handdator

Visa fullständig version : Någon sjukgymnast här?


tottz
2013-06-30, 15:43
Tänkte kolla om det finns någon vänlig sjukgymnast här som kan tänka sig svara på lite frågor och beskriva yrket, funderar nämligen på att plugga till det men är osäker på om jag har rätt uppfattning om vad yrket innebär.

Jag tycker om att få problem och lösa dem samt att hjälpa människor. Är intresserad av kost, hälsa, träning osv. Tränar ganska mycket själv, tycker om att baka och laga mat osv.

Lite frågor om yrket då:
1. Vad gör man under en arbetsdag? Är det tex mycket pappers- och kontorsarbete eller träffar man patienter större delen av dagen?
2. Vad har man för kläder på sig när man jobbar? (Löjlig fråga kanske, men jag jobbar som städerska nu och är så sjukt trött på att inte få ha mina egna kläder på mig till vardags.) Fast det kanske varierar beroende på om man jobbar inom den privata eller offentliga sektorn?
3. Är det mycket vidareutbildning/det finns alltid mer att lära sig eller är man ganska klar när man gått färdigt utbildningen på universitetet?
4. Vilket universitet är bäst att ha gått utbildningen på? Eller om det finns något som har dåligt rykte som man ska undvika?
5. Är det lätt att få jobb när man precis har gått klart eller söker arbetsgivaren oftast personer som jobbat några år?

Skulle vara guld om någon ville svara på någon fråga eller skriva lite om yrket. Tack på förhand :)

Scratch89
2013-06-30, 15:56
Hej!

1. Det beror en hel del på vart du jobbar (de stora grupperna är väl inom landstinget (vårdcentral/primärrehab), på sjukhus, inom kommunen,samt privat).Det är alltid en hel del kontorsarbete, mest i form av journalskrivning, men också administrativa saker runt om, t.ex beställa hjälpmedel, boka in patienter, göra träningsprogram osv. Man uppskattar väl att ungefär hälften av tiden går till patienterna, sen beror det på hur effektiv du är som sjukgymnast också. Vissa verkar mest sitta framför datorn hela dagarna...

2. Oftast arbetskläder. Scrubs på sjukhus och nån form av pikettröja eller liknande inom landstinget. Väldigt sällan får man ha privata kläder, eftersom det har med hygien och patientsäkerhet att göra.

3. Man är typ aldrig klar som sjukgymnast. :D Grundutbildningen är just det; en grundutbildning. Finns många kurser man kan gå efter man fått sin legitimation, och som man faktiskt borde gå för att få jobb lättare samt bli en mer kompetent terapeut. Akupunkturutbildningar, manuell terapi, OMI-kurser osv. Det mesta handlar om olika synsätt och metoder att undersöka och behandla diverse åkommor. Många av dessa utbildningar tycker att det går att behandla allt på detta sätt, men smarta terapeuter plockar åt sig delar som de gillar ur varje gren och får då en stor arsenal för att korrekt behandla patienter. Bra utbildningar att gå; akupunktur (för att behandla (långvarig) smärta), OMI och OMT (för behandling av neuromuskuloskeletala besvär).

4. Bäst rykte har Linköpings universitet, sist jag hörde något. Alla har lite olika inriktningar (här i Göteborg är det mycket inriktad mot neuro och psykologi), i Linköping är det en hel del ortopedi. Många utbildningar har idrottsfysiologi, t.ex, men inte Göteborg.

5. Beror på var du söker. Generellt lättare att få jobb på sjukhus än privat/vårdcentral, och generellt lättare att få jobb på mindre orter än större, särskilt de större studentstäderna, av uppenbara skäl. Se till att göra bra ifrån dig på praktikerna och skaffa goda referenser. Skadar inte om du jobbar extra med något som d sedan kan få in foten på. Ett par i min klass är i princip garanterade jobb efter examen, för att de slavat som fystränare/sjukgymnaster för diverse lag, t.ex. Jag själv är väldigt ointresserad av idrottsskador och vill inte hamna där.

tottz
2013-06-30, 16:12
Tack för svaren :)

Kul att det finns mycket att lära sig och utvecklas i, hade nog varit ganska trist om man känner att man kan precis lika mycket (lite) när man går i pension som när man jobbade sin första dag.

Antar att man får ha valfria byxor om man har pike?

Tur för mig då att det antagligen blir i Linköping jag kommer plugga i så fall, eller om jag blir kvar i Göteborg, det återstår att se.

Hur är personerna som läser till sjukgymnast? Alltså till personligheten, kan ju vara en hint om i fall man själv skulle passa inom yrket om du kunde generalisera den typiske sjukgymnasten (om det går).

Scratch89
2013-06-30, 17:34
Tack för svaren :)

Kul att det finns mycket att lära sig och utvecklas i, hade nog varit ganska trist om man känner att man kan precis lika mycket (lite) när man går i pension som när man jobbade sin första dag.

Antar att man får ha valfria byxor om man har pike?

Tur för mig då att det antagligen blir i Linköping jag kommer plugga i så fall, eller om jag blir kvar i Göteborg, det återstår att se.

Hur är personerna som läser till sjukgymnast? Alltså till personligheten, kan ju vara en hint om i fall man själv skulle passa inom yrket om du kunde generalisera den typiske sjukgymnasten (om det går).

Vad spelar det för roll vad du har för byxor på dig? Arbetskläder är arbetskläder.

Den typiske sjukgymnasten är ödmjuk, omtänksam, prestigelös (på det bra sättet) och ambitiös. I princip alla i klassen är hur mysiga som helst och det är väldigt lite tävling och konkurrens oss emellan.

Sen blir man helt avtrubbad vad gäller varandras nakenhet. Så fort en ljumske ska undersökas på lektionerna står alla i underkläderna utan någon eftertanke alls. :d

luderlasse
2013-06-30, 21:40
Dock svårt att få roliga jobb och utbildningen för primärvård upplevde jag som lååångt ifrån tillräcklig, dessutom kass betalt för 3 års plugg, så tänk efter en gång till innan du börjar.

Får man rätt jobb är det dock rätt skoj

Scratch89
2013-07-01, 22:45
Dock svårt att få roliga jobb och utbildningen för primärvård upplevde jag som lååångt ifrån tillräcklig, dessutom kass betalt för 3 års plugg, så tänk efter en gång till innan du börjar.

Får man rätt jobb är det dock rätt skoj

Ja, rätt skumt att man har två praktiker på sjukhus och en för primärvård; borde vara tvärtom. Och låta oss studenter göra annat än enkla träningsprogram oavsett diagnos; släng in lite grundläggande manuell behandling och andra sätt att behandla. Folk i min klass verkar bara ha tränat patienter i salen hela dagarna.

tottz
2013-07-03, 20:45
Är som sagt trött på att luffa runt i arbetsbyxor och t-shirt med företagets logga mån-fre, och jag vet att det är löjligt, inget som är avgörande men ändå :)

Låter ju på pricken jag som, då skulle det säkert passa mig.

Även om man inte får det bästa jobbet direkt efter att man pluggat så måste det ju gå att söka sig vidare och klättra i karriären. Förväntar mig ju inte att jag ska få 40 lax i månaden och bara få göra allt det roliga på jobbet när jag är 24 år och nyexaminerad precis.

Hur är det med vidareutbildning? Är det något som jag måste betala för eller är det något som arbetsplatsen finansierar? Sätter man sig i skolbänken en månad till eller är det några dagar eller en eftermiddag då och då?

Skön
2013-07-04, 21:48
Lånar tråden lite...

Har ett litet problem. Är det någon av "er" som gladeligen svarar på pm och kan försöka hjälpa mig med en skada/defekt genom att kolla på en bild? Jag kan ju visserligen alltid posta i skadedelen och hoppas på svar annars.

Scratch89
2013-07-04, 22:39
Lånar tråden lite...

Har ett litet problem. Är det någon av "er" som gladeligen svarar på pm och kan försöka hjälpa mig med en skada/defekt genom att kolla på en bild? Jag kan ju visserligen alltid posta i skadedelen och hoppas på svar annars.

Posta du i skadetråden.

Scratch89
2013-07-04, 22:40
Är som sagt trött på att luffa runt i arbetsbyxor och t-shirt med företagets logga mån-fre, och jag vet att det är löjligt, inget som är avgörande men ändå :)

Låter ju på pricken jag som, då skulle det säkert passa mig.

Även om man inte får det bästa jobbet direkt efter att man pluggat så måste det ju gå att söka sig vidare och klättra i karriären. Förväntar mig ju inte att jag ska få 40 lax i månaden och bara få göra allt det roliga på jobbet när jag är 24 år och nyexaminerad precis.

Hur är det med vidareutbildning? Är det något som jag måste betala för eller är det något som arbetsplatsen finansierar? Sätter man sig i skolbänken en månad till eller är det några dagar eller en eftermiddag då och då?

Lite skillnad att gå omkring i luffiga knegarkläder och kläder som visar att du har en tydlig roll på din arbetsplats.

Det beror på vad det är för vidareutbildning och arbetsplats. Jag vågar påstå att primärvården gärna betalar vidareutbildningar och kurser (som håller på en vecka eller så i stöten), om man kan motivera varför man vill gå dem. De privata utbildningarna (OMT, OMI) får du betala ur egen ficka och göra på din fritid.

Ame
2013-07-04, 23:41
Lite skillnad att gå omkring i luffiga knegarkläder och kläder som visar att du har en tydlig roll på din arbetsplats.

Det beror på vad det är för vidareutbildning och arbetsplats. Jag vågar påstå att primärvården gärna betalar vidareutbildningar och kurser (som håller på en vecka eller så i stöten), om man kan motivera varför man vill gå dem. De privata utbildningarna (OMT, OMI) får du betala ur egen ficka och göra på din fritid.

Nu förstår jag inte alls hur du menar eller vad du tänker på. Vad är det för vidareutbildningar som håller på en vecka och varför skulle arbetsgivare vara mer villiga att betala dessa än OMI/OMT?
Vad man får betalt varierar en del mellan olika arbetsgivare. En kompis som hade ett vikariat fick sin OMI-kurs betald och fick räkna det som arbetstid medan en annan med tillsvidareanställning fick betala själv och ta ut semester får att gå kursen.

L-Sami
2013-07-05, 09:32
Tänkte kolla om det finns någon vänlig sjukgymnast här som kan tänka sig svara på lite frågor och beskriva yrket, funderar nämligen på att plugga till det men är osäker på om jag har rätt uppfattning om vad yrket innebär.

Jag tycker om att få problem och lösa dem samt att hjälpa människor. Är intresserad av kost, hälsa, träning osv. Tränar ganska mycket själv, tycker om att baka och laga mat osv.

Lite frågor om yrket då:
1. Vad gör man under en arbetsdag? Är det tex mycket pappers- och kontorsarbete eller träffar man patienter större delen av dagen?
2. Vad har man för kläder på sig när man jobbar? (Löjlig fråga kanske, men jag jobbar som städerska nu och är så sjukt trött på att inte få ha mina egna kläder på mig till vardags.) Fast det kanske varierar beroende på om man jobbar inom den privata eller offentliga sektorn?
3. Är det mycket vidareutbildning/det finns alltid mer att lära sig eller är man ganska klar när man gått färdigt utbildningen på universitetet?
4. Vilket universitet är bäst att ha gått utbildningen på? Eller om det finns något som har dåligt rykte som man ska undvika?
5. Är det lätt att få jobb när man precis har gått klart eller söker arbetsgivaren oftast personer som jobbat några år?

Skulle vara guld om någon ville svara på någon fråga eller skriva lite om yrket. Tack på förhand :)


1. En vanlig dag för mig inom primärvården, består av nybesök och återbesök mestadels. Hur många patienter man har per dag beror på var man jobbar, i snitt ligger jag väl på ca 8 per dag. Finns lugnare och mer intensivare perioder. Ibland även grupper och föreläsningar. En del administrativt arbete med journalföring, träningsprogram, bokningar och utvärderingsformulärer.

2. Vi har arbetskläder, vit pike och marinblå byxor. Varierar mycket mellan olika kliniker.

3. Man är aldrig fullärd och det forskas hela tiden inom området. Finns oändligt många vidareutbildningar och det är roligt med det här yrket.

4. Jag har inte hört någonting negativt om någon utbildning. Luleå där jag gick är mer inriktad på Ortopedisk Manuell Terapi OMT vilket är en gren inom sjukgymnastiken. De jag känner som har gått på Karolinska institutet har t ex inte haft möjlighet att välja OMT som valbarkurs, som motsvarar Steg 1.

5. Man söker jobb själv. De flesta nyanställda på min arbetsplats gjorde sin primärvårdspraktik här under utbildningen. Annars finns det oftast jobb någonstans om man är beredd att flytta från sin hemort eller studieort.

L-Sami
2013-07-05, 09:37
Hur är personerna som läser till sjukgymnast? Alltså till personligheten, kan ju vara en hint om i fall man själv skulle passa inom yrket om du kunde generalisera den typiske sjukgymnasten (om det går).

Generellt är sjukgymnaster inom yrket empatiska och vill patienten det bästa. Sen hur man är utanför skiljer sig ju enormt. Men allmänt har väl sjukgymnasterna någon slags intresse för träning/motion, människokroppen och att hjälpa människor.

Vunnis
2013-07-05, 09:56
4. Jag har inte hört någonting negativt om någon utbildning. Luleå där jag gick är mer inriktad på Ortopedisk Manuell Terapi OMT vilket är en gren inom sjukgymnastiken. De jag känner som har gått på Karolinska institutet har t ex inte haft möjlighet att välja OMT som valbarkurs, som motsvarar Steg 1.

Någon som har mer koll på skillnader skolorna emellan?

Ame
2013-07-05, 10:38
Någon som har mer koll på skillnader skolorna emellan?

Göteborg har lite mer inriktning på psykiatri/psykosomatik.
Uppsala har tydligen lite informell inriktning mot äldre.
Västerås har en uttalad inriktning mot psykosomatik/beteendevetenskap. Åtminstone vad jag läste i en artikel för några år sedan. Deras utbildning har tydligen fått en del kritik enligt några studenter som jag pratade med därifrån.
Umeå har akupunktur i utbildningen har jag för mig vilket är bra när man söker jobb då det ofta efterfrågas.

De andra skolorna vet jag inte så mycket om, men generellt så skiljer det nog inte så mycket mellan utbildningarna.
Vi läste en del OMT i Göteborg också men fick dock inte tillgodoräkna det som steg-1 då vi bara läste om columna och inte extremiteterna.

Hur sjukgymnaststudenter är som personer så tycker jag att L-sami gav en bra beskrivning. De flesta i min klass var miljöpartister faktiskt, vi hade ett klassval där miljöpartiet var nära ensam majoritet om jag minns rätt med moderaterna som två och sedan lite spridda röster på övriga förutom att ingen röstade på sverigedemokraterna. Det säger väl lite om personerna kanske.

L-Sami
2013-07-05, 14:35
Umeå har akupunktur i utbildningen har jag för mig vilket är bra när man söker jobb då det ofta efterfrågas.



Även Luleå har akupunktur och har det enda masterprogrammet inom OMT i Sverige. Fanns även bra möjligheter att nöta på manuell undersöknings och behandlingsteknik i metodrummen som var öppna dygnet runt i min tid. Vet inte om alla utbildningar har kursen "Fysisk kapacitet" i programmet, där man får en grundlig genomgång av gymövningar och man ska utforma ett styrketränings och konditionsträningsprogram till en annan sjg-student. Agera som personlig tränare under 10 veckor.

Sheogorath
2013-07-05, 15:38
Grym fördel om man kan få akupunkturkompetens inbakad i utbildningen. Det efterfrågas ofta.

tottz
2013-07-05, 15:53
Någon som vet om man får akupunkturkompetens i Linköping då? :)

Tack för alla svar, blir nog sjukgymnast som förstahandsval när jag söker i höst.

filmjölk
2013-07-05, 16:01
Då jag sett många sjukgymnaster på mina arbetsplatser i vården måste jag fråga? :devil::devil:

Hur är det att alltid jobba i motvind och konstant bli överkörd av läkare?

Sheogorath
2013-07-05, 16:15
Då jag sett många sjukgymnaster på mina arbetsplatser i vården måste jag fråga? :devil::devil:

Hur är det att alltid jobba i motvind och konstant bli överkörd av läkare?

Man väljer bort det om man väljer bort sjukhuset. Jag skulle ALDRIG försätta mig en situation där jag rondar med en läkare som "chef" som berättar för mig vad som ska göras.

Termy
2013-07-05, 16:40
Någon som vet om man får akupunkturkompetens i Linköping då? :)

Tack för alla svar, blir nog sjukgymnast som förstahandsval när jag söker i höst.

Nej det är ingen akupunkturutbildning i Linköping. Den "bästa" tillvalskursen är troligen OMT/MDT-kombinationen. Kan dock rekommendera Linköping i vilket fall som helst pga det problembaserade lärandet. Själv betalade jag ur egen ficka för AKABs akupunkturutbildning. Kostade 22K eller något sådant, men den meriten är nog så viktig för att ha större chans att få ett arbete inom primärvård.

Carnes
2013-07-05, 20:05
Hur mycket av utbildningen är praktisk? Det som gör mig ''nojig'' över att börja plugga är alla jävla böcker. Plz respond.

Tolkia
2013-07-05, 20:14
Jag har aldrig sett att sjukgymnasterna rondar med läkarna. Mitt intryck är att sjukgymnasterna på sjukhus (åtminstone på medicin, kirurgen och infektion) lever sitt eget liv i ganska stor utsträckning. De väljer inte själva sina patienter (det gör ju nästan ingen annan personal heller, dock), men jag har inte sett någon gå in och detaljpeta i hur de t.ex. mobiliserar en hjärtopererad patient. Möjligt dock att jag bara har sett något slags extremt solig idealbild.

Rent allmänt gäller förstås att man, om man kan, skall hålla sig ifrån arbetsplatser där ledarna inte kan bete sig som folk, men det är ju inte direkt unikt för sjukgymnastik.

Ame
2013-07-05, 20:31
Hur mycket av utbildningen är praktisk? Det som gör mig ''nojig'' över att börja plugga är alla jävla böcker. Plz respond.

I Göteborg så hade vi 21 veckors praktik totalt tror jag, så 1 termin av 6 då ungefär.
Utbildningsplanerna brukar finnas på programmens hemsidor så där kan du jämföra hur mycket praktik det är på de olika utbildningsorterna.

Angående böcker och mängden att läsa så är det inte så farligt. Jag tror bara att jag läste en enda bok helt och hållet under hela utbildningen, handouts och föreläsningsanteckningar är det som gäller. Men visst kan det vara mycket fakta att plugga in på vissa kurser.

RandomC
2013-07-05, 20:33
Hur mycket av utbildningen är praktisk? Det som gör mig ''nojig'' över att börja plugga är alla jävla böcker. Plz respond.

En övervägande del av utbildningen är teoretisk. Gå in på hemsidan till valfritt universitet som ger utbildningen så kan du kolla in vilka kurser som ingår samt vilken litteratur

Sheogorath
2013-07-05, 21:11
Jag har aldrig sett att sjukgymnasterna rondar med läkarna. Mitt intryck är att sjukgymnasterna på sjukhus (åtminstone på medicin, kirurgen och infektion) lever sitt eget liv i ganska stor utsträckning. De väljer inte själva sina patienter (det gör ju nästan ingen annan personal heller, dock), men jag har inte sett någon gå in och detaljpeta i hur de t.ex. mobiliserar en hjärtopererad patient. Möjligt dock att jag bara har sett något slags extremt solig idealbild.

Rent allmänt gäller förstås att man, om man kan, skall hålla sig ifrån arbetsplatser där ledarna inte kan bete sig som folk, men det är ju inte direkt unikt för sjukgymnastik.

Jag har bara ytterst begränsad erfarenhet från någon praktikplats på utbildningen, men det räckte för att jag skulle känna motstånd mot att börja jobba på sjukhus. Sen att det blir väldigt snävt på en vårdavdelning också, men det är en annan diskussion.

Det är förmodligen inte så illa som jag erfor då, i regel.

filmjölk
2013-07-05, 21:43
Jag kommer ihåg en sjukgymnast på en psykos-missbruksavdelning på Lillhagens sjukhus (det finns inte kvar :( ). Hans jobb verkade bestå av att käka ost- och skink-mackor och försvinna en timme eller två för att lyfta skrot, för att sedan käka lunch och sedan träna en tjugo minuter med en och samma långliggande lrv- patient. Sen gick han hem.

Scratch89
2013-07-05, 21:47
Hur mycket av utbildningen är praktisk? Det som gör mig ''nojig'' över att börja plugga är alla jävla böcker. Plz respond.

Det beror helt på hur lätt du har det i skolan. Vissa i klassen fick plugga ihjäl sig inför tentorna i anatomi och fysiologi, medan vissa av oss (däribland jag) bara behövde läsa ett par dagar inför varje tenta. Visst, jag kan inte rabbla benen i foten eller handen, men inte behöver jag kunna det, inte i det läget jag är nu i alla fall.

Det som tar en hel del tid är alla inlämningar, grupparbeten, seminarier osv. Inte svårt, men tar tid.

Angel
2013-07-06, 00:25
Har aldrig heller sett ett SGY blivit överkörd faktiskt. Kommer en patient i primärvården och med ett papper där sjukgymnasten önskar ex en viss rtg så har inte läkarna så mycket att säga emot eftersom de inte vill något hellre än faktiskt få iväg patienterna till just sjukgymnaster.

killenigrillen
2013-07-06, 09:34
Det beror nog helt och hållet på vilket sjukhus/avdelning man är på.
Jag jobbar som SG på en ortopedavdelning och där är det teamarbete som gäller.
Det jag som SG vill ha från läkarna är klartecken att börja träna och mobilisera patienten. Efter operation så får man ibland restriktioner (höftprotes med bakre snitt får inte flektera mer än 90° i höften t.e.x.) för vad patienten får göra och inte göra. Att läkaren skulle lägga sig i mitt jobb mer än att ge klartecken till träning/mobilisering skulle göra mig väldigt förvånad, dock kan man tänka sig att ortopeder kanske har mer gemensamma intresseområden med en sjukgymnast än en läkare på infektion har...

Tolkia
2013-07-06, 11:45
Mja, det lilla jag sett av infektion var typ att sjukgymnasten fick hoppa och leka tämligen fritt, under de restriktioner som varje sjukdomstillstånd ger (och vad ortopederna eventuellt hade att säga; mitt intryck är att rätt mycket av sjukgymnastjobbet på infektion handlar om patienter som även ortopederna varit på), eftersom infektionsläkarna var rätt medvetna om att de själva hade noll koll. Men så mycket inspirerande diskussion med kollegorna blir det kanske inte. :D

Sheo har ju dock rätt i att det blir snävare på sjukhus än i primärvården, särskilt om det är ett stort sjukhus, så att varje klinik har avsättning för egen sjukgymnast. Jobbar man som sjukgymnast på kardiologen så ser man ju bara hjärtpatienter, t.ex. Sitter man på ett litet sjukhus blir det mer blandat, men fortfarande mer ensidigt än i primärvården. Patienterna i primärvården är ju också i regel friskare än patienter som är inneliggande (duh), och det gör ju att "behandlingsarsenalen" blir en helt annan (läs större). Det är ju enorma skillnader i vad man kan ge patienten i uppdrag att göra själv om patienten bor hemma och är någorlunda frisk jämfört med om den ligger på sjukhus.

tottz
2013-07-15, 18:24
Finns det möjlighet att jobba utomlands? Är man behörig till det eller måste man genomgå något test eller liknande i det land man vill jobba i?

Brukar man kunna läsa en termin utomlands under utbildningen eller är det inte relevant när man läser till sjukgymnast?

Ame
2013-07-15, 18:35
Finns det möjlighet att jobba utomlands? Är man behörig till det eller måste man genomgå något test eller liknande i det land man vill jobba i?

Brukar man kunna läsa en termin utomlands under utbildningen eller är det inte relevant när man läser till sjukgymnast?

Det beror på vilket land du vill arbeta i. Vill du till Norge så är det bara att skicka in liter papper men vill du jobba i Australien så är det en massa tester vad jag har förstått, som inte är helt enkla heller.
Generellt så är det nog ganska goda möjligheter.

Sista terminen går att göra utomlands på GU åtminstone, vet två personer som gjorde så. Sedan var det ytterligare några som skrev sin uppsats utomlands. Vet inte om någon annan termin går att göra som utbytesstudent, det är nog inte omöjligt.

Fuark
2013-07-15, 18:36
Finns det möjlighet att jobba utomlands? Är man behörig till det eller måste man genomgå något test eller liknande i det land man vill jobba i?

Brukar man kunna läsa en termin utomlands under utbildningen eller är det inte relevant när man läser till sjukgymnast?

Det är något slags test.

Och du kan studera utomlands nån termin om du vill

skickat från mobil

Alkro
2013-07-15, 20:02
Då jag sett många sjukgymnaster på mina arbetsplatser i vården måste jag fråga? :devil::devil:

Hur är det att alltid jobba i motvind och konstant bli överkörd av läkare?

Som läkare har man extremt lite kontakt med sjukgymnaster på ett sjukhus. Oftast har ssk och sjg betydligt närmare kontakt. De enda gångerna jag jobbat med en sjg var på en strokeavdelning där man hade en gemensam "rehabrond".

Skulle säga att sjg jobbar i extremt lite motvind på ett sjukhus då det ofta är hög efterfrågan men låg tillgång på deras tjänster så att säga.