handdator

Visa fullständig version : Fördelning av fettintag


Prankie
2004-03-01, 18:28
Kolhydrater och protein brukar man sprida ut i många måltider genom dagen för stabilare blodsocker. Är det sammasak med fett? Då jag äter ganska fettsnålt så basera jag min huvudsakliga fettintag från jordnötter och andra goda nötsnacks. Är det bättre att inta allt på morgon? Allt under kvällen? Sprid jämt ut under dagen? Eller spela det ingen roll?

Tack i förhand


EDIT: Postade i fel del av forum. Kan nån snäll moderator flytta den till kost och näring. :)

King Grub
2004-03-01, 18:38
Både kolhydraterna och proteinet blir långsammare med fett i måltiden.

Vill du maximera upptaget av de fettlösliga vitaminerna är det en fördel om det finns fett tillgängligt.

Jag ser inga nackdelar med att sprida ut intaget.

Sverker
2004-03-01, 18:45
Utnyttja fettet när du äter grönsaker.

Antioxidanter som beta-karoten i morötter behöver lite fett för att kunna tas upp bättre från maten.

tokke
2004-03-01, 20:06
Det här kanske är en dum fråga..men vet inte förräns jag ställt den. Måste smöret/oljan hällas på morötterna i kastrullen exempelvis? Eller räcker det att man äter en näve nötter (som ger fett) eller på något annat sätt får i sig rikligt med fett.

MunsöHustla
2004-03-01, 20:44
Hur är det med frukosten då? Brukar ha mitt fettrikaste mål under dagen då för att jag är väldigt hungrig efter morgonpromenaden och nötter (som står för fettet) mättar väldigt bra...

Sverker
2004-03-01, 20:52
Originally posted by tokke
Det här kanske är en dum fråga..men vet inte förräns jag ställt den. Måste smöret/oljan hällas på morötterna i kastrullen exempelvis? Eller räcker det att man äter en näve nötter (som ger fett) eller på något annat sätt får i sig rikligt med fett.

Det blandar sig bra i magsäcken. Fettet skickar signaler till magsäcken att inte tömma så fort, så fet mat ligger kvar längre i magsäcken.
Det hinner blanda sig väl.