handdator

Visa fullständig version : Världsrekords försök under hyptnos


Adde84
2013-07-03, 01:23
Vad tror ni, kan hyptnos hjälpa en att få ut det sista ur kroppen (aktivera fler muskel celler samtidigt)

Ett försök kommer göras utav Wahlqvist 10 augusti i bänkpress.
http://www.ystadsallehanda.se/sport/article1920458/Wahlqvist-ska-satta-rekord---under-hypnos.html

Kommer han lyckas?

(Att träna 4 ggr per vecka låter inte så mycket för mig, är det vanligt med så få pass inom styrkelyft?)

spoonchest
2013-07-03, 03:41
Ptja, det är ju en koncentrationssport.

Wibba
2013-07-03, 04:05
Tror inte på hypnos så jag är tveksam. Att träna 4 ggr per vecka inom eliten är rätt vanligt så länge vi pratar Sverige. I öst ligger de väl och tränar 2 pass per dag 3-4 dagar i veckan.

AronP
2013-07-03, 09:16
Finns nog faktiskt chans att det hjälper, iaf om det finns vissa mentala spärrar. Det verkar ju fungera på andra områden.

Wibba: rekommenderar "vår fantastiska hjärna" (eller något i den stilen) från svt, pratade lite seriöst om hypnos där.

Fugly
2013-07-03, 10:36
Som AronP nämnde så borde det fungera om han tidigare haft något mentalt i vägen, t.ex. "omg hur ska jag kunna ta den här vikten?" eller annan sorts tvivel/osäkerhet.

filmjölk
2013-07-03, 10:58
Det rekordet borde han ha som i en liten ask nu när maglyftsregeln är försvunnen oavsett hypnos eller inte.

gunhamn
2013-07-03, 11:05
Han kommer dock inte få rekordet hur mycket han än lyfter.

För övrigt är Johnny väldigt intressant och färgstark, ska bli kul att se hur detta slutar :)

qozmox
2013-07-03, 11:24
läser på hemsidan hans att han bänkat 346kg på tävling,
borde inte detta då vara världsrekord (20kg mer än eric spoto).
eller tävlar han utrustad?

ceejay
2013-07-03, 11:38
han kör givetvis med utrustning

Stefan J
2013-07-03, 11:39
Johnny kör i utrustning och Spoto tävlar i ett förbund där doping är tillåtet. Det är som att jämföra äpplen med... gråsuggor?

PureWhey
2013-07-03, 13:43
Johnny kör i utrustning och Spoto tävlar i ett förbund där doping är tillåtet. Det är som att jämföra äpplen med... gråsuggor?

OfT: Varför tävlar man med utrustning?

Pepz
2013-07-03, 13:45
OfT: Varför tävlar man med utrustning?

för att sporten ser ut som så.

lite som stavhopp. hoppar man utan stav är det en annan sport - höjdhopp

Dreas
2013-07-03, 13:45
OfT: Varför tävlar man med utrustning?Kul och har man velat tävla i styrkelyft så har det varit utrustning som gäller. På senare tid har RAW kommit mer och mer. Men att lyfta mycket är kul och man lyfter oftast mer mer utrustning.

PureWhey
2013-07-03, 13:48
för att sporten ser ut som så.

lite som stavhopp. hoppar man utan stav är det en annan sport - höjdhopp
Mjo..

Kul och har man velat tävla i styrkelyft så har det varit utrustning som gäller. På senare tid har RAW kommit mer och mer. Men att lyfta mycket är kul och man lyfter oftast mer mer utrustning.

Jasså? Lyssnade på Dr. Fred Hatfield och han tycker utvecklingen från raw mot utrustning mest är löjlig.

Dreas
2013-07-03, 13:54
Jasså? Lyssnade på Dr. Fred Hatfield och han tycker utvecklingen från raw mot utrustning mest är löjlig.Ja, utrustningslytning har haft stora mästerskap länge, Raw fick VM i år. Bänkpress har ännu inte kommit.

Utrustningen togs såvitt jag vet också fram för att skydda lyftarna från att skada sig men folk såg möjligheter att få lite fördelar så det var tillslut tvunget att regleras.

Vet inte vem Fred är heller, låter som någon utan direkt koll på lyftning. Edit: Och den kommentaren kommer jag att få äta upp :D

gunhamn
2013-07-03, 13:55
Ja, utrustningslytning har haft stora mästerskap länge, Raw fick VM i år. Bänkpress har ännu inte kommit.

Utrustningen togs såvitt jag vet också fram för att skydda lyftarna från att skada sig.

Vet inte vem Fred är heller, låter som någon utan direkt koll på lyftning.

Hehe, ibland borde man googla innan man säger för mkt ;)

gunhamn
2013-07-03, 13:56
hursomhelst så är det så styrkelyft ser ut idag. Båda alternativen finns och alla är fria att välja. Tycker vi kan stoppa diskussionen där

PureWhey
2013-07-03, 13:58
Ja, utrustningslytning har haft stora mästerskap länge, Raw fick VM i år. Bänkpress har ännu inte kommit.

Utrustningen togs såvitt jag vet också fram för att skydda lyftarna från att skada sig men folk såg möjligheter att få lite fördelar så det var tillslut tvunget att regleras.

Vet inte vem Fred är heller, låter som någon utan direkt koll på lyftning. Edit: Och den kommentaren kommer jag att få äta upp :D

Ojdå... :smash:

Dreas
2013-07-03, 13:58
Hehe, ibland borde man googla innan man säger för mkt ;)Japp, googlade efter jag svarat, och det stämmer ju, jag visste inte vem det var. Nu visade det sig ju att han hade lite koll på lyftning. Låter dock lite som om Pure missuppfattat honom, eller att Pure inte skriver hela poängen. Grundtanken med utrustning är ju bra, såvida jag inte missuppfattat den.

Ojdå... :smash:Vad spelar det för roll att han tycker att utrustningsutvecklingen är löjlig? Blir inte mindre roligt för det.

gunhamn
2013-07-03, 14:00
Japp, googlade efter jag svarat, och det stämmer ju, jag visste inte vem det var. Nu visade det sig ju att han hade lite koll på lyftning. Låter dock lite som om Pure missuppfattat honom, eller att Pure inte skriver hela poängen. Grundtanken med utrustning är ju bra, såvida jag inte missuppfattat den.

Utan att ha vetat vad Fred sa i den intervjun så så kan det ändå stämma, det som Pure sa. Det finns många gamla stora namn som hellre ville lyfta klassiskt men det finns säkerligen lika många som föredrog utrustning precis som idag. Skillnaden är att idag finns möjligheten att välja så förstår inte varför det ska bli en diskussion?!?!

En del ser mer utmaning i utrustning och vill lyfta med det, just deal with it

PureWhey
2013-07-03, 14:17
Jag förstår att det kan vara kul med utrustning, men jag är mer förtjust i styrka utan några dräkter. Självklart tycker folk olika, ville bara höra varför man tycker det är roligare med utrustning, högre vikter?

Mart|n
2013-07-03, 14:25
Ta den diskussionen i någon av de befintliga trådarna.

Kommer Johnny ha rastaflätor under sitt såkallade rekordförsök?