handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk i vaderna


Shoyan
2013-06-30, 20:03
Hallå!
Undar varför jag alltid får träningsvärk i vaderna när jag har kört Vadpress i smithmaskin. Om jag kör vader utan att köra denna övning så får jag ingen träningsvärk.
Varför är det så?

Hreidmar
2013-06-30, 20:14
Du kanske träffar bättre, eller snarare annorlunda på något sett - hela grejen med träningsvärk är ju lite mystisk :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A4ningsv%C3%A4rk

Shoyan
2013-06-30, 22:12
Du kanske träffar bättre, eller snarare annorlunda på något sett - hela grejen med träningsvärk är ju lite mystisk :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A4ningsv%C3%A4rk

Nu vet jag inte mycket om träningsvärk, men är det ett tecken på att jag gör rätt?

Jappse
2013-06-30, 22:16
Nu vet jag inte mycket om träningsvärk, men är det ett tecken på att jag gör rätt?

Inte nödvändigtvis. Jag gör alltid rätt men får inte träningsvärk efter varje pass. Vaderna brukar explodera efter en joggingrunda dock *gah!*

Spacedogg
2013-07-01, 00:49
Hallå!
Undar varför jag alltid får träningsvärk i vaderna när jag har kört Vadpress i smithmaskin. Om jag kör vader utan att köra denna övning så får jag ingen träningsvärk.
Varför är det så?

Tränar du tillräckligt ofta efter rutin brukar träningsvärken vara mindre intensiv. Även kallat Repeated-bout effect. Med träningsvärk är som sagt innan, lite mystiskt, och det blir nog svårt att ge ett svar.

Bryggan
2013-07-01, 08:14
Även om träningsvärk inte betyder något så är det ändå ett kvitto på att du "träffat rätt" muskel. Jag älskar min träningsvärk :).

BobaFett
2013-07-01, 11:06
Hallå!
Undar varför jag alltid får träningsvärk i vaderna när jag har kört Vadpress i smithmaskin. Om jag kör vader utan att köra denna övning så får jag ingen träningsvärk.
Varför är det så?

Prova det här så ska du se att du får träningsvärk även i sittande vadpress:

Sittande vadpress, 8-10 repetitioner, 5-6 set, 60 sek vila mellan set (ha en klocka).

Utförandet är det absolut viktigaste i det här fallet. Du får absolut inte "studsa". Gå sakta ner till bottenläget och låt vikten töja ut vaderna så mycket det går och stanna där en sekund. Explodera ända upp och pausa i toppläget en sekund, gå sakta till bottenläget och repetera som innan.

Gör 8-10 repetitioner och när du inte orkar göra fler så gör du ytterligare några till med "studs". Det här ska göra ont ;)

Kör så tungt du bara kan men du ska kunna utföra repetitionerna.

Shoyan
2013-07-04, 20:08
Prova det här så ska du se att du får träningsvärk även i sittande vadpress:

Sittande vadpress, 8-10 repetitioner, 5-6 set, 60 sek vila mellan set (ha en klocka).

Utförandet är det absolut viktigaste i det här fallet. Du får absolut inte "studsa". Gå sakta ner till bottenläget och låt vikten töja ut vaderna så mycket det går och stanna där en sekund. Explodera ända upp och pausa i toppläget en sekund, gå sakta till bottenläget och repetera som innan.

Gör 8-10 repetitioner och när du inte orkar göra fler så gör du ytterligare några till med "studs". Det här ska göra ont ;)

Kör så tungt du bara kan men du ska kunna utföra repetitionerna.

En kombination av dessa två övningar kan funka, eller?
Tack för tipset!

BobaFett
2013-07-04, 20:16
En kombination av dessa två övningar kan funka, eller?
Tack för tipset!

Stående och sittande? Ja, det är allt du behöver. Jag kör vader 2 ggr i veckan, ett pass stående och ett pass sittande. 6-7 set på varje pass.

damir
2013-07-05, 09:14
Stående och sittande? Ja, det är allt du behöver. Jag kör vader 2 ggr i veckan, ett pass stående och ett pass sittande. 6-7 set på varje pass.

Sett till träningsvolymen av vader, hur ser resultaten? Händer inget med mina oavsett hur jag gör.