handdator

Visa fullständig version : Trött på min slöa laptop, ge mig tips på en ny


Minimjölk
2013-07-02, 14:26
Står i begrepp att köpa en ny laptop då min gamla nu har några år på nacken och är allmänt seg samt halvdan batteritid.
Jag har inga behov av något prestandamonster men jag vill att den skall kännas rapp och vara smidig/snygg samt ha hyffsad batteritid. jag vill kunna köra i alla fall 1080p-filmer utan problem, Allmän surf och övriga lagom krävande uppgifter, gärna samtidigt.

Någon som har några tips, jag är rätt lat och har begärsnat med tid så om OS etc finns förinstallerat är det en bonus. :)

Mental
2013-07-02, 14:27
Äpple, krom, fönster eller pingvin?

Gpajpen
2013-07-02, 14:30
Äpple, krom, fönster eller pingvin?

Märkligt att du nämner 3 st efter loggan och 1 efter namnet, eller om du har tänkt tvärtom nämner du 3 st efter namnet och 1 efter loggan. Hur som haver, nått är fel på internet.

Dreas
2013-07-02, 14:31
Märkligt att du nämner 3 st efter loggan och 1 efter namnet, eller om du har tänkt tvärtom nämner du 3 st efter namnet och 1 efter loggan. Hur som haver, nått är fel på internet.Äsch, alla fattar vad han menar.

Till TS kan jag tipsa om att byta ut hårddisken till en SSD, det fixar biffen.

Annars en ASUS Vivobook för 6500 med SSD-disk.

Sist men dyrast en Macbook Air.

edit: Lenovo har börjat göra riktigt bra grejor också så där kan man också titta lite extra.

Victuhh
2013-07-02, 14:37
Jag köpte mig en ny HP i mellandagarna för 6000:-, mycket nöjd!

Lipservice
2013-07-02, 14:38
Börja inte med Apple träsket. Jag ångrar mig grovt.. Tyvärr.
Annars rekommenderar jag samma som Dreas, ASUS Vivobook. Runt 5k.

Minimjölk
2013-07-02, 14:39
Frugan har ett äpple och även om jag gillar designen och känslan är allting annat med den inget för mig så den går bort.

Fönster gillar jag så det får bli något åt det hållet, antingen 7 eller 8.

har inget behov av blurayläsare då jag redan har 5 andra, däremot är en bra möjlighet till att koppla mig trådlöst via Wlan/blåtand viktigt. Den får gärna vara tyst med.

Så med andra ord:

Relativt snabb,
Snygg/tunn
Kvalité
Windows 7/8
Bra batteritid
bra wlan/bluetooth
Skärm kring 13-15"
Inte MacBook

fiskebulle
2013-07-02, 15:21
Hur mycket vill du lägga då?

Olegh
2013-07-02, 15:24
HP:s nya Envy serie är snygg och kan fås med bra specs till bra priser. Dåligt med förmonterade SSD-diskar dock. Femtontummaren jag har beställt är både tunn och lätt också med tanke på prestandaklassen.

4623
2013-07-02, 15:25
Någon Asus Zenbook

hahavaffan
2013-07-02, 15:42
Börja inte med Apple träsket. Jag ångrar mig grovt.. Tyvärr.Vad är problemen?

D-Crawler
2013-07-02, 15:49
Asus UX32VD, byt ut hårddisken till SSD (exempelvis Samsung 840 pro) + sätt in ytterligare 8 gig ram. Går iof. emot det du sa om att du inte behövde ett prestandamonster, men jävlar vilken dator du får :D. Använder själv den setupen och är sjukt nöjd, bland de bästa du kan få räknat i prestanda per krona.

Olegh
2013-07-02, 15:54
Lul, en ultrabook är aldrig något prestandamonster. Så av den anledningen är det snarare ett passande tips :) Prestanda per krona är lågt, men portabilitet och stylish-nes hög.

Dreas
2013-07-02, 16:09
Någon Asus ZenbookDär har du namnet jag sökte! Inte vivobook! :)

Minimjölk
2013-07-02, 18:33
Hur mycket vill du lägga då?

Det beror ju på hur bra den är. känns det rätt så uppemot en 15k men jag lägger mig gärna runt 10k om jag får vad jag vill

Dreas
2013-07-02, 18:38
Det beror ju på hur bra den är. känns det rätt så uppemot en 15k men jag lägger mig gärna runt 10k om jag får vad jag villhttp://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1385345

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1665596

Lenovo gör stabila men kanske inte så snygga datorer.

Edit: Och vill man ha en liten leksak så denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1646485

Fast snart kommer det nya datorer med bättre processorer, så jag skulle vänta i två månader.

Slartibartfast
2013-07-02, 19:24
Fast snart kommer det nya datorer med bättre processorer, så jag skulle vänta i två månader.

Det har ju kommit nya äpplen med Haswell-processorerna redan. Finns i handeln.

D-Crawler
2013-07-02, 19:49
Lul, en ultrabook är aldrig något prestandamonster. Så av den anledningen är det snarare ett passande tips :) Prestanda per krona är lågt, men portabilitet och stylish-nes hög.

Det är ju iof. sant.
Men om man ser till prestandan man får i förhållande till dess storlek och vikt är det enligt min mening ett "prestandamonster".

Dreas
2013-07-02, 20:20
Det har ju kommit nya äpplen med Haswell-processorerna redan. Finns i handeln.Fast han ville ju inte ha äpplen, och mja, det har ju redan kommit några vettiga på andra sidan också, men det kommer fler till hösten.

Minimjölk
2013-07-03, 07:03
Ok. Jag skulle kunna vänta någon månad även om jag blir tokig på min nuvarande lite då och då. Känns som att asus eller samsung ligger närmast just nu. Får även spana in Lenovo. Tack för hjälpen så här långt

Mental
2013-07-03, 07:20
Jag har http://cdon.se/hemelektronik/13inch_asus_zenbook_prime_ux31a-r4004h_intel_core_i7_3517u_4gb_128gb_ssd_w8_13.3_i nches_intel_hd_gra-22079457?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_term=13inch+Asus+Zenbook+Prime+UX31A-R4004H+Intel+Core+i7+3517U+4GB+128GB+SSD+W8+13.3+i nches+Intel+HD+Graphics+4000&utm_content=22079457&utm_campaign=prisjakt_se_hardware_Bärbar+PC

Asus Zenbook Prime UX31A. Det är en liten jätteportabel och sjukt välbyggd sak.

Minimjölk
2013-07-03, 07:57
Den verkar helt ok mental, skulle dock gärna ha 8GB minne och lite snabbare CPU just for the feelz, vil lju bli av med segheten jag upplever idag och jag har som vana att ha rätt mycket saker igång samtidigt

Är du nöjd med denna maskin eller finns det något som du saknar eller skulle vilja ha annorlunda?

Mental
2013-07-03, 08:09
Den verkar helt ok mental, skulle dock gärna ha 8GB minne och lite snabbare CPU just for the feelz, vil lju bli av med segheten jag upplever idag och jag har som vana att ha rätt mycket saker igång samtidigt

Är du nöjd med denna maskin eller finns det något som du saknar eller skulle vilja ha annorlunda?

Jag brukar ha film, utorrent, en miljon browserfönster, antivirusprogram, spotify, steam, word, acrobat reader och en bunt annat igång samtidigt. Den här datorn blir inte ens svettig. Minneshanteringen i windows 7 och uppåt är sjukt bra, jag kan inte se något jag kan göra med en laptop som kräver mer än 4GB, så stora bilder eller filmer redigerar jag inte. Ska jag jobba med redigering alls använder jag min stationära. Det enda jag någon gång saknat med denna är en inbygt kontakt för ethernet, jag brukar glömma dongeln hemma. Men det har vart kanske 2-3 gånger totalt, och då har jag bara löst det genom att dela mobilt bredband med telefonen.

Dreas
2013-07-03, 08:12
Den verkar helt ok mental, skulle dock gärna ha 8GB minne och lite snabbare CPU just for the feelz, vil lju bli av med segheten jag upplever idag och jag har som vana att ha rätt mycket saker igång samtidigt

Är du nöjd med denna maskin eller finns det något som du saknar eller skulle vilja ha annorlunda?Tror SSDn kommer att göra mycket där.

Blir svårt att få mycket kräm på alla fronter.

Men vänta till augusti/september då nya datorer med Haswell-processorer väntas komma. Lagom till skolstarten tror jag det skulle bli många lanseringar.

z_bumbi
2013-07-03, 08:27
Att vänta på att en möjligen bättre dator kanske ska släppas om troligen två månader känns helt klart ovärt om man har pengarna nu och vill ha en dator nu. Samma tänk har cirkulerat så länge jag har hållit på med datorer och en period när det på ett ungefär släpptes nya hastigheter på processorer en gång varannan månad så fanns det vissa poänger med det men bara knappt. Ska man vara helt ärlig så var prestandaskillnaden nämligen inte ens då särskilt stort om man inte siktade in sig på de absolut dyraste hemburkarna och då gällde det oftast att det dykt upp flera komponenter som samverkade för att det skulle vara värt det.

Dreas
2013-07-03, 08:40
Att vänta på att en möjligen bättre dator kanske ska släppas om troligen två månader känns helt klart ovärt om man har pengarna nu och vill ha en dator nu. Samma tänk har cirkulerat så länge jag har hållit på med datorer och en period när det på ett ungefär släpptes nya hastigheter på processorer en gång varannan månad så fanns det vissa poänger med det men bara knappt. Ska man vara helt ärlig så var prestandaskillnaden nämligen inte ens då särskilt stort om man inte siktade in sig på de absolut dyraste hemburkarna och då gällde det oftast att det dykt upp flera komponenter som samverkade för att det skulle vara värt det.Fast nu kommer det nya processorer som är strömsnålare, kraftfullare och har ett bättre integrerat grafikkort. Du får förhoppningsvis en bra skjuts på samtliga områden, inte bara processormässigt.

Intel släpper alltså sin nya generation processorer, det kan vara värt att se till att få en Haswellprocessor.

Men jag håller med dig annars. Att vänta har nästan aldrig varit värt det. Såvida man inte är i köptagen med några veckor kvar till release.

Spiffy
2013-07-03, 09:21
Är det haswell som ska komma? Detta finns ju redan på mac tydligen. Varför är de andra två månader efter?
Slå till på en macbook pro retina och installera win7.

PowPow
2013-07-03, 09:37
Är det haswell som ska komma? Detta finns ju redan på mac tydligen. Varför är de andra två månader efter?
Slå till på en macbook pro retina och installera win7.

Fast macbook pro har inte fått haswell än. Bara airen som fått.

Dreas
2013-07-03, 09:38
Är det haswell som ska komma? Detta finns ju redan på mac tydligen. Varför är de andra två månader efter?
Slå till på en macbook pro retina och installera win7.Ja, det finns några datorer som har det, har inte kollat vilka Windows-maskiner som kan tänkas ha fått det redan.

Iaf så ska de flesta vänta på skolstart som jag förstått det.

edit: Verkar finnas några som kör Haswell: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s132482006

Sony Vaio är ju i regel rätt trevliga!

Eller så ljög jag och typ Mac Air är enda som har det. 4400 vet jag inte om tillhör Haswell, 4600 gör det iaf.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1996368 - Mums!

Dreas
2013-07-03, 09:53
Ja, det finns några datorer som har det, har inte kollat vilka Windows-maskiner som kan tänkas ha fått det redan.

Iaf så ska de flesta vänta på skolstart som jag förstått det.

edit: Verkar finnas några som kör Haswell: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s132482006

Sony Vaio är ju i regel rätt trevliga!

Eller så ljög jag och typ Mac Air är enda som har det. 4400 vet jag inte om tillhör Haswell, 4600 gör det iaf.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1996368 - Mums!Intel Graphics 4600 och 5200 tillhör Haswell.

anton2000
2013-07-03, 10:11
Jag har http://cdon.se/hemelektronik/13inch_asus_zenbook_prime_ux31a-r4004h_intel_core_i7_3517u_4gb_128gb_ssd_w8_13.3_i nches_intel_hd_gra-22079457?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_term=13inch+Asus+Zenbook+Prime+UX31A-R4004H+Intel+Core+i7+3517U+4GB+128GB+SSD+W8+13.3+i nches+Intel+HD+Graphics+4000&utm_content=22079457&utm_campaign=prisjakt_se_hardware_Bärbar+PC

Asus Zenbook Prime UX31A. Det är en liten jätteportabel och sjukt välbyggd sak.

+1. Jag har en likadan. Är helnöjd!
Jag har den inkopplad till en extern större skärm och trådlöst tangentbord och mus. För vem orkar sitta och glo in i en laptop?
Hur som helst en riktigt trevlig dator. Lätt, snabb och tyst.

r3mpuh
2013-07-03, 10:23
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/SATP5011J/toshiba-satellite-15-6-barbar-dator-silver?scid=PRICECOMP_PRISJAKT_EGAB

Quad-core Haswell, 8gb ram, osv
6990kr inkl frakt.

Dreas
2013-07-03, 10:29
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/SATP5011J/toshiba-satellite-15-6-barbar-dator-silver?scid=PRICECOMP_PRISJAKT_EGAB

Quad-core Haswell, 8gb ram, osv
6990kr inkl frakt.Ful och ingen SSD. Ska du ha en snabb upplevelse är det SSD som gäller.

4-kärnig processor känns overkill på en laptop såvida man inte ska köra tunga program också.

r3mpuh
2013-07-03, 11:28
Ful och ingen SSD. Ska du ha en snabb upplevelse är det SSD som gäller.

4-kärnig processor känns overkill på en laptop såvida man inte ska köra tunga program också.Ful, Snygg osv är subjektivt.

SSD, såklart också;
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/samsung-250gb840basic/179370.7072/

/thread

Dreas
2013-07-03, 11:32
Ful, Snygg osv är subjektivt.

SSD, såklart också;
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/samsung-250gb840basic/179370.7072/

/threadVerkar det smidigt för TS? Och sen få över OS.

Och smidig var den ju inte heller. Batteritiden kanske inte är någon höjdare heller.

Nej, jag hade rekommenderat något annat, lättare, bättre(SSD).

Olegh
2013-07-03, 11:56
Å andra sidan, varför inte fläska på med prestanda så räcker datorn längre? Ska man inte släpa runt på den är ju argumenten för en ultrabook rätt klena. SSD är ju gött, men att man behöver installera den själv borde ju inte vara en dealbreaker.

Dreas
2013-07-03, 11:58
Å andra sidan, varför inte fläska på med prestanda så räcker datorn längre? Ska man inte släpa runt på den är ju argumenten för en ultrabook rätt klena. SSD är ju gött, men att man behöver installera den själv borde ju inte vara en dealbreaker.För att när man börjar prata om att den processorn man har i den bärbara inte räcker längre så är det dags att byta oavsett om det är en Quad eller dual core. Fast den r3mpuh länkade hade vad jag kunde se en Haswell. Fast jag är negativ till den ändå. Stor, tung, inte speciellt snygg(om man nu bryr sig) och en quad kanske drar onödigt med ström.

Minimjölk
2013-07-03, 13:22
Jag är som sagt tacksam för alla förslag men är just nu inne lite på Dreas linje, det är ingen enorm prestanda jag vill ha utan då är nog ett snyggt och smidigt yttre i kombination med hyffsad prestanda att föredra.
Datorn kommer sällan eller aldrig vara utanför hemmets väggar men den kommer flänga runt en del i huset så jag vill helst inte ha en 5cm tjock dator som väger 5kg, då skulle jag lika gärna kunna köpa en stationär med ännu högre prestanda.

Om snabbhet och brist på seghet är det jag är ute efter skall jag gå efter Win8 eller Win7 som OS?

Dreas
2013-07-03, 13:25
Jag är som sagt tacksam för alla förslag men är just nu inne lite på Dreas linje, det är ingen enorm prestanda jag vill ha utan då är nog ett snyggt och smidigt yttre i kombination med hyffsad prestanda att föredra.
Datorn kommer sällan eller aldrig vara utanför hemmets väggar men den kommer flänga runt en del i huset så jag vill helst inte ha en 5cm tjock dator som väger 5kg, då skulle jag lika gärna kunna köpa en stationär med ännu högre prestanda.

Om snabbhet och brist på seghet är det jag är ute efter skall jag gå efter Win8 eller Win7 som OS?Jag har inte hört speciellt mycket positivt om Win8 och ingångströskeln känns betydligt högre än till tidigare Operativsystem ifrån Windows.

Men de flesta datorerna idag levereras med 8an. När 8.1 kommer så ska det ju också bli lite bättre som jag förstått det.

Jag skulle titta på prestanda, sen nedgradera eller uppgradera operativsystemet efter tycke och smak när man testat lite.

luckyboi
2013-07-03, 14:31
Efter att ha spenderat tid med 3 laptops som efter 2-3 år segat ihop totalt köpte jag en Mac för 3,5 år sedan. Överlägset bästa köpet jag gjort när det kommer till elektronik, allting flyter på som om den vore ny, ytterst få uppdateringar som kräver reboot (Kan nog räknas på en hand). Var väldigt anti-apple innan jag köpte den, kommer nog aldrig gå tillbaka till pc igen.

MrBoris
2013-08-09, 09:53
Efter alldeles för mycket hårdporrsurfande är det även dags att byta dator för mig då min HD snart är totalt pajad, och den blir bara segare och segare för var dag + att ljudkortet ej fungerar.

Vad säger ni om följande

http://www.siba.se/product/13701488/a55vd-sx559h?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Om man vill ha en bra dator att köra MATLAB på, spela musik, surfa osv, men samtidigt kunna ta med sig utan att känna att man har en stor stenkloss med sig (vikt 2.5kg, är det lite/mycket?).

LoveMachine
2013-08-09, 10:32
Känns lite klumpig. Jag gillar personligen 13.3 tums formatet då det oftast är väldigt smidigt att ha med sig och på grund av mindre skärm så räcker batteriet längre. Dock så innebär ju det att man så gott som aldrig får DVD-spelare. Datorn du länkar till verka ha cirka 5 timmar batteritid vilket är OK men inte bra.
Min förra, ålderstigna ASUS klarade som jämförelse åtminstone 8 timmar nonstop Matlab haxxande innan den gav upp. Gjorde hela mitt exjobb på den burken utan att ens ta med mig nätaddaptern till kontoret. 750 GB HHD är mer än jag behöver på en bärbar som jag ska jobba och resa med. En mindre SSD skulle både vara snabbare och dra mindre ström.

Edit: Sen så skyr jag Windows 8 likt pesten efter det lilla jag lekt runt med det. Fast det är en smal sak att lösa i efterhand.

LeBron
2013-08-09, 12:01
Valfri dator från Asus.

Wzup2u
2013-08-09, 20:37
Efter alldeles för mycket hårdporrsurfande är det även dags att byta dator för mig då min HD snart är totalt pajad, och den blir bara segare och segare för var dag + att ljudkortet ej fungerar.

Vad säger ni om följande

http://www.siba.se/product/13701488/a55vd-sx559h?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Om man vill ha en bra dator att köra MATLAB på, spela musik, surfa osv, men samtidigt kunna ta med sig utan att känna att man har en stor stenkloss med sig (vikt 2.5kg, är det lite/mycket?).

morsans nya 13,3 tummare väger 1,2kg

Oxe
2013-08-09, 22:31
jag tycker om samsung 9 serien har en 13" och en 15"

tycker bättre om den lilla trots i5 och 4 ram mot den störres i7 och 8 ram

MrBoris
2013-08-10, 05:59
morsans nya 13,3 tummare väger 1,2kg

Har du lust att länka en bra 13,3 tummare, gärna ASUS med ovanstående krav

MrBoris
2013-08-10, 08:13
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1996368 - Mums!
Den där såg intressant ut, smidigt, kraftfull, om ändock inte 8gb ram, hur stor skillnad kan det (4gb vs 8gb RAM) tänkas göra om jag vill köra tunga beräkningar i MATLAB kombinerat med latex-skrivande, o virus-sökning på samma gång?:cool:

MrBoris
2013-08-10, 13:19
bump

Dreas
2013-08-10, 13:21
Den där såg intressant ut, smidigt, kraftfull, om ändock inte 8gb ram, hur stor skillnad kan det (4gb vs 8gb RAM) tänkas göra om jag vill köra tunga beräkningar i MATLAB kombinerat med latex-skrivande, o virus-sökning på samma gång?:cool:

bumpJag vet faktiskt inte. Inte bekant med matlab. Och virussökningar ska du inte behöva göra även om jag förstår din poäng.

Men det är en kraftfull dator och den kan troligen inte vara sämre än den du har idag(om den är 2-3år).

LoveMachine
2013-08-11, 11:05
De här har jag hör en del gott om och skulle kunna tänka mig själv.
http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-Zenbook-UX32VD-Ultrabook.75591.0.html
http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=6289&news=asus+zenbook+ux21+ux31

Den första har 6 GB ram vilket borde duga. Fan min dator på jobbet lär vara betydligt sämre. Men det begränsar mitt Matlab användande är mest mina egna klumpiga kodningar. Genom att göra rätt så kan saker gå betydligt snabbare, i mitt mest extrema fall en faktor 20000 gånger snabbare.

Olegh
2013-08-11, 11:29
Asus datorerna är överlag omtyckta, men att köpa förra generationen nu är lite klumpigt kan jag tycka. Om man nu inte får dessa till ett mycket bra pris och har en jättetight budget.

Vaio Pro 13 ser faktiskt rätt smutt ut. i7:an verkar dock inte få komma till sin rätt i det lilla chassit, så för maximal portabel prestanda är det kanske inte helt rätt val. Med det i åtanke borde man nog ta i5:an istället. http://www.notebookcheck.net/Review-Sony-Vaio-Pro-13-SVP-1321C5ER-Ultrabook.98624.0.html
Skärmen verkar dock vara ett stort plus.

Gör man sin egen konfig på sonys webshop med 256 GB SSD, 8GB RAM, utan touch, med det extra batteriet och använder koden "sorryaug13" så får man allt för 9179 kr. Det måste ses som ett bra pris imo.

Dennis93
2013-08-11, 15:25
Asus datorerna är överlag omtyckta, men att köpa förra generationen nu är lite klumpigt kan jag tycka. Om man nu inte får dessa till ett mycket bra pris och har en jättetight budget.

Vaio Pro 13 ser faktiskt rätt smutt ut. i7:an verkar dock inte få komma till sin rätt i det lilla chassit, så för maximal portabel prestanda är det kanske inte helt rätt val. Med det i åtanke borde man nog ta i5:an istället. http://www.notebookcheck.net/Review-Sony-Vaio-Pro-13-SVP-1321C5ER-Ultrabook.98624.0.html
Skärmen verkar dock vara ett stort plus.

Gör man sin egen konfig på sonys webshop med 256 GB SSD, 8GB RAM, utan touch, med det extra batteriet och använder koden "sorryaug13" så får man allt för 9179 kr. Det måste ses som ett bra pris imo.

Jag har precis fått hem min i den configen fast med touch, av de lilla jag hunnit pilla så är jag riktigt nöjd :)

Olegh
2013-08-11, 16:08
Skulle vilja skaffa en också, men behovet finns inte riktigt där. Tyvärr.

Duffman
2013-08-11, 16:57
Jag har en Asus Zenbook UX32VD Ultrabook med 10gb ram (var busenkelt att sätta in en stor minnessticka) och den är awesome. Dock har den inga av de barnsjukdomar som en del drabbats (väldigt lite bleeding, chassie som är rakt, tangentbord med minimal flex etc etc) av så jag är toppennöjd. Snygg, snabb och kraftfull. Rekommenderas varmt. Att den väger 1,4kg och har en superb skärm och en liiitan laddare är också plus.

Wzup2u
2013-08-11, 20:17
Har du lust att länka en bra 13,3 tummare, gärna ASUS med ovanstående krav

köp fujistu...
tkr dem är överlägsna kvalite mässigt i notebooks.
hmm cdon har bra rea på bärbara nu *hug*