handdator

Visa fullständig version : Hur långt kan man komma?


NoPainNoGains
2013-07-01, 19:51
Tänkt på detta en del, speciellt eftersom jag själv är extremt seriös inom min träning, och jag anser mig själv inte vara stor "nog".. Vet inte exakt vad jag inte är stor nog för egentligen.. Men jag vill bli större.

Jag är 16 år snart 17. Jag är störst bland mina vänner, alla kallar mig stor. De första de nämner är "gymmar du mycket eller?!"- "Känner de"/"ser det!".. Och självklart blir jag glad, men de räcker inte enligt mig. Jag vill bli större, kanske inte inom kort tid, för jag vet. De tar tid! och hårt arbete, och arbetet och allt lägger jag allt, så de är inte de som är problemet.
Men min fråga är då, är de svårt att bli "stor" utan ni vet vad?

Mitt framtida mål är att kanske tävla i fitness. Inte i bodybuilding alltså .:)

LillisJ
2013-07-01, 19:56
Det tar tid. Hur länge har du tränat?

svenbanan
2013-07-01, 19:58
Svårt och svårt. Det krävs ju som sagt att man är villig att lägga ner en jäkla massa tid och fokus på det. Men det är väl inte så att man löper jättestor risk att träna riktigt hårt och fokuserat men få usla resultat pga att man gjort nån liten detalj fel. Det är ju inte rocketscience liksom. Däremot svarar ju vissa individer bättre på träning. Dvs de har "bättre" gener för muskelbyggande.

Är du inte helt dum i huvet och gör allt bakvänt så kommer du säkert få bra resultat om du lägger ned jobbet.

Fugly
2013-07-01, 19:59
Samma här, är 17 år och verkar vara stor enligt andra fast jag tycker jag är liten (troligen för att jag jämför mig med större).

Bild skulle också hjälpa om det nu är något psykologiskt.

Det går att bli någorlunda "stor" om man sköter det, inte har alltför skitiga gener och ger det sin tid.

NoPainNoGains
2013-07-01, 20:05
Det tar tid. Hur länge har du tränat?

1 år :)

NoPainNoGains
2013-07-01, 20:06
Svårt och svårt. Det krävs ju som sagt att man är villig att lägga ner en jäkla massa tid och fokus på det. Men det är väl inte så att man löper jättestor risk att träna riktigt hårt och fokuserat men få usla resultat pga att man gjort nån liten detalj fel. Det är ju inte rocketscience liksom. Däremot svarar ju vissa individer bättre på träning. Dvs de har "bättre" gener för muskelbyggande.

Är du inte helt dum i huvet och gör allt bakvänt så kommer du säkert få bra resultat om du lägger ned jobbet.

haha okej! ;)

Fugly
2013-07-01, 20:07
1 år :)

Ge det 3-4 år till.

Petoria
2013-07-01, 20:08
Omöjligt att svara på, men det kan iaf alltid bli bättre än utgångsläget.

NoPainNoGains
2013-07-01, 20:42
Omöjligt att svara på, men det kan iaf alltid bli bättre än utgångsläget.

Jo de är svårt att säga. Men de är inte omöjligt att bli stor eller? Jag kan säga att jag har bra gener, inte bara för att jag har "rätt" så lätt att bygga o förbränna. Men min far byggde väldigt snabbt när han väl tränade när han var yngre.. Vad tror du då, bra gener o hårt arbete. Hur långt kan man komma? En till fråga, finns de någon "stor" bodybuilder som var/är ren?

strikt
2013-07-01, 20:44
http://traningslara.se/muskeltillvaxt-hur-snabbt-det-gar-och-finns-det-nagon-ovre-grans/

En annan bra tråd också rent allmänt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=194892

PureWhey
2013-07-01, 20:45
Jo de är svårt att säga. Men de är inte omöjligt att bli stor eller? Jag kan säga att jag har bra gener, inte bara för att jag har "rätt" så lätt att bygga o förbränna. Men min far byggde väldigt snabbt när han väl tränade när han var yngre.. Vad tror du då, bra gener o hårt arbete. Hur långt kan man komma? En till fråga, finns de någon "stor" bodybuilder som var/är ren?

Många brukar säga Längden -100 hård. 185cm = 85kg hård.


Le iPhone

strikt
2013-07-01, 21:02
-100 på längden är "många" år bort för rena för övrigt.

zozofu93
2013-07-01, 21:07
även om du skulle vara på det du talade om under 1 års tid av träning så skulle nog inte folk som är stora anse dig som stor, och jag antar att det är en sån storlek du vill komma upp i. Du har tränat 1 år, ha lite tålamod. Löjlig tråd haha ;) ..
Finns en tråd som heter "hur stor kan jag bli ren". Eller något liknande, ganska exakt vad du frågar här så kika in där.

NoPainNoGains
2013-07-01, 22:35
även om du skulle vara på det du talade om under 1 års tid av träning så skulle nog inte folk som är stora anse dig som stor, och jag antar att det är en sån storlek du vill komma upp i. Du har tränat 1 år, ha lite tålamod. Löjlig tråd haha ;) ..
Finns en tråd som heter "hur stor kan jag bli ren". Eller något liknande, ganska exakt vad du frågar här så kika in där.

Ne exakt, vilket jag noterade också om du inte såg de. Jag är 16 bast, MINA VÄNNER (dvs. 15-16-17 års åldern) vilket är en rätt ung ålder o de flesta har inte hunnit eller börjat träna o lägga märke till styrketräning, så därför är de små och spinkiga många utav dem, vilket får mig att se "stor ut.

AronP
2013-07-02, 07:30
Med okej gener kan du bli så stor så att personer som inte rör sig i byggarsvängen anser att du är grov, någon av den grövsta dom sett. Och att tävla i finess är inte omöjligt.

RobbanColeman
2013-07-02, 09:11
-100 på längden är "många" år bort för rena för övrigt.

Varifrån kommer detta påstående egentligen, är det ngt man kan säga är "sant"?

Anders The Peak
2013-07-02, 09:25
Doug Miller har antagligen det man kan kalla maximal muskelvolym, i tävlingsform, för en ren person med supergener för muskler .

Länk till hemsida (http://www.dougmillerpro.com/)

http://www.dougmillerpro.com/images/doug-yorton-09_3shots.jpg

RobbanColeman
2013-07-02, 09:32
Doug Miller har antagligen det man kan kalla maximal muskelvolym, i tävlingsform, för en ren person med supergener för muskler .

Länk till hemsida (http://www.dougmillerpro.com/)

http://www.dougmillerpro.com/images/doug-yorton-09_3shots.jpg

Oki, betydligt mer då va än vad som anses möjligt, så här såg jag ut under deffen 2006 då jag tävlade i CBB första gången, väger nog ca längden -100 där. Har inte hänt mycket sen dess egentligen... :d

Lite tröstlöst iof då man ökar ett gram hit o dit!

Freddy2
2013-07-02, 12:28
Doug Miller har antagligen det man kan kalla maximal muskelvolym, i tävlingsform, för en ren person med supergener för muskler .

Länk till hemsida (http://www.dougmillerpro.com/)

http://www.dougmillerpro.com/images/doug-yorton-09_3shots.jpg

Jag skulle inte vara så säker på att det där dock enbart är hård träning mat och kosttillskott.

Simonfrisk
2013-07-02, 12:33
Jag skulle inte vara så säker på att det där dock enbart är hård träning mat och kosttillskott.

Bara för dom är tävlande fitness atleter eller bodybuilders, så behöver inte folk vara avundsjuk på dem, och säger att dom proppar i sig allt möjligt, från A-Ö, som anabola tex.
Visst, vissa kanske tar det preparetet, inte omöjligt, men jag gissar att väldigt många är REN, vilket jag är skapligt säker på också.

strikt
2013-07-02, 12:38
Rätt säker att många inte är rena inom "industrin".

Anders The Peak
2013-07-02, 12:59
Rätt säker att många inte är rena inom "industrin".

Ingen skulle jag våga säga utan att känna att jag diskriminerar någon.

Men Doug Miller testas regelbundet så det är säkert ett rätt modest dopande från hans sida.

BobaFett
2013-07-02, 13:02
Ni som säger att längden minus hundra inte är svårt att uppnå har aldrig varit riktigt hårda.

Innan jag blev rippad för första gången tänkte jag alltid att jag hade 5 kilo kvar men det krävdes typ 14 :p

Kanske borde ändra det till längden minus 90 för de flesta har aldrig varit i den form som längden minus 100 gäller.

BobaFett
2013-07-02, 13:04
Varifrån kommer detta påstående egentligen, är det ngt man kan säga är "sant"?

Observationer. Det är en riktlinje egentligen.

Anders The Peak
2013-07-02, 13:12
Oki, betydligt mer då va än vad som anses möjligt, så här såg jag ut under deffen 2006 då jag tävlade i CBB första gången, väger nog ca längden -100 där. Har inte hänt mycket sen dess egentligen... :d

Lite tröstlöst iof då man ökar ett gram hit o dit!

Det ser bra ut tycker jag. Väldigt bra för en som inte har använt tillskott.

Om man använder terapeutiska doser av tex testosterone dvs doser utan några direkta bieffekter hade du vägt ca 5-8 kg mer i ren muskelmassa efter 20 veckors behandling.

Länk (http://ajpendo.physiology.org/content/281/6/E1172.full)

Slartibartfast
2013-07-02, 14:11
Jag skulle inte vara så säker på att det där dock enbart är hård träning mat och kosttillskott.

Action punkterade kring 2007 ganska effektivt min naiva bild av folk i den kalibern, som aktivt framställer sig som rena. Det KAN inte vara så enorm skillnad på deras träning/förutsättningar och mina egna, tänkte jag. Och mycket riktigt. *popcorn*

moodi
2013-07-02, 15:12
Många brukar säga Längden -100 hård. 185cm = 85kg hård.


Le iPhone

Längden -100, då antar jag att det är tävlingsform? Typ 3-4% kroppsfett?

PureWhey
2013-07-02, 15:15
Längden -100, då antar jag att det är tävlingsform? Typ 3-4% kroppsfett?

5-7 skulle jag tro


Le iPhone

moodi
2013-07-02, 15:36
5-7 skulle jag tro


Le iPhone

Går på min första diet någonsin nu, gått ner från 99kg på runt 20% kroppsfett och just nu väger jag 88-89kg. Runt 11-12% kroppsfett skulle jag uppskatta det till (borde göra kaliper mätning iofs). Inte förlorat någon styrka, snarare blivit starkare i alla övningar.

186,5cm
99kg x 0.8 = 79,2 LBM
79,2 x 1.11 = 87,9kg.
79,2 x 1.12 = 88,7kg.
Är det så här man räknar ut? Nu vet jag att jag bara har uppskattat min fettprocent, men kollat på bilder på internet och tycker iallafall att jag inte "överskattar" min egna form..
Dock har jag märkt att jag tappar fettet kring magen ganska tidigt, lår, rumpa och rygg verkar tappa svårare.

Pendlar just nu mellan 88 och 89kg. De 4 översta rutorna har varit synliga ~6 veckor, är väl nått kilo kvar tills de 2 nedre syns.

Skulle jag gå ner mot 82-83kg, lyckas bli av med bara fettmassa så skulle jag ligga på runt 6-8%. 2-3 år kvar av hård styrketräning tills jag når längd -100 gränsen?

Men kan tänka mig att det är väldigt mycket svårare att gå ner, ju lägre fettprocent man ligger på.

PureWhey
2013-07-02, 15:39
Moodi ; Hur många på forumet ligger på 5% bf och längden - 100 kilogram?


Le iPhone

moodi
2013-07-02, 15:42
Inte många skulle jag tro, så jag antar att det blir mycket svårare med dieten ju lägre ner i fettprocent man kommer?

Hur mycket underskott bör man ligga på för att behålla så mycket av sin muskelmassa som möjligt? har hört något om ~70kcal per kilo kroppsfett?

Anders The Peak
2013-07-02, 15:47
Inte många skulle jag tro, så jag antar att det blir mycket svårare med dieten ju lägre ner i fettprocent man kommer?

Hur mycket underskott bör man ligga på för att behålla så mycket av sin muskelmassa som möjligt? har hört något om ~70kcal per kilo kroppsfett?

Desto magrare du blir desto närmare kaloribalans måste du ligga för att inte tappa muskelmassa.

Gober
2013-07-02, 15:49
Jag tycker man ska släppa tanken om hur långt det går att komma. Det vet man inte och det känns bara kontraproduktivt att ligga och fundera på hurvida man kan bli så stor som man vill bli. Däremot så ska man träna där efter, träna med målet att bli så stor så möjligt, sen får man se hur långt det räcker. Men vi är alla olika och har olika förutsättningar och det enda man kan göra är sitt bästa, och lite till ;-)

moodi
2013-07-02, 15:52
Desto magrare du blir desto närmare kaloribalans måste du ligga för att inte tappa muskelmassa.

Det var det jag misstänkte, då kan jag verkligen förstå hur svårt det är att nå längden -100.

kallebaah
2013-07-02, 16:01
Bara för dom är tävlande fitness atleter eller bodybuilders, så behöver inte folk vara avundsjuk på dem, och säger att dom proppar i sig allt möjligt, från A-Ö, som anabola tex.
Visst, vissa kanske tar det preparetet, inte omöjligt, men jag gissar att väldigt många är REN, vilket jag är skapligt säker på också.

Jag är skapligt säker på att du har skapligt fel

Röda Björnen
2013-07-02, 20:27
Jag är så sjukt trött på dessa diskussioner om "hur stor kan jag bli", "jag har tränat i 1 år och känner att jag växer långsamt, har jag nått min potential" och bla bla bla

Ett gott råd till dig ifrån bittra björnen är att fortsätt träna progressivt och träna hårt så kommer du en dag om många, många år veta hur långt du kan komma!

BigIron
2013-07-02, 20:32
Jag är så sjukt trött på dessa diskussioner om "hur stor kan jag bli", "jag har tränat i 1 år och känner att jag växer långsamt, har jag nått min potential" och bla bla bla

Ett gott råd till dig ifrån bittra björnen är att fortsätt träna progressivt och träna hårt så kommer du en dag om många, många år veta hur långt du kan komma!

Ja det är tråkigt att folk har en så uppstyrd och stel bild av träning, varför inte bara ha lite roligt och se vad som händer?

Största vägbulan ni som tänker såhär kommer stöta på är er ork och motivation, börjar ni bli frustrerade efter 1 år kanske det här inte är er grej...

RobbanColeman
2013-07-02, 20:55
... Eller tänk så här, den största bulan kan istället vara att man efter 1år eller liknande ledsnar då man tror sig vara "talanglös" eftersom man ser upp till ngn som kurar men säger sig vara ren.

Lite perspektiv samt verklighetskontakt är minst lika viktigt i långa loppet som muskelkontakt. Annars blir det som att man nedvärderar sig själv och sina prestationer utifrån fantasier om supergener mm. Hade jag inte hajat vad som pågick runt mig då jag tränat ett par år hade jag ju gett upp för länge sedan och börjat med dart eller nåt.

Håller dock med om att man ska ha kul och träna för att resan till att veta hur långt just du kan nå är väldigt rolig. Detta förutsatt att du inte har på dig "dumbrillorna" och bara berömmer ngn som enbart petar i sig ngt som gör att du ligger långt efter...

Det finns två sidor av ett mynt. Ville bara påpeka detta.


Tack för uppmuntande ord Anders! ;)

NoPainNoGains
2013-07-05, 17:08
Jag är så sjukt trött på dessa diskussioner om "hur stor kan jag bli", "jag har tränat i 1 år och känner att jag växer långsamt, har jag nått min potential" och bla bla bla

Ett gott råd till dig ifrån bittra björnen är att fortsätt träna progressivt och träna hårt så kommer du en dag om många, många år veta hur långt du kan komma!

tackar för svaret. Bitter kan jag även hålla med om att du är, du behöver inte yttra dig på något bittert sätt bara för jag frågar, de är ett forum, där man ställer frågor.

NoPainNoGains
2013-07-05, 17:10
Ja det är tråkigt att folk har en så uppstyrd och stel bild av träning, varför inte bara ha lite roligt och se vad som händer?

Största vägbulan ni som tänker såhär kommer stöta på är er ork och motivation, börjar ni bli frustrerade efter 1 år kanske det här inte är er grej...

Inte frustrerar för 5 öre. Jag är fundersam bara och ville se om någon kunde ge något konkret svar samt visa lite motivation. För de flesta stora människor man ser på nätet osv, är på droger vilket är fruktansvärt tråkigt att se hela j*vla tiden..

NoPainNoGains
2013-07-05, 17:15
... Eller tänk så här, den största bulan kan istället vara att man efter 1år eller liknande ledsnar då man tror sig vara "talanglös" eftersom man ser upp till ngn som kurar men säger sig vara ren.

Lite perspektiv samt verklighetskontakt är minst lika viktigt i långa loppet som muskelkontakt. Annars blir det som att man nedvärderar sig själv och sina prestationer utifrån fantasier om supergener mm. Hade jag inte hajat vad som pågick runt mig då jag tränat ett par år hade jag ju gett upp för länge sedan och börjat med dart eller nåt.

Håller dock med om att man ska ha kul och träna för att resan till att veta hur långt just du kan nå är väldigt rolig. Detta förutsatt att du inte har på dig "dumbrillorna" och bara berömmer ngn som enbart petar i sig ngt som gör att du ligger långt efter...

Det finns två sidor av ett mynt. Ville bara påpeka detta.


Tack för uppmuntande ord Anders! ;)

Helt klart mannen!
Men de går inte att undvika att se stora killar som då har stoppat i sig allt möjligt. Sedan så jämför jag mig inte med dem, men jag ville bara få en verklighets uppfattning och ett litet "hum" om hur stora folk de finns utan Anabola Steroider :) De ger mig även lite motivation! :) Så tackar för alla svar samt ditt. Jag tänker inte ge upp, älskar sporten o jag ser inte ner på mig själv, vill bara checka läget bland de naturliga bodybuilders :)

Langster
2013-07-05, 17:57
Som jag skrivit förr, man kan bli både onödigt stor och onödigt stark utan steroider.
Men det tar ett tag och man måste verkligen tycka om att träna hårt. Det ska vara ens hobby om man ska lyckas träna så länge som det krävs. Att ha som hobby att vilja bli stor kommer inte att ta en någonstans.

Jag håller med Robban om att man ska vara försiktig med att ha förebilder. Personligen har jag ett nästan sjukligt ointresse av att jämföra mig med andra, och så har det alltid varit. Min inställning har alltid varit "hur långt kan jag ta det här vraket till kropp?" Inte "åh Arnold, så vill jag också se ut!".
Att idolisera andra betyder att man nedgraderar sig själv till något lägre stående. Och når man inte upp till sin förebild så har man lagt upp sig själv för ett nederlag, där man förblir en sämre människa i skuggan av förebilden.

Självklart ska man glädjas med andras framgång. Men den egna utvecklingen är bara upp till en själv och har inget med någon annan att göra. Tror man på sig själv så har man många fler växlar att lägga i när det går trögt.

RobbanColeman
2013-07-05, 18:03
Gillar båda sista inläggen!

Bra där Langster, kloka ord!

Fredrik_S
2013-07-05, 20:48
Man kan nog också räkna med att man når sin peak massamässigt någonstans mellan 35 år och 45 år om man tränar regelbundet och hårt hela sitt liv.

Även om den mesta massa kryper sig på under de första 3-10 åren av träning så ger fortsatt progression regelbundenhet och hårt arbete ytterligare lite massa år efter år efter år... om inte så gör man något fel.
En ren byggare lär även någon gång under karriären(gärna hela karriären) behöva lägga ner rätt mycket tid på att bli riktigt riktigt stark desutom, medans en "mindre ren" individ har mer utrymme för att bara "pumpa på" med superset och raka högrepetitions-set och få resultat ändå även om den också tjänar på att skaffa en rejäl styrka...

Röda Björnen
2013-07-06, 00:23
tackar för svaret. Bitter kan jag även hålla med om att du är, du behöver inte yttra dig på något bittert sätt bara för jag frågar, de är ett forum, där man ställer frågor.

Jag är en stolt bitter människa och allt jag säger är av bitterhet över denna lathet folk har. Du frågade och jag gav dig ett ärligt svar, kroppslängden - 100 är ett bra mått men finns folk som är under den linjen efter 20 års träning och vissa som är långt över den gränsen efter 20 års träning.

Fortsätt träna hårt och progressivt, finns ingen som kan ge dig svaret på var du är om 20-25 år förutom du om 20-25 år. Att ställa frågan är tid du slösar bort då det inte finns något svar utan bara teorier.

MVH

svenbanan
2013-07-06, 01:08
Min inställning har alltid varit "hur långt kan jag ta det här vraket till kropp?"

Den inställningen gillar jag skarpt! Kan ge massor av sug efter träning.

Gober
2013-07-06, 05:29
Den inställningen gillar jag skarpt! Kan ge massor av sug efter träning.

+1 *flex*

filmjölk
2013-07-06, 08:07
Vågar man sig på att ge upp idén om att vara snygg och hård tror jag att man kan bygga en monstruös muskelmassa om man går in för det.

Om ni längden-100 killar med er träningsdedikation skulle våga er på att bulka upp er rejält hade det hänt grejer med er muskelmassa. Tänk er att istället för som ni gör idag, pendlar mellan låt oss säga 6% och 11% BF vid deff resp bulk istället skulle ligga stadigt kring 15-20% med konstant året-runt överätning...då jävlars vad grova ni hade kunnat bli:)

RobbanColeman
2013-07-06, 10:08
Vågar man sig på att ge upp idén om att vara snygg och hård tror jag att man kan bygga en monstruös muskelmassa om man går in för det.

Om ni längden-100 killar med er träningsdedikation skulle våga er på att bulka upp er rejält hade det hänt grejer med er muskelmassa. Tänk er att istället för som ni gör idag, pendlar mellan låt oss säga 6% och 11% BF vid deff resp bulk istället skulle ligga stadigt kring 15-20% med konstant året-runt överätning...då jävlars vad grova ni hade kunnat bli:)

Jag ligger personligen på 20-25kg över deff offseason, inget monster för det ju! Vad göra filis? :D

Langster
2013-07-06, 10:14
Jag ligger personligen på 20-25kg över deff offseason, inget monster för det ju! Vad göra filis? :D

+1 visst man blir lite starkare men man ser ut som en strandad val. Dessutom blir man bara starkare och mer muskulös till en viss punkt sen blir man bara fetare det bara är så.

RobbanColeman
2013-07-06, 10:34
+1 visst man blir lite starkare men man ser ut som en strandad val. Dessutom blir man bara starkare och mer muskulös till en viss punkt sen blir man bara fetare det bara är så.

Men det kommer väl snart ngt om supergener här... :d

Jag hammercurlar med 42orna nu rätt lätt oftast, hantelrodd med 90kg osv, ökar i allt rätt bra just nu förutom muskelmassa.:D

filmjölk
2013-07-06, 10:39
Jag ligger personligen på 20-25kg över deff offseason, inget monster för det ju! Vad göra filis? :D

Sluta deffa kanske? Med din träningsdisciplin i kombination med åretruntfetma (alltså någorlunda kontroll, inte äta dig äckligt fet bara osmakligt fet om du förstår skillnaden) kan du bli grovf som fasen. Med tid kan du säkert väga in på 120 med en BF på runt 20%, vilket blir avsevärt mer muskler än den muskelmassan du besitter idag.

Det enda du missar är den där lilla skjutsen du får precis i början av en bulk.

filmjölk
2013-07-06, 11:39
För att utveckla...hur mycket muskler försvinner på en 20kgs hetsdeff på kanske 12 veckor? Muskler som sedan växer igen för att sedan krympa, som en slags jojo-bantning:D

Eller för de där som är riktigt hårda året runt och svälter bort ytterligare några kg bara för att i perioder. Alltid hålla diet och form, året runt som nån slags asket lär inte vara optimalt för att lägga på sig muskler heller.

Tänk då istället att alltid vara halvfet, säg runt 20% BF, alltid få äta mycket, alltid kunna träna hårt och kunna packa på muskler i lagom stadig takt. Jag tror det sistnämnda vinner om målet är att lägga på sig så mycket muskelmassa som möjligt. Att man inte är vacker då är en annan femma, vi snackar hur mycket muskler man kan packa på sig. Isf. hade en bättre fråga vart "Hur muskulös kan man bli om man samtidigt vill vara i form?"

(sen, återigen, vad som skulle försvinna vid en eventuell deff är irrelevant för att det inte är aktuellt med en deff med det sista alternativet)

Lance Uppercut
2013-07-06, 11:52
För att utveckla...hur mycket muskler försvinner på en 20kgs hetsdeff på kanske 12 veckor? Muskler som sedan växer igen för att sedan krympa, som en slags jojo-bantning:D

Eller för de där som är riktigt hårda året runt och svälter bort ytterligare några kg bara för att i perioder. Alltid hålla diet och form, året runt som nån slags asket lär inte vara optimalt för att lägga på sig muskler heller.

Tänk då istället att alltid vara halvfet, säg runt 20% BF, alltid få äta mycket, alltid kunna träna hårt och kunna packa på muskler i lagom stadig takt. Jag tror det sistnämnda vinner om målet är att lägga på sig så mycket muskelmassa som möjligt. Att man inte är vacker då är en annan femma, vi snackar hur mycket muskler man kan packa på sig. Isf. hade en bättre fråga vart "Hur muskulös kan man bli om man samtidigt vill vara i form?"

(sen, återigen, vad som skulle försvinna vid en eventuell deff är irrelevant för att det inte är aktuellt med en deff med det sista alternativet)

Typ +en miljard på det här inlägget. Så jävla många BF-nojjare på det här forumet som inte ens tävlar.

RobbanColeman
2013-07-06, 12:58
Du har nog rätt hoppas jag filmjölk. Sista chansen är att jag har deffat alldeles för fort och tappat muskler, annars e mitt lopp nog kört.

Tänker ej bli fetare än nu och tänker ta fram formen sakta, sakta nästa gång den ska toppas.

Behöver ej fetta på mig mer än nu för styrkans skull, det bör räcka med den progression jag nu har samt de vikter som det flyttas på. Dessutom så tror jag ej på att deffa med ca 2g protein/kg som sist, var lite smått hårdare då jag deffade på 5g/kg 2011. Gjorde det så konkret det går, tävlade t om. Det syntes skillnad antar jag, ingen kan väl motsäga det, vägde dessutom samma lika också. :)

Mart|n
2013-07-06, 13:28
Hur tränar du nu Robban? Vad jag har läst om hur du har tränat tidigare, så har det varit extremer åt både det ena och det andra hållet.

RobbanColeman
2013-07-06, 13:50
Hur tränar du nu Robban? Vad jag har läst om hur du har tränat tidigare, så har det varit extremer åt både det ena och det andra hållet.

För det första ska man inte tro allt man läser, jag har sagt många ggr att jag vill väcka tankar. Jag tränar bara det jag tycker är skoj just nu.

Jag tränade länge efter min egen linje men valde sen helt sonika att byta spår helt. Det kändes skönt att förlita sig på ngn annan. Nu är jag pånyttfödd och plockar och tar från allt. Kör på det jag gillar och tycker funkar. :)

Håll utkik efter ny journal inom kort, även om det inte är ngt märkvärdigt, syftar mest till din fråga, jag menar där kommer du se hur jag tränar. Dock inget extremt att hämta där då, mest gubbträning och livsplågor. ;)

Gober
2013-07-06, 14:11
Jag vet ifan det där med att bulka för mycket. Det verkar som att när jag kommer över 15% så är det mest fett jag lägger på mig. Detta trots ökad styrka. Det är som att kroppen vill tillbaka till sin setpoint när det gäller fett % vilket ligger runt 20%. Så gör min del är det nog smartast att öka sakta till Max 15-16% för att försöka bygga massa utan snabb viktökning. Kommer iaf testa det för första gången efter denna dieten, för inte fan har jag blivit grov av att bli tjock.

Däremot tror jag det är omöjligt att komma någonstans om man vill ha riktigt bra form året runt. Då ska man ha generna på sin sida.

filmjölk
2013-07-06, 23:03
Du har nog rätt hoppas jag filmjölk. Sista chansen är att jag har deffat alldeles för fort och tappat muskler, annars e mitt lopp nog kört.

Tänker ej bli fetare än nu och tänker ta fram formen sakta, sakta nästa gång den ska toppas.

Behöver ej fetta på mig mer än nu för styrkans skull, det bör räcka med den progression jag nu har samt de vikter som det flyttas på. Dessutom så tror jag ej på att deffa med ca 2g protein/kg som sist, var lite smått hårdare då jag deffade på 5g/kg 2011. Gjorde det så konkret det går, tävlade t om. Det syntes skillnad antar jag, ingen kan väl motsäga det, vägde dessutom samma lika också. :)

Du har ju även nackdelen att du är ren, inte lätt att behålla muskler utan mat då.

Förövrigt brukar du ju alltid se skitbra ut en 5-8 veckor innan, efter en fyllning, inte riktigt scenbra kanske, men def. "snygg" bra. Sådär som du brukar se ut då hade jag mer än gärna sett ut själv, och det slår imo byggarscensform med hästlängder.

AronP
2013-07-07, 07:34
Robban du har ju ofta satsat på alternativa vägar (McD och glass) och nu säger du att det inte funkar, ta det som att du dietat fel istället för att skylla på massa andra saker. Sen går du ned för fort också.

Bjern
2013-07-07, 09:48
För det första ska man inte tro allt man läser, jag har sagt många ggr att jag vill väcka tankar. Jag tränar bara det jag tycker är skoj just nu.

Jag tränade länge efter min egen linje men valde sen helt sonika att byta spår helt. Det kändes skönt att förlita sig på ngn annan. Nu är jag pånyttfödd och plockar och tar från allt. Kör på det jag gillar och tycker funkar. :)

Håll utkik efter ny journal inom kort, även om det inte är ngt märkvärdigt, syftar mest till din fråga, jag menar där kommer du se hur jag tränar. Dock inget extremt att hämta där då, mest gubbträning och livsplågor. ;)

Ska bli intressant med att följa journal med dig igen! :)

Langster
2013-07-07, 21:57
För att utveckla...hur mycket muskler försvinner på en 20kgs hetsdeff på kanske 12 veckor? Muskler som sedan växer igen för att sedan krympa, som en slags jojo-bantning:D

Eller för de där som är riktigt hårda året runt och svälter bort ytterligare några kg bara för att i perioder. Alltid hålla diet och form, året runt som nån slags asket lär inte vara optimalt för att lägga på sig muskler heller.

Tänk då istället att alltid vara halvfet, säg runt 20% BF, alltid få äta mycket, alltid kunna träna hårt och kunna packa på muskler i lagom stadig takt. Jag tror det sistnämnda vinner om målet är att lägga på sig så mycket muskelmassa som möjligt. Att man inte är vacker då är en annan femma, vi snackar hur mycket muskler man kan packa på sig. Isf. hade en bättre fråga vart "Hur muskulös kan man bli om man samtidigt vill vara i form?"

(sen, återigen, vad som skulle försvinna vid en eventuell deff är irrelevant för att det inte är aktuellt med en deff med det sista alternativet)

Jag deffade en gång på 10 år. Att jag började deffa mer seriöst och oftare efter det beror på att det just inte hände något mer med muskelmassan och styrkan. Det började kännas väldigt tråkigt att träna då, jag blev inte starkare och det syntes knappt att jag tränade eftersom jag låg på runt 20% bf året runt.
Jag tror inte att det är negativt att deffa ner sig emellanåt, alla mina personbästa kommer faktiskt från perioden efter de där första 10 åren, efter att jag började hålla mig i bättre form och komma ner på riktigt lågt bf emellanåt.

Men det är klart, som mest muskler har man på 20% och uppåt... Men det är inte vad det här längden -100 handlar om. Längden -100 är vad man kan vänta sig att en ren atlet kan uppnå i tävlingsform, inget annat. Visst om man vill ha maximal styrka och muskelmassa så ska man kanske ligga på 15-25%. Då kan man hålla kvar massan och styrkan. Problemet är att det ändå tar stopp för ökningarna. Det är iaf roligare att då deffa, så händer åtminstone någonting alls.

Jag tror att ju mer muskler man lagt på sig i tillståndet >20% desto mer förlorar man på väg ner till 5% så summan blir ungefär densamma oavsett hur länge man bulkar.

RobbanColeman
2013-07-07, 22:11
Som ren kan man nog till viss del vara konkurrenskraftig massamässigt innan deffen påbörjas, precis som Langster e inne på, men när det kommer till tävlingsform ren så tappar man ju rätt mycket av det man stoltserar med off-season. Detta till skillnad mot de som kurar som t om kan svälla på en del sista tiden i vissa fall.

Det var därför jag tävlade två ggr nu för att kolla upp min sista oklarhet, nämligen om jag nu när massan egentligen räckte kunde lyckas med att kunna visa upp ngt av det, men jag har vägt samma deffad nu sedan 2006 så det verkar nog vara så att jag mer eller mindre anser mig veta nu. Alltså trots att jag är mycket större offseason så är jag iaf inte större då jag ska bli hård.

Ingen i min närhet har någonsin blivit annat än "tom" i looken då dem deffat sig mot tävlingshård, detta oavsett massa/styrka i deffens inledningsfas.

Låter negativt detta men jag är helnöjd med mina resultat oavsett! :)

Det finns hjälp även för oss, om vi vill, som vi brukar skoja med varandra vi som kör rent på KAC.

Men, men, jag kanske gör helt fel med allt, har ju bara King Grub t ex som bollplank... ;)