bristsjukdomar, men man lär väl tjäna i välmående på att få i sig allt varje dag?

Kvicksilver
2013-07-03, 14:59
Så klart jag inte bara äter det där. Äter även kött/fisk/fågel + kolhydratskälla, men dessa innehåller väl inga relevanta mängder mikronutrienter?

Okej jag kanske klarar mig undan bristsjukdomar, men man lär väl tjäna i välmående på att få i sig allt varje dag?

Visst inehåller kött, fisk och spannmål vitaminer och mineraler.
Busenkelt att kolla upp.

http://www7.slv.se/Naringssok/

ddavid
2013-07-03, 15:06
Om jag äter 4 ägg, lite tomater och lite gurka varje dag, kan det verkligen täcka ALLA mikronutrienter?

Troligen inte. Men är ju skillnad på att möta ett tillräckligt intag, och att ligga på RDI. Dessutom behöver ju inte behoven täckas varje dag, utan variationen mellan dagar/veckor kompleterar varandra. Nackdelen är ju att vi fitnessfolk tenderar till att äta rätt enformigt ibland, och då kan ju ett tillskott någon dag/vecka eller specifika vitaminer du vet du får i dig lite av vara att föredra. Just den klassiska tomat-gurka-salladen är ju inte särskilt rik på något dessvärre. Välj därför gärna lite mer intressanta frukter och grönsaker med starka färger och smaker. Personligen tycker jag olika typer av frysta wokblandningar är bra och passar till det mesta. Genom att utvidga sina vyer vid grönsaks- och fruktavdelningen kan man få helt ny inspiration till köket samtidigt som vitamin-, mineral- och antioxidantintaget ökar =) Inte att förglömma är ju animalier bra källor till de flesta vitaminer och mineraler också! =)

Cameltotem
2013-07-03, 15:34
Räcker det inte med att dricka lite mjölk så har man fått i sig det viktigaste?

vicarious
2013-07-03, 15:40
Kosten har intresserat mig mer och mer och jag har tänkt rätt mycket på makros, men kan inte så mycket om mikros. Man säger ju att om man äter en varierad kost får man i sig alla näringsämnen och mineraler. Hur pass väl stämmer detta?

Om jag äter 4 ägg, lite tomater och lite gurka varje dag, kan det verkligen täcka ALLA mikronutrienter? För om man kollar på multivitamin-tabs innehåller ju dom en sjuhimlans massa olika vitaminer. Vet liksom inte vilka grönsaker/ägg som innehåller vad. Vill optimera kosten så mycket som möjligt och varje dag få i mig alla mikros kroppen vill ha!

Puss

Slå in allt du äter under en typisk dag på någon app/kaloriräknare, t ex ShapeUp eller dumbbell.se så kan du kolla hur mycket av alla mikronutrienter du får i dig. På dumbbell står det t om % av RDI osv.

strikt
2013-07-03, 16:23
RDI är värdelöst.

Sverker
2013-07-03, 16:57
RDI är bra. Det är satt med marginal för at vi inte ska få bristsjukdomar. Ger tydlig vägledning så slipper alla som skriver om meningslösa megadoser. Vem behöver B50-preparat:confused:


Det är först när man inskränker sin kost som det blir problem. Äter man inget kött blir det svårare att få i sig järn. Undviker man mjölk så hamnar B12 i gränszonen. Folsyra är alltid svår att få. Främst för att den är känslig för uppvärmning.
D-vitamin skriver jag inget om. En halvtimme i solen varje dag, året runt, fixar hormonet;).

strikt
2013-07-03, 17:06
D-vitamin halvtimme varje dag? Ja, om du bor nära ekvatorn så skulle ditt förslag stämma.

Inte här i norden dock.

Niorna
2013-07-03, 17:20
D-vitamin halvtimme varje dag? Ja, om du bor nära ekvatorn så skulle ditt förslag stämma.

Inte här i norden dock.

+1

Och jag tror det är enkelt att överskatta tiden man spenderar ute i solen. En halvtimme ligger nog en bit över medel.

Zeq
2013-07-03, 17:43
Slå in allt du äter under en typisk dag på någon app/kaloriräknare, t ex ShapeUp eller dumbbell.se så kan du kolla hur mycket av alla mikronutrienter du får i dig. På dumbbell står det t om % av RDI osv.

Alla mikronutrienter är inte med på dumbbell.

stevebc
2013-07-03, 18:05
RDI är bra. Det är satt med marginal för at vi inte ska få bristsjukdomar. Ger tydlig vägledning så slipper alla som skriver om meningslösa megadoser. Vem behöver B50-preparat:confused:


Det är först när man inskränker sin kost som det blir problem. Äter man inget kött blir det svårare att få i sig järn. Undviker man mjölk så hamnar B12 i gränszonen. Folsyra är alltid svår att få. Främst för att den är känslig för uppvärmning.
D-vitamin skriver jag inget om. En halvtimme i solen varje dag, året runt, fixar hormonet;).Hur stor är egentligen marginalen?

Snackar vi 1,1 eller närmre 2?

Sverker
2013-07-03, 19:38
Hur stor är egentligen marginalen?

Snackar vi 1,1 eller närmre 2?


Livsmedelsverket anger bara att det är överskott. Det räcker för mig.http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Rekommenderat-intag-av-vitaminer-och-mineraler/

Nu när jag själv sökte hur man bestämmer behovet verkan det relativt enkelt för mineraler. Man bestämmer förlusterna i kroppsvätskorna.
Med vitaminer är det svårare. Försökspersoner får leva på en diet reducerad på vitaminet under flera månader tills de första bristsymptomen kommer. Lite inhumant:(.

Klein
2013-07-03, 22:09
D-vitamin skriver jag inget om. En halvtimme i solen varje dag, året runt, fixar hormonet;).

Det är en halvtimma utan kläder i solen med ett UV index på minst 3 för att det ska produceras några signifikanta mängder D-vitamin.

Stor Hård Ådrig
2013-07-03, 22:51
En halvtimme i solen varje dag, året runt, fixar hormonet;).

Funkar solarium? :naughty:

Ironwoman
2013-07-04, 13:13
Hur stor är egentligen marginalen?

Snackar vi 1,1 eller närmre 2?

Behovet är som en standardfördelningskurva med RDI satt på 2 standardavvikelser.

Ungkarlsliv
2013-07-05, 10:57
RDI är bra. Det är satt med marginal för at vi inte ska få bristsjukdomar. Ger tydlig vägledning så slipper alla som skriver om meningslösa megadoser. Vem behöver B50-preparat:confused:


Det är först när man inskränker sin kost som det blir problem. Äter man inget kött blir det svårare att få i sig järn. Undviker man mjölk så hamnar B12 i gränszonen. Folsyra är alltid svår att få. Främst för att den är känslig för uppvärmning.
D-vitamin skriver jag inget om. En halvtimme i solen varje dag, året runt, fixar hormonet;).

Håller med om att RDI är bra.


Järn är ju inget problem alls utan rött kött. Ägg,Kyckling,Havregryn etc.
B12 får jag i mig nästan 600% av RDI utan mjölk. Folsyra håller jag med om. Ja du kanske får tillräckligt med D-vitamin om du bor i Afrika och springer naken i solen i en halvtimme knappast av att visa ansiktet och underarmarna i en svag sol här i norden. Kalium tycker jag kan vara svårt särskilt under deff om man inte äter massa potatis.

Sverker
2013-07-05, 17:37
Jag sitter lugnt i båten. Vi har bott här uppe sedan inlandsisen smälte. Jag väntar på forskning om svenska förhållanden innan jag ens börjar funderar på tillskott. Rekomendationerna är en ökning men inte de mängderna som nämns på Kolozzeum. Taskigt ifall vi utvecklar hyperkalcemi pga okunskap.

Hur som helst, kanske solen då inte räcker. Tur att vi har fet fisk i västerhavet. Vi bör konsumera fet fisk flera ggr i veckan pga Omega-3.

tearz
2013-07-05, 17:54
Förmodligen inte.
men better be safe then sorry är ofta min filosofi :)

Ola Wallengren
2013-07-07, 13:26
Jag sitter lugnt i båten. Vi har bott här uppe sedan inlandsisen smälte. Jag väntar på forskning om svenska förhållanden innan jag ens börjar funderar på tillskott. Rekomendationerna är en ökning men inte de mängderna som nämns på Kolozzeum. Taskigt ifall vi utvecklar hyperkalcemi pga okunskap.

Hur som helst, kanske solen då inte räcker. Tur att vi har fet fisk i västerhavet. Vi bör konsumera fet fisk flera ggr i veckan pga Omega-3.

Här är den senaste bedömningen av behov mm.
http://www.slv.se/upload/NNR5/Vitamin%20D%20NNR%202012.pdf

Sverker
2013-07-07, 14:06
Här är den senaste bedömningen av behov mm.
http://www.slv.se/upload/NNR5/Vitamin%20D%20NNR%202012.pdf

Tack. Sanningen ligger alltså någonstans mittemellan.
Solen blir lite tunn för att klara vintern och Islänningarna visar att större intag av fisk inte ger >50 nmol/L. Bättre bo i Köpenhamn istället för Örebro:d.

lungan
2013-07-07, 18:32
Här är den senaste bedömningen av behov mm.
http://www.slv.se/upload/NNR5/Vitamin%20D%20NNR%202012.pdf
Mycket intressant text. Jag är inte så van att läsa dessa texter men jag tolkar det som att man enligt min mening inte behöver supplementera med vitamin-D i den utsträckning jag tidigare trott, äter man fet fisk och är utomhus en hel del så bör man inte behöva supplementera med mycket vitamin-D förutom kanske inför det värsta höstmörkret.

Om man rekommenderar 10 μg, varför säljs då så många piller med t.ex. 50 μg? Visst behöver det inte vara rekommendationen som är det rätta, men när det skiljer så mycket börjar jag undra?

xanton
2013-07-08, 18:35
Själv funderar jag på att ta kalcium tillskott.. hade endast typ 25% ifrån rdi på vitamin b2, jävligt mycket ifrån på kalcium o endast lite ifrån på kalium. Kalcium e ju svinsvårt att få i sig utan mjölkprodukter.