handdator

Visa fullständig version : Yr av att åka hiss uppåt?


Minimjölk
2013-07-01, 14:34
Har den senaste tiden märkt att jag blir lätt yr efter att jag åkt upp med en spcifik hiss på jobbet. 5 våningar och varken snabb/långsam. har åkt samma hiss tidigare utan att ha känt av det och har heller aldrig känt liknande i andra likande hissar. Mår i övrigt bra, känner inget konstigt när jag reser mig snabbt. Har normalt sett ett normalt blodtryck mot det högre hållet.

Som det är nu känner jag inget i hissen men när jag väl går ut ur hissen börjar marken försiktigt gunga och ibland har jag till och med fått stanna för att hålla i väggen för att inte trilla omkull. Det känns nästabn som en fylla av något slag. Efter 15sekunder släpper det.
Jag har absolut ingen fobi eller rädsla för att åka hiss.

Någon som upplevt liknande och/eller vet vad det kan bero på?

Lågt blodtryck, något vajsing med balansnerven, hissen går ojämt?

Subcon
2014-08-19, 17:52
Tjena. jag är en person som också tycks uppleva samma fenomen som dig när det gäller yrsel i hissen. har tänkt på det ett tag nu och tycker hela grejen känns jävligt skum. Så idag satt jag och googlade lite angående det. Förväntade mig inte att någon annan skulle skriva något om det men jag googlade ändå, så kom ditt inlägg fram. tyckte det var lite skumt att vi verkar uppleva precis samma sak. Det är inget jag upplever någon annanstans, utan det är bara i hissen upp till där vi bor. Så fort jag går ut blir allt skitskumt och gungar och jag blir skityr. Är det något du fortfarande upplever?

hemlis
2014-08-19, 19:03
Har känt samma sak många gånger. Kanske inte så mycket att jag håller på att ramla omkull, men det kan hålla i sig ett par minuter, känns som man är lite full, marken under svajar. Har bara känt det i en speciell hiss vad jag kan komma på, ca 10 ggr.