handdator

Visa fullständig version : Motivation till att ge fan i skit!!??


SKSKSK
2013-07-02, 21:07
Ja, vad säger Kolozzeum-folket om detta?

1. Vad inspirerar er/motiverar er bäst till att ge fan i skit/skräpmat i mängder?
2. Hur hindrar ni er själva från att trycka mängder med skräp?
3. När ni väl får ett vrålsug, hur tänker ni och agerar ni kring detta?

thebandit
2013-07-02, 21:11
Ja, vad säger Kolozzeum-folket om detta?

1. Vad inspirerar er/motiverar er bäst till att ge fan i skit/skräpmat i mängder?
2. Hur hindrar ni er själva från att trycka mängder med skräp?
3. När ni väl får ett vrålsug, hur tänker ni och agerar ni kring detta?

Jag upprepar för mig själv:

"Nothing tastes as good as ripped feels".

Yeahboy
2013-07-02, 23:11
Ja, vad säger Kolozzeum-folket om detta?

1. Vad inspirerar er/motiverar er bäst till att ge fan i skit/skräpmat i mängder?
2. Hur hindrar ni er själva från att trycka mängder med skräp?
3. När ni väl får ett vrålsug, hur tänker ni och agerar ni kring detta?

Ibland ger jag upp för suget, men oftast så tänker jag "ska fan inte äta skräp nu, du deffar.

Men jag har lagt in en refeed med 1-2 veckors mellanrum. Det hjälper.

Langster
2013-07-02, 23:45
1. Om jag deffar så äter jag exakt enligt min plan. Jag använder mig inte av några knep annat än att jag vet att allt utöver det som ingår i dieten bara kommer att göra deffen längre. Jag vet vad målet är och tycker att det är värt att inte fucka upp det.

2. Jag börjar helt enkelt inte att äta "fel" om man väl släpper på den spärren kan det vara väldigt svårt att sluta, speciellt om man är hungrig. Så det är helt enkelt inte tillåtet att börja.
Inte mycket till tips kanske eftersom det är individuellt hur svårt det är att låta bli. Men för mig funkar det bra att helt enkelt bestämma mig för att inte äta sådant som påverkar formen negativt under ett par månader.
Annars är väl det bästa tipset: Planering! Äter man det man ska så blir man inte vrålhungrig och sötsugen i någon extrem utsträckning. Se till att ha det du SKA äta tillgängligt, handla i tid, tillaga i tid osv.

3. Biter ihop till nästa planerade måltid. Eller funderar över varför jag blev så hungrig - uppenbarligen har jag gjort något fel om jag blir så hungrig. Med en vettig diet ska det inte bli så.

Men är man ute och äter eller i ett annat socialt sammanhang så måste man släppa på tyglarna... Tyvärr blir det lätt lite väl mycket vid de tillfällena. Det går bra så länge det inte är flera gånger i veckan varje vecka. Det viktiga då är bara att lägga det bakom sig och gå tillbaka till den ordinarie dieten. Man ska absolut inte fundera på hur mycket den kvällen "förstörde" för då är det lätt att bara ge upp och skita i allt och tokäta i flera dagar. Så fort det går tillbaka till rutiner istället - planering och kontroll.

skyclaw
2013-07-03, 00:04
Det som brukar fungera bra för mig är att ta ett steg tillbaka och tänka igenom om jag verkligen behöver den där kakan/chipspåsen/skräpmålet innan jag köper den/plockar den från fatet.

Annars är det jävligt effektivt att kika på lite kläder och mode på nätet. Motiverar som attan.

eiri
2013-07-03, 01:04
+1 på Langster

Beemel
2013-07-03, 05:31
Ja, vad säger Kolozzeum-folket om detta?

1. Vad inspirerar er/motiverar er bäst till att ge fan i skit/skräpmat i mängder?
2. Hur hindrar ni er själva från att trycka mängder med skräp?
3. När ni väl får ett vrålsug, hur tänker ni och agerar ni kring detta?

1. Jag vill bli lättare (utseendet är självklart intressant men ändå sekundärt). Mer motivation än så är ointressant för min del.

2. Genom att aldrig ha något sådant hemma och att inte gå och handla om jag är hungrig.

3. Får sällan det du kallar vrålsug, jag är faktiskt oftare "mätt" när jag dietar än annars, av den enkla anledning att jag oftast äter mer volym och dricker mer vatten än när jag ligger på balans.

De gånger som jag däremot "fuskar" (utan något "vrålsug") med dieten och käkar en påse chips eller dylikt så försöker jag inte försvara det med "refeed" eller liknande.
De gånger jag fuskar så gör jag det av två enkla faktum.

1: Jag har för dålig karraktär/disciplinför att ge fan i det.
2: Jag tänker igenom faktumet att det förhindrar/förlänger min viktnedgång och tycker fortfarande att det är värt det. En prioritering alltså.

Lose
2013-07-03, 06:28
Beemel kunde inte sagt det bättre, tänker exakt likadant...

J3T69
2013-07-03, 06:43
Ja, vad säger Kolozzeum-folket om detta?

1. Vad inspirerar er/motiverar er bäst till att ge fan i skit/skräpmat i mängder?
2. Hur hindrar ni er själva från att trycka mängder med skräp?
3. När ni väl får ett vrålsug, hur tänker ni och agerar ni kring detta?

1.För det första så innehåller skräpmat mycket kalorier vilket jag INTE har råd med intalar jag mig själv.
Äter jag ändå skräpet så på nåt sätt blir det som att jag aldrig får nog och då vill jag gärna ta lite till vilket absolut inte är tillåtet.
2.Jag ser till som övriga innan att ha det jag behöver hemma och planera inköpen.Tex i går lagade jag köttfärssås med broccoli mix och vägde upp mina
portioner i burkar så att jag har 200g köttfärs och lika mycket grönsaker och detta räckte till 5 måltider.Tricket för mig i allafall är att inget godis etc.finns hemma då är det för lätt att torska dit så detta finns inte hemma hos mig.
3.Jag försöker äta nåt bra och har jag råd enligt min kaloribudget så unnar jag mig lite salta nötter.Även om det går att äta godis så har jag iallafall märkt att
det är mer eller mindre omöjligt att bara äta några få bitar.Börjar jag äta så finns det inget stopp!Man är som en socker junkie när det sätter igång.
Nötter brukar funka för mig och mycket kaffe+snus!

Reaper123
2013-07-03, 07:02
Nu har du fått många bra tips redan, för säger +1 på det mesta som skrivitets! Men...

Ja, vad säger Kolozzeum-folket om detta?

1. Vad inspirerar er/motiverar er bäst till att ge fan i skit/skräpmat i mängder?
2. Hur hindrar ni er själva från att trycka mängder med skräp?
3. När ni väl får ett vrålsug, hur tänker ni och agerar ni kring detta?En välplanderad kostplan löser egentligen alla dessa "problem" för mig åtminstone, blev 0 oplanerade ätardagar under min 15 veckor långa deff (och egentligen ingen ätardag, utan bara refeedes om man bortser från när jag tog 50E% från alkohol vid enstaka tillfällen)

Sen handlar det såklart om målmedvetenheten, vill man så kan man avstå skräp!

Pretorian
2013-07-03, 07:31
1. Vad inspirerar er/motiverar er bäst till att ge fan i skit/skräpmat i mängder?

Resultat samt lära sig göra nyttig och god mat (ja, det går). Vet jag att jag når mina mål lättare om jag struntar i skräpmaten så är det ganska enkelt att skippa det. Jag tänker knappt på det. Min egna mat är godare.


2. Hur hindrar ni er själva från att trycka mängder med skräp?

Se svar 1 ovan.


3. När ni väl får ett vrålsug, hur tänker ni och agerar ni kring detta?

Det går över efter ett tag. Och får jag vrålsug så beror det oftast på att jag ätit för lite. Då kompenserar jag genom att äta mer. Visst, viktnedgången stannar kanske av men jag får mer energi till kommande träningspass och jag slipper suget efter skräp.

Pahwn
2013-07-03, 07:50
De senaste året har jag verkligen lagt ner tid på att försöka lära mig att laga god och bra mat, iom att jag numera tycker min mat är godare så tänker jag inte ens på snabbmat.

Sen gäller det ju att ha en klar bild i huvudet om vart man vill ta sig, det är helt enkelt inte värt att förlänga deffen pga att gå lös en dag på nån skräpmat som man sen ändå kommer ångra.

Nu med en mer exakt dietplan så känner jag aldrig det där suget, gör jag det så åtgärdar jag de på samma sätt som pretorian :)

Loftolle
2013-07-03, 08:14
1. Om jag deffar så äter jag exakt enligt min plan. Jag använder mig inte av några knep annat än att jag vet att allt utöver det som ingår i dieten bara kommer att göra deffen längre. Jag vet vad målet är och tycker att det är värt att inte fucka upp det.

2. Jag börjar helt enkelt inte att äta "fel" om man väl släpper på den spärren kan det vara väldigt svårt att sluta, speciellt om man är hungrig. Så det är helt enkelt inte tillåtet att börja.
Inte mycket till tips kanske eftersom det är individuellt hur svårt det är att låta bli. Men för mig funkar det bra att helt enkelt bestämma mig för att inte äta sådant som påverkar formen negativt under ett par månader.
Annars är väl det bästa tipset: Planering! Äter man det man ska så blir man inte vrålhungrig och sötsugen i någon extrem utsträckning. Se till att ha det du SKA äta tillgängligt, handla i tid, tillaga i tid osv.

3. Biter ihop till nästa planerade måltid. Eller funderar över varför jag blev så hungrig - uppenbarligen har jag gjort något fel om jag blir så hungrig. Med en vettig diet ska det inte bli så.

Men är man ute och äter eller i ett annat socialt sammanhang så måste man släppa på tyglarna... Tyvärr blir det lätt lite väl mycket vid de tillfällena. Det går bra så länge det inte är flera gånger i veckan varje vecka. Det viktiga då är bara att lägga det bakom sig och gå tillbaka till den ordinarie dieten. Man ska absolut inte fundera på hur mycket den kvällen "förstörde" för då är det lätt att bara ge upp och skita i allt och tokäta i flera dagar. Så fort det går tillbaka till rutiner istället - planering och kontroll.

Detta sammanfattade i stort sett hela min egen approach.

Nutrid
2013-07-03, 11:03
Inte svårt överhuvudtaget att inte äta skräpmat för mig.

Det är ju så sjukt mycket vana bara. Sedan mitt blodsocker blev stabilt (och inte sjönk sådär drastiskt trots många timmars fastande) så har jag inte det problemet längre.

tjing
2013-07-03, 11:08
Allting handlar om rätt diet. Man ska inte gå runt och vara svinhungrig och sugen hela tiden med ett bra upplägg.

cosmos
2013-07-03, 11:29
'If it fit your macros' är hur jag hanskas med problemet. När jag fattar hur dålig mättnad skräp har äter jag vettigare nästa gång

Knatcharn
2013-07-03, 11:57
Att sätta ett mål man verkligen vill uppnå gör att det inte blir ett problem. Det blir en självklarhet att man ska äta enligt planen om man vill uppnå målet och att misslyckas med målet är mycket värre än att skippa godsakerna.

Nyckeln till att hålla en hård diet är att se på maten som bränsle och inte som något lyckomedel. Detta har nog alla hört förut, men allvarligt talat, läs det igen. Mat är kroppens bränsle. Vad vinner du på att äta godsaker, om innehållet inte är det du behöver?

Det är också väldigt lätt att anpassa sig till "tråkig" mat och göra den rolig. Ett exempel: Mina hemgjorda hamburgare är långt mycket godare än McDonalds och de är fettsnåla och proteinrika. Smart matlagning är nyckeln, man måste inte äta kyckling med ris varje dag. Även om man äter kyckling med ris varje dag så vänjer man sig vid det efter några veckor, fast det kan vara tråkigt i början.

I längden får man cravings efter andra saker än pizza och hamburgare. Man börjar bli sugen på t.ex. biff med potatis, om det är det man brukar äta. Alltså blir det inget problem att hålla sig till biff med potatis. Har man inte ätit pizza på flera år kommer man inte ens nära att bli sugen på pizza, utifrån vad jag har märkt. Som sagt, det är i början det är som svårast för då måste man bryta vanor. Är man van att få i sig massa godis så blir man sugen på det. Den här perioden gäller det att vara stark och tänka på sitt mål och varför man skall hålla sin diet. Cravings man har en torsdagskväll är bortglömda fredag morgon, visst är det intressant? Det tål att tänkas på när man blir drabbad av cravings.

Sluta "unna" dig mat, du förstör bara för dig själv. Unna dig bränsle till att bli rippad istället, och tänk framåt. Du kommer tacka dig själv sedan.

Cykelcykel
2013-07-03, 13:00
För mig är det lätt. Det som många kallar skräp och
godsaker är egentligen aldrig några alternativ för mig.
Jag äter aldrig "snabbmat" och chips och godis. Det är standard för mig.
Jag tycker tex att saker som kvarg, broccoli, ja alla grönsaker är fantastiskt goda.

Knatcharn
2013-07-03, 14:22
För mig är det lätt. Det som många kallar skräp och
godsaker är egentligen aldrig några alternativ för mig.
Jag äter aldrig "snabbmat" och chips och godis. Det är standard för mig.
Jag tycker tex att saker som kvarg, broccoli, ja alla grönsaker är fantastiskt goda.

Jag får känslan av att detta nästan bara handlar om vana. Detta kan komma från uppfostran (att man aldrig äter godis) eller genom att man väljer att sluta äta "skräpmat". När man väl levt så ett tag, oavsett om det är jobbigt att "avvänja sig" eller inte, så är det inget konstigt. De som aldrig ätit "skräpmat" i uppväxten har nog en enorm fördel när det gäller att äta "rent" eftersom det är normalt för dem.

Ett exempel många här antagligen kan relatera till är hur god man kan tycka att en pannbiff eller en morot är när man käkar middag jämfört med i "Svenssons" ögon, som jämför moroten eller pannbiffen med en pizza. Mager mat börjar smaka gott istället för "tortt och fattigt", väldigt lättsötade saker är sött som socker, etc. Det kallas väl deffskadad på kolo? ;)

vicarious
2013-07-03, 15:51
Ja, vad säger Kolozzeum-folket om detta?

1. Vad inspirerar er/motiverar er bäst till att ge fan i skit/skräpmat i mängder?
2. Hur hindrar ni er själva från att trycka mängder med skräp?
3. När ni väl får ett vrålsug, hur tänker ni och agerar ni kring detta?

Önskar jag hade Langsters disciplin :bow: :D

1. Bilder på andra vältränade personer, och/eller bilder på mig själv när/om man har varit i bättre form förut. Typ "jag vill tillbaks"
2. Ha inte skit hemma. Har man svårt med disciplinen är detta det lättaste sättet enligt mig.
3. Försöker äta sånt som ger mycket fyllnad/mättnad för få kalorier. Grönsaker, bär, drycker m.m.

Hålla sig konstant sysselsatt/upptagen med annat hjälper. Sitta ensam hemma och tänka på mat = big no no.

SKSKSK
2013-07-04, 20:27
Tack till alla bra tips :D

dmoller
2013-07-09, 23:16
handlar vad som står på inköpslistan -> inget skräp hemma -> success!

Vivaldi
2013-07-09, 23:20
Som tidigare nämnt, en kontrollerad kostplan samt periodisk fasta gör att jag på daglig basis äter skumbananer, hamburgare, glass etc. samtidigt som jag stadigt droppar i kroppsfett <3

Halvar
2013-07-10, 11:06
För mig är det lätt. Det som många kallar skräp och
godsaker är egentligen aldrig några alternativ för mig.
Jag äter aldrig "snabbmat" och chips och godis. Det är standard för mig.
Jag tycker tex att saker som kvarg, broccoli, ja alla grönsaker är fantastiskt goda.

Trodde jag var den enda som tyckte verkligen kvarg och grönsaker var gott.Godis kan jag unna mej en påse ibland,lättglass äter jag varje vecka.Men chips och skräpmat intresserar mej inte.Delvis mår jag illa efteråt och så känns det inte värt när man kan äta så mycket mer av annat gott för samma kalorier

BobaFett
2013-07-10, 15:05
Det som gör det hela mycket enklare är att veta och hålla koll på hur mycket kalorier man ska äta. Då är det rätt enkelt.

Man kan äta vad fan man känner för inom kaloribudgeten men så fort man överskrider så är man ju 100% att man blir fet. Gör det mycket enklare att låta bli.

Exempel 1:
Äter jag de här 5 kakorna är det lugnt för jag håller mig inom min kaloribudget. Jättebra!

Exempel 2:
Äter jag den här tonfisksalladen så kommer jag att bli fet för jag har ätit så mycket som jag ska idag.

Birkharju
2013-07-10, 16:01
Det handlar främst om disciplin. Motivation i all ära men det sätter generellt sett bara bollen i rullning. Sen handlar det om att vara disciplinerad nog över en längre tid för att göra en förändring möjlig.

Jag vill minnas att Martin Berkhan i något avsnitt av Body Radio nämner att enligt han det vanligaste felet vid en deff är att folk tänker för mycket på det. Hela dagen kretsar kring ens deff a la Skalman. Varpå han menar att en deff är något som ska ske i bakgrunden av ens vardagliga liv vilket jag verkligen håller med om.

Gällande sötsug och "cravings" så dricker jag rätt mycket FUN light och blandar ibland med kvarg för att få lite sötma. Sen har jag blivit frälst på att blanda delikatess-protein med turkisk yoghurt. Riktigt gott!

holmiiz
2013-07-10, 16:04
Periodisk fasta är riktigt grymt! För att inte tänka på mat råder jag dig att hitta på något roligt, som vicarious förklarade det!

Alfers
2013-07-10, 17:28
Jag samlar på kokböcker och har drygt 170 stycken, man hittar alltid något roligt/gott/spännande att mätta smaklökarna med utan att spränga kaloribudgeten.

hidden
2013-07-10, 18:58
Bilder på deffade personer i mobilen. Bara att slå upp och låta sig motiveras. Annars är det väl ren disciplin, även om jag ofta åker dit själv, men jag tar mig alltid i kragen och fortsätter. Om det inte hade kunnat gå hade jag ju aldrig kunnat droppa från 92 till 75kg.

Wzup2u
2013-07-10, 19:22
att äta gott och få i sig allt är inte svårt hellre lite godis varje dag än att vräka i mig 2 kg en lördag.

oftast de som förbjuder sig själva och har nyttighetsnoja (nyttighet kan tolkas mycket olika) kanske vräker i sig vid sug ist.
sen nyttigt? hmm.. lchf.are säger fett i stora lass, vikktvktre säger lite fett. m.m m.m

att äta varierat är nyttigt enl mig.

har märkt på senare tid att mycket folk reggar sig och ställer frågor som anknyter till ätstörningar.