handdator

Visa fullständig version : Superbra kreatin? (Green Magnitude)


Stor Hård Ådrig
2013-07-03, 12:53
Jag har hela tiden gått med uppfattningen om att kreatin monohydrat är det enda vettiga att köra på, så därför har jag legat på det nästan året runt. Har polare som testat det och säger att de har fått MYCKET bättre effekter av "Green Magnitude, 835 g, Lemonade" (sök, finns på GG). Det ska tydligen innehålla "magnesium kreatin chelat" med mera. Man tar det innan träning.

Är det någon som testat detta eller kan förklara vad det gör jämfört med vanlig monohydrat? Ska tydligen inte heller binda vätska så jag undrar vad det är för magiskt med det. Tyckte själv det lät lite broscience, men eftersom flera har sagt att de märkte sjukt stor skillnad direkt börjar man undra om det kanske är mer än placebo.

vicarious
2013-07-03, 15:43
Såhär ser det ut på produkten:

Innehåll/dosering % DV*

Kalorier 0
Magnesium 350 mg 88%

Magnesium kreatin kelat 2500mg †
2CM™ Di-creatin Malat 2500mg †
Betain Anhydrous 2500mg †
L-Taurin 2000mg †
L-Tyrosin 500mg †

Andra ingredienser:
Naturliga och artificiella smak och färgämnen. Äppelsyra, Acesulfam K, kiseldioxid, sukralos


Jag gissar på placebo.

Stor Hård Ådrig
2013-07-03, 15:52
Jag gissar på placebo.

Mjo enligt teorin verkar det ju vara så, men om du kollar igenom de här: https://www.google.se/#sclient=psy-ab&q=forum+bodybuilding+green+magnitude&oq=forum+bodybuilding+green+magnitude&gs_l=hp.3..0i8i30.2153.17013.0.17065.71.52.18.0.0. 0.119.3250.49j2.51.0...0.0.0..1c.1.17.psy-ab.BygerjoQ4fw&pbx=1&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&bvm=bv.48705608,d.bGE&fp=a244b05d22811dce&biw=1680&bih=925

Alla ger verkligen produkten grym kritik, så man undrar ju.

Någon på Kolo som testat?

Grotesk
2013-07-03, 15:57
Nu orkade jag inte läsa googlesökningen MEN det är ju också intressant vilka det är som ger den bra omdöme; är det forskare som gjort en trolig studie, forskare som gjort en dålig studie, människor som tränat fem dagar, människor som säger att det känns/märks effekten etc..

Stor Hård Ådrig
2013-07-03, 16:33
Nu orkade jag inte läsa googlesökningen MEN det är ju också intressant vilka det är som ger den bra omdöme; är det forskare som gjort en trolig studie, forskare som gjort en dålig studie, människor som tränat fem dagar, människor som säger att det känns/märks effekten etc..

Jag läste cirkus 7 trådar om produkten på bodybuilding-forumet. Alla var fyllda med grymt bra kritik mot produkten, har ännu inte sett någon minsta negativ kommentar om den. Jag kommer antagligen testa den iaf.

Sverker
2013-07-03, 17:02
Förstår inte varför ett kelat skulle ha bättre upptag än kreatin monohydrat ?


Har du kört kreatin under ett helt år är dina kreatinförråd garanterat fulla. Du kommer inte att få någon ytterligare effekt av produkten.

Fjrebqll
2013-07-03, 18:11
Kreatin som inte binder vätska? Är inte det lite av en förutsättning för att det skall fungera??

KycklingBen
2013-07-03, 19:57
Kört 2 burkar.
Den är om inte annat god, passar fint att dra i shaken med xtend äppelsmak.
Den är inte så dyr heller för att inte vara vanligt monohydrat.

Dock gick jag från den produkten till Alkaliskt Kreatin från Eiselt, med ett visst uppehåll.
Och måste känna att det var första gången jag fick en påtaglig effekt av kreatin. 8or vart 12or liksom.

Sniggel
2013-07-03, 20:24
Man tjänar för lite pengar på kreatin monohydrat så då får man försöka skapa ett virtuellt värde på olika vis. Ibland lyckas vissa företag med detta tack vare en kombination av marknadsföring och potentialen för placebo.

PureWhey
2013-07-03, 22:18
Man tjänar för lite pengar på kreatin monohydrat så då får man försöka skapa ett virtuellt värde på olika vis. Ibland lyckas vissa företag med detta tack vare en kombination av marknadsföring och potentialen för placebo.

Det beskriver en stor del av kosttillskottsindustrin tycker jag :)

benya
2013-07-04, 08:46
Det beskriver en stor del av kosttillskottsindustrin tycker jag :)

Sant.
Men i lika många fall tror jag kolo är för konservativt för att synka med vetenskapens utveckling.

Denna googlade jag på och såg inget annat än bra feedback på.

PureWhey
2013-07-04, 11:17
Sant.
Men i lika många fall tror jag kolo är för konservativt för att synka med vetenskapens utveckling.

Denna googlade jag på och såg inget annat än bra feedback på.

Bara för att det sällan kommer nya saker, mest re-branding.


Le iPhone

Sverker
2013-07-04, 17:01
Sant.
Men i lika många fall tror jag kolo är för konservativt för att synka med vetenskapens utveckling.

Denna googlade jag på och såg inget annat än bra feedback på.


Du menar att upptaget av magnesium blir bättre ifall man kelaterar det till kreatin ?


Vill man öka upptaget av kreatin ska man nog istället göra det mindre polärt genom att göra kreatinpyruvat eller kreatin-etylester.

Pepz
2013-07-04, 17:38
Du menar att upptaget av magnesium blir bättre ifall man kelaterar det till kreatin ?


Vill man öka upptaget av kreatin ska man nog istället göra det mindre polärt genom att göra kreatinpyruvat eller kreatin-etylester.

nja CEE kanske inte

J Int Soc Sports Nutr. 2009 Feb 19;6:6. doi: 10.1186/1550-2783-6-6.
The effects of creatine ethyl ester supplementation combined with heavy resistance training on body composition, muscle performance, and serum and muscle creatine levels.
Spillane M, Schoch R, Cooke M, Harvey T, Greenwood M, Kreider R, Willoughby DS.
Source

Department of Health, Human Performance and Recreation, Baylor University, Box 97313, Waco, TX 76798, USA. darryn_willoughby@baylor.edu.
Abstract

Numerous creatine formulations have been developed primarily to maximize creatine absorption. Creatine ethyl ester is alleged to increase creatine bio-availability. This study examined how a seven-week supplementation regimen combined with resistance training affected body composition, muscle mass, muscle strength and power, serum and muscle creatine levels, and serum creatinine levels in 30 non-resistance-trained males. In a double-blind manner, participants were randomly assigned to a maltodextrose placebo (PLA), creatine monohydrate (CRT), or creatine ethyl ester (CEE) group. The supplements were orally ingested at a dose of 0.30 g/kg fat-free body mass (approximately 20 g/day) for five days followed by ingestion at 0.075 g/kg fat free mass (approximately 5 g/day) for 42 days. Results showed significantly higher serum creatine concentrations in PLA (p = 0.007) and CRT (p = 0.005) compared to CEE. Serum creatinine was greater in CEE compared to the PLA (p = 0.001) and CRT (p = 0.001) and increased at days 6, 27, and 48. Total muscle creatine content was significantly higher in CRT (p = 0.026) and CEE (p = 0.041) compared to PLA, with no differences between CRT and CEE. Significant changes over time were observed for body composition, body water, muscle strength and power variables, but no significant differences were observed between groups. In conclusion, when compared to creatine monohydrate, creatine ethyl ester was not as effective at increasing serum and muscle creatine levels or in improving body composition, muscle mass, strength, and power. Therefore, the improvements in these variables can most likely be attributed to the training protocol itself, rather than the supplementation regimen.

benya
2013-07-05, 08:25
Du menar att upptaget av magnesium blir bättre ifall man kelaterar det till kreatin ?


Vill man öka upptaget av kreatin ska man nog istället göra det mindre polärt genom att göra kreatinpyruvat eller kreatin-etylester.

Nja, har inte den kollen på den nivån, utgick mest ifrån en del reviews på nätet som lovade gott.

Vilken kreatinsort är bäst för att hålla nere vätskesamlingen? Nitrat är det man får höra i butikerna...

Pepz
2013-07-05, 08:39
Vilken kreatinsort är bäst för att hålla nere vätskesamlingen? Nitrat är det man får höra i butikerna...

allt kreatin binder vatten.. det är dosrelaterat.
och vätskesamlingen är BRA. för den hamnar till 95% i musklerna

BobaFett
2013-07-05, 08:45
Är det någon som testat detta eller kan förklara vad det gör jämfört med vanlig monohydrat?

Den fyller på glyko-bull-shit depåerna och stimulerar M-RNA-mumbo-jumbo 700% mer än vanligt kreatin.

I praktiken fungerar den säkert sämre om den inte är vätskedrivande.

allt kreatin binder vatten.. det är dosrelaterat.
och vätskesamlingen är BRA. för den hamnar till 95% i musklerna

Läste någonstans att vätskebindningen sker på exakt samma fördelning som i vanliga fall dvs 70% muskler och 30% utanför. Kommer inte ihåg exakt, kan ha fel.

benya
2013-07-05, 09:36
70-30 känns mer som min kropp reagerar. Känner mig alltid lite fetare och mer plufsig så fort jag får i mig lite kreatin (är inte värsta biffen och ganska deffad).
Men visst, musklerna känns fylligare och trycket lite bättre på gymmet. Inga försumbara fördelar för en tränande…

Sniggel
2013-07-05, 10:00
Sant.
Men i lika många fall tror jag kolo är för konservativt för att synka med vetenskapens utveckling.

Denna googlade jag på och såg inget annat än bra feedback på.

På vilket sätt kan monohydrat göras bättre? Jag lyssnar gärna på idéer.
Så som jag förstått det så är upptaget bra och man maximerar sina kreatinnivåer med monohydrat utan problem. Vad mer kan man önska?

1. Om det nu är så att lite vätska hamnar utanför musklerna så är där i vissa fall en liten estetisk nackdel. Ofta tror jag detta är inbillning men i vissa fall kanske det faktiskt är synbart och beror enbart på kreatinet.
Finns det någon kreatinform som visat sig binda mer vatten i musklerna jämfört med huden? Ration är viktig. För om man binder mindre i huden på bekostnad av mindre i musklerna så är ju kreatinet definitivt sämre.

2. Kan man tvinga in mer kreatin i musklerna än vad monohydrat lyckas med? Finns det något kreatin som visat sig göra det?

3. Finns det ett kreatin som inte ökar DHT-nivåerna lika mycket som monohydrat men som ändå har samma fördelar på prestation och muskelökning? DHT är inget jag oroar mig för men vissa kanske gör, även om man inte sett några biverkningar av kreatin efter långvarigt bruk.

Som sagt. Finns det belägg för att någon annan typ av kreatin skulle ha en fördel vs monohydrat på någon av dessa punkter. Om inte, finns det (starka) misstankar om det baserat på den teoretiska kunskapen om kemin bakom kreatinet? Misstankar som ännu inte studerats. Recensioner av privatpersoner ger jag inte mycket för. Iaf inte när det gäller något så välstuderat som kreatin.

edit:

4. Magbesvär. Om vissa får det av monohydrat kan jag förstå om man köper något annat som inte ger det.