handdator

Visa fullständig version : Knäböj/utfall


Djin
2013-07-01, 09:10
Oftast när jag gör knäböj och utfall så hamnar knäna lite framför fötterna.
En del säger att det är ett big NO NO! Knäna får aldrig gå framför fötterna/tårna när man går ner.

Ni som vet, var fan ska knäna vara någonstans när man är i end läge?

r1kkie
2013-07-01, 10:20
Spelar ingen roll om knäna hamnar framför fötterna, se bara till att de går i tårnas riktning.
Kolla på alla som kör styrkelyft, funkar prima för dem.

Ristretto
2013-07-01, 11:02
http://img607.imageshack.us/img607/1386/squath.jpg

rooz
2013-07-01, 12:06
Alla som sysslar med OL & SL är därför cyborgs.

Djin
2013-07-03, 12:21
Nu var det inte hur vida man skulle gå ända ner eller inte.

Jag menar ifall knäna behöver vara framför eller bakom tårna om man ser från sidan.
Men antar att det inte spelar någon roll.

Loke
2013-07-03, 12:34
Men som du ser från bilderna så betyder fulldjup typ alltid att knäna sticker ut framför tårna.

Djin
2013-07-03, 13:49
okej tack för svaren. Har en del som säger att man får böja ryggen mer framåt för att skjuta bak höften och få knäna bakom tårna. Dock vette fan om jag vill böja ryggen framåt om man har 100+kg på axlarna.

Dock kan man ju undra om det är så bra då när alla har något form av stöd runt knäna. ;)
På bilderna alltså.

Anderson32
2013-07-03, 19:28
Squats in a correct way with the appropriate amount of weight is a very fine thing you should do that according to me there is nothing bad about it.
Just do not go over the top because that will not actually help you but will cause problems.

r1kkie
2013-07-03, 21:50
okej tack för svaren. Har en del som säger att man får böja ryggen mer framåt för att skjuta bak höften och få knäna bakom tårna. Dock vette fan om jag vill böja ryggen framåt om man har 100+kg på axlarna.

Dock kan man ju undra om det är så bra då när alla har något form av stöd runt knäna. ;)
På bilderna alltså.

rl3Vldo7x4c

PureWhey
2013-07-03, 22:17
r1kkie; Satan :-| Vad väger han där?! Helvetesjävlar :D

r1kkie
2013-07-04, 05:45
r1kkie; Satan :-| Vad väger han där?! Helvetesjävlar :D

Han tävlade i -91kg klassen i Melbourne 1993 där klippet är ifrån.


http://en.wikipedia.org/wiki/Ivan_Chakarov

svenbanan
2013-07-04, 13:17
okej tack för svaren. Har en del som säger att man får böja ryggen mer framåt för att skjuta bak höften och få knäna bakom tårna. Dock vette fan om jag vill böja ryggen framåt om man har 100+kg på axlarna.

Dock kan man ju undra om det är så bra då när alla har något form av stöd runt knäna. ;)
På bilderna alltså.

Om man kör med upprätt rygg och har bra rörlighet kring höft osv så kan man klarar att gå ned ATG så kommer ju knät obönhörligen komma framför tårna då man är djupt nere. Knäna kommer också vara framför tårna vid parallellt läge. Detta är ju ungefär vad tyngdlyftare sysslar med.

Kör du med stången lite längre ned på ryggen och försöker böja mer i höften kommer du inte kunna gå ned lika djupt som i första varianten. Dock kommer du i alla fall kunna gå ned till under parallellt, och i detta läge kommer knäna inte vara lika långt fram. Detta är ungefär vad styrkelyftare pysslar med.

Knäna framför tårna och upprätt rygg (tyngdlyftarböj) innebär mer slitage på knäna och mindre på ryggen. Styrkelyftarböjen innebär mer slitage på ryggen och mindre på knäna.

Vill du gå ned riktigt djupt måste du i princip köra som tyngdlyftarna.

Det är bara att välja.