handdator

Visa fullständig version : Konfunderad ang. bänkpress


cryx
2013-07-01, 10:13
Hej, jag har en axelskada, vanlig inklämningsskada som är på bättringsvägen. Jag har mest troligt fått den för att jag har kört alldeles för mycket bänkpress och för lite baksida axlar. Jag kände dessutom av den efter ett bänkpress-pass för några veckor sedan.

När jag var till min sjukgymnast så berättade hon att axlarna är som mest utsatta i bottenläget under bänkpress och hon tyckte att jag inte skulle köra ända ner så att stången tar i bröstet, eftersom att armbågarna då hamnar typ 20 grader under ryggen/bänken istället för 90 jämnt med ryggen/bänken.

Om man ska bli godkänd på tävling så ska ju stången toucha bröstet, hur ska jag lägga upp min bänkpress-träning efter detta? Jag vill ju inte skada axeln igen pga att jag går för långt ner och jag vill ju tävla framöver i fitnessfive.

Ska jag kanske köra som sjukgymnasten säger på träning, men att på tävling köra ner till bröstet, som en engångsföreteelse? Kanske har jag får låg svank? När jag tittar på youtube-filmer så tycker jag ändå att folk går under 90 grader parallellt med bänken/ryggen och de tycks ju inte skada axlarna... Snackar min sjukgymnast skit? :P