handdator

Visa fullständig version : Styrketräning vid viktnedgång?


Player
2004-03-01, 18:59
Varför ska man överhuvudtaget styrketräna vid viktnedgångssyfte?
Vad händer? Varför? Är det effektivt med styrketräning när man vill tappa vikt men samtidigt bli stark, med kaloriunderskott då?
Är det inte bättre att enbart ta morgonpromenader och konditionsträning för att effektivast tappa fett?

Jag har sökt men hittar ej rätt fakta...står bara massa om "optimal muskeltillväxt" eller liknande, ej det jag är ute efter som sagt!

Snapphanen
2004-03-01, 19:03
för att du får högre förbränning pga av att du får mer muskler...

acidbl00d
2004-03-01, 19:55
hjälper dig även behålla de muskler du redan har... lätt tappa sådanna under deff annars

Shadow Warrior
2004-03-01, 20:00
Originally posted by Player
Varför ska man överhuvudtaget styrketräna vid viktnedgångssyfte?
Vad händer? Varför? Är det effektivt med styrketräning när man vill tappa vikt men samtidigt bli stark, med kaloriunderskott då?
Är det inte bättre att enbart ta morgonpromenader och konditionsträning för att effektivast tappa fett?

Jag har sökt men hittar ej rätt fakta...står bara massa om "optimal muskeltillväxt" eller liknande, ej det jag är ute efter som sagt!

Tung träning med basövningar stilmulerar metaboliken (förbränningen) en hög fröbränning betyder mycket muskler och mindre fett (lite förenklat givetvis). Sen så kan du fortfarande öka i styrka fastän du deffar.

z_bumbi
2004-03-01, 20:02
Du behåller de muskler du redan har.

Du får en ökad förbränning pga att musklerna tar lite extra energi dagarna efter att man tränat dem.

Du kan bli starkare, särskilt om du inte tränat så länge.

Har du tränat väldigt kort tid samt är ganska rejält överviktig så kan du t o m lägga på dig lite muskler den första tiden. Vilka i sin tur ökar förbränningen lite när du har tränat.

Det är kul!:D