handdator

Visa fullständig version : Tillskotten, en myt!


Better bodies
2013-06-30, 13:17
Jag tar inga som helst kosttillskott sedan ett drygt år tillbaka. Jag märker ingen skillnad alls snarare till det bättre. Jag försöker äta bra saker. Exempelvis
Frukost gröt, två ägg några skivor kalkon
Mellanmål en burk tonfisk
Lunch Kyckling, sallad, ris
mellanmål kvarg, banan
middag Lax grönsaker potatis
Kväll smörgås med tonfisk, mjölk.

Jag tror att kostillskotten, proteinpulver mm inte alls är nödvändigt.

186 cm 96 kg

Grotesk
2013-06-30, 13:26
Jag tror att man inte behöver äta choklad heller för att man tränar.

"Tillskott" kan man ju ändå tänka sig antyder att det inte är essentiellt. Du är inte precis inne på något nytt här. :d

rooz
2013-06-30, 13:29
Exakt vad innebär denna myt?

Jag kan dock inte träna utan min snuttefilt.

tlk
2013-06-30, 13:31
Jag tror att kostillskotten, proteinpulver mm inte alls är nödvändigt.


Är det ens någon som tror att de är nödvändiga?

Better bodies
2013-06-30, 13:58
Det verkar så pga kosttillskottsindustrin. Hur många på detta forum använder ex proteinpulver?

Ronn
2013-06-30, 14:03
Det verkar så pga kosttillskottsindustrin. Hur många på detta forum använder ex proteinpulver?

Du har nog missförstått, det handlar inte om man kan träna utan tillskott, det är väl klart man kan, utan om man kan få bättre resultat med tillskott, vilket man till vis grad kan.

Better bodies
2013-06-30, 14:04
Jag når lika bra resultat utan kosttillskott. Att ta dessa kosttillskott är en ren bluff. Jag la ut 5-600 på sådant tidigare.

Kotten
2013-06-30, 14:05
Tillskott är ju precis det, ett Tillskott. Får man i sig allt från maten behövs det ju inte, men kan underlätta om man har svårt att äta tex.

Ronn
2013-06-30, 14:06
Jag når lika bra resultat utan kosttillskott.

Vad kul! :thumbup:

Ballt
2013-06-30, 14:15
TS skriv inget mer bara, du skämmer bara ut dig, du verkar inte ha någon som helst aning om att olika tillskott är till för olika personer, protein pulver används inte för att man ska bli starkare utan för att få i sig sitt dagliga protein intag.

Alvis
2013-06-30, 14:15
Så du menar att protein som ett tillskott t.ex inte är nödvändigt om man får tillräckligt mycket protein från kosten redan? Wow, verkar som vi alla måste tänka om!(Ditt kostupplägg verkar ju fullt av protein..)

tlk
2013-06-30, 14:16
Det verkar så pga kosttillskottsindustrin. Hur många på detta forum använder ex proteinpulver?

Proteinpulver är förvisso mat. :smash: Tillika billigare alternativ än andra proteinkäller. Inte alla som har det så väl förspänt att de kan täcka sitt proteinbehov med dyrare källor (tonfisk, ägg, kött, bönor..). Och det är ju jäkla praktiskt med.

Att det skulle vara något krav för att träna är det förhoppningsvis ingen på brädan som tror.

5-600 i kvartalet på lite proteinpulver får mig till att spara en bra slant på att slippa köpa flintastek.


Att kosttillskottsindustrins marknadsföring bygger på den ena bluffen efter den andra och att de gärna tutar i massorna att deras produkter kommer göra stor jäkla skillnad är väl iofs inget nytt. ;)

jasonmago
2013-06-30, 14:32
Jag når lika bra resultat utan kosttillskott. Att ta dessa kosttillskott är en ren bluff. Jag la ut 5-600 på sådant tidigare.

Lägg ner bara. Ärligt

Simonfrisk
2013-06-30, 14:32
Det är ingen myt, dem flesta kosttillskott som verkligen fungerar, är doping klassad, eller något liknande.
Men sen finns ju dessutom andra kosttillskott som är lagliga som fungerar också dock.

Du ska ju aldrig ta tex en protein shake istället för riktig kost, riktig kost går ju före allt, sen kosttillskotten kan hjälpa dig på traven. Ungefär så det fungerar, så det är ingen myt alls i mina ögon.
Protein, Aminosyror, Kreatin, och vanliga vitaminer/mineraler är väl dom vanligaste och dom mesta kosttillskotten som verkligen "fungerar" på ett lagligt vis.

Jorgen
2013-06-30, 14:36
TS skriv inget mer bara, du skämmer bara ut dig, du verkar inte ha någon som helst aning om att olika tillskott är till för olika personer, protein pulver används inte för att man ska bli starkare utan för att få i sig sitt dagliga protein intag.

Vilka tillskott är till för vem då?

Men om man får i sig sitt dagliga proteinbehov via kosten, behöver man proteinpulver då?

Perra.S
2013-06-30, 14:37
Proteinpulver är förvisso mat. :smash: Tillika billigare alternativ än andra proteinkäller. Inte alla som har det så väl förspänt att de kan täcka sitt proteinbehov med dyrare källor (tonfisk, ägg, kött, bönor..). Och det är ju jäkla praktiskt med.

Att det skulle vara något krav för att träna är det förhoppningsvis ingen på brädan som tror.

5-600 i kvartalet på lite proteinpulver får mig till att spara en bra slant på att slippa köpa flintastek.


Att kosttillskottsindustrins marknadsföring bygger på den ena bluffen efter den andra och att de gärna tutar i massorna att deras produkter kommer göra stor jäkla skillnad är väl iofs inget nytt. ;)

+1

Riktigt praktiskt (och ekonomiskt) med proteinpulver.

Jeneric
2013-06-30, 14:50
Grattis till att du förstått det man ska förstå när man ser namnet "kosttillskott".

Matsa
2013-06-30, 14:51
Tillskott är till största del en bekvämlighet och inte mycket annat. Det är smidigt och fyller en viss funktion.

Dreas
2013-06-30, 14:54
Jag når lika bra resultat utan kosttillskott. Att ta dessa kosttillskott är en ren bluff. Jag la ut 5-600 på sådant tidigare.Det är inte tillskottens fel att du inte förstår hur de kan användas.

qozmox
2013-06-30, 14:59
Jag når lika bra resultat utan kosttillskott. Att ta dessa kosttillskott är en ren bluff. Jag la ut 5-600 på sådant tidigare.
5-600kr per sekel då eller?
inte konstigt du inte märkte någon skillnad.

men på allvar då.
vart i ligger myten? såvida man inte tar tex ViperXtremeSuperPumpAnabolArnoldFace
som sägs öka muskelmassan med tvåhundramiljarder, så är det väl inte så mycket myt i det hela.
visst, en hel del grov marknadsförning, men är man inte 12 så fattar man ju bättre

jenni
2013-06-30, 15:00
Jag når lika bra resultat utan kosttillskott. Att ta dessa kosttillskott är en ren bluff. Jag la ut 5-600 på sådant tidigare.

dock är ju tillskotten bra om man inte får i sig tillräckligt genom maten

Langster
2013-06-30, 15:22
Myten är snarare en missuppfattning.

Men det finns ju faktiskt en del kosttillskott som ger något utöver vanlig mat. Kreatin t.ex.

Sen måste jag säga att det är helt omöjligt att veta om man får bättre eller sämre resultat med eller utan kosttillskott. Man kan uppleva att det går lika bra, men eftersom man inte kan resa tillbaka i tiden och köra just den perioden med ett annat upplägg så kan man aldrig veta.

mangemani
2013-06-30, 16:14
märker detsamma faktiskt.
i unga dar kunde man lägga ut enorma summor pengar på tillskott, uppåt 3000 spänn i månade, många bäckar små blir en jäkla slant i det långa loppet.
var för typ nått år sedan som man hittade ett litet humanare tillskotts schema på 1500kr per månad.
för någon månad sen så sänktes det till 1000kr i månaden och idag så är det bara koffein(kaffe alltså) kreatin och EAA som jag tar.
om man summerar effekten jag kände utav allt skit man stoppade i sig när månads kostnaden låg på 3000kr och i dagsläget så är väl det enda jag känner av, mjölksyran, thats it, kan prestera lika hårt(när jag är skadefri alltså) utan PWOs och en massa annat.
kreatin är väl iofs ett tillskott med prestations höjande effekt, men ändå.

funderar även på att sluta med protein pulvret då jag får i mig skapligt med protein genom kosten, men EAA och kreatinet kommer nog finnas kvar på listan ett tag till.

Better bodies
2013-06-30, 19:20
Jag vill nog påstå att jag vet vad jag talar om. Via mitt yrke så kan jag en hel del om kost och vet att vanlig kost med extra intag av proteinrik föda är fullt tillräckligt.

Anders The Peak
2013-06-30, 19:28
Tillskott nu finns det en hel del tillskott som egentligen är utöver maten.
I de fallen tror jag inte att man kan prata direkt I termer av tillskott.

Dreas
2013-06-30, 20:03
Jag vill nog påstå att jag vet vad jag talar om. Via mitt yrke så kan jag en hel del om kost och vet att vanlig kost med extra intag av proteinrik föda är fullt tillräckligt.Vem påstår något annat?

Edit: Iofs finns kreatin som vi inte riktigt kan få i oss via mat som via tillskott(mängdmässigt på ett smidigt sätt).

Kvicksilver
2013-06-30, 20:25
Jag vill nog påstå att jag vet vad jag talar om. Via mitt yrke så kan jag en hel del om kost och vet att vanlig kost med extra intag av proteinrik föda är fullt tillräckligt.

Finns hur många trådar som helst där det påpekas att god kosthållning gör att man inte behöver tillskott. Vad är det du vill att vi ska diskutera egentligen?

Alvis
2013-06-30, 20:35
Jag vill nog påstå att jag vet vad jag talar om. Via mitt yrke så kan jag en hel del om kost och vet att vanlig kost med extra intag av proteinrik föda är fullt tillräckligt.

Och varför ska man inte kunna välja att ha proteinpulver som "extra intag av proteinrik föda" ?
De flesta tar antagligen proteinpulver för att de inte får i sig tillräckligt mycket protein annars, eller tycker det är ett enkelt/billigt sätt. Så enkelt är det.

strikt
2013-06-30, 20:42
Men... menar du att detta var helt onödigt?

http://i.imgur.com/bYqTjTx.jpg

Kanske ska ha den här som klassiker för alla framtida "experttrådar" om tillskotten :)

http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/540987_10151267199357251_490563639_n.jpg

kallebaah
2013-06-30, 20:45
TS skriv inget mer bara, du skämmer bara ut dig, du verkar inte ha någon som helst aning om att olika tillskott är till för olika personer, protein pulver används inte för att man ska bli starkare utan för att få i sig sitt dagliga protein intag.

oh the irony...

Klein
2013-06-30, 21:47
Det är ganska naivt att tro att vanlig mat skulle ge en allt man behöver för optimal hälsa, tillväxt och prestation. Det är även naivt att tro att det inte skulle gå att få bra resultat utan tillskott.


Kreatin monohydrat är en myostatinblockerare som motverkar muskelnedbrytning och stimulerar tillväxt till och med vid fullständig inaktivitet. Att inte ta kreatin är bara dumt.

Fiskolja (DHA) ökar aminosyrekänsligheten, den neuromuskulära anpassningen och den kognitiva förmågan. Att inte ta fiskolja eller motsvarande är bara dumt så till vida att din kost inte består av flera 100 grams dagligt intag av fet fisk.

D-vitamin förbättrar återhämtningen efter träning flera gånger om så att du kan träna oftare och hårdare som förbättrar kalciumupptag, immunförsvar, metabolism och allmänhälsa. Att inte ta D-vitamin är ignorant.

Icke
2013-06-30, 21:59
Det är ganska naivt att tro att vanlig mat skulle ge en allt man behöver för optimal hälsa, tillväxt och prestation. Det är även naivt att tro att det inte skulle gå att få bra resultat utan tillskott.


Kreatin monohydrat är en myostatinblockerare som motverkar muskelnedbrytning och stimulerar tillväxt till och med vid fullständig inaktivitet. Att inte ta kreatin är bara dumt.

Fiskolja (DHA) ökar aminosyrekänsligheten, den neuromuskulära anpassningen och den kognitiva förmågan. Att inte ta fiskolja eller motsvarande är bara dumt så till vida att din kost inte består av flera 100 grams dagligt intag av fet fisk.

D-vitamin förbättrar återhämtningen efter träning flera gånger om så att du kan träna oftare och hårdare som förbättrar kalciumupptag, immunförsvar, metabolism och allmänhälsa. Att inte ta D-vitamin är ignorant.


Innehåller inte fet fisk just allt detta du rabblar upp här?

Klein
2013-06-30, 22:37
Innehåller inte fet fisk just allt detta du rabblar upp här?

Kreatin förstörs vid upphettning så det är inte så mycket kvar efter tillagning. Du får äta ett kilo odlad lax om dagen om du vill få i dig 2500 IE D-vitamin. Detta gäller bara om fisken är rå eller ugnstekt. Har du stekt i olja så förstörs det mesta av D-vitaminet. DHA / EPA är nog inget större problem att möta sitt behov av med lax. Räcker nog med 200-300 gram om dagen men en vanlig varierad kost innehåller ju inte så mycket fet fisk.

Beemel
2013-07-01, 07:29
Tillskott är kanske inte nödvändig, nej.
Att pressa 200 kg i bänkpress är inte heller nödvändigt (ur hälsosynpunkt)

Jag kan hålla med om det fundamentala, att man inte ska tillskott som ett substitut för vanlig mat.
Det finns många tonåringar som rabblar bokstavskombinationer till varandra när de sitter på varsin bänk på gymmet, istället för att träna.

Jag anser inte att mitt proteinpulver, vitamintabletter och omega-3 är livsviktiga. men det är ett förbannat smidigt sätt att skräddarsy sin kost med minimal ansträning.

Zorgus
2013-07-01, 08:22
det är ganska naivt att tro att vanlig mat skulle ge en allt man behöver för optimal hälsa, tillväxt och prestation. Det är även naivt att tro att det inte skulle gå att få bra resultat utan tillskott.


kreatin monohydrat är en myostatinblockerare som motverkar muskelnedbrytning och stimulerar tillväxt till och med vid fullständig inaktivitet. Att inte ta kreatin är bara dumt.

fiskolja (dha) ökar aminosyrekänsligheten, den neuromuskulära anpassningen och den kognitiva förmågan. Att inte ta fiskolja eller motsvarande är bara dumt så till vida att din kost inte består av flera 100 grams dagligt intag av fet fisk.

d-vitamin förbättrar återhämtningen efter träning flera gånger om så att du kan träna oftare och hårdare som förbättrar kalciumupptag, immunförsvar, metabolism och allmänhälsa. Att inte ta d-vitamin är ignorant.


+10

Fetbulle
2013-07-01, 10:11
Jag som får i mig väldigt lite protein via vanlig kost kör på proteinpulver, dessutom ser jag mina proteinpulver som efterrätter (visserligen lite dyrare varianter..), när vissa käkar en maraboukaka på 1000kcal eller en chipspåse på 1500kcal kan jag bara ta en eller två shakes av jordgubbsmilkshakesmak på 200kcal.

Better bodies
2013-07-01, 10:19
Att ha vitamin eller mineralbrist i sverige är i stort sett omöjligt såvida vi inte struntari all mat och lever i någon sorts missär.
Vad jag menar är att alltför många verkar i samma andetag som man talat räningsprogram hit och dit lägga lika stor tonvikt på kosttillskotten. Att äta vitamintillskott blir enbart det dyrt urin och en massa proteinpulver är helt onödigtdå allt detta finns i matvarugahdelns sortiment.
Kosttillskottsfirmorna marknadsför sina produkteroch skarvar på. De försöker få det hela att framstå som att kosttillskotten måste man ha annars ger träningen inget resultat.
Jag lade ut 5-600 kr i månaden tidigare på proteinpulver och när jag slutade med detta så märkte jag att jag ökade ändå. Jag försöker få i mig tillräckligt med protein via födan. Jag vet vad jag talar om då det gäller kost så det är bara att höra av sig.

jasonmago
2013-07-01, 10:22
Att ha vitamin eller mineralbrist i sverige är i stort sett omöjligt såvida vi inte struntari all mat och lever i någon sorts missär.
Vad jag menar är att alltför många verkar i samma andetag som man talat räningsprogram hit och dit lägga lika stor tonvikt på kosttillskotten. Att äta vitamintillskott blir enbart det dyrt urin och en massa proteinpulver är helt onödigtdå allt detta finns i matvarugahdelns sortiment.
Kosttillskottsfirmorna marknadsför sina produkteroch skarvar på. De försöker få det hela att framstå som att kosttillskotten måste man ha annars ger träningen inget resultat.
Jag lade ut 5-600 kr i månaden tidigare på proteinpulver och när jag slutade med detta så märkte jag att jag ökade ändå. Jag försöker få i mig tillräckligt med protein via födan. Jag vet vad jag talar om då det gäller kost så det är bara att höra av sig.


Haha, du måste ju driva??

difeddy
2013-07-01, 10:32
Att ha vitamin eller mineralbrist i sverige är i stort sett omöjligt såvida vi inte struntari all mat och lever i någon sorts missär.

Nej, det stämmer verkligen inte. Det är t.ex. väldigt vanligt med D-vitaminbrist i Sverige eftersom vi lever så högt upp norrut.

tlk
2013-07-01, 10:39
Att ha vitamin eller mineralbrist i sverige är i stort sett omöjligt såvida vi inte struntari all mat och lever i någon sorts missär.
Vad jag menar är att alltför många verkar i samma andetag som man talat räningsprogram hit och dit lägga lika stor tonvikt på kosttillskotten. Att äta vitamintillskott blir enbart det dyrt urin och en massa proteinpulver är helt onödigtdå allt detta finns i matvarugahdelns sortiment.
Kosttillskottsfirmorna marknadsför sina produkteroch skarvar på. De försöker få det hela att framstå som att kosttillskotten måste man ha annars ger träningen inget resultat.
Jag lade ut 5-600 kr i månaden tidigare på proteinpulver och när jag slutade med detta så märkte jag att jag ökade ändå. Jag försöker få i mig tillräckligt med protein via födan. Jag vet vad jag talar om då det gäller kost så det är bara att höra av sig.

Detta är förstås inga nyheter?

De flesta här på brädan är väl rätt så ordentligt införstådda i att hypen är just en hype för att tillverkarna ska tjäna pengar. Det är väl ingen här som tror att proteintillskott gör skillnad om man redan täcker sitt proteinbehov via annan kost?


Enda som är suspekt i ditt uttalande är att proteinpulver skulle vara dyrt. Tvärtom så är det ofta billigare proteinkälla än att äta mat från butiken.

Jorgen
2013-07-01, 10:48
Nej, det stämmer verkligen inte. Det är t.ex. väldigt vanligt med D-vitaminbrist i Sverige eftersom vi lever så högt upp norrut.
Jasså?
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-svar-om-D-vitamin/

Anders The Peak
2013-07-01, 10:50
Jasså?
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-svar-om-D-vitamin/

Fast det där är inte optimala siffror för D-vitamin.

difeddy
2013-07-01, 11:20
Jasså?
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-svar-om-D-vitamin/

Det står uttryckligen att "det saknas breda, representativa studier om D-vitaminnivåer i blodet hos svenskar". Studien som genomfördes i Göteborg refererade till väldigt unga människor som sannolikt fått D-vitamin supplementärt tidigare. Hos vuxna blir det ju inte riktigt så. Sen har jag fått höra det från många läkare, nämligen att det inte är särskilt ovanligt och att man kanske oftare borde komplettera med D-vitamintillskott.

Lite anekdotiskt kanske, men jag mätte mina halter av 25(OH)-vitamin D nyligen och fick veta att jag låg i det nedre intervallet av vad som ansågs "optimalt". Då äter jag mycket "D-vitaminrik föda" och får i mig 2500 IE utöver det i tillskottsform.

Diomedea exulans
2013-07-01, 11:24
Jag når lika bra resultat utan kosttillskott. Att ta dessa kosttillskott är en ren bluff. Jag la ut 5-600 på sådant tidigare.

Hur mycket sparade du in i mat då, som du hade behövt köpa om du inte tog tillskotten?

Icke
2013-07-01, 11:44
att ha vitamin eller mineralbrist i sverige är i stort sett omöjligt såvida vi inte struntari all mat och lever i någon sorts missär.
Vad jag menar är att alltför många verkar i samma andetag som man talat räningsprogram hit och dit lägga lika stor tonvikt på kosttillskotten. Att äta vitamintillskott blir enbart det dyrt urin och en massa proteinpulver är helt onödigtdå allt detta finns i matvarugahdelns sortiment.
Kosttillskottsfirmorna marknadsför sina produkteroch skarvar på. De försöker få det hela att framstå som att kosttillskotten måste man ha annars ger träningen inget resultat.
Jag lade ut 5-600 kr i månaden tidigare på proteinpulver och när jag slutade med detta så märkte jag att jag ökade ändå. Jag försöker få i mig tillräckligt med protein via födan. Jag vet vad jag talar om då det gäller kost så det är bara att höra av sig.

+10

Tolkia
2013-07-01, 11:55
Jag kan hålla med om att TS upptäckt inte är riktigt så epokgörande som hen verkar tro, men det kollektiva dumgörandet i tråden är inte så begåvat heller. Det finns definitivt många miljöer där man lätt kan få uppfattningen att "folk" tror att ett välsorterat kosttillskottsförråd är absolut nödvändigt för alla tränande. Ta bara hur det ser ut här; vi har ju ett rätt stort antal trådar som beskriver diverse tillskott (exakt vilka varierar lite, just nu är det centralstimulantia) som ett måste, nybörjartrådar av typen "jag började träna igår, räcker det om jag tar de här fjorton tillskotten" osv.

Jorgen
2013-07-01, 11:55
Det står uttryckligen att "det saknas breda, representativa studier om D-vitaminnivåer i blodet hos svenskar". Studien som genomfördes i Göteborg refererade till väldigt unga människor som sannolikt fått D-vitamin supplementärt tidigare. Hos vuxna blir det ju inte riktigt så. Sen har jag fått höra det från många läkare, nämligen att det inte är särskilt ovanligt och att man kanske oftare borde komplettera med D-vitamintillskott.

Lite anekdotiskt kanske, men jag mätte mina halter av 25(OH)-vitamin D nyligen och fick veta att jag låg i det nedre intervallet av vad som ansågs "optimalt". Då äter jag mycket "D-vitaminrik föda" och får i mig 2500 IE utöver det i tillskottsform.

Ja, och därför är det konstigt att du kan påstå att "Det är t.ex. väldigt vanligt med D-vitaminbrist i Sverige"

anvihl
2013-07-01, 12:19
Att ha vitamin eller mineralbrist i sverige är i stort sett omöjligt såvida vi inte struntari all mat och lever i någon sorts missär.
Vad jag menar är att alltför många verkar i samma andetag som man talat räningsprogram hit och dit lägga lika stor tonvikt på kosttillskotten. Att äta vitamintillskott blir enbart det dyrt urin och en massa proteinpulver är helt onödigtdå allt detta finns i matvarugahdelns sortiment.
Kosttillskottsfirmorna marknadsför sina produkteroch skarvar på. De försöker få det hela att framstå som att kosttillskotten måste man ha annars ger träningen inget resultat.
Jag lade ut 5-600 kr i månaden tidigare på proteinpulver och när jag slutade med detta så märkte jag att jag ökade ändå. Jag försöker få i mig tillräckligt med protein via födan. Jag vet vad jag talar om då det gäller kost så det är bara att höra av sig.


Du får det att låta som att alla tror att tillskott är ett måste . Jag tror snarare det är du själv som innan har haft en skev syn på tillskott och nu tror du att alla tror som du gjorde innan.

Ja proteinpulver kan vara bra om man av någon anledning inte kan käka vanliga proteinkällor. Som någon skrev innan är det fruktansvärt smidigt med proteinpulver om man ska iväg nånstans t.ex. Får man mer muskeltillväxt av proteinpulver än av kyckling? Naturligtvis inte och det tror och hoppas jag ingen tror. Likadant med vitamin/mineral räknar man ut sitt dagliga intag av vitaminer/mineraler och inser att man får i sig väldigt för låga halter av något så kan det givetvis vara bra att ta ett tillskott. Detta är ovanligt i västvärlden men kan likväl hända. Äter man aldrig fisk och sitter inne året runt kan ett vitamin D tillskott göra nytta för kroppen t.ex.

Kreatin funkar punkt. Kommer det få dig att växa 1kg muskler i veckan ?Naturligtvis inte kommer det göra att du klarar något extra rep här och där ? Förmodligen ja.

Vad jag försöker säga är att tillskott är ingen myt utan folk överskattar tillskotten nått fruktansvärt. Många tillskott har sin plats men folk borde seriöst läsa lite om det innan dom tror på allt de ser och läser.

Icke
2013-07-01, 12:21
Enligt mjölkpaketet från Arla så är man uppe i RDI av D-vitamin av bara 1,1 liter mjölk. Jag kanske är extrem men jag dricker ca två liter om dagen och äter ägg och diverse annan mat med D-vitamin. Då behöver jag väl inget tillskott eller?

Pretorian
2013-07-01, 12:35
Jag skulle inte ha råd att inte köpa proteinpulver. Att få samma mängd protein från blir för dyrt.

strikt
2013-07-01, 12:39
syRaJVIBNnw

Anders The Peak
2013-07-01, 13:08
WY3GTrnS1Jc

strikt
2013-07-01, 13:26
En halv timme såg jag på någon stapel ge runt 10 000, från Mats Humble's presentation dvs.

Beemel
2013-07-01, 13:29
Jag lade ut 5-600 kr i månaden tidigare på proteinpulver och när jag slutade med detta så märkte jag att jag ökade ändå. Jag försöker få i mig tillräckligt med protein via födan. Jag vet vad jag talar om då det gäller kost så det är bara att höra av sig.


Bara av nyfikenhet. Hur mycket ökade kostnaden för mat när du skulle ersätta det protein som du tidigare tog i pulverform?
För jag antar att du var tvungen att äta mer "vanlig mat" förutsatt att du inte käkade åt helvete för mycket protein innan.
Jag tycker själv att proteinpulver är en ganska billig proteinkälla.
Skulle jag få i mig samma mängd protein genom till exempel nötkött skulle det blir ganska kostsamt.

Sparven från Minsk
2013-07-01, 14:11
Det verkar så pga kosttillskottsindustrin. Hur många på detta forum använder ex proteinpulver?

Jag använder proteinpulver som ett komplemet till min "vanliga" kost. Det är inget måste utan ett frivilligt val.

Zorgus
2013-07-01, 14:12
Jasså?
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-svar-om-D-vitamin/

Jodå: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/barn-i-norrland-har-d-vitaminbrist Och detta är ändå i slutet av sommaren, när nivåerna är som högst.

ddavid
2013-07-01, 15:06
Kreatin, bikarbonat och koffein. Där har vi dom tillskotten som har tillräckligt mycket evidens bakom sig gällande prestationsökning att de rekommenderas av vissa institutioner. (typ AIS)
Sen har vi ju en uppsjö av kosttillskott som rent teoretiskt kan tänkas ge oss fördelar. Exempelvis b-alanin med ökade karnosinnivåer som följd, proteinpulver/aminosyror med dess höga stimulering på proteinsyntesen efter träning och diverse vasodilaterare som ger ökad syre/näringstillgång till musklerna. Än så länge har dessa rätt lågt bevisvärde rent praktiskt, och det är ju ändå vad som händer i praktiken som är intressant.
Minns för några år sedan då gymgrossistens katalog kom hem i brevlådan då spikmattorna var på modet. "Ökad blodgenomströmning och därmed mer näringstillförsel = ökad muskeltillväxt!".*flex*

Mollestam
2013-07-01, 15:50
You don't say?
Kosttillskott är ju precis tillskott för de som kanske inte vill eller har råd att få i sig så stora mängder protein från kosten som anses opti. Att man kan få lika bra resultat oavsett varifrån proteinet kommer är väl inte något banbrytande direkt.

Stor Hård Ådrig
2013-07-01, 16:13
Not sure if serious or just trying to be provocative? Ordet tillskott indikerar ganska tydligt på att det är något som inte är nödvändigt enligt mig.

Alfers
2013-07-01, 20:00
Enligt mjölkpaketet från Arla så är man uppe i RDI av D-vitamin av bara 1,1 liter mjölk. Jag kanske är extrem men jag dricker ca två liter om dagen och äter ägg och diverse annan mat med D-vitamin. Då behöver jag väl inget tillskott eller?

Dvitaminet i mjölk är ju tillsatt och samma som man köper som kosttillskott.
"Mjölk med en fetthalt på 1,5% eller lägre berikas med vitamin D. Det är ett lagkrav. Halten i lätt- och mellanmjölk är därför betydligt högre än i standardmjölk som inte är berikad. Även matfettsbladningar som Lätt&lagom® och Bregott® berikas. "
" I Sverige är det lagkrav på att berika all mager mjölk, matfettsblandningar (som Lätt&lagom® och Bregott®) och margariner med vitamin D för att undvika att många för i sig för lite av vitaminet."
http://www.arla.se/halsa/mjolk-naring/vitamin-d/

Dreas
2013-07-01, 20:05
Enligt mjölkpaketet från Arla så är man uppe i RDI av D-vitamin av bara 1,1 liter mjölk. Jag kanske är extrem men jag dricker ca två liter om dagen och äter ägg och diverse annan mat med D-vitamin. Då behöver jag väl inget tillskott eller?RDI är lågt satt i Sverige, väldigt lågt satt.

difeddy
2013-07-01, 22:35
Ja, och därför är det konstigt att du kan påstå att "Det är t.ex. väldigt vanligt med D-vitaminbrist i Sverige"

Okej, jag medger att det var lite felformulerat. Jag försöker igen. :)

Det kan sannolikt vara gynnsamt att supplementera med D-vitamin i Sverige, eftersom vi som svenskar inte exponeras för lika mycket solljus som våra södra vänner – detta gäller framför allt vintertid. Ett vanligt intag av födoämnen innehållandes D-vitamin kommer också sannolikt inte ge optimala halter av D-vitamin i kroppen, eftersom det satta RDI:et kan tänkas vara något lågt. Dvs, med en vanlig livsstil och kost lär man förmodligen inte ligga i riskzonen, men huruvida man har "optimala" halter av D-vitamin är inte säkert. Dock bör det ju förstås tilläggas att det inte råder någon klar konsensus kring detta, men det tycks luta åt det här hållet.

Klein
2013-07-01, 22:50
Det står uttryckligen att "det saknas breda, representativa studier om D-vitaminnivåer i blodet hos svenskar". Studien som genomfördes i Göteborg refererade till väldigt unga människor som sannolikt fått D-vitamin supplementärt tidigare. Hos vuxna blir det ju inte riktigt så. Sen har jag fått höra det från många läkare, nämligen att det inte är särskilt ovanligt och att man kanske oftare borde komplettera med D-vitamintillskott.

Lite anekdotiskt kanske, men jag mätte mina halter av 25(OH)-vitamin D nyligen och fick veta att jag låg i det nedre intervallet av vad som ansågs "optimalt". Då äter jag mycket "D-vitaminrik föda" och får i mig 2500 IE utöver det i tillskottsform.

Testa probiotika. Det finns en studie som antyder 25% ökning av d-vitamin i blodet vid supplementering med probiotika. Den mjölksyrebakterie som användes i studien var Lactobacillus reuteri NCIMB 30242. Kanske inte finns att få tag i men får säkert liknande effekt av bra yoghurt eller kefir.

Klein
2013-07-01, 23:49
För övrigt finns det en studie (http://www.dvitamin.nu/nyheter/2013/06/14/d-vitamin-styrketraning/) som visar att muskelsvaghet efter träning kan förutsägas mycket väl av d-vitaminnivåerna i blodet just innan träning. De med låga d-vitaminnivåer har betydligt större styrkebortfall dagarna efter träning än de med högre d-vitaminnivåer. D-vitaminstatus är alltså viktigt för återhämtning efter träning.

Kai Greene
2013-07-02, 19:51
Det är praktiskt med protein i pulverform, det är billigt och vad ifall jag vill att mina kropp ska få i sig protein så fort som möjligt efter träningen? En kyckling bit efter träningen hade väll inte vart dumt men om jag tar protein i pulverform som är gjord för att kroppen skall kunna ta åt sig det snabbare så väljer jag nog hellre pulverform för en snabbare åter hämtning. Senare under dagen så äter jag nog hellre vanlig kost men fan så mkt dyrare..

Better bodies
2013-07-02, 21:07
Snabbare återhämtning av protein i pulverform? Du har nog som många andra gått på all försäljningssnack. Om du tar protein i direkt anslutning till träningspasset eller väntar till du kommer hem och tar det i en proteinrik måltid har ingen betydelse.

Dreas
2013-07-02, 21:27
Det är praktiskt med protein i pulverform, det är billigt och vad ifall jag vill att mina kropp ska få i sig protein så fort som möjligt efter träningen? En kyckling bit efter träningen hade väll inte vart dumt men om jag tar protein i pulverform som är gjord för att kroppen skall kunna ta åt sig det snabbare så väljer jag nog hellre pulverform för en snabbare åter hämtning. Senare under dagen så äter jag nog hellre vanlig kost men fan så mkt dyrare..Snabbare återhämtning? För det behöver du kolhydrater. Pulver kan du vänta med tills du kommer hem, som Bb säger.

Snabbare återhämtning av protein i pulverform? Du har nog som många andra gått på all försäljningssnack. Om du tar protein i direkt anslutning till träningspasset eller väntar till du kommer hem och tar det i en proteinrik måltid har ingen betydelse.Troligen inte är ett bättre ordval.

Anders The Peak
2013-07-02, 21:30
Snabbare återhämtning av protein i pulverform? Du har nog som många andra gått på all försäljningssnack. Om du tar protein i direkt anslutning till träningspasset eller väntar till du kommer hem och tar det i en proteinrik måltid har ingen betydelse.

Proteintillskott kan ha betydelse om de används på rätt sätt (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23459753)

Pudzianovski
2013-07-02, 21:53
Jag slutade faktiskt med kosttillskott för flera år sedan (hurra för mig). Tar lite kreatin ibland. Skrämmande att branschen ser ut som den gör och att främst ungdomar och andra vilsna själar köper på sig allt möjligt, med drömmar om att bli Mr Olympia om 3 år eller bli halvkändis med fjollblogg och vara en solbränd halvkändis på fitnessfestivalen inom 3 år. Kost ""tillskott"".....ja...vem bryr sig om det är ett tillskott eller inte...alla tycker sig behöva skiten i alla fall. Man kan väl fan skriva vad som helst om sin produkt nästan. Jo, man kanske skulle starta onlineshop helt enkelt. *bs*

Better bodies
2013-07-03, 08:01
Jag slutade faktiskt med kosttillskott för flera år sedan (hurra för mig). Tar lite kreatin ibland. Skrämmande att branschen ser ut som den gör och att främst ungdomar och andra vilsna själar köper på sig allt möjligt, med drömmar om att bli Mr Olympia om 3 år eller bli halvkändis med fjollblogg och vara en solbränd halvkändis på fitnessfestivalen inom 3 år. Kost ""tillskott"".....ja...vem bryr sig om det är ett tillskott eller inte...alla tycker sig behöva skiten i alla fall. Man kan väl fan skriva vad som helst om sin produkt nästan. Jo, man kanske skulle starta onlineshop helt enkelt. *bs*


instämmer till fullo! produkterna lovar det ena och det andra. tror också att allt detta till slut kan vara inkörsporten till förbjudna preparat.

RobbanColeman
2013-07-03, 08:30
instämmer till fullo! produkterna lovar det ena och det andra. tror också att allt detta till slut kan vara inkörsporten till förbjudna preparat.

Om man tänker lägga stor del av sin tilltro angående resultaten man får på preparat gör man nog rätt i att skaffa de preparaten som faktiskt gör den enorma skillnaden, dvs typ allt o lite till.

En av anledningarna till övertro på kosttillskott är ju att så få fattar när ngn dopar sig! Det är liksom inte kreatin som gör att man väger 85kg ist för 75kg.

Jag gillar att kunna använda proteinpulver och BCAA, det underlättar för mig i vardagen men det gör ju ingen egentlig skillnad mer än att det tar bort lite planerande som tar tid och kraft annars för mig.

qozmox
2013-07-03, 08:42
instämmer till fullo! produkterna lovar det ena och det andra. tror också att allt detta till slut kan vara inkörsporten till förbjudna preparat.

visst. för all del.
har man insett att man inte behöver tillskott för sin träning, så hurra.
(min mamma sa tex att man inte ska ta tillskott, för det hade hon läst,
men hon minns inte varför, eller ens vilka. så hon klarar sig utmärkt utan).
men saken är den att vissa, kanske inte behöver dom, men presterar
bättre med dom, och vissa tillskott underlättar det vardagliga,
som tex proteinpulver.
ta mig tex, både kreatin och koffein har haft väldigt bra effekt på mig.
tar inte kreatin i dagsläget för jag tränar för ojämnt, men i augusti ska jag börja igen.
det är ingen myt, jag har själv erfarat effekten.
är man dock så dum, och tror att kosttillskott är nån slags magi, som ska göra jobbet åt en,
så får man ju skylla sig själv, och det verkar faktiskt som om du en gång var en sådan som trodde det.
men nu på senare dar insett hur klantig du varit, och tagit dig an uppdraget att befria kolozzeum från denna boja. (lite nykristet över det hela).

Albin Eriksson
2013-07-09, 16:48
protein = protein
kolhydrater = kolhydrater
kreatin = bevisad effekt (finns naturligt i kött)


tre tillskott som jag supplementerar med bara för enkelhetens skull, istället för att äta ytterliggare 200gram kött så dricker jag en liten proteindrink (som exempel)
Så allt är ju beroende på hur man ser på det, att säga att "tillskott inte fungerar" är ju många gånger som att säga att mat inte fungerar.

Sen har vi d-vitamin vi får i oss för lite av, vi har glukosamin/msm jag har nytta av osv.

Halvar
2013-07-09, 17:04
protein = protein
kolhydrater = kolhydrater
kreatin = bevisad effekt (finns naturligt i kött)


tre tillskott som jag supplementerar med bara för enkelhetens skull, istället för att äta ytterliggare 200gram kött så dricker jag en liten proteindrink (som exempel)
Så allt är ju beroende på hur man ser på det, att säga att "tillskott inte fungerar" är ju många gånger som att säga att mat inte fungerar.

Sen har vi d-vitamin vi får i oss för lite av, vi har glukosamin/msm jag har nytta av osv.


Håller med dej,varför skulle dom basic produkterna inte fungera.Sen att man förmodligen redan äter för mycket protein så man inte behöver få i sej det via pulver är en helt annan sak.
Däremot finns det massa hokuspokus prylar som har alla möjliga super namn som typ anabolicmaster 30235 med bilder på folk som blivit rippade och muskulösa på 30dagar är en helt annan grej.

Springer
2013-07-09, 17:12
WY3GTrnS1Jc

En halv timme av norsk sommarsol får man nog inte ihop på en hel vintern i göteborg. ;)

Springer
2013-07-09, 17:14
Enligt mjölkpaketet från Arla så är man uppe i RDI av D-vitamin av bara 1,1 liter mjölk. Jag kanske är extrem men jag dricker ca två liter om dagen och äter ägg och diverse annan mat med D-vitamin. Då behöver jag väl inget tillskott eller?

Nej, eftersom myndighterna har hält tillskottet i mjölken redan (om du dricker röd mjölk får du dricka betydlight mer än 2 liter om dagen fär att få i dig RDI).

Halvar
2013-07-09, 17:16
visst. för all del.
har man insett att man inte behöver tillskott för sin träning, så hurra.
(min mamma sa tex att man inte ska ta tillskott, för det hade hon läst,
men hon minns inte varför, eller ens vilka. så hon klarar sig utmärkt utan).
men saken är den att vissa, kanske inte behöver dom, men presterar
bättre med dom, och vissa tillskott underlättar det vardagliga,
som tex proteinpulver.
ta mig tex, både kreatin och koffein har haft väldigt bra effekt på mig.
tar inte kreatin i dagsläget för jag tränar för ojämnt, men i augusti ska jag börja igen.
det är ingen myt, jag har själv erfarat effekten.
är man dock så dum, och tror att kosttillskott är nån slags magi, som ska göra jobbet åt en,
så får man ju skylla sig själv, och det verkar faktiskt som om du en gång var en sådan som trodde det.
men nu på senare dar insett hur klantig du varit, och tagit dig an uppdraget att befria kolozzeum från denna boja. (lite nykristet över det hela).

Shysst mamma som säger vad man ska göra utan att veta varför och vad det gällde halvt.Man behöver visst tillskott av vissa produkter tex protein om man inte får i sej nog via födan och om man är ute efter att bygga muskelmassa.
får man nog med protein i sej så då behövs inte tillskotten

Kan tro att din mamma läst att man inte ska ta tillskott för att det kan finnas hormoner i dom och man kan träna utan dem.Tack vare idrottare som trycker olagliga preparat och åker dit för att sen säga att det måste vara från kostilskottet dom beställt från usa tror folk att det finns massa kostillskott med doping i.Som tex en av dåtiden bästa styrkelyftare Sverige haft påstod att han fått i sej.Han berättade det själv åt min polare i fyllan då jag satt vid bordet att det var snabbverkande testosteron och inte kostillskott som orsakade hans förhöja testosteronvärde

qozmox
2013-07-09, 19:14
Shysst mamma som säger vad man ska göra utan att veta varför och vad det gällde halvt.Man behöver visst tillskott av vissa produkter tex protein om man inte får i sej nog via födan och om man är ute efter att bygga muskelmassa.
får man nog med protein i sej så då behövs inte tillskotten

Kan tro att din mamma läst att man inte ska ta tillskott för att det kan finnas hormoner i dom och man kan träna utan dem.Tack vare idrottare som trycker olagliga preparat och åker dit för att sen säga att det måste vara från kostilskottet dom beställt från usa tror folk att det finns massa kostillskott med doping i.Som tex en av dåtiden bästa styrkelyftare Sverige haft påstod att han fått i sej.Han berättade det själv åt min polare i fyllan då jag satt vid bordet att det var snabbverkande testosteron och inte kostillskott som orsakade hans förhöja testosteronvärde

förlåt, men va?

Albin Eriksson
2013-07-09, 20:03
förlåt, men va?

Förstod alldeles utmärkt...

qozmox
2013-07-10, 07:56
Förstod alldeles utmärkt...

jo nog förstod jag också, det var mest innebörden som förbryllade mig.
1. den sade bla "Man behöver visst tillskott av vissa produkter tex protein", som om jag sagt något annat och den försöker rätta mig.
2. ang vad min mamma tror om kosttillskott, var ett exempel på en person
som förmodligen inte behöver kosttillskott. det var ett medvetet löjligt exempel, då min mamma tränar typ bodypump och är 60år.
så att sen förklara för mig varför hon tror som hon gör hör inte hit, men visst,
för all del, analysera det, tyckte bara det var konstigt.

Halvar
2013-07-10, 11:16
jo nog förstod jag också, det var mest innebörden som förbryllade mig.
1. den sade bla "Man behöver visst tillskott av vissa produkter tex protein", som om jag sagt något annat och den försöker rätta mig.
2. ang vad min mamma tror om kosttillskott, var ett exempel på en person
som förmodligen inte behöver kosttillskott. det var ett medvetet löjligt exempel, då min mamma tränar typ bodypump och är 60år.
så att sen förklara för mig varför hon tror som hon gör hör inte hit, men visst,
för all del, analysera det, tyckte bara det var konstigt.

Även en äldre kvinna som tränar bodypump kan dra stor nytta av tillskott.Samma sak med en person som aldrig ens tränat.Ålder och träningsform spelar ingen roll om kosten man äter inte är tillräklig för att vara hälsosam.Jag har gett min mormor på 77år vassleprotein som hon dricker 1gång om dagen.Tror hon skippade bodypupen länge sen

qozmox
2013-07-10, 11:28
Även en äldre kvinna som tränar bodypump kan dra stor nytta av tillskott.Samma sak med en person som aldrig ens tränat.Ålder och träningsform spelar ingen roll om kosten man äter inte är tillräklig för att vara hälsosam.Jag har gett min mormor på 77år vassleprotein som hon dricker 1gång om dagen.Tror hon skippade bodypupen länge sen

det här är bland det sjukaste,
vi debatterar inte huruvida äldre som ägnar sig åt bodypump kan ha nytta
av tillskott eller inte, DET VAR ETT EFTERBLIVET EXEMPEL JAG TOG FÖR
ATT FÖRLÖJLIGA TS och dens ideér om hur tillskotten är en myt.

du måste ha missuppfattat nånting, eller missade att läsa under det om min mor

men saken är den att vissa, kanske inte behöver dom, men presterar
bättre med dom, och vissa tillskott underlättar det vardagliga,
som tex proteinpulver.
ta mig tex, både kreatin och koffein har haft väldigt bra effekt på mig.
tar inte kreatin i dagsläget för jag tränar för ojämnt, men i augusti ska jag börja igen.
det är ingen myt, jag har själv erfarat effekten.
är man dock så dum, och tror att kosttillskott är nån slags magi, som ska göra jobbet åt en,
så får man ju skylla sig själv, och det verkar faktiskt som om du en gång var en sådan som trodde det.
men nu på senare dar insett hur klantig du varit, och tagit dig an uppdraget att befria kolozzeum från denna boja. (lite nykristet över det hela).
som du ser är jag på din sida!

så att säga till mig "Man behöver visst tillskott av vissa produkter tex protein om man inte får i sej nog via födan och om man är ute efter att bygga muskelmassa.
får man nog med protein i sej så då behövs inte tillskotten"
är rätt onödigt. då jag håller med dig.

Cogge
2013-07-11, 12:36
det här är bland det sjukaste,
vi debatterar inte huruvida äldre som ägnar sig åt bodypump kan ha nytta
av tillskott eller inte, DET VAR ETT EFTERBLIVET EXEMPEL JAG TOG FÖR
ATT FÖRLÖJLIGA TS och dens ideér om hur tillskotten är en myt.

du måste ha missuppfattat nånting, eller missade att läsa under det om min mor


som du ser är jag på din sida!

så att säga till mig "Man behöver visst tillskott av vissa produkter tex protein om man inte får i sej nog via födan och om man är ute efter att bygga muskelmassa.
får man nog med protein i sej så då behövs inte tillskotten"
är rätt onödigt. då jag håller med dig.

Det är det att man behöver vissa tillskott... Du borde dubbelkolla med dina föräldrar så att dom tar rätt mängd whey20. Jag förstår Halvar

Axvell
2013-07-13, 20:27
Vadå är det inte nödvändigt med tillskott ex proteinpulver ?

Dreas
2013-07-13, 21:35
Vadå är det inte nödvändigt med tillskott ex proteinpulver ?
Vet inte om du driver men nej, tillskott behövs inte.

Sundqvist
2013-07-13, 21:48
tror också att allt detta till slut kan vara inkörsporten till förbjudna preparat.

Menar du allvar? :smash:

Kosttillskott
2013-07-24, 08:55
De enda som behöver kosttillskott och inte klarar sig utan dem är väl de som lever på att sälja dem?

Jag menar rent vetenskapligt om försäljarna av kosttillskott inte kan sadla om eller livnära sig på annat sätt så blir det ju rena dödsfällan för dem alternativt att leva på socialbidrag och därmed belasta samhället i stort, eller hur? ;)

Sammanfattning
Kosttillskott behövs verkligen - För de som säljer dem. Alla andra kan ta dem som ett tillskott till kosten om det känns bra eller gör någon nytta.

tjing
2013-07-24, 09:23
Vadå är det inte nödvändigt med tillskott ex proteinpulver ?

Varför är det nödvändigt?

Kvicksilver
2013-07-24, 09:50
Nej, eftersom myndighterna har hält tillskottet i mjölken redan (om du dricker röd mjölk får du dricka betydlight mer än 2 liter om dagen fär att få i dig RDI).

1. Myndigheterna häller inte i något i mjölken.
2. RDI ska man inte lita för mycket på. Det ändras titt som tätt, är olika i olika länder samt det verkar saknas en hel del forskning på exakt hur mycket av varje vitamin och mineral man behöver.

Johan_P
2013-07-24, 11:53
1. Myndigheterna häller inte i något i mjölken.
2. RDI ska man inte lita för mycket på. Det ändras titt som tätt, är olika i olika länder samt det verkar saknas en hel del forskning på exakt hur mycket av varje vitamin och mineral man behöver.

1. Jo, i Sverige har man berikat mjölk (och andra livsmedel) i flera decennier. Detta gäller främst vitamin A (retinol) och D eftersom dessa försvinner när man reducerar fetthalten i mjölk. http://www.slv.se/upload/dokument/mat/vitaminermineraler/Vitamin%20A%20berikning%20av%20mj%C3%B6lk.pdf

Läs mer om berikning här: http://www.slv.se/sv/grupp1/livsmedelsforetag/Aromer-tillsatser-enzymer-och-berikning/Berikning/

Kvicksilver
2013-07-24, 12:17
1. Jo, i Sverige har man berikat mjölk (och andra livsmedel) i flera decennier. Detta gäller främst vitamin A (retinol) och D eftersom dessa försvinner när man reducerar fetthalten i mjölk. http://www.slv.se/upload/dokument/mat/vitaminermineraler/Vitamin%20A%20berikning%20av%20mj%C3%B6lk.pdf

Läs mer om berikning här: http://www.slv.se/sv/grupp1/livsmedelsforetag/Aromer-tillsatser-enzymer-och-berikning/Berikning/

Jo, men det är inget krav från myndigheterna utan frivilligt enligt SLV. Dvs. myndigheterna häller inte något i mjölken.
Det finns importerad mjölk som inte är berikad i vissa butiker.

mij82
2013-07-25, 05:22
Jo, men det är inget krav från myndigheterna utan frivilligt enligt SLV. Dvs. myndigheterna häller inte något i mjölken.
Det finns importerad mjölk som inte är berikad i vissa butiker.

Enligt http://www.arla.se/halsa/mjolk-naring/vitamin-d/ är det ett lagkrav. Hittade dock inget om det på SLV,sitter på mobil.

tlk
2013-07-25, 05:43
Jo, men det är inget krav från myndigheterna utan frivilligt enligt SLV. Dvs. myndigheterna häller inte något i mjölken.
Det finns importerad mjölk som inte är berikad i vissa butiker.

Om importmjölken lever upp till standardvärdena så är det ju lungt...


Enligt http://www.arla.se/halsa/mjolk-naring/vitamin-d/ är det ett lagkrav. Hittade dock inget om det på SLV,sitter på mobil.

http://www.slv.se/upload/dokument/lagstiftning/1980-talet/1983_02.pdf