handdator

Visa fullständig version : Dåliga knän !


ToughLove
2013-07-02, 15:16
Har sedan många år tillbaka haft dåliga knän pga mycket skatande som ung, det jag undrar är om jag kan behålla min massa alternativt bygga på genom att bara köra benpress och benspark för framsida lår ?, benpressen är lite bättre för mina knän än knäböj känner jag och om jag fortsätter köra tunga knäböj tror jag något utav knäna kommer sprängas. bokstavligt talat.
*flex*

stromming
2013-07-02, 15:41
Många här på forumet är som bekant väldigt förtjusta i knäböj, och jag misstänker att det är något av en fluga att tycka att djupa böj är dödsviktigt. Kör du benpress, lårspark och lårcurl (hoppa inte över denna, det n är minst lika viktig som spark) så kan du få välutvecklade ben. Det du missar om du hoppar över knäböj är snarare belastningen på nersystemet, det nyttiga i att lära sig en komplicerad rörelse och glädjen många känner när de ökar i den. Men för benen räcker de andra övningarna enligt mig

ToughLove
2013-07-02, 15:45
Många här på forumet är som bekant väldigt förtjusta i knäböj, och jag misstänker att det är något av en fluga att tycka att djupa böj är dödsviktigt. Kör du benpress, lårspark och lårcurl (hoppa inte över denna, det n är minst lika viktig som spark) så kan du få välutvecklade ben. Det du missar om du hoppar över knäböj är snarare belastningen på nersystemet, det nyttiga i att lära sig en komplicerad rörelse och glädjen många känner när de ökar i den. Men för benen räcker de andra övningarna enligt mig

Förstå mig inte fel nu, jag älskar knäböj och kör det mer än gärna men är som sagt rädd då knäna gör ont som fan när jag böjjer, och ju tyngre jag kör ju mindre smärta känner jag, vilket skrämmer mig som fan. Givetvis kör jag även liggande lårcurl

Mickee
2013-07-02, 19:45
Kör du djupa eller grunda böjar?

Har själv problem med knäna också och knäböj är den enda övning jag vill köra i princip. Får mycket ondare i knäna av benpress / lårcurl / hacksquat osv

mikaelj
2013-07-02, 20:00
Sjukgymnast.

Exdiaq
2013-07-02, 20:05
Många här på forumet är som bekant väldigt förtjusta i knäböj, och jag misstänker att det är något av en fluga att tycka att djupa böj är dödsviktigt. Kör du benpress, lårspark och lårcurl (hoppa inte över denna, det n är minst lika viktig som spark) så kan du få välutvecklade ben. Det du missar om du hoppar över knäböj är snarare belastningen på nersystemet, det nyttiga i att lära sig en komplicerad rörelse och glädjen många känner när de ökar i den. Men för benen räcker de andra övningarna enligt mig

Att kunna göra djupa och ordentliga knäböj är livsviktigt. Sen om man väljer att köra det är en annan femma, men man ska kunna det.

OnT: Sjukgymnast! Helst en tyngdlyftare/styrkelyftare/strongman.

cero
2013-07-02, 20:05
Till att börja med: har du korrekt teknik?

BobaFett
2013-07-02, 20:07
På senare tid verkar det som att fler och fler påstår att för att få större ben är det högreps som gäller. ~20 repetitioner rekommenderas av många i USA som ett bättre, snabbare sätt att bygga ben än lågreps.

Har inte provat själv än men ska definitivt göra det.

Har själv problem med lite ömmande knän, gör inte ont än men man blir ju orolig. Började få känningar när jag bytte till grunda böjar.

Upplever på samma sätt som du att det gör mest ont när man kör lättare. Läste någonstans att det beror på att man inte spänner musklerna när man kör lätt. När man spänner musklerna så stabiliserar man knäleden.

mikaelj
2013-07-02, 20:58
Preventivt kan du göra negativa bensparkar, 3x10 per ben. Kan hjälpa.

Men uppsök sjukgymnast.