handdator

Visa fullständig version : Hjälp att höja chins


Meloveulongtime
2013-06-29, 09:33
Hej som ni läste i rubriken så vet jag inte hur jag ska höja chins.
Jag kör chins omkring 1-2 gånger i veckan tisdag på rygg, biceps och ngn gång extra oftast på lördagar. I vilket fall kör jag chins alltid början av min träning och jag orkar omkring 10-11 st, sen med lite vila orkar jag inte mer än 6-8 st. Jag kör totalt 3 sets.

Ska jag sätta på mig ett sånt bälte och slänga på vikt, eller e det för tidigt för det ?
Eller finns det ngn annan tränings metod som gör att jag kan öka i antal reps?

Tack på förhand.

forslund
2013-06-29, 09:47
Du verkar ha ett utmärkt läge att börja häkta på lite vikter.

Jag har fått väldigt bra resultat när det gäller chins genom Reverse Pyramid Training.
Hög effort, tre set.

http://www.leangains.com/2008/12/reverse-pyramid-revisited.html

Taalamon
2013-06-29, 09:57
nu så skriver du ju inte hur länge du har kämpat med den "metoden"

Men det är väl inte fel att ändra metod/upplägg om inte annat för att få lite variation.

ex:
kör 8 st på 1:a setet så orkar du mer på de andra setten
släng på lite vikter 1:a settet o ta av dem de andra
osv

All styrketräning går ju ut på att på något sätt belasta musklerna så pass att de stimuleras att anpassa sig för den nya belastningen

z_bumbi
2013-06-29, 10:42
Vill du primärt bli starkare eller göra flera reps?

Meloveulongtime
2013-06-29, 11:00
nu så skriver du ju inte hur länge du har kämpat med den "metoden"

Men det är väl inte fel att ändra metod/upplägg om inte annat för att få lite variation.

ex:
kör 8 st på 1:a setet så orkar du mer på de andra setten
släng på lite vikter 1:a settet o ta av dem de andra
osv

All styrketräning går ju ut på att på något sätt belasta musklerna så pass att de stimuleras att anpassa sig för den nya belastningen

jag har kämpat med denna metoden i drygt 2 månader snart.
aah tack jag har funderat lite på vad jag ska göra, tack för svar! :)

Meloveulongtime
2013-06-29, 11:01
Vill du primärt bli starkare eller göra flera reps?

Både och, klart jag vill bli starkare men det e kul att kunna göra många reps oxå :)

Meloveulongtime
2013-06-29, 11:02
Du verkar ha ett utmärkt läge att börja häkta på lite vikter.

Jag har fått väldigt bra resultat när det gäller chins genom Reverse Pyramid Training.
Hög effort, tre set.

http://www.leangains.com/2008/12/reverse-pyramid-revisited.html

Tack ser bra ut, ska absolut läsa igenom och testa! :)

björne92
2013-06-29, 11:47
jag försöker öka med 1.25 kg varje vecka
och kör chins på måndagen och rätt tunga latsdrag på onsdagen, funkat hittills, är på 15 kg just nu /8-9reps inte jättemycket vikt men som sagt så går de uppåt
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

björne92
2013-06-29, 11:55
dock kan jag ku också säga att de inte hjälper så mycket att göra flera chins, om du vill kunna göra många är de nog bättre att köra utan och görsöka göra någon extra varje gång

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

svenbanan
2013-06-29, 11:58
Nåt som brukar ge bra utdelning om man är ute efter att göra fler chins i rad är att göra chins flera gånger i veckan. Då får man se till att göra många set, där varje set är en bra bit från failure. Tex om du klarar att göra 10 reps som mest i ett set, så kan du köra 3reps per set med 60s vila mellan seten. Så kör du så många set du kan på detta sätt. Om du då väljer att köra 3 reps per set och klarar 10set, så har du på rätt kort tid gjort 30 reps. Dagen efter kommer du inte vara mer sliten än att du kan köra samma sak igen. Jag har brukat kört som så att då jag klarat 11 set med ett visst repsantal (och utan nån extra vila) så har jag ökat antalet reps per set till nästa pass. Kör detta tre dagar i veckan.

Variera ovanstående med att köra 5 set till failure (med kanske 3 min vila). Kör du till failure en gång i veckan så kommer du rätt snabbt öka. Du kommer förmodligen först märka att du orkar fler reps i de två-tre sista seten på fail-dagen. Det brukar ta lite längre tid innan du går från att klara 10reps till att klara typ 13reps.

Om du också vill bli starkare (och inte bara uthålligare), så kan du ju köra ett pass med extra vikt. Antingen kan du ju variera att köra varannan vecka till fail och varannan vecka med extra vikt. Eller så stryker du ett av "mängdpassen" och kör bägge kvalitetspassen varje vecka. Då skulle jag rekomendera att du kör till fail senare under veckan eftersom detta brukar ta lite längre tid att återhämta sig från.

PureWhey
2013-06-29, 11:58
MM2K chins

blaaargh
2013-06-29, 21:56
För mig funkade det med att få in så många sammanlagda reps i veckan som möjligt. Började med att knappt kunna köra 2-3 till att över någon månad köra set på 8-12 reps och då försökte jag göra runt 80-100 reps i veckan.

ATJL
2013-06-30, 07:29
Min bästa ökning skedde under en period med två chinspass/vecka, varannan gång 5x2-5 med vikt, varannan gång stege.

Mvh

Iron claw
2013-06-30, 13:28
Du verkar ha ett utmärkt läge att börja häkta på lite vikter.

Jag har fått väldigt bra resultat när det gäller chins genom Reverse Pyramid Training.
Hög effort, tre set.

http://www.leangains.com/2008/12/reverse-pyramid-revisited.html

Möjligt att jag läste slarvigt men jag är inte helt säker på hur upplägget funkar. ett förtydligande vore uppskattat.