handdator

Visa fullständig version : Axel problem! Rotatorkuff


Hedmannn
2013-07-03, 09:40
Halloj.. Nu är det så att jag har haft problem med mina axlar lite till och från..

Sist sa sjukgymnast till mig att det va rotatorkuffen som strulade "små musklerna som är inflammerade"

Och kämpade med massor med övningar för att stabilisera axlarna.. Men till sist tog jag kortison spruta och det hjälpte!

Men nu har det självklart kommit tillbaka igen, en del säger att jag ska ta en till spruta och en del säger gör inte det...

Finns det någon här på kolozzeum som har haft samma bekymmer som jag?
Och som kanske har blivit 100% Frisk

Uppskattar all hjälp jag kan få av alla!

Mvh /P

jbaa
2013-07-03, 09:56
Har ungefär samma problem med min axel, strulat mycket. Men nu på senare tid med mycket rotatorcuff träning så har det blivit bättre. Vad jag har förstått så tar det lååååång tid att rehaba, hur länge har du hållt på?

mattilainen
2013-07-03, 10:02
en kortisonspruta sitter väl i i 8 - 12 veckor på ett ungefär? Alltså, för att lindra inflammationen i leden. Det är ingen permanent lösning alltså. Varför säger de att du inte ska göra det? Självklart är rehab något du ska satsa på men fram tills dess kanske det gör underverk med kortison. VAR har du ont?

Morty
2013-07-03, 12:31
Kortisonet stoppar ju inflammationen tillfälligt, men du måste fortfarande jobba på att hitta anledningen till att inflammationen kom dit.

Hedmannn
2013-07-03, 15:07
Jbaa: Har hållt på kanske runt 7 mån.

mattilainen: Jag har precis ont mitt i axel vet inte hur jag ska förklara men kan inte trycka tunga saker ovanför huvudet... Och idag t.e.x så har jag haft ont hela dagen... sjukt jobbigt.. Och läkarna säger att det kan förvärras av kortison. Så vet inte om jag vågar ta mera.

Morty: Jobbar för fullt på mina övningar osv.. Men som sagt det va bra ett tag sen kom det tillbaka......

major Pectoralis
2013-07-03, 18:54
Hur är din hållning?

Har hört att framåtroterade axlar lägger extra påfrestning/belastning på rotatorcuffen.

able
2013-07-04, 00:15
Hur är din hållning?

Har hört att framåtroterade axlar lägger extra påfrestning/belastning på rotatorcuffen.

Jag hade samma problem med mina axlar som TS, och sjukgymnasten sa att jag hade sjukt dålig hållning. Efter några månader när jag verkligen tänkte på att dra tillbaks axlarna så blev det mycket bättre, min hållning blev bättre och kunde belasta axlarna som vanligt igen.

L-Sami
2013-07-04, 07:10
Jbaa: Har hållt på kanske runt 7 mån.

mattilainen: Jag har precis ont mitt i axel vet inte hur jag ska förklara men kan inte trycka tunga saker ovanför huvudet... Och idag t.e.x så har jag haft ont hela dagen... sjukt jobbigt.. Och läkarna säger att det kan förvärras av kortison. Så vet inte om jag vågar ta mera.




Ska du tävla i tyngdlyftning? Om inte, kan inte du bara dra ner belastningen på överhuvudsövningar, fokusera på övningar du har fått av sjukgymnasten och köra alternativa övningar för muskler som du aktiverar vid när du lyfter vikter över huvud?

Kortison gör inte saken bättre, senan blir smärtfri men svag. Dålig alternativ i längden.

damir
2013-07-04, 08:45
Jag hade samma problem med mina axlar som TS, och sjukgymnasten sa att jag hade sjukt dålig hållning. Efter några månader när jag verkligen tänkte på att dra tillbaks axlarna så blev det mycket bättre, min hållning blev bättre och kunde belasta axlarna som vanligt igen.

Vet ej om jag hade identiska symtom men nästan i alla fall. Efter ett par besök hos sjukgymnasten så fick jag axeln tejpad mot skulderbladet. Det gjorde att varje gång jag tappade hållning så stramade tejpen åt. Efter en månad så har min smärta försvunnit och min hållning förbättrats.

Dock är det viktigt med tekniken vid pressar, tappar jag den så känner jag av lite. Håller jag perfekt teknik så känns det ingenting och kan pressa tungt.