handdator

Visa fullständig version : När ska jag ta mitt bcaa?


razee
2013-06-28, 17:03
ja som rubriken lyder.
Läser olika överallt och alla säger olika om jag frågar. Jag har precis börjat använda aminosyror. Jag har köpt BCAA express .

iallafall när ska jag ta detta? Innan, under eller efter träning? hur långt innan isf? Tacksam för rakt svar. och inga svar som "läs tråden" eller "Google is your friend" TACK:)

Filipb
2013-06-28, 17:29
Jag tar BCAA innan träning om jag inte ätit inom de närmsta fyra timmarna. Kan även hända att jag tar det efteråt om jag inte kommer äta inom en timma (undviker det i så stor mån som möjligt av ekonomiska skäl).
Detta verkar fungera ypperligt för mig, men jag skulle rekommendera dig att du prövar dig fram och kollar om du känner någon skillnad med/utan vid de olika tillfällena du nämner. Du kanske inte känner någon skillnad alls, och då kan du fråga dig om du verkligen vill lägga pengar på det?

tlk
2013-06-28, 17:34
Hur är det tänkt att man ska känna skillnaden på ökad proteinsyntes och inte få den ökad?

Filipb
2013-06-28, 17:41
Hur är det tänkt att man ska känna skillnaden på ökad proteinsyntes och inte få den ökad?

Det är självklart inte möjligt att känna av huruvida proteinsyntesen är stimulerad eller ej, men många tar det innan och/eller under passet med motivationen att öka prestationen/bättre uthållighet, och det var det jag syftade på.

ddavid
2013-06-28, 18:56
Hur är det tänkt att man ska känna skillnaden på ökad proteinsyntes och inte få den ökad?

Frågan är om proteinsyntesen ökar nämnvärt om personen i fråga redan ätit en måltid innehållande protein timmarna före träning?

Först vill jag bara gratulera trådskaparen till ett grymt bra val av aminosyror för BCAA xpress är grymt smarriga! =) Och angående när: Före, under eller efter - eller en kombination av dessa. Känner man att man blir psykiskt trött under passet kan bcaa eventuellt hjälpa med både mental och lite fysisk energi(fast gäller kanske mest i uthållighetssammanhang?) och då bör man ju ta det strax före eller under. För att erhålla stimulering av proteinsyntesen brukar man rekommendera strax före och direkt efter - eller båda. Men då aminosyror tenderar till att vara rätt dyra skulle jag rekommendera att du väljer att ta det då du helst känner för det. Tror att det i praktiken inte spelar så stor roll med några procents mindre stimulering hit eller dit =)

Beemel
2013-06-28, 19:27
Är det bara jag som lär mig hur kosttillskott bör användas (och om jag behöver dem) först och sedan köper dem. Det verkar som de flesta gör tvärtom....

Yeahboy
2013-06-28, 19:33
Är det bara jag som lär mig hur kosttillskott bör användas (och om jag behöver dem) först och sedan köper dem. Det verkar som de flesta gör tvärtom....

Eller läser de andra hundratals startade trådar om samma sak...

vicarious
2013-06-28, 22:25
Varför har du köpt en produkt som du inte vet hur du ska använda? Vet du ens av vilken anledning du har köpt det? Man brukar köpa något för att ett behov finns, inte tvärtom.

Om du har ätit innan du tränar (och det inte var jättelänge sen): ta endast efter träningen.
Tränar du fastande: ta både före & efter träningen.
Under själva träningen behöver du inte ta aminosyror.

tlk
2013-06-29, 09:09
Är det bara jag som lär mig hur kosttillskott bör användas (och om jag behöver dem) först och sedan köper dem. Det verkar som de flesta gör tvärtom....

Varför har du köpt en produkt som du inte vet hur du ska använda? Vet du ens av vilken anledning du har köpt det? Man brukar köpa något för att ett behov finns, inte tvärtom.


Räcker det inte med att man har läst "FÖR MAXIMAL MUSKELTILLVÄXT" ? cofffee

watertouch
2013-06-29, 09:28
Är det bara jag som lär mig hur kosttillskott bör användas (och om jag behöver dem) först och sedan köper dem. Det verkar som de flesta gör tvärtom....

Du får hemskt gärna förklara hur BCAA fungererar, då jag hittar en massa olika trådar om jag söker på det men du verkar vara påläst! tack på förhand!

Beemel
2013-06-29, 11:00
Du får hemskt gärna förklara hur BCAA fungererar, då jag hittar en massa olika trådar om jag söker på det men du verkar vara påläst! tack på förhand!

Ja jag är påläst om de kosttillskott jag använder. Och jag använder inte BCAA.

Men det är väl ganska logiskt hur bcaa fungerar, det är ju trots allt bara aminosyror... Räcker inte det som förklaring borde man kanske läsa lite grundläggande kost/näringslära istället för att köpa tillskott som man inte förstår vad det är.
Jag menar inte att vara dryg, men det verkar som om texterna på gg's hemsida räcker för att alldeles för många köper produkterna utan minsta källkritik.
Ingen som ifrågasätter faktumet att alla deras produkter är "det bästa någonsin"

Jag tror på träning, lagad mat och god sömn. Sen spetsar jag det (av ren jävla lathet) med lite proteinpulver, multivitamin och koffein. Har svårt att tro att det "behövs" något mer än så.

Halvar
2013-06-29, 11:04
ja som rubriken lyder.
Läser olika överallt och alla säger olika om jag frågar. Jag har precis börjat använda aminosyror. Jag har köpt BCAA express .

iallafall när ska jag ta detta? Innan, under eller efter träning? hur långt innan isf? Tacksam för rakt svar. och inga svar som "läs tråden" eller "Google is your friend" TACK:)

Fastande träning före och efter.Inte fastande så ta efteråt.Så gör jag opti lr ej

Beemel
2013-06-29, 11:05
Räcker det inte med att man har läst "FÖR MAXIMAL MUSKELTILLVÄXT" ? cofffee

Om det räcker skulle det finnas väldig många (fler) som konkurera i byggartävlingar på elitnivå. :-)

watertouch
2013-06-29, 14:26
Ja jag är påläst om de kosttillskott jag använder. Och jag använder inte BCAA.

Men det är väl ganska logiskt hur bcaa fungerar, det är ju trots allt bara aminosyror... Räcker inte det som förklaring borde man kanske läsa lite grundläggande kost/näringslära istället för att köpa tillskott som man inte förstår vad det är.
.

Nej det räcker för mig och är logiskt... Du är inte påläst om kosttillskott du inte använder och du använder inte BCAA...

Kvicksilver
2013-06-29, 15:19
ja som rubriken lyder.
Läser olika överallt och alla säger olika om jag frågar. Jag har precis börjat använda aminosyror. Jag har köpt BCAA express .

iallafall när ska jag ta detta? Innan, under eller efter träning? hur långt innan isf? Tacksam för rakt svar. och inga svar som "läs tråden" eller "Google is your friend" TACK:)

Nedan en mycket basic information om protein. Får du i dig upp till 2g protein/kkv genom maten så är tillskott bortkastade pengar. Kör du inte en speciell diet så duger vassle gott som komplement om du inte orkar trycka i dig tillräckligt med kyckling, ägg eller mjölk.

BCAA består av tre av de essentiella aminosyrorna (EAA av alla).
Essentiella aminosyror är de livsviktiga aminosyror som kroppen inte kan tillverka själv och måste således tillföras utifrån. Normalt genom mat innehållande protein, tex kött eller mjölkprodukter.
BCAA sätter igång proteinsyntesen. Proteinsyntes betyder bildandet av proteiner... i vårt fall muskelprotein.
Tillskott av protein i form av BCAA, EAA, Vassle, Kasein eller annat behöver du bara om din kost inte innehåller tillräckligt.
EAA, BCAA är snabbare än Vassle och de andra då det inte först behöver brytas ner.
Tränar du inte på fastande mage finns det knappast någon vinst med tillskott före eller under träning. Huruvida du är fastande eller ej är svårt att veta men har du inte ätit på 5-6 timmar eller mer innan träningen kan du tänkas vara det.
För tävlande i bb kan det vara intressant med EAA & BCAA av den enkla anledningen att det så att säga är maximalt med protein i förhållande till kalorier.
Är du i byggarfas funkar vassle lika bra för att komplettera upp om maten inte räcker till.
Kör du periodisk fasta är BCAA mer intressant och då ska du söka info. om just den dieten så får du tips där av dom som kan.

razee
2013-07-01, 19:42
Frågan är om proteinsyntesen ökar nämnvärt om personen i fråga redan ätit en måltid innehållande protein timmarna före träning?

Först vill jag bara gratulera trådskaparen till ett grymt bra val av aminosyror för BCAA xpress är grymt smarriga! =) Och angående när: Före, under eller efter - eller en kombination av dessa. Känner man att man blir psykiskt trött under passet kan bcaa eventuellt hjälpa med både mental och lite fysisk energi(fast gäller kanske mest i uthållighetssammanhang?) och då bör man ju ta det strax före eller under. För att erhålla stimulering av proteinsyntesen brukar man rekommendera strax före och direkt efter - eller båda. Men då aminosyror tenderar till att vara rätt dyra skulle jag rekommendera att du väljer att ta det då du helst känner för det. Tror att det i praktiken inte spelar så stor roll med några procents mindre stimulering hit eller dit =)

hehe tack, ja men om man både kör på protein och bcca. Innan brukade jag ta protein både innan och efter, men nu börjar jag ju med bcca. Så kan man ta bcca innan då och protein efter, eller tvärtom?

razee
2013-07-01, 19:45
Beemel din tröttkeps, jag vet hur man använder det och vad det är till för, jag använde det innan men pga ekonomi kör jag bara på protein. men har nu börjat med bcaa igen och jag undrar bara lite hur andra gör. Förlåt för jag frågar då.. TASKMÖRT!

robhansson
2013-07-01, 22:33
Tar min bcaa ( ca 10g) ( 1 skopa) när jag går utan mat för länge och i slutet av mitt träningspass så jag precis dricker upp innan duschen!

Simonfrisk
2013-07-01, 23:16
Ta bcaa innan och efteråt, under behövs inte egentligen, jag personligen kör under träningen också dessutom.
Sen tycker jag det är så krånligt, och blir "för mycket pulver" om man ska ta aminosyror efter träningen, då jag lastar på ett jävla last med protein & kolhydrater, samt mat...

Så tipset till dig, innan träningen runt 15min innan (när du åker till gymmet kanske tex).
Sen direkt efteråt, innan ombyte / dusch. :)

Beemel
2013-07-02, 05:22
Beemel din tröttkeps, jag vet hur man använder det och vad det är till för, jag använde det innan men pga ekonomi kör jag bara på protein. men har nu börjat med bcaa igen och jag undrar bara lite hur andra gör. Förlåt för jag frågar då.. TASKMÖRT!

Jaha, så ditt urprungliga inlägg där det stod.

Jag har precis börjat använda aminosyror
Var alltså inte sant?

Och

iallafall när ska jag ta detta? Innan, under eller efter träning? hur långt innan isf?

Ska jag tolka som att du vill veta hur andra gör.


Ok... seems legit..

oscarc
2013-07-02, 10:30
Postar det jag postade i en annan tråd här med:

BCAA bör tas under träningspasset med en jämnfördelning under passets gång, då det kan generera i lite extra energi under passet samt att vid träning längre än 1h sänks testosteron-nivåerna i kroppen men BCAA hindrar att det sker.
Mvh Oscar