handdator

Visa fullständig version : Dåliga förlorare, vad går genom skallen?


filmjölk
2013-07-01, 21:49
Efter att ha sett den där Sören och Sören-reklamen där de spelar badminton kom jag att tänka på ett för mig intressant ämne, dåliga förlorare. jag har diskuterat det tidigare, men dags för rond 2.

Vi har alla träffat nån som skäller ut sina nära vänner, tjurar och blir som personlighetsförändrade efter att ha förlorat i något trivialt som en omgång kubb. Vad jag undrar är:

Hur mår en sådan person precis efter en förlust, vad tänker han (hon)? Är det någon logik i ilskan eller tänker man inte klart? När ilskan lagt sig skäms man för att man tex. skällt ut sin bästa vän då?

finns det en koppling mellan att vara "Alfa"/Typ A personlighet ( ;/ ) och inte kunna ta en förlust?

Hur hanterar ni dåliga förlorare? retar ni dem? håller er undan? Förlorar på flit för att slippa utbrottet? Vägrar att ens tävla med någon ni vet är "sån"? Är du kanske en sådan själv och vill dela med dig av dina erfarenheter?

dream_theater_
2013-07-01, 21:51
Alfa och dålig förlorare har inget med varandra att göra

PixelMiner
2013-07-01, 21:56
Stördast är föräldrar som inte ens klarar av att förlora mot sina egna barn. Vuxna människor som går in stenhårt för att vinna över femåringen i sällskapsspel och som gör hårda regeltolkningar för att bättra sina egna chanser att vinna. :smash:

MiraAqui
2013-07-01, 22:01
http://en.wikipedia.org/wiki/Attribution_%28psychology%29

C.E.J.
2013-07-01, 22:05
Antingen typ A eller van att vinna/få som de vill från tidig ålder.

awesomooo
2013-07-01, 22:06
Besvikelse. Jag känner alltid press när det kommer till tävlingar, allt från bowling med kompisar till kortspel med syrran. Man vill vinna och vara den som är bäst av alla som deltar, det handlar inte om att stå under strålkastaren utan att jag vill bara att dom ska veta att jag är bättre än just dom. Blir det inte som jag vill så blir man grinig och lite sur men det går snabbt över när folk försöker muntra upp mig.

zozofu93
2013-07-01, 22:09
Stördast är föräldrar som inte ens klarar av att förlora mot sina egna barn. Vuxna människor som går in stenhårt för att vinna över femåringen i sällskapsspel och som gör hårda regeltolkningar för att bättra sina egna chanser att vinna. :smash:

Haha ja. Min mamma fuskade hela tiden i Yatsy för att inte förlora mot mig när jag var yngre, enda från ca 6 års ålder och uppåt.

Fuark
2013-07-01, 22:15
jag föredrar termen alternativ förlorare.

det är förövrigt bara i TV-spel jag får dessa tendenser, ibland

C.E.J.
2013-07-01, 22:25
Filmjölk, jag tycker det är värre med folk som ska göra tävling av allt. Hävdelsebehov, eller vad tror du?

Jishuku
2013-07-01, 22:29
Personligen är jag bara dålig förlorare de perioder då livet är skit i övrigt. Är jag på topp och livet leker kan jag t.om. förlora i enkom lika väl, spelar ingen roll då.

Så det handlar för mig helt enkelt om hur nöjd jag är med livet för tillfället. Är jag där jag vill vara, eller är jag frustrerad? Förlorar jag jobbet, flickvännen, kuggar ett viktigt prov... och sen som prick över i:et förlorar jag i kubb också.. ja då rinner bägaren över och jag blir less. T.om. det som skulle vara roligt förlorar man i.. liksom what the hell?

Pzorz
2013-07-01, 22:35
Filmjölk, jag tycker det är värre med folk som ska göra tävling av allt. Hävdelsebehov, eller vad tror du?

Själv så tycker jag att allt blir så mycket roligare med tävlingar. Inte för att man alltid vinner, utan för att man motiveras av pressen från varandra, att båda försöker sitt bästa.

PureWhey
2013-07-01, 22:39
Filmjölk, jag tycker det är värre med folk som ska göra tävling av allt. Hävdelsebehov, eller vad tror du?

Är väl oftast samma typer?
Jag är nog tvärtemot, brukar vinna då och då i tävlingar ändå.

filmjölk
2013-07-01, 22:43
Filmjölk, jag tycker det är värre med folk som ska göra tävling av allt. Hävdelsebehov, eller vad tror du?

Japp, hävdelsebehov. Hyfsat irriterande det med (trots att jag själv nog är sån) men inte i klass med att knäcka schackbrädet och grina eller liknande.

Stoltz
2013-07-01, 22:48
Jag känner två personer som är sådär kritiskt dåliga förlorare, men de reagerar på helt olika sätt i slutändan.

Där finns Person A.
Person A blir riktigt arg (Inte våldsam, arg) när han förlorar och man ser att han blir röd i ansiktet av ilska. Detta är samma reaktion oavsett om det är luffarschack eller om det är VM i whatever.
Han tjurar sedan i två till tjugofyra timmar beroende på förlustens natur (När jag flådde honom i poker så tog det honom en vecka att komma över det) och sedan återgår han till vanligt liv och inget särskilt sker mer efter det.

Sen finns där Person B.
Person B blir riktigt arg (Igen, inte våldsam utan arg) och knyter nävarna så hårt att knogarna blir helvita och näsborrarna fladdrar.
Sen stirrar han ner spelet i fråga. Han blir svår att få kontakt med de närmaste fem - tio minutrarna. Sen återgår allt som vanligt. Tror man.
Nästa gång man har samma tävling, säg t.ex. Schack. Då har fanskapet läst på så hårt om schack att han mer eller mindre blivit mästare och slår en i tre drag.

Så kort och gott, en grinar och gör inget åt det, en annan grinar och gör sedan något åt det.

MasterChief
2013-07-01, 23:04
Dåliga förlorare kan jag leva med, värre med dåliga vinnare.

Alexton
2013-07-01, 23:14
Dåliga förlorare är underbara, det gör vinsten bara sötare.
Dåliga vinnare däremot är hemska, som barn.

Tricklew
2013-07-02, 05:44
Sen finns där Person B.
Person B blir riktigt arg (Igen, inte våldsam utan arg) och knyter nävarna så hårt att knogarna blir helvita och näsborrarna fladdrar.
Sen stirrar han ner spelet i fråga. Han blir svår att få kontakt med de närmaste fem - tio minutrarna. Sen återgår allt som vanligt. Tror man.
Nästa gång man har samma tävling, säg t.ex. Schack. Då har fanskapet läst på så hårt om schack att han mer eller mindre blivit mästare och slår en i tre drag.


Hur djävla värdelös är du på schack stoltz? :MrT:

TheOne1994
2013-07-02, 06:22
jag var dålig förlorare när jag var runt 15. Spelade tennis på hög nivå. Jag hade så höga krav på mig själv så det blev lite galet. Slog nog i sönder 5-7 rack varje år :)
Jag tror det har med tävlingsinstinkten att göra,man vill så j_vla mycket !

Stoltz
2013-07-02, 07:16
Hur djävla värdelös är du på schack stoltz? :MrT:

Dåligt exempel, jag är kung på schack.

Duran
2013-07-02, 07:43
Jag är dålig förlorare. Jag skäller inte på folk men jag tror inte att någon undgår att se det åskmoln som hänger över mig nån timme efter en förlust. Och nämn inte kubb, jag är fortfarande sur sedan midsommar, både detta året och förra.

När jag förlorar känns det ofta som om något har blivit orättvist på något vis. Kubben höll på för länge, hade vi bara kört en match så hade allt varit bra men efter tre matcher har hälften av lagen gett upp för länge sen, vi fokuserar inte längre och det avgörs bara på tur. Buzz-turneringen var orättvis för att allt hängde på hur snabbt man läser frågorna och jag som hade svårt att komma ihåg var jag skulle titta hann inte läsa färdigt frågan förrän alla andra hade svarat. De kunde väl ha sagt reglerna innan och berättat att jag var i sista gruppen så hade jag kunnat dricka mindre innan och läst snabbare?!

Jag antar att jag tolkar förluster som om de säger något om mitt människovärde. Om jag förlorar i kubb så har jag sämre förmåga till koncentration och då är jag lite sämre som människa. Jag är perfektionist, vilket jag tror kommer från att jag fick mer kritik än uppmuntran som barn. Om jag blir uppmärksammad om att något jag gjort hade kunnat göras bättre så känns det som om jag precis har avslöjat att jag inte duger som människa.

Lipservice
2013-07-02, 08:30
Folk som tjurar över när deras "favoritlag" förlora i fotboll. Komigen för fan...

Sniggel
2013-07-02, 13:00
Själv så tycker jag att allt blir så mycket roligare med tävlingar. Inte för att man alltid vinner, utan för att man motiveras av pressen från varandra, att båda försöker sitt bästa.

+1

Det tråkigaste med tävlingar är när motståndaren inte anstränger sig för att vinna.
Hellre att jag blir spöad skiten ur av någon som är 1-2 ligor över mig än att jag möter någon som hade kunnat bjuda på motstånd, men som inte bryr sig.

BigIron
2013-07-02, 16:16
Alfa och dålig förlorare har inget med varandra att göra

Skämtar du eller?

Dåliga förlorare är personer som älskar att vinna, älskar att vara bäst och ligga på topp.

IDnOfScS0-c

En av världens bästa ishockeyspelare genom tiderna, dålig förlorare och gissa varför? För att han vill vinna, för att hans vinnarskalle är så enorm så de finns inte plats för något annat än att vara bäst.

Amfksp
2013-07-02, 16:21
Reta dåliga förlorare är det roligaste som finns. Helt underbart!

Stefan J
2013-07-02, 16:26
Skämtar du eller?

Dåliga förlorare är personer som älskar att vinna, älskar att vara bäst och ligga på topp.

IDnOfScS0-c

En av världens bästa ishockeyspelare genom tiderna, dåliga förlorare och gissa varför? För att han vill vinna, för att hans vinnarskalle är så enorm så de finns inte plats för något annat än att vara bäst.

Det här är ju lite sanning med modifikation. Det är en sak att bete sig irrationellt vid förluster om du är en idrottsman och jäkligt mycket står på spel, antingen pengar eller helt enkelt vetskapen om att du lagt ner enormt mycket tid på en sak och vill ha utdelning.

Det är en helt annan sak att vara en jäkla fjant som inte är bra på något men ändå anklagar motspelaren för att fuska vid kortspel, välter ner monopolplanen när han hamnar på ett hotellbebyggt Norrmalmstorg eller är oärlig och dömer ut varenda boll som är nära linjen i tennis/badminton. Det är inte att vara en vinnarskalle, det är bara att vara en idiot. Eller åtminstone en slags omognad.

BigIron
2013-07-02, 16:29
Det här är ju lite sanning med modifikation. Det är en sak att bete sig irrationellt vid förluster om du är en idrottsman och jäkligt mycket står på spel, antingen pengar eller helt enkelt vetskapen om att du lagt ner enormt mycket tid på en sak och vill ha utdelning.

Det är en helt annan sak att vara en jäkla fjant som inte är bra på något men ändå anklagar motspelaren för att fuska vid kortspel, välter ner monopolplanen när han hamnar på ett hotellbebyggt Norrmalmstorg eller är oärlig och dömer ut varenda boll som är nära linjen i tennis/badminton. Det är inte att vara en vinnarskalle, det är bara att vara en idiot. Eller åtminstone en slags omognad.

Jo det är sant men idrottare är oftast så oavsett vad det är, fråga deras äldre syskon bara hur de är hemma :)

Vinnarskallar är vinnarskallar, om de så gäller plockepinn eller VM guld.

Men kan hålla med om att börjar man välta och vända på saker så ska man nog ta och lugna ner sig...

mycketbrännvin
2013-07-02, 16:52
Kan det även ha nåt med självförtroendet att göra? Dåligt självförtroende som gör att man surar, skyller ifrån sig osv osv. Bra självförtroende som gör att man ser framåt mot nästa match eller liknande?

Nej tror mer på det om man är bland dom bästa hockeyspelarna i världen och förlorar en match blir förbannad så beror det helt enklt på att man vill vara bäst

rajjan_dammit
2013-07-02, 19:28
Ta en sån lek som kubb, varför är det viktigt att vinna i det? Det är ju det trevliga i att umgås och spela tillsammans som är det viktiga, inte att vinna till varje pris.

Vad rör sig i en människas hjärna som får en kick av att visa sig bäst bland en skock småfulla medelsvenssons? Är det för att man inte klarar av att slå de som är bra på något på riktigt?

Ingen annan bryr ju sig, varför måste man vinna då?

Nilzeen
2013-07-02, 19:45
Jag själv är en fruktansvärt dålig förlorare. Det spelar ingen roll vad som spelas eller görs, jag måste bara vara bäst, till vilket pris som helst! Skulle jag då förlora så blir jag så himla besviken, arg och skyller ifrån mig på allt och alla.

Varför vet jag inte men det har varit så hela mitt liv. Allt ifrån att skälla ut mina klasskamrater i lågstadiet till att gå hem från Fifa-kvällarna med polarna. Haha

Brukar lägga sig ganska snabbt och man kan skoja bort de, men bara på utsidan, inombords kokar man fortfarande.. :d

smeander
2013-07-02, 21:09
Jag hatar att förlora oavsett om det handlar om kort, kubb, hockey eller tumbrottning. Precis som Forsberg, Näslund och dom flesta andra superelitidrottare.

Många kvällar jag somnar arg efter att ha förlorat i vändsjua med min sambo.
Jag vill vinna och blir dödsallvarlig om det är något som ens kan associeras med tävling, allt går att tävla i!


Sent from a cordless device.

HMB
2013-07-02, 21:47
Det jag inte förstår är hur folk kan bli förbannade över att förlora i spel där det till största del handlar om tur, typ yatsy och liknande.

Förlorar jag ensam så bryr jag mig inte så länge jag är nöjd med min insats, det finns (typ) alltid någon som är bättre än en själv.

JHilding
2013-07-02, 21:58
Dåliga förlorare är hemska människor som jag bara inte står ut att vara med.

Ursäkta språket. Har bara väldigt dålig erfarenhet från det. Att bete sig illa och som en småunge över tex tvspel eller bowling gör mig bara mörkrädd..

jenni
2013-07-02, 22:06
jag är ingen dålig förlorare, jag gillar att vinna bara

Dennis93
2013-07-02, 22:41
Det här är ju lite sanning med modifikation. Det är en sak att bete sig irrationellt vid förluster om du är en idrottsman och jäkligt mycket står på spel, antingen pengar eller helt enkelt vetskapen om att du lagt ner enormt mycket tid på en sak och vill ha utdelning.

Det är en helt annan sak att vara en jäkla fjant som inte är bra på något men ändå anklagar motspelaren för att fuska vid kortspel, välter ner monopolplanen när han hamnar på ett hotellbebyggt Norrmalmstorg eller är oärlig och dömer ut varenda boll som är nära linjen i tennis/badminton. Det är inte att vara en vinnarskalle, det är bara att vara en idiot. Eller åtminstone en slags omognad.

Precis! Självklart blir man sur för att man ville så sjuuuukt mycket. Tex foppa i klippet, eller även som theOne1994 skrev när han lira tennis. Kommer även ihåg att jag har langat iväg fotbollsskorna och surat i bilen hemmåt när vi förlora finalen i cup förut, för jag var helt enkelt missnöjd med resultatet och min prestation. Men det är ändå "seriösa" sporter, även fast på olika nivåer.

Tycker det är en helt annan grej om man ska bli arg/sur när man spelar nåt sällskapsspel med vänner/familj, det gör man ju ändå för att det är roligt inte för att det är blodigt allvar. Då blir det ju lätt att man drar sig för att spela något med ett "tävlingsmoment" bara för att det är jobbigt att men vet att personen bara kommer lacka ur om han/hon(oftast han ;) ) förlorar. Oftast har även den här personen svårt att ta "gliringar/kritik" på sitt spel, om vi tar kubbexemplet här igen så om jag skulle missa en kubbe ganska rejält och någon skulle säga typ "Fan siktade du på grillen eller ? ;) " så skulle jag bara garva men den personen tar ofta skämtet på allvar, i alla fall om den går dåligt i spelet.

Oljeblixten
2013-07-03, 05:52
Minns en kille i mitt högstadie som var en helt sinnessjukt dålig förlorare, han kunde pga att ha blivit bortdribblad i landhockey börja misshandla folk ordentligt och få totala frispel. Minns även att det aldrig blev polissak från skolans sida då han var mycket lovande inom fotboll och bara hade en sån "vinnarskalle".

Någon annan som har erfarenheter av att mentalt rubbat beteende varit okej bland folk som är lovande inom sport?

Nu för tiden spelar förövrigt killen i Inavelsköpings a-lag och det går ganska bra, men hade jag fått bestämma hade han aldrig fått gå nära en idrottsanläggning under resten av sitt liv.

filmjölk
2013-07-03, 10:23
Minns en kille i mitt högstadie som var en helt sinnessjukt dålig förlorare, han kunde pga att ha blivit bortdribblad i landhockey börja misshandla folk ordentligt och få totala frispel. Minns även att det aldrig blev polissak från skolans sida då han var mycket lovande inom fotboll och bara hade en sån "vinnarskalle".

Någon annan som har erfarenheter av att mentalt rubbat beteende varit okej bland folk som är lovande inom sport?

Nu för tiden spelar förövrigt killen i Inavelsköpings a-lag och det går ganska bra, men hade jag fått bestämma hade han aldrig fått gå nära en idrottsanläggning under resten av sitt liv.

Japp. Kännt tre sådana, båda killarna var (slump?) bäst resp. näst bäst i samma fotbollslag, tjejen var (slump?) i särklass bäst i sitt fotbollslag.

Den första killen var såpass Alfa att han började gråta och skrika hysteriskt, tom slåss, om han förlorade en pingismatch under förmiddagsrasten. Nu förlorade han väldigt sällan i något öht så det hände tack och lov sällan. och han ville verkligen tävla i allt. I gymnasiet fick jag ihop det med en tjej han var intresserad av på en fest då blev han så upprörd att han sprang ut och drämde sitt eget huvud i väggen...enligt utsago inte för att han egentligen brydde sig så mycket, men för att ha förlorat henne till en sån loser som mig:)

Den andre visste om hur patetisk han var när han förlorade (tjura, grina, skälla) så när han var på väg att förlora (hände sällan det med) så då rev han sönder kortleken, stängde av nintendot, eller helt enkelt vägrade fortsätta:)

Tjejen är (fortfarande) lika hysterisk hon. Hon kallar sin egen man för bögjävel, idiothora, jävla värdelösa nolla etc etc. efter en förlorad dartturnering eller en omgång TP. Fullkomligt normal och trevlig annars, men inte när hon förlorar.

Duran
2013-07-03, 11:03
Jag märker att en del spelar "för att det är kul". Det är ju precis det jag inte tycker att det är. Jag HATAR kubb och de flesta brädspelen. För mig är att umgås att prata och det får man ju knappt göra när man spelar så jag upplever sällskapsspel som ett mer eller mindre påtvingat två timmar långt avbrott i det roliga umgänget. Det kanske påverkar att jag blir så irriterad när jag förlorar. Visserligen älskade jag sällskapsspel som barn och då var hela familjen utom farsan riktigt dåliga förlorare. Barnen på vår gata brukade komma och titta på när vi spelade tennis för att se om brorsan skulle slå sönder racketen den här gången. Morsan anklagade mig, brorsan och farsan för att spela bolag mot henne varje gång hon förlorade i kort (vilket var typ varje dag). Det kanske är delvis genetiskt? Vissa människor är kanske födda väldigt envisa och hetlevrade? Rena turspel blir jag dock inte sur av att förlora i.

Tricklew
2013-07-03, 11:06
Det kan också ha med uppfostran att göra, blir man upplärd att det är helt okej att bete sig som ett spånhuvud vid konfrontation av känslor är det lätt att man fortsätter göra det.

Sniggel
2013-07-03, 14:12
Känner väl en polare som är/var dålig förlorare. Lärde känna honom i 20-årsåldern när man spelade CS. Det var väldigt mycket utskällningar på folk som använde AWP:n och snipade folk. Iaf när det gick dåligt för hans lag elelr om han själv blev skjuten. Då kunde han komma rusande och skälla ut personen :P
Sen ibland använde han själv AWPn och när han blev kommenterad på detta så satt han och fnittrade som ett äkta troll :P

Han blev dock bättre (bättre förlorare) med tiden och bad faktiskt om ursäkt ibland nån dag efter när han hunnit tänka över situationen. Så det kanske finns hopp för dåliga förlorare!

BigIron
2013-07-03, 15:24
Det jag inte förstår är hur folk kan bli förbannade över att förlora i spel där det till största del handlar om tur, typ yatsy och liknande.

Förlorar jag ensam så bryr jag mig inte så länge jag är nöjd med min insats, det finns (typ) alltid någon som är bättre än en själv.

Jag drar gränsen där ungefär, jag bryr mig om att tävla i princip allt men spel som handlar om tur lägger jag inte ner nån energi på.