handdator

Visa fullständig version : Kokt fisk blir inte vit.


Slartibartfast
2013-07-02, 15:32
Jag kokar 200 gram fryst alaskasej varje dag i kastrull. Efter 15-20 minuter är fiskköttet helt vitt.

Både idag och igår har jag kokat fisk (samma som alltid) och köttet blir aldrig vitt. Det blir typ genomskinligt/geléaktigt, även efter nästan en halvtimme.

Är fisken dålig?

TrixxaRn
2013-07-02, 15:54
Sej i säg är ju grått i köttet, kan bero på fångstplats, storlek på fisken osv. Luktar den inte konstigt är det säkert inget fel på firren :)

Slartibartfast
2013-07-02, 16:06
Det är alltså fråga om exakt samma fisk, samma tillverkare och fångstområde, som tillretts på exakt samma sätt nästan varje dag i ett halvårs tid. Och nu har jag slängt två portioner, för att resultatet dessa två gånger blivit helt annorlunda än dom 100+ gångerna innan.

Väldigt märkligt.

Slartibartfast
2013-07-02, 21:23
Öppnade ett nytt paket och kokade upp. Blev helt normalt!

Verkar ha varit ett måndagsexemplar. Hoppas jag inte stöter på flera. Samma datummärkning osv. Jag har frysboxen full.

Det är Euroshoppers ful-sej det är fråga om.

F.W.Y.H
2013-07-03, 00:31
Det är alltså fråga om exakt samma fisk, samma tillverkare och fångstområde, som tillretts på exakt samma sätt nästan varje dag i ett halvårs tid. Och nu har jag slängt två portioner, för att resultatet dessa två gånger blivit helt annorlunda än dom 100+ gångerna innan.

Väldigt märkligt.


Tror du ja :)

tjing
2013-07-03, 11:06
Diska kastrullen.

Bozar
2013-07-04, 12:29
Diska kastrullen.

Dagens skratt trots att inlägget är från igår :)

Jag har ganska många gånger fått tillaga fisk vars kött aldrig blivit vitt och har aldrig blivit dålig av det så tror det är lugnt så länge det inte luktar pyton.

Oredsson
2013-07-08, 15:35
Vad serverar du med fisken och så? Skulle gärna vilja veta hur du gör för att få det gott. Måste vara rätt billigt med Euroshopper också?

Slartibartfast
2013-08-13, 15:24
Bildbevis. Samma tillverkare, köpt samtidigt, två olika paket.

Färglös halvgenomskinlig gegga till vänster. Ser ut lite som krossad is. Normal vit kokt fisk till höger.

Det blir inte billigt när man får slänga hälften av vad man köper hem. *gah!*

Och det är bara dom senaste två månaderna eller så, som det sett ut såhär. :confused:

Slartibartfast
2013-08-13, 15:26
Vad serverar du med fisken och så? Skulle gärna vilja veta hur du gör för att få det gott. Måste vara rätt billigt med Euroshopper också?

Jag äter den som sådan, medelst gaffel och vatten. Smak är för borgare. cofffee

det är typ dubbelt billigare än kött, per gram protein (sålänge man inte hamnar att slänga hälften man köper)

Slartibartfast
2013-08-15, 07:28
Jag klipper in google translate versionen av svaret jag fick från kundservice. :d


Hej!

Tack för att du kontaktar oss angående produkten Euro Shopper Alaskasej. Alla kundens feedback vi får är mycket viktigt för oss när de övervakar kvaliteten på våra produkter. Jag beklagar att du har stött på en rad olika kvalitetsmissar i dina köpta produkter.

kvalitetsavvikelsen ni upptäckt beror sannolikt på att det gått för lång tid mellan fångst och rensning. I detta fall, kan fisken äga rum i oönskade enzymatiska aktiviteter, som leder till mjukning av strukturen av fiskköttet och förlust av gulaktigt, färg och ibland nackdelarna med lera-liknande smak och lukt.

Meddela dig om felet identifieras av produktens kvalitet till tillverkaren. Om förpackningen är fortfarande där, kan du vänligen informera märkt bäst före datum, liksom i samband med batch-nummer, så att vi kan vidarebefordra dem till tillverkaren av produkten informationen. Information om produktion partiet kan spåras.

Jag hoppas att förtroendet för att stanna kvar trots incidenten. Jag kommer att skicka med post produkten en kredit kupong som ersättning för defekta produkter.

Med vänliga hälsningar,

CoolHandLuke
2013-08-20, 16:57
Alaskasej (pollock) är ju bra mycket billigare så det är väl det man inte betalar för.

Vissa butiker har dessutom dåliga rutiner för att hantera fryst mat och de står och halvtinar på pallar innan de läggs i frysen. Väl i frysen är det nog få butiker som har problem men det förekommer förstås också att frysar körs för varmt och går sönder etc.

Antagligen är det väl helt ofarligt att äta den typen av fisk. Oaptitligt, men frågan är om den blir näringsmässigt mycket sämre.

En annan sak jag funderat på är om man kan tillaga den typen av dålig fisk på ett sätt som skulle göra den bättre. Ja menar: Lutfisk är tex ett extremt fall av sabbad fisk. .. och den går ju äta med "behållning".