handdator

Visa fullständig version : Ont i ryggen, dags att börja använda bälte?


Prez
2013-07-02, 23:33
Tja,

Jag gör det kort...

Kör SL 5x5 och tränar med ca 95 kg i knäböj. Vikten är inga större problem, kan öka stadigt även då jag aldrig lyft så tungt i hela mitt liv. Har börjat få ont i ryggen (längst ner till vänster), kan vara en gammal barndomskada. Tror det är för att jag ibland böjer mig för långt fram när jag är nere i böjen.

Är det dags att börja använda ryggbälte?

stromming
2013-07-02, 23:42
Definitivt inte. Ett bälte ger dig inte magiskt felfri teknik, det vore bättre att hitta någon som kan lära dig böja på plats

alphahanen2
2013-07-03, 00:34
Definitivt inte. Ett bälte ger dig inte magiskt felfri teknik, det vore bättre att hitta någon som kan lära dig böja på plats

Man kan få ont i ryggen även fast man har bra teknik.

Matsa
2013-07-03, 00:46
Man kan få ont i ryggen även fast man har bra teknik.

Det finns vissa med ryggproblem som upplever att bälte lindrar men eftersom TS verkar vara ganska oerfaren är det ett rimligt antagande att problemet sitter i tekniken och då är det bättre att börja i den änden. Är man frisk bör man nästan alltid kunna träna smärtfritt utan bälte. Det är viktigt att förstå att ett bälte inte är någon ersättning för korrekt teknik, jag tror att det var så stromming menade.

alphahanen2
2013-07-03, 00:46
Men för att vara OnT; Om du böjer dig fram i bottenläget är det ju teknikfel som du bör se över. Dock har jag svårt att säga om du ska ha bälte eller ej. Jag skulle prova att se över min teknik och se om det släpper. Gör det inte det så kan du prova med bälte.

alphahanen2
2013-07-03, 00:49
Det finns vissa med ryggproblem som upplever att bälte lindrar men eftersom TS verkar vara ganska oerfaren är det ett rimligt antagande att problemet sitter i tekniken och då är det bättre att börja i den änden. Är man frisk bör man nästan alltid kunna träna smärtfritt utan bälte. Det är viktigt att förstå att ett bälte inte är någon ersättning för korrekt teknik, jag tror att det var så stromming menade.

Jo jag förstod det nu. Var ganska trött så läste inte allt så noga.

Fast om man har en tidigare skada vilket TS skriver att hon/han har så kan det väl vara värt att prova och se om det släpper?

Jag är väldigt okunnig egentligen. Är dock väldigt intresserad då jag också lider av ryggsmärtor.

Matsa
2013-07-03, 00:59
Jo jag förstod det nu. Var ganska trött så läste inte allt så noga.

Fast om man har en tidigare skada vilket TS skriver att hon/han har så kan det väl vara värt att prova och se om det släpper?

Jag är väldigt okunnig egentligen. Är dock väldigt intresserad då jag också lider av ryggsmärtor.

Misstänker man att det är en tidigare skada skulle jag i första hand försöka utreda vad som kan göras för att förebygga att den förvärras eller om den kanske rentav går att stärka upp. Det kan man få hjälp med hos t.ex en sjukgymnast med erfarenhet inom idrott. Det är förstås förutsatt att det inte hjälper att fixa till tekniken, räcker det med det är det förstås allra bäst. Bälte skulle vara min sista lösning och bara om inget annat hjälper.

Sen är jag inte alls negativ till bälten i övrigt, det är ett helt ok träningsredskap. Jag använder det själv ibland för att kunna lyfta tyngre.

mikaelj
2013-07-03, 05:54
Tror det är för att jag ibland böjer mig för långt fram när jag är nere i böjen.

Låter som att du är stel i vader och/eller ljumskar. Töj.

Pretorian
2013-07-03, 07:26
Låter som att du är stel i vader och/eller ljumskar. Töj.

Ursäkta att jag frågar (det är väl det forumet är till för?) men finns det någon bra instruktion på hur man töjer ljumskar...?

Det kan låta självklart för de som kan det men jag har ingen aning. Har själv lite ryggont, speciellt efter djupa böj.

Mart|n
2013-07-03, 07:32
Sheo har gjort en instruktionsfilm, tror den heter Sheo squat strech, kolla upp det.

En annan rutin som är väldigt populär är DeFranco's Agile 8. Kolla här: http://www.defrancostraining.com/ask_joe/archives/ask_joe_08-10-03.html

Control_61
2013-07-03, 07:48
Tja,

Jag gör det kort...

Kör SL 5x5 och tränar med ca 95 kg i knäböj. Vikten är inga större problem, kan öka stadigt även då jag aldrig lyft så tungt i hela mitt liv. Har börjat få ont i ryggen (längst ner till vänster), kan vara en gammal barndomskada. Tror det är för att jag ibland böjer mig för långt fram när jag är nere i böjen.

Är det dags att börja använda ryggbälte?

Några alternativ:

* Se över tekniken
* Byt program
* Skippa knäböj till fördel för frontböj (om du nu inte ska tävla i SL)

mikaelj
2013-07-03, 07:54
Ursäkta att jag frågar (det är väl det forumet är till för?) men finns det någon bra instruktion på hur man töjer ljumskar...?

Det kan låta självklart för de som kan det men jag har ingen aning. Har själv lite ryggont, speciellt efter djupa böj.

Du töjer genom att göra en knäböj där du inte låter ryggen bli rundad. När du aktivt håller emot rundningen av ryggslutet (genom att svanka) kommer det att strama i ljumskarna.

Enkelt va'? :-)

z_bumbi
2013-07-03, 08:05
Det enklaste och snabbaste är att stretcha ljumskarna direkt och slippa fokusera på andra delar av kroppen, man vill dessutom ha aningen större rörlighet än vad man behöver i t ex böj.

http://www.ryggochmuskelakuten.se/stretchavningar/
Vissa övningar så skulle jag använda kroppsvikten istället för att dra med handkraft t ex stretchen 5:6 Pectineus som jag hellre utför knästående.

Som vanligt så lägg inte till massor av träning på en gång utan öka försiktigt.

z_bumbi
2013-07-03, 08:11
Sen behöver det inte ha med stelhet i ljumskarna att göra att man får ont i ryggen så det smartaste är att ta reda på varför man får ont. Iofs har man nedsatt rörlighet så skadar det antagligen inte att öka rörligheten i alla fall så länge man tar hänsyn till ökad rörlighet och att man har ont.

Till trådstartaren: Om du känner att du får ont och tappar tekniken så sänk vikterna och jobba dig uppåt, sänk gärna en aning mer än programmet säger. Ta gärna hjälp av någon som kollar på tekniken.

Pretorian
2013-07-04, 15:03
Du töjer genom att göra en knäböj där du inte låter ryggen bli rundad. När du aktivt håller emot rundningen av ryggslutet (genom att svanka) kommer det att strama i ljumskarna.

Enkelt va'? :-)

Då kan jag töja samtidigt som jag kör mina böj.. väl? Bara jag tänker på att inte runda den (vilket jag inte gör)

Tolkia
2013-07-04, 17:13
Som redan sagts ovan; ta reda på vad det är som gör att du får ont. Det kan också vara så att du behöver träna bål/rygg specifikt, om bålen inte riktigt orkar med de vikter du tycker dig kunna hantera.

Det är poppis här på forumet att säga att knäböj och marklyft räcker för allt och alla, men mitt intryck är att det är många som skulle ha nytta av att komplettera lite. Särskilt verkar det svaja just på mitten (läs bål/ländrygg).

hurril
2013-07-04, 17:15
Innan du testar på allas patentlösningar så föreslår jag dig att röra dig till en SL-/OL-klubb och få en liten översyn på din teknik. Kanske rundar du in ryggen eller sätter/ reser dig snett eller något sådant.

Näst bäst: upp med lite film rakt från sidan där man tydligt ser ditt bäcken. Någon film rakt bakifrån och/ eller framifrån också.

Gober
2013-07-04, 17:46
Jag har gått runt med länge, till slut har jag även fått ha bälte vid curls osv, inte för att försöka se häftig ut, utan pga att jag haft ont hela tiden. Problemen började med mark och knäböj. Fick aldrig till tekniken men körde på och tyckte att jag började få till tekniken bättre och bättre. Men ryggen blev värre och värre. Började om på mark och kom upp i löjliga vikter på runt 130kg men fick börja om från början hela tiden för jag fick ont. Tog tag i det och gick till en duktig sjukgymnast med expertis på rygg. Hade en låsning i nedre kotan som gjorde att jag inte hade rörlighet. Det tryckte han ut på första besöket och det blev bra, men smärtan kom tillbaka när jag tränade och testa på mark igen. Besök nummer två gick vi ut och han fick titta på när jag gjorde ett marklyft, tog fem sekunder att konstatera att min rörlighet är lika med noll.

Nu har jag fått massa övningar som ska förbättra rörligheten och tänja ut. Känns otroligt skönt att veta att jag inte är helt retarded som inte klarat att lära mig övningarna utan att jag helt enkelt varit så jävla stel att jag inte kan göra mark och böj utan att börja släppa ryggen och skjuta fram höften. Hoppas nu att rörligheten ska bli bättre snabbt så jag kan börja köra på igen utan att skada mig hela tiden.

Med det sagt, gå inte runt med bälte, ta tag i problemet.

Nu säger jag ju inte att vi har samma problem, räcker kanske med att gå till en klubb så du lär dig övningarna, men har du ont bör du kolla upp det. Att träna upp bålen som många (även jag) slarvar med är nog ingen dum idé.

hurril
2013-07-04, 18:03
Det är inte helt lätt att få långsiktig ordning på böj och mark för många.

Gober
2013-07-04, 18:06
Det är inte helt lätt att få långsiktig ordning på böj och mark för många.

Problemet är väl ofta att man (om man som mig är envis) kämpar sig igenom smärta, blir lite starkare på fel ställe och fortsätter köra på och förvärrar problemet mer och mer. Har man otur blir det permanent.

hurril
2013-07-04, 18:09
Problemet är väl ofta att man (om man som mig är envis) kämpar sig igenom smärta, blir lite starkare på fel ställe och fortsätter köra på och förvärrar problemet mer och mer. Har man otur blir det permanent.

Ja! Och sedan börjar man stretcha slumpvist utvalda områden på inrådan av dat dere Internets.

Min erfarenhet av mig själv och andra i min närhet är att påfallande ofta lyfter man med en stil som "undviker" gluteus för att den är för klen och/ eller inaktiv.

Prez
2013-07-09, 12:44
Låter som att du är stel i vader och/eller ljumskar. Töj.

Du träffade rätt, jag är väldigt stel och kommer knappt ner. Jag tror det är därför jag böjer ryggen lite när jag är längst ner och det gör att en gammal skada spökar :(

Sheo har gjort en instruktionsfilm, tror den heter Sheo squat strech, kolla upp det.

En annan rutin som är väldigt populär är DeFranco's Agile 8. Kolla här: http://www.defrancostraining.com/ask_joe/archives/ask_joe_08-10-03.html

Tack, ska kolla.

Det enklaste och snabbaste är att stretcha ljumskarna direkt och slippa fokusera på andra delar av kroppen, man vill dessutom ha aningen större rörlighet än vad man behöver i t ex böj.

http://www.ryggochmuskelakuten.se/stretchavningar/
Vissa övningar så skulle jag använda kroppsvikten istället för att dra med handkraft t ex stretchen 5:6 Pectineus som jag hellre utför knästående.

Som vanligt så lägg inte till massor av träning på en gång utan öka försiktigt.

Tack, ska kolla.


Jag har gått runt med länge, till slut har jag även fått ha bälte vid curls osv, inte för att försöka se häftig ut, utan pga att jag haft ont hela tiden. Problemen började med mark och knäböj. Fick aldrig till tekniken men körde på och tyckte att jag började få till tekniken bättre och bättre. Men ryggen blev värre och värre. Började om på mark och kom upp i löjliga vikter på runt 130kg men fick börja om från början hela tiden för jag fick ont. Tog tag i det och gick till en duktig sjukgymnast med expertis på rygg. Hade en låsning i nedre kotan som gjorde att jag inte hade rörlighet. Det tryckte han ut på första besöket och det blev bra, men smärtan kom tillbaka när jag tränade och testa på mark igen. Besök nummer två gick vi ut och han fick titta på när jag gjorde ett marklyft, tog fem sekunder att konstatera att min rörlighet är lika med noll.

Nu har jag fått massa övningar som ska förbättra rörligheten och tänja ut. Känns otroligt skönt att veta att jag inte är helt retarded som inte klarat att lära mig övningarna utan att jag helt enkelt varit så jävla stel att jag inte kan göra mark och böj utan att börja släppa ryggen och skjuta fram höften. Hoppas nu att rörligheten ska bli bättre snabbt så jag kan börja köra på igen utan att skada mig hela tiden.

Med det sagt, gå inte runt med bälte, ta tag i problemet.

Nu säger jag ju inte att vi har samma problem, räcker kanske med att gå till en klubb så du lär dig övningarna, men har du ont bör du kolla upp det. Att träna upp bålen som många (även jag) slarvar med är nog ingen dum idé.

Tack, ska boka tid, skadan är ~20 år gammal, spökar ibland när jag gör fel rörelser.

Prez
2013-07-09, 12:45
STORT TACK ALLA, har fått väldigt bra information här och kan nu ta nästa steg i rätt riktning.

Massa <3

Juniper
2013-07-09, 16:35
Jag har inga problem med rörligheten, men när jag kör frontböj är det för närvarande de muskler som sträcker på bröstkotorna i ryggraden som utgör den svagaste länken. De mattas ut först och i takt med att de gör det måste ländryggen göra allt mer stabiliseringsarbete på egen hand. Till följd mattas också den ut kort därefter, och när jag känner att jag börjar tippa framåt litet och knappt orkar hålla ryggen rak när jag ska upp ur bottenläget får jag tyvärr avbryta böjandet fast att benen i regel har en del kvar att ge.

För egen del försöker jag åtgärda detta genom den kanske inte alltför spännande kombon marklyft och höga reps.

L-Sami
2013-07-10, 11:02
Som redan sagts ovan; ta reda på vad det är som gör att du får ont. Det kan också vara så att du behöver träna bål/rygg specifikt, om bålen inte riktigt orkar med de vikter du tycker dig kunna hantera.

Det är poppis här på forumet att säga att knäböj och marklyft räcker för allt och alla, men mitt intryck är att det är många som skulle ha nytta av att komplettera lite. Särskilt verkar det svaja just på mitten (läs bål/ländrygg).

Med rätt teknik och buktryck kommer du aktivera de viktigaste bålstabilisatorerna vid marklyft och knäböj. Marklyft aktiverar multifiderna bättre än någon specifik övning och knäböj aktiverar transversus bättre eller minst lika bra som någon specifik övning för bålen. Obliques kan eventuellt kompletteras med sidoplanka eller liknande, om det är där svagheten sitter.

Bara att tydliggöra att olika varianter av böj och mark är faktiskt några av de bättre övningarna för bålen.