handdator

Visa fullständig version : Någon sjukgymnast här?


tottz
2013-06-30, 15:43
Tänkte kolla om det finns någon vänlig sjukgymnast här som kan tänka sig svara på lite frågor och beskriva yrket, funderar nämligen på att plugga till det men är osäker på om jag har rätt uppfattning om vad yrket innebär.

Jag tycker om att få problem och lösa dem samt att hjälpa människor. Är intresserad av kost, hälsa, träning osv. Tränar ganska mycket själv, tycker om att baka och laga mat osv.

Lite frågor om yrket då:
1. Vad gör man under en arbetsdag? Är det tex mycket pappers- och kontorsarbete eller träffar man patienter större delen av dagen?
2. Vad har man för kläder på sig när man jobbar? (Löjlig fråga kanske, men jag jobbar som städerska nu och är så sjukt trött på att inte få ha mina egna kläder på mig till vardags.) Fast det kanske varierar beroende på om man jobbar inom den privata eller offentliga sektorn?
3. Är det mycket vidareutbildning/det finns alltid mer att lära sig eller är man ganska klar när man gått färdigt utbildningen på universitetet?
4. Vilket universitet är bäst att ha gått utbildningen på? Eller om det finns något som har dåligt rykte som man ska undvika?
5. Är det lätt att få jobb när man precis har gått klart eller söker arbetsgivaren oftast personer som jobbat några år?

Skulle vara guld om någon ville svara på någon fråga eller skriva lite om yrket. Tack på förhand :)

Scratch89
2013-06-30, 15:56
Hej!

1. Det beror en hel del på vart du jobbar (de stora grupperna är väl inom landstinget (vårdcentral/primärrehab), på sjukhus, inom kommunen,samt privat).Det är alltid en hel del kontorsarbete, mest i form av journalskrivning, men också administrativa saker runt om, t.ex beställa hjälpmedel, boka in patienter, göra träningsprogram osv. Man uppskattar väl att ungefär hälften av tiden går till patienterna, sen beror det på hur effektiv du är som sjukgymnast också. Vissa verkar mest sitta framför datorn hela dagarna...