handdator

Visa fullständig version : Knäböj - ingen värk i baksida lår


juckeyy
2013-07-02, 12:09
Tjena! Första posten här på forat också! :)
Idag så tog jag mig friheten att för första gången köra knäböj med skivstång, hade läst på mycket innan med tekniken osv.
Sammanlagt då blev det 40kg, känns rätt lagom att börja med.

Körde då 4 set á 8 reps. Efteråt så har jag mest träningsverk på framsida lår och det känns knappast något på baksida, vilket jag tror att det ska göra (?).

Så vad är det jag gör fel?
Jag går ner djupt, djupare än 90grader.

Tack på förhand, Joakim.

kelly
2013-07-02, 13:19
Knäböj behöver inte påfresta baksida lår särskilt mycket. Smäll på med mer vikter eftersom så slipper du snart oroa dig över utebliven träningsvärk.

svenbanan
2013-07-02, 14:18
Om du absolut vill att knäböjen ska ta på baksidan så testa att stå rätt brett, ha stången rätt långt ned mot skuldrorna och trycka ut röven bakåt ordentligt då du går ned.

delizh
2013-07-02, 14:24
Sen kan det bero på hur du knäböjer, vissa bryter övningen med känan vilket leder till att dom åker fram och att quadriceps arbetar mera.
Om du bryter övningen med höften och försöker sitta bakåt och kanske får en vinkel på nästan 90° med smalbenet så genom att sitta bakåt så blir det väl mera hamstring

M|cke
2013-07-02, 14:29
Bara jag som reagerar på att TS körde idag och har funderingar om träningsvärk redan?

drkrupp
2013-07-02, 14:29
Eventuell träningsvärk dyker nog upp först imorgon.

juckeyy
2013-07-02, 14:46
Knäböj behöver inte påfresta baksida lår särskilt mycket. Smäll på med mer vikter eftersom så slipper du snart oroa dig över utebliven träningsvärk.
Okej, men knäböj är väl rätt bra för att få explosiva muskler i låren?
Friidrottar nämligen ;)

Om du absolut vill att knäböjen ska ta på baksidan så testa att stå rätt brett, ha stången rätt långt ned mot skuldrorna och trycka ut röven bakåt ordentligt då du går ned.
Alright, ska tänka på det.

Bara jag som reagerar på att TS körde idag och har funderingar om träningsvärk redan?

Förlåt mig, var inte riktigt så jag menade. Det är väl mer trötthet liksom ;)

Tack, Joakim.

PureWhey
2013-07-02, 14:52
Kör raka marklyft så ska du få se.

r1kkie
2013-07-02, 14:59
Okej, men knäböj är väl rätt bra för att få explosiva muskler i låren?
Friidrottar nämligen ;)


Du blir bra på de du tränar. Så kör du explosiva böjar så blir du explosiv i den rörelsen.

Sheogorath
2013-07-02, 15:16
Jag får inte mycket träningsvärk i biceps av att köra bänkpress. Gör jag fel? :(

juckeyy
2013-07-02, 15:24
Jag får inte mycket träningsvärk i biceps av att köra bänkpress. Gör jag fel? :(

Bara för att jag är nybörjare och du kanske har hållt på länge behöver du inte vara spydig.

kelly
2013-07-02, 15:41
Jag får inte mycket träningsvärk i biceps av att köra bänkpress. Gör jag fel? :(

Kom igen nu, det är inte ens en bra jämförelse.

Sheogorath
2013-07-02, 15:46
Bara för att jag är nybörjare och du kanske har hållt på länge behöver du inte vara spydig.

Kom igen nu, det är inte ens en bra jämförelse.

Lugn och fin nu. Beroende på teknik är baksida lår och biceps mer eller mindre aktiva i de två övningarna. Man ska inte se någon av dem som "för" dessa muskelgrupper. De är med och stabiliserar och lite mer därtill om man anpassar utförandet.

De muskler som flyttar vikten i knäböj är framsida lår och röv. Och särskilt om man står brett, men även annars, är en del av insida lår också en viktig "mover". Sedan stabiliserar baksida lår, vader, hela ryggen, bålen osv. Men man behöver inte hänga läpp om man inte får träningsvärk. Det ska man inte ens förvänta sig tycker jag.

snelhest
2013-07-02, 17:20
De muskler som flyttar vikten i knäböj är framsida lår och röv. Och särskilt om man står brett, men även annars, är en del av insida lår också en viktig "mover". Sedan stabiliserar baksida lår, vader, hela ryggen, bålen osv. Men man behöver inte hänga läpp om man inte får träningsvärk. Det ska man inte ens förvänta sig tycker jag.

Jag får alltid träningsvärk om jag tar i.

Birkharju
2013-07-02, 17:49
Jag får alltid träningsvärk om jag tar i.

Är du helt säker att det är knäböj och ingen annan övning för lår? :)

arthax
2013-07-02, 19:54
Jag får bara träningsvärk i röv och insida lår när jag böjer.

CalleP
2013-07-02, 19:56
Knäböj tar ju inte mycket på baksidan.

juckeyy
2013-07-02, 20:31
Knäböj tar ju inte mycket på baksidan.

Tack så mycket för svaret jag letade efter.

Ha det bra!

cero
2013-07-02, 21:29
kör raka marklyft så ska du få se.

+1

Knäböj + raka marklyft är en underbar kombination för benen.