handdator

Visa fullständig version : Korrekt bänkpress


Tsandell
2013-07-01, 20:50
Hur är det egentligen med bänkpressen? Ska man sänka stången tills den touchar bröstet eller ska man sänka stången så att man får 90 graders vinkel på armarna?

Såg en video från Scotthermanfitness och han "förespråkar" att man ska sänka till 90 grader. Tankar och funderingar kring detta är välkommet *popcorn*

flowster
2013-07-01, 20:52
Blir ju knappt någon rörelse om man bara sänker stången så att armarna är 90 grader?

maattee10
2013-07-01, 21:09
ner till pattarna:smash:

JonasF
2013-07-01, 21:41
Full ROM damnit, full ROM!

HerrCarlsson
2013-07-01, 21:47
Full ROM damnit, full ROM!

Vad händer om man inte kör full rom?

KlartHöger
2013-07-01, 21:52
Vad händer om man inte kör full rom?

Cancer, aids osv.

PontusAndersson
2013-07-01, 21:54
Vad händer om man inte kör full rom?


TS får sämre muskelutveckling
Polaren frågar hur mycket TS bänkar, TS vet då inte svaret eller svarar felaktigt på frågan
Se KlartHögers svar

alphahanen2
2013-07-01, 22:00
Jag har alltid hållit mig undan ifrån den där Scott Herman.. Han har en schysst fysik men jävlar vad annorlunda han förespråkar vissa övningar.

OnT: Ja, den smeka da tits.

HerrCarlsson
2013-07-01, 22:05
TS får sämre muskelutveckling
Polaren frågar hur mycket TS bänkar, TS vet då inte svaret eller svarar felaktigt på frågan
Se KlartHögers svar


Menar du att man får dålig bröstutveckling av bänk?
Jag menar, pectoralis rom är ju för de flesta inte alls full i en bänkpress, bara för att man kör ned till bröstet.

svenbanan
2013-07-01, 22:14
Menar du att man får dålig bröstutveckling av bänk?
Jag menar, pectoralis rom är ju för de flesta inte alls full i en bänkpress, bara för att man kör ned till bröstet.

Om det går att gå ned djupare i en övning (med bibehållen bra form) så är väl detta generellt att föredra. Mer rom är bättre än mindre rom, om alla andra faktorer är lika.

Visst att man kan få ännu mer rom i andra övningar, men om man jämför tex hantelpress med bänkpress så kanske hantelpressen ändå inte spöar bänkpressen pga diverse andra faktorer.

PontusAndersson
2013-07-01, 22:15
Menar du att man får dålig bröstutveckling av bänk?

Nej. Jag jämförde halv ROM mot full ROM och sade att det senare är bättre.


Jag menar, pectoralis rom är ju för de flesta inte alls full i en bänkpress, bara för att man kör ned till bröstet.

Så långt kvar är det inte. Jag tror det finns andra fördelar med bänk som överväger nackdelen att stora bröstmuskeln inte sträcks ut max.

EDIT: Svenbanan hann före såg jag nu, hans svar hade räckt håller med honom i allt

Tsandell
2013-07-01, 23:27
Okej, tack för svaret alla. Tror jag kör på ert råd att släppa ner stången till titsen ;)

Tsandell
2013-07-01, 23:29
Kan kontra med en ny fråga.. Man ska väl inte gå upp hela vägen? D.v.s låsa armbågarna, utan man går upp så långt man kan UTAN att låsa dem?

svenbanan
2013-07-01, 23:31
Jag tycker nog man gott kan räta ut armarna helt.

nomirin
2013-07-01, 23:50
Ursäkta, men vad står ROM för?

PontusAndersson
2013-07-02, 00:31
Ursäkta, men vad står ROM för?

Range of motion (rörelseomfång), med full ROM menas att man gör rörelsen så långt det går åt båda hållen. T.ex. bänkpress där man börjar med stången vilandes på bröstet och vänder när man har helt utsträckta armar.

Makkie
2013-07-02, 09:14
Ursäkta, men vad står ROM för?

Range Of Motion

Angående utlåsning är väl argumenten att man sparar armbågarna om man inte låser ut helt samt att man maximerar den sammanlagda tiden som muskelns är anspänd (TUT).