handdator

Visa fullständig version : Vad är det för kvalité på McDonalds hamburgerkött?


Oredsson
2013-06-28, 22:01
Jag äter ofta på McDonalds och tycker det är väldigt gott. Men jag undrar om det egentligen är så bra kvalité på deras hamburgerkött. Väldigt ofta får jag sega köttbitar i munnen som inte går att tugga och jag spottar då ut dem. Gör man egna hamburgare hemma på köttfärs får man aldrig såna sega köttslamsor i munnen. Det kan inte vara så bra kvalité på deras kött?

Grottmannen
2013-06-28, 22:07
Trodde det var allmänt känt att snabbmatskedjor (och för all del andra typer av företag) försöker hålla kostnaderna nere så gott som det går och därmed använder så billigt kött de kan hitta, därmed de sega slamsorna.

tearz
2013-06-28, 22:14
Mcdonalds har 99 % rent nöttkött i sina hamburgare. (om jag minns rätt)

Såg någon undersökning där Mcdonalds låg i toppen ( Sverige )

watertouch
2013-06-28, 22:16
På McD testa Sibylla!!! Där brukar man oftast hitta nått hårt i köttet, kanske det inte är lika "finmalet" men endå...

Oredsson
2013-06-28, 22:18
Mcdonalds har 99 % rent nöttkött i sina hamburgare. (om jag minns rätt)

Såg någon undersökning där Mcdonalds låg i toppen ( Sverige )

Men vad består de sega slamsorna som inte går att tugga av?

vicarious
2013-06-28, 22:23
Men vad består de sega slamsorna som inte går att tugga av?

Tycker det låter konstigt. Har aldrig någonsin upplevt eller hört talas om något sådant i varken McD eller någon annan snabbmatsrestaurangs hamburgare. Men en ren gissning - senor.

Grazzafukkinrazzi
2013-06-28, 22:24
Men vad består de sega slamsorna som inte går att tugga av?

Senor och brosk som kan finnas i köttet som mals.

watertouch
2013-06-28, 22:26
Senor och brosk som kan finnas i köttet som mals.

hehe har man riktigt tur så är det en bit gullök ;)

BobaFett
2013-06-28, 22:37
Jag jobbade på företaget som gjorde hamburgare åt mcdonalds. Vet inte vad det var för kött i dem men jag såg att man fick levererat två kubikmeter kossa. En fryst och en tinad. Dessa maldes ner och ut kom det burgare. Tror köttet kom från scan.

Vet inte vad det var men det var bokstavligt talat en kub kött, man gjorde regelbundna stickprov på burgarna så att fetthalt och lite annat var rätt. Köttet såg inte ut att vara file utan det var en del "vitt", antar att det var från delar av kossan som innehöll lite mer fett.

Vi brukade ibland ta med några burgare på rasten och steka dem i provlabbet ;)

watertouch
2013-06-28, 22:41
Bubbafett låter inte helt fel med andra folk som jag snackat med som jobbat inom "industri"....

foxx
2013-06-29, 10:47
Jag jobbade på Mcdonaldslagret tidigare, då kunde vi köpa detta kött jäkligt billigt (under 40kr/kg) 14kg's kartonger inköptes ständigt. Vad jag vet kommer köttet från Polen och innehåller 20% fett.

Funkar grymt att grilla! :)

BigIron
2013-06-29, 14:10
Mcdonalds har 99 % rent nöttkött i sina hamburgare. (om jag minns rätt)

Såg någon undersökning där Mcdonalds låg i toppen ( Sverige )

Är det inte så att det nötköttet som är i deras burgare än 99% men för det är ju inte hela köttet 99% nötkött.

De kan ju vara 40%, 100% fläskött och 60% 100% nötkött?

tntballe
2013-06-29, 14:31
http://www.kickisblogg.se/aktuellt/2011/05/45-svenskt-notkott-mcdonalds-har-nu-svarat-pa-mina-fragor/

I dagsläget är ca 45 % av vårt nötkött av svenskt ursprung och resterande polskt, det gör oss till restaurangbranschens största uppköpare av svenskt nötkött. Vi skulle gärna servera mer svenskt kött, med dessvärre råder det brist på svenskt nötkött då självförsörjningsgraden över flera år har sjunkit. Dessutom råder det brist på svenskt nötkött av den kvalitet som vi kräver.

http://www.mcdonalds.se/se/maten/kvalitet/ravaror/koett.html
McDonald's hamburgerkött består av en enda sak - 100 % rent nötkött.

http://www.testfakta.se/livsmedel/article14869.ece
McDonalds hamburgare har en salthalt på 1,5 procent vilket ska jämföras med den naturliga nivån i nötkött som ligger på omkring 0,3 procent.

tlk
2013-06-29, 14:35
Dessutom råder det brist på svenskt nötkött av den kvalitet som vi kräver.


Dvs. svenskt nötkött är inte billigt nog.

WHITEFOLKS
2013-06-29, 16:58
100% rent nötkött syftar bara på sorten av kött, inte innehållet i sig. Det är ett smart sätt att få det att låta bra för burgarna är garanterat inte 100% kött.

mij82
2013-06-29, 17:55
100% rent nötkött syftar bara på sorten av kött, inte innehållet i sig. Det är ett smart sätt att få det att låta bra för burgarna är garanterat inte 100% kött.

Vad är det mer i?

WHITEFOLKS
2013-06-29, 17:58
Vet ej, har inte sett innehållsförteckning men det lär inte bara vara kött. Du kan ju titta vad man har I när man gör hamburgare själv.

Wzup2u
2013-06-29, 18:07
mcdonalds e ju faktist de enda ihop med bk som har 100 procent, de tillsätter inte ägg, mjölk osv.

här har du en tabell förresten.
http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article11467.ece/BINARY/83491.pdf

eiri
2013-06-29, 18:21
varför skulle de?, ägg och mjölk hör ju inte hemma i hamburgare

Halvar
2013-06-29, 18:37
varför skulle de?, ägg och mjölk hör ju inte hemma i hamburgare

Tyvärr gör flera av dom "stora" det

WHITEFOLKS
2013-06-29, 18:40
Har de inga kryddor I heller?

Sverker
2013-06-29, 18:41
Inte en chans att de blandar i allergener som ägg och mjölk i sina hamburgare.

Finns inte i denna värld. Tänk ifall någon skulle få en allergisk chock efter en måltid på hamburgeriet.

Wzup2u
2013-06-29, 19:17
Inte en chans att de blandar i allergener som ägg och mjölk i sina hamburgare.

Finns inte i denna värld. Tänk ifall någon skulle få en allergisk chock efter en måltid på hamburgeriet.

eh jo tex sibyllas , och max...

WHITEFOLKS
2013-06-29, 19:17
Inte en chans? Max gör det tydligen.

Jag skulle inte lägga ansvaret på tillverkaren bortom korrekt redovisning av allergener, jag skulle inte som väldigt allergisk tänka "de har säkert inte det i för då skulle någon kunna få en allergisk reaktion".

BigIron
2013-06-29, 19:21
Är det inte så att det nötköttet som är i deras burgare än 99% men för det är ju inte hela köttet 99% nötkött.

De kan ju vara 40%, 100% fläskött och 60% 100% nötkött?

100% rent nötkött syftar bara på sorten av kött, inte innehållet i sig. Det är ett smart sätt att få det att låta bra för burgarna är garanterat inte 100% kött.

Det var de jag menade.

Sverker
2013-06-29, 19:43
Inte en chans att de blandar i allergener som ägg och mjölk i sina hamburgare.

Finns inte i denna värld. Tänk ifall någon skulle få en allergisk chock efter en måltid på hamburgeriet.


Helt rätt WHITEFOLKS. MAX berättar på sin hemsida att hamburgarna innehåller ägg och mjölkprotein.

Tänker jag efter innehåller ofta dressing äggla och hamburgaren kan vara med ost. Inte helt lätt eller rätt här.
Tänkte på 99 % nötkött är enbart nötkött, salt och kryddor.

Wzup2u
2013-06-29, 19:44
Det var de jag menade.

mm 100% nötkött går ju läsa från olika vinklar.
antingen allt kött är nött eller att delen av nötkött är just 100%

hehe.

ex vihar halva burgarna med 100% nöttkött och halva burgarna med resten av slagg (som vi ej skriver) vi skryter med det bästa. hehe. man vet aldrig.

Cogge
2013-06-29, 20:45
100% rent nötkött syftar bara på sorten av kött, inte innehållet i sig. Det är ett smart sätt att få det att låta bra för burgarna är garanterat inte 100% kött.

Detta är helt genialiskt sagt! snacka om en brainfuck. Jag har alltid tänkt 100%nötkött 100% kött... på riktigt ^^

WHITEFOLKS
2013-06-29, 20:47
Detta är helt genialiskt sagt! snacka om en brainfuck. Jag har alltid tänkt 100%nötkött 100% kött... på riktigt ^^

Fast nu verkar det vara bara kött i mcdonalds burgare, iaf enligt innehållsförteckning. Men det jag säger "stämmer" ju iaf och man kan tänka på det i andra sammanhang och situationer.

BigIron
2013-06-29, 20:56
Fast nu verkar det vara bara kött i mcdonalds burgare, iaf enligt innehållsförteckning. Men det jag säger "stämmer" ju iaf och man kan tänka på det i andra sammanhang och situationer.

Det behöver inte vara rent nötkött i burgarna dock, kan lika gärna vara fläsk där i med.

mij82
2013-06-29, 21:04
Vet ej, har inte sett innehållsförteckning men det lär inte bara vara kött. Du kan ju titta vad man har I när man gör hamburgare själv.

Själv gör jag och de flesta ställena med ätbara hamburgare burgaren på 100% nöt. Inget ägg eller liknande, då blir det pannbiff. Möjligtvis lite salt och peppar efter stekning.

Oredsson
2013-06-29, 21:54
Senor och brosk som kan finnas i köttet som mals.

Plötsligt är jag inte lika sugen på McDonalds längre! Kan ju hända att man får hårda bitar i köttfärsen man köper hem och gör hamburgare av också men det är i närheten av så mycket sega slamsor som i hamburgarna på McDonalds.

BobaFett
2013-06-30, 08:16
Som jag sa förut, jag har sett det med egna ögon. Man stoppar i kött och ut kommer burgare. Inget mjöl, ägg eller annat i. Bara kött.

Vi gjorde hamburgare och schnitzlar åt andra företag också (jag var ansvarig) och i de hade vi en jäkla massa annat i. Nötprotein, mjöl etc. men inte i mcdonalds burgare.

Det finns ett sätt att kolla hur mycket kött det är i en burgare:

Om den är god, mjuk, saftig och lättuggad så är det en massa skräp i.

Om den är seg och tråkig så är det bara kött i.

Tricklew
2013-06-30, 10:13
Plötsligt är jag inte lika sugen på McDonalds längre! Kan ju hända att man får hårda bitar i köttfärsen man köper hem och gör hamburgare av också men det är i närheten av så mycket sega slamsor som i hamburgarna på McDonalds.

Sega slamsor, vilken Mcdonalds besöker du, då detta är rätt så nytt för mig.


Ont: Mcd och BK får obefogat mycket skit av den enkla anledningen att de är stora företag, folk letar efter djävulen.

Ristretto
2013-06-30, 10:21
Som jag uppfattat det så är det inte bara muskelprotein från djur som får räknas som kött. Även en viss del bindväv och fett får kallas för kött, vilket känns förståeligt då det skulle vara relativt hopplöst att försöka dra en gräns för vad som är kött.

Ronn
2013-06-30, 10:23
Aldrig hört talas om, det är väl samma kvalité som alla andra hamburgerhak, om något så kanske bättre eftersom såna stora kedjor oftare är utsatta för granskning och dålig uppmärksamhet slår hårdare plus att dom standardiserat i princip allting i tillverkningskedjan.

Det är väl lite den där uppfattningen om att bara för att det är dyrt så är det bättre vilket många gånger inte stämmer så bra.

Tomas W
2013-06-30, 13:24
Det behöver inte vara rent nötkött i burgarna dock, kan lika gärna vara fläsk där i med.

Fast McDonalds och de andra kedjorna kör väl uteslutande på nötkött pga av vissa inte äter fläskkött? Förutom bacon då, men är inte i burgaren utan som tillval. Läste när MAX öppnade i Dubai så hade de tagit bort bacon helt ifrån menyn.

Zorgus
2013-06-30, 14:03
Ont: Mcd och BK får obefogat mycket skit av den enkla anledningen att de är stora företag, folk letar efter djävulen.

Jag kan säga så här: har ätit massor med gånger på McD och aldrig blivit magsjuk, varken här i Sverige eller utomlands. Små korvkiosker eller "vanliga" restauranger utan samma kontroll däremot, där har det hänt flera gånger. Just sayin.

gohardorgohome
2013-06-30, 18:05
Bara att kolla runt hur mycket bilder det finns på proffsbyggare som trycker i sig donken under offseason, mcdonalds bygger!

Wzup2u
2013-07-01, 07:28
video hur mcdonalds burgare görs:
http://www.youtube.com/watch?v=tVA57Z7yxj8&feature=youtu.be