handdator

Visa fullständig version : Min katt sover på grannens cab!


Onigiri
2013-06-28, 13:36
Behöver råd från djurVÄN-panelen.

Min katt sover och vräker ut sig om dagarna på grannens bil (tygcab uppfälld)

Grannen var ilsken häromdagen då han påstår att katten pissat där på trots att jag med stor säkerhet vet att han sköter sig då han inte gjort något sånt sedan han var väldigt liten (första veckorna då han togs från mor ca 10v gammal)

Han är där på dagligen, vi rusar ner och lyfter honom i nackskinnet dagligen och ryter lite till honom, men några timmar/dag senare är han där igen, och igen, och vi likaså. Han kanske förstår efter en viss tid? Men han verkar inte direkt bry sig om speciellt mycket alls egentligen.

Vad ska man göra? Det är säkert ett 30-40 tal bilar där men ingen annan bil är utsatt av hans svineri. Han är mycket snäll och tillgiven mot allt och alla annars (även stora hundar stryker han sig gladeligen på)

shadowfire jag behöver din hjälp!

http://i.imgur.com/Xy3rrnC.png

Fredszky
2013-06-28, 13:42
http://www.laughparty.com/funny-pictures/Tabby-Tote-77.jpg

Nithian
2013-06-28, 13:48
Psykologi! Mata katten med 1x random kattgodis vid ett annat ställe, mata alltid vid samma ställe random tidpunkter, så kommer han eftersträva att vara vid det området över tiden.

Gpajpen
2013-06-28, 13:49
Fuck grannen. Och rör han katten stryp han. Borgarsvin.

grondahl
2013-06-28, 13:58
Jag förstår din katt, hög höjd och mjukare/inte lika varmt som de övriga biltaken. Ett optimalt ställe att fördriva ett par av dygnets 16h sömn på.

Har du en egen bil? Kanske skulle kunna lägga en filt eller något på ditt eget biltak för att locka bort honom.

Juxta
2013-06-28, 14:03
Be en annan katt kissa på grannens cab så din katt förstår att den bilen redan är märkt.

Ladugårdsdörr
2013-06-28, 14:32
Flytta till en plats där ditt kattintresse inte stör andra.

Gpajpen
2013-06-28, 15:07
Flytta till en plats där ditt kattintresse inte stör andra.

Detta är roligt för jag vet att du är tät som ett troll.

Fuark
2013-06-28, 15:11
Så skön bild på katten :D

"Deal with it"

skickat från mobil

Tricce
2013-06-28, 15:14
Så skön bild på katten :D

"Deal with it"

skickat från mobil

haha my thought exactly :D

Phil Heath
2013-06-28, 15:17
haha my thought exactly :D

+2:d

Onigiri
2013-06-28, 15:17
Psykologi! Mata katten med 1x random kattgodis vid ett annat ställe, mata alltid vid samma ställe random tidpunkter, så kommer han eftersträva att vara vid det området över tiden.Det låter rimligt, hade fungerat på mig!

Stefan J
2013-06-28, 15:36
Finns bara en lösning.

http://www.thepcmanwebsite.com/media/cat-a-pult/

Carolinew
2013-06-28, 15:40
Känner igen det där, mammas katter gör exakt likadant, men på hennes egen bil då (som förstås också är tygtak). Det är mjukt och skönt och bra utsikt därifrån. Men visst, taket ser ju ut som om någon glömt sin pälsjacka på det eller nåt. Jag hade nog inte varit så glad om någon annans katt lagt sig på mitt tak sådär, men vetesjutton hur man ska komma till rätta med det...

Olegh
2013-06-28, 15:47
Känner igen det där, mammas katter gör exakt likadant, men på hennes egen bil då (som förstås också är tygtak). Det är mjukt och skönt och bra utsikt därifrån. Men visst, taket ser ju ut som om någon glömt sin pälsjacka på det eller nåt. Jag hade nog inte varit så glad om någon annans katt lagt sig på mitt tak sådär, men vetesjutton hur man ska komma till rätta med det...

Aha. Då är ju lösningen given.

Köp en egen cab med skönare tygtak som parkeras närmare djuret. Saken är biff.

bladhet
2013-06-28, 18:24
Håll katten kopplad precis som man gör med hundar. Jag hade inte tolererat att någon katt vandrar omkring på min bil, hade förmodligen lagt ut må gift om inte ägaren fått katten därifrån

TranceII
2013-06-28, 18:34
Håll eran katt inomhus? Annars så får man väl förstå om bilägaren agerar på något sätt.

tntballe
2013-06-28, 18:38
Ge grannen godis varje gång katten är på taket, till slut kommer grannen uppskatta kattens beteende.

Wzup2u
2013-06-28, 18:49
dra citron över cabben, och runt på gatan då kommer han inte vistas där mer kan ja lova. katter hatar citrus dofter.

köp sin granne 2 st wunderbaum när du endå är i farten med citrusdofter...

en stor stark
2013-06-28, 18:53
Lösning:


Skaffa en hund som ogillar katter
Träna hunden till att ligga på samma tak som katten brukar ligga på

Varje gång katten försöker ligga på taket så blir den bortjagad av hunden.








Nailed it.

Grottmannen
2013-06-28, 18:56
Spruta lite vatten på honom när han är där/direkt när han hoppar upp på taket. Inte med trädgårdsslangen alltså, typ blomspruta borde funka

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

tjabon
2013-06-28, 21:39
Katter tycker inte om lukten av ingefära,
så jag köpte lite ingefära, strödde på en handduk som jag la
över min motorhuv.
Bägge mina katter slutade hoppa upp på huven. Nu behöver jag ingen handduk längre,

P.s: Katten förstår inte varför ni tar honom i nackskinnet....

Tomten
2013-06-28, 21:49
Katter tycker inte om lukten av ingefära,
så jag köpte lite ingefära, strödde på en handduk som jag la
över min motorhuv.
Bägge mina katter slutade hoppa upp på huven. Nu behöver jag ingen handduk längre,

P.s: Katten förstår inte varför ni tar honom i nackskinnet....

Finns också speciellt framställda sprejer med lukter som katter inte gillar (och människor inte ens känner), som fyller samma syfte.

saigon
2013-06-28, 21:53
Hur kan ni veta att katten inte pissat där? Det är ju en katt... Ungefär som föräldrar som vägrar erkänna att deras lille son inte skulle göra nåt dumt.


Om jag hade en bil med cab, och en katt hade legat där och hårat ner så hade man blivit riktigt förbannad, speciellt om det upprepar sig flera gånger, och hade det i samband med det luktar kattpiss av bilen, vilket luktar helvete, så hade jag om möjligt blivit ännu mer förbannad.


Edit: i värsta fall så kan det ju bli repor i lacken, och då är det självklart ni som får stå för notan, även om det självklart blir svårt att bevisa egentligen. Förstår om han inte är så glad på er.....

Halvar
2013-06-28, 22:03
Håll katten inomhus eller ge bort den.Jag förstår bilägaren om han avlivar katten din,vilket vore riktigt hemskt.Men även jag hade tagit bort fanskapet.

Lipservice
2013-06-28, 22:07
Låt inte katten gå ut på ett par dagar. Det hjälpe oss och våran Kane. Vet inte varför, men när han fick gå ut igen efter ett par dagar så var inte grannens bil ett dugg intressant.
Lycka till!

en stor stark
2013-06-28, 22:30
Håll katten inomhus eller ge bort den.Jag förstår bilägaren om han avlivar katten din,vilket vore riktigt hemskt.Men även jag hade tagit bort fanskapet.

Dummaste jag hört. Inte avlivar man någons katt för det.

Däremot får kattägarna betala om katten skadar bilen.

mrt4
2013-06-28, 22:56
Håll katten inomhus eller ge bort den.Jag förstår bilägaren om han avlivar katten din,vilket vore riktigt hemskt.Men även jag hade tagit bort fanskapet.


Herregud. DU och jag kommer aldrig bli kompisar kan jag säga..... *screwy*


Gällande katten på cabben. Blomspruta brukar vara ett bra knep? Ett par duschar ofarligt men jättehemskt vatten så brukar poletten ramla ner.

Mvh Robin

Herr Oberst
2013-06-28, 22:58
http://i.imgur.com/yCQ80Xe.gif

Seriöst så är katter så jävla svåra. Det är som med vår katt, hon vet så jävla väl att hon inte får vara på diskbänken. Från tv-soffan kan man bara se en begränsad del av diskbänken, och när vi är i soffan så är det självklart den begränsade delen som vår katt hoppar upp på, om och om och om igen. Bara för att jävlas såklart. Homans watching the picturebox instead of feeding emperor must be teased

Asdf
2013-06-28, 23:25
Det finns en anledning till att man jämför katter och fruntimmer!

Båda gör som de själva vill och vet inte sitt egna bästa!

watertouch
2013-06-29, 00:18
Sån där el-flugracket som ger en stöt, håll vakt och om den går upp på bilens tak gå fram och den en stöt på nosen... Blir liksom ett betingat beteénde mönster... Ligga på biltaket= elracket...

Hobbes
2013-06-29, 09:07
Be grannen ha sin cab i garage. Problem löst. :d

Det är ju inte svårare än så egentligen om man gnäller om sin bil.

filmjölk
2013-06-29, 09:20
Säg åt grannen att skall han envisas med att tjura över lite kattpiss på sin bil så kanske han borde flytta ifrån Värmland?

I Värmland skall det inte vara luktfritt.

Alexton
2013-06-29, 10:15
Ta en spreyflaska.. ta halva vatten och sen ammoniak eller ättika och blanda in några matskedar. spreya där du inte vill att katt ska vara.
Katter hatar båda dofterna, problem solved.

Dyrgripen
2013-06-29, 10:23
Avliva grannen. Alternativt bränna upp hans bil och hoppas på att han inte köper cab igen.

Nordenator
2013-06-29, 10:28
Verkar som om man inte riktigt behöver bära ansvar för vad sin katt gör utomhus enligt lagen (givet att det inte är direkt vårdslöst - typ släppa ut 30 katter samtidigt antar jag). Jag tycker att det är stendumt att någons val av husdjur ska behöva gå ut över andra. Håll kattfan inne om den befinner sig på annans egendom. Jag har själv haft katter och vet att de spyr och har sig lite var de vill. Min kusins katt kräktes rakt ned i hans CRT-skärm. Hade jag vetat att ett katt konstant låg på taket av min bil hade jag också bett ägaren att ta hand om det.

4623
2013-06-29, 10:29
Att katter är skadedjur är inget nytt.

Håll fanskapet inne.

Minimjölk
2013-06-29, 10:46
Jag är djurvän men samtidigt är det kattägarens ansvar att se till att katten inte ställer till förtret för grannarna. Bra att du försöker göra något åt saken för hade det varit min bil hade jag troligtvis varit i upplösningstillstånd vid detta laget. Utöver att fixa till detta bör du erbjuda din granne någon form av kompensation för sveda och värk. Erbjud att tvätta/städa bilen etc och fösök lösa problemet tillsammans. Annars är risken att din katt framöver försvinner eller far illa.

Hur otoligt det än låter så är de flesta bilägare mer förtjusta i sina egna bilar än grannarnas katter.

bladhet
2013-06-29, 14:27
Ni som tycker bilägaren ska hålla bilen i garaget och att bilen inte dör av lite kattpiss, hur tänker ni?? Skulle inte fälla en tår om han sköt katten efter att den pissat på hans bil. Jävla folk som inte kan hålla rätt på sina djur.

tlk
2013-06-29, 14:38
Ni som tycker bilägaren ska hålla bilen i garaget och att bilen inte dör av lite kattpiss, hur tänker ni?? Skulle inte fälla en tår om han sköt katten efter att den pissat på hans bil. Jävla folk som inte kan hålla rätt på sina djur.

Håller med dig till 100%.

Och jag är uppvuxen med katter och vi har två nu. Älskar katter.

Kanske de inte har en aning om hur mycket kattpiss stinker och få bort stanken ur cabbe-taket sen.. TS borde fan ersätta med en helt ny jäkla bil om något. Grannen ska väl få ha sin bil stående var faen han känner för och inte behöva anpassa sig efter TS katt. TS får väl helt enkelt hålla katten inne.



*EDIT*

Ni kan ju också passa på att titta vad lagen (https://lagen.nu/2007:1150) säger.


1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.



Om något kommer TS att bli ersättningsskyldig för skadan. Snack om att grannen ska behöva ändra på hur han parkerar sin bil är bara trams.

en stor stark
2013-06-29, 14:43
Ni som tycker bilägaren ska hålla bilen i garaget och att bilen inte dör av lite kattpiss, hur tänker ni?? Skulle inte fälla en tår om han sköt katten efter att den pissat på hans bil. Jävla folk som inte kan hålla rätt på sina djur.

Vi tänker att om något händer taket så kan det fixas, och kattägarna kan betala för det/fixa det. Medans det är rätt svårt att hämta tillbaka en katt från döden.
Samt att en katt är mer levande än ett tak.

Sen bryr jag mig inte mindre vad du fäller och inte fäller en tår över.

SeeYay
2013-06-29, 14:45
Google is your friend (tog 2 minuter att hitta).

What's the Best Cat Repellent Spray?
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100203000551AA1Auqj

How to Make Homemade Cat Repellent (risk för fläckar)
http://www.wikihow.com/Make-Homemade-Cat-Repellent

Pet Organics No-Mark for Cats
http://www.petco.com/product/102789/Pet-Organics-No-Mark-for-Cats.aspx

VikG
2013-06-29, 14:46
Be grannen ha sin cab i garage. Problem löst. :d

Det är ju inte svårare än så egentligen om man gnäller om sin bil.

Man får skylla sig själv om man är lättklädd och blir våldtagen?
Det är aldrig den som blir utsatts fel*facepalm*

VikG
2013-06-29, 14:48
Ta en spreyflaska.. ta halva vatten och sen ammoniak eller ättika och blanda in några matskedar. spreya där du inte vill att katt ska vara.
Katter hatar båda dofterna, problem solved.

Vem fan vill ha ammoniak/ättika på sitt biltak??

en stor stark
2013-06-29, 14:49
Vem fan vill ha ammoniak/ättika på sitt biltak??

Man behöver kanske inte spraya det precis på taket... Räcker kanske med att spraya det i ett visst område där katten inte ska vara då katter har ett rätt bra luktsinne.

tlk
2013-06-29, 14:59
Är väl förresten inte så konstigt att katten doftmarkerar vad som i dess ögon är dess territorium...

SeeYay
2013-06-29, 15:16
Lite off topic. Men för alla oss som gillar katter. Kan rekommendera näst senaste Horizon.

Kul att se hur reviren ser ut, hur långt de går etc. Sådant som iaf. jag gärna önskade veta när vi hade katt. :)

http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/tv/news/the-secret-life-of-the-cat-bbcs-horizon-programme-finds-out-what-household-moggies-really-get-up-to-after-dark-8656896.html

http://www.youtube.com/watch?v=ky9MPO2caIk

Stefan J
2013-06-29, 19:35
Ni som tycker bilägaren ska hålla bilen i garaget och att bilen inte dör av lite kattpiss, hur tänker ni?? Skulle inte fälla en tår om han sköt katten efter att den pissat på hans bil. Jävla folk som inte kan hålla rätt på sina djur.

Hehe, nä det är inte helt otänkbart att katten "försvinner" om den inte slutar pissa på bilen. Något att tänka på.

Mindek
2013-06-29, 20:58
Ja och när katten "försvunnit" kan ju cabben behöva några nya däck och en omlackning ;)

David Brent
2013-06-29, 21:14
Vi tänker att om något händer taket så kan det fixas, och kattägarna kan betala för det/fixa det. Medans det är rätt svårt att hämta tillbaka en katt från döden.
Samt att en katt är mer levande än ett tak.

Sen bryr jag mig inte mindre vad du fäller och inte fäller en tår över.

Tänk om grannens välmående förstörs av kattens närvaro, vem skall då anpassa sig?

Philley
2013-06-29, 21:43
TS du är nog den enda jag hört talas om som bryr sig om att sin katt vistas på andras ägodelar/tomter. Har inte läst allt här men hoppas det löser sig.

Och till kattägare som missköter uppsikten över sin katt och låter den springa in på andras tomter och vandalisera, ni är evigt hatade. :)

en stor stark
2013-06-29, 23:25
Tänk om grannens välmående förstörs av kattens närvaro, vem skall då anpassa sig?

Det beror helt på omständigheterna. Finns säkert folk vars välmående förstörs av att en katt är i närheten. Eller att en svart person är i närheten.

Utgör katten ett verkligt hot så är det en annan sak. Eller ifall den, som i detta fallet, kan förstöra saker. Då får man se till att försöka lösa det.

Lösa, inte döda.

filmjölk
2013-06-29, 23:29
För att vara seriös I tråden så tycker jag fn. att katter borde förbjudas att vistas ute. En pensis i mitt område bad mig hjälpa till att få ner hennes katt från ett träd nu under midsommar.

"-Den rivs inte va?"

"-Nejdå, hon är så snäll så"

Klättrade upp, tog upp katten i famnen och började klättra ner med bara en hand. Katten verkade inte ha något emot det, men helt plötsligt fräste den till och rev mig som en tokig samtidigt som den sprattlade. Underarmen såg ut som överkörd av en gräsklippare. Kärringen skriker:

"-Tappa henne inte!"

Det gjorde jag inte, kattjäveln i säkert förvar på marken. Jag blodig, kärringen skäller om att jag skrämt den. Sista gången jag hjälper den kärringen och hennes ondsinta kattjävel.

en stor stark
2013-06-29, 23:33
För att vara seriös I tråden så tycker jag fn. att katter borde förbjudas att vistas ute. En pensis i mitt område bad mig hjälpa till att få ner hennes katt från ett träd nu under midsommar.

"-Den rivs inte va?"

"-Nejdå, hon är så snäll så"

Klättrade upp, tog upp katten i famnen och började klättra ner med bara en hand. Katten verkade inte ha något emot det, men helt plötsligt fräste den till och rev mig som en tokig samtidigt som den sprattlade. Underarmen såg ut som överkörd av en gräsklippare. Kärringen skriker:

"-Tappa henne inte!"

Det gjorde jag inte, kattjäveln i säkert förvar på marken. Jag blodig, kärringen skäller om att jag skrämt den. Sista gången jag hjälper den kärringen och hennes ondsinta kattjävel.

Never trust someone with a p*ssy. ;)

BlötSnö
2013-06-29, 23:44
Och skriv panschis eller något. Jag läste först att en penis i ditt område behövde hjälp att få ner sin katt...

LeBron
2013-06-30, 00:27
Släpp inte ut katten utan koppel?

David Brent
2013-06-30, 07:07
Det beror helt på omständigheterna. Finns säkert folk vars välmående förstörs av att en katt är i närheten. Eller att en svart person är i närheten.

Utgör katten ett verkligt hot så är det en annan sak. Eller ifall den, som i detta fallet, kan förstöra saker. Då får man se till att försöka lösa det.

Lösa, inte döda.

Så du anser att katter skall ha samma rättigheter som människor?

En katt som kan förstöra saker kan leda till att grannens välmående försämras om grannen hela tiden tvingas anpassa sig efter katten. Borde det då inte vara rimligt att ägaren till katten skall anpassa sitt liv efter den, t.ex genom att flytta eller hålla katten instängd?

mangemani
2013-06-30, 07:25
klurigt det där att få en katt att sluta med det den har börjat med.
ju mer man är på katten då den gör fel, desto mer lockande verkar det för katten att göra om det, den vet att den inte får göra det, men gör det ändå de trotsiga små liven.

just pga sådana här händelser(samt utvecklingsstört folk som spränger bort delar utav djuren med smällare och gör andra omänskliga saker med dem) har iaf gjort så att jag gjorde valet att låta katten bli en inomhus katt, vågar helt enkelt inte släppa ut katten bland alla idioter där ute samt att jag inte vill att grannar ska få något problem med katten.

tlk
2013-06-30, 07:30
Tänk om grannens välmående förstörs av kattens närvaro, vem skall då anpassa sig?

Att det är bilägaren som ska behöva anpassa sitt beteende pga. en katts är ju bara tramsigt. Är bara upp till TS att följa rådande lag, dvs. fixa så katten slutar vara pain in the arse för andra.

Det beror helt på omständigheterna. Finns säkert folk vars välmående förstörs av att en katt är i närheten. Eller att en svart person är i närheten.

Utgör katten ett verkligt hot så är det en annan sak. Eller ifall den, som i detta fallet, kan förstöra saker. Då får man se till att försöka lösa det.

Lösa, inte döda.

Lagen är rätt tydlig på att det är kattägarens ansvar att se till att katten inte skapar olägenhet för andra. Nerhårad och nerpissad bil är något jag hade räknat som olägenhet.

Är förstås upp till TS att lösa detta. Ge bort katten, håll den inne, avliva den, whatever.

Att jämföra med att få sitt välmående stört av att en svart person är i närheten är ju bara löjligt då det inte finns stöd i svensk lagstiftning för något sådant.

en stor stark
2013-06-30, 10:55
Så du anser att katter skall ha samma rättigheter som människor?


Om jag skulle menat det, så skulle jag skrivit det.


En katt som kan förstöra saker kan leda till att grannens välmående försämras om grannen hela tiden tvingas anpassa sig efter katten. Borde det då inte vara rimligt att ägaren till katten skall anpassa sitt liv efter den, t.ex genom att flytta eller hålla katten instängd?

Jo, var har jag sagt något annat? Kattägaren ska betala, som jag har skrivit, om någon skada orsakas. Samt så ska en lösning hittas.

Däremot har inte bilägaren rätt att avliva katten bara sådär.

en stor stark
2013-06-30, 11:05
Lagen är rätt tydlig på att det är kattägarens ansvar att se till att katten inte skapar olägenhet för andra. Nerhårad och nerpissad bil är något jag hade räknat som olägenhet.

Är förstås upp till TS att lösa detta. Ge bort katten, håll den inne, avliva den, whatever.

Att jämföra med att få sitt välmående stört av att en svart person är i närheten är ju bara löjligt då det inte finns stöd i svensk lagstiftning för något sådant.
Absolut. Var har jag sagt något annat?

Poängen var att man kan få sitt välmående "förstört" av saker som inte nödvändigtvis bör förstöra det/finns en god anledning att förstöra. Därför är argumentet "tänk om man får välmåendet förstört" ett dåligt argument, och det bör istället vara om man har en god anledning till att få välmåendet förstört. Och beroendet på hur stor grad välmåendet störs, och hur bra anledning man har att det ska förstöras. Har man god grund till att välmåendet förstörs till en stor grad kan ens respons vara större än ifall man inte har det. T.ex. så har man inte god grund till respons om ens välmående är stört av att en svart människa är i närheten.
Att du sen missuppfattade detta exemplet är ju oturligt, och det fick mitt välmående att ta en törn.

Exempel: Katt kissar på taket, respons på denna aktivitet är att ta upp det med kattägarna, kräva en lösning och ersättning för gjord skada på taket. Vägrar kattägarna så kan man ta upp det med någon som kan tvinga dem. Lagen är som du säger rätt tydlig. Inte att ta katten (speciellt inte utan ägarnas tillstånd) och döda den.

Olegh
2013-06-30, 11:14
Absolut. Var har jag sagt något annat?

Poängen var att man kan få sitt välmående "förstört" av saker som inte nödvändigtvis bör förstöra det/finns en god anledning att förstöra. Därför är argumentet "tänk om man får välmåendet förstört" ett dåligt argument, och det bör istället vara om man har en god anledning till att få välmåendet förstört. Och beroendet på hur stor grad välmåendet störs, och hur bra anledning man har att det ska förstöras. Har man god grund till att välmåendet förstörs till en stor grad kan ens respons vara större än ifall man inte har det. T.ex. så har man inte god grund till respons om ens välmående är stört av att en svart människa är i närheten.
Att du sen missuppfattade detta exemplet är ju oturligt, och det fick mitt välmående att ta en törn.

Exempel: Katt kissar på taket, respons på denna aktivitet är att ta upp det med kattägarna, kräva en lösning och ersättning för gjord skada på taket. Vägrar kattägarna så kan man ta upp det med någon som kan tvinga dem. Lagen är som du säger rätt tydlig. Inte att ta katten (speciellt inte utan ägarnas tillstånd) och döda den.

Rent praktiskt, finns någon sådan instans? Skulle polisen avsätta resurser för detta t.ex.?

Om ägarna till katten inte ser till att beteendet upphör, efter flertalet (två-tre?) påekanden, bör man vara medveten om att det inte behöver vara särskilt långt till dess att bilägaren tar till åtgärder som ligger utanför dennes lagliga befogenheter.

tlk
2013-06-30, 11:16
Exempel: Katt kissar på taket, respons på denna aktivitet är att ta upp det med kattägarna, kräva en lösning och ersättning för gjord skada på taket. Vägrar kattägarna så kan man ta upp det med någon som kan tvinga dem. Lagen är som du säger rätt tydlig. Inte att ta katten (speciellt inte utan ägarnas tillstånd) och döda den.

Jag har väl aldrig någonsin förespråkat att någon annan än TS själv ska avliva katten.

Uppenbarligen klarar han ju inte av att ha koll på den och få lösa det. Håll den inne, avliva den, ge bort den. Inte svårare än så.

en stor stark
2013-06-30, 11:16
Rent praktiskt, finns någon sådan instans? Skulle polisen avsätta resurser för detta t.ex.?

Om ägarna till katten inte ser till att beteendet upphör, efter flertalet (två-tre?) påekanden, bör man vara medveten om att det inte behöver vara särskilt långt till dess att bilägaren tar till åtgärder som ligger utanför dennes lagliga befogenheter.

Det vet jag inte, det var tlk som sa att lagen var rätt klar när det kommer till det.
Så om ägarna till katten inte tar sitt ansvar, så kan de väl bli tvingade till det. Vilket är bra.

tlk
2013-06-30, 11:18
Rent praktiskt, finns någon sådan instans? Skulle polisen avsätta resurser för detta t.ex.?

Om ägarna till katten inte ser till att beteendet upphör, efter flertalet (två-tre?) påekanden, bör man vara medveten om att det inte behöver vara särskilt långt till dess att bilägaren tar till åtgärder som ligger utanför dennes lagliga befogenheter.

Ordnar inte TS upp så katten sköter sig så kan ju grannen anmäla det. Det är ju uppenbart lagbrott. Tvinga TS till att avliva katten är nog svårt, men yrka på ersättning för skada som olägenheter ger går ju utmärkt.


Att grannen skulle avliva den är helt förkastligt.

en stor stark
2013-06-30, 11:20
Jag har väl aldrig någonsin förespråkat att någon annan än TS själv ska avliva katten.

Uppenbarligen klarar han ju inte av att ha koll på den och få lösa det. Håll den inne, avliva den, ge bort den. Inte svårare än så.

Nej, men om du kollar på vilka inlägg jag svarat på, har det varit personer som har tyckt det. Vilket var det inlägg David svarade på, vilket i sin tur var det du svarade på (mitt svar till David).

Och även om det är ägaren som avlivar den så tycker jag att det är en sista lösning, så att säga.

Edit: Min åsikt är alltså att allt ska göras för att lösas, och ersättning ska betalas. Men att ta en katt och bara avliva, som vissa i tråden tycker, bör man inte göra. Möjligtvis som en sista lösning av kattägarna. Men då känns det fortfarande synd.

Stefan J
2013-06-30, 12:26
-Katten pissar på biltaket - snacka med ägarna.

-Katten pissar på biltaket igen - snacka med ägarna igen, lite argare.

-Katten pissar på biltaket en tredje gång - katten får åka till de sälla kattmarkerna en kväll när det är dunkelt och ingen ser dådet. :)

Nä, döda katten hade jag inte gjort, däremot hade jag mycket väl kunnat tänka mig att kattnappa den och köra den till en annan stad och släppa den där. Den klarar sig och problemet är löst.

Jockefoten
2013-06-30, 12:29
Om man har problem med råttor, mullvadar och liknande skadedjur så går det utmärkt att avliva djuren. Varför ska det vara skillnad med en katt (eller hund för den delen)?

en stor stark
2013-06-30, 12:34
Om man har problem med råttor, mullvadar och liknande skadedjur så går det utmärkt att avliva djuren. Varför ska det vara skillnad med en katt (eller hund för den delen)?

1. För att ett husdjur har en ägare, och kan ofta ses som en i familjen.

2. För att hundar t.ex. har relativt utvecklade medvetanden och känslor jämfört med t.ex. en råtta.

3. När man handskas med husdjur finns det oftast många fler potentiella lösningar än att avliva.
T.ex. att ägarna kan hitta en lösning (hålla djuret inne, träna djuret, ge bort djuret till en vän) samt att man har lagen på sin sida ifall ägarna inte tar det ansvaret.



Dat hets att avliva...

4623
2013-06-30, 12:39
1. För att ett husdjur har en ägare, och kan ofta ses som en i familjen.

2. För att hundar t.ex. har relativt utvecklade medvetanden och känslor jämfört med t.ex. en råtta.

3. När man handskas med husdjur finns det oftast många fler potentiella lösningar än att avliva.
T.ex. att ägarna kan hitta en lösning (hålla djuret inne, träna djuret, ge bort djuret till en vän) samt att man har lagen på sin sida ifall ägarna inte tar det ansvaret.



Dat hets att avliva...

Nu skiljer sig dock katter och hundar avsevärt. Då katter är sjukt oberäkneliga och opålitliga djur.

en stor stark
2013-06-30, 12:41
Nu skiljer sig dock katter och hundar avsevärt. Då katter är sjukt oberäkneliga och opålitliga djur.

Ja jo, jag förstår att folk blir irriterade på katter ibland. De kan vara jävliga. Men tycker ändå att det är lite väl mycket hets att avliva ibland.

"Orka göra något, bara döden den."

David Brent
2013-06-30, 12:44
Om jag skulle menat det, så skulle jag skrivit det.



Med tanke på att du jämförde det med folk som inte gillar mörkhyade börjar man undra.


Jo, var har jag sagt något annat? Kattägaren ska betala, som jag har skrivit, om någon skada orsakas. Samt så ska en lösning hittas.

Däremot har inte bilägaren rätt att avliva katten bara sådär.

Jag har inte sagt att bilägaren skall avliva katten dock.

Men ponera att ägaren skiter i vad katten gör, hur skulle du agerat om du var grannen som inte ville ha en katt bland dina saker?

4623
2013-06-30, 12:50
Ja jo, jag förstår att folk blir irriterade på katter ibland. De kan vara jävliga. Men tycker ändå att det är lite väl mycket hets att avliva ibland.

"Orka göra något, bara döden den."

Ptja, det är en risk du får ta när du skaffar ett "husdjur" som du inte har koll på. Personligen hade jag tagit katten till närmsta vetrinär.

Jockefoten
2013-06-30, 12:52
1. För att ett husdjur har en ägare, och kan ofta ses som en i familjen.

2. För att hundar t.ex. har relativt utvecklade medvetanden och känslor jämfört med t.ex. en råtta.

3. När man handskas med husdjur finns det oftast många fler potentiella lösningar än att avliva.
T.ex. att ägarna kan hitta en lösning (hålla djuret inne, träna djuret, ge bort djuret till en vän) samt att man har lagen på sin sida ifall ägarna inte tar det ansvaret.



Dat hets att avliva...

Jag är inte heller för avlivning av djur, ville bara provocera fram motargument. Tycker det känns lite lustigt att äganderättande av djur som vi förse oss med ger olika djur rätt att leva. Har verkligen en råtta i en bur ett högre livsvärde än en råtta i det fria, och var drar vi gränsen för ett utvecklat medvetande? Nog förstår väl råttor att de existera till den grad att de känner rädsla, hunger, sexualdrift etc. Även om en hund eller katt känns mer familjär än råttor och möss så agerar de i grunden på samma vis. Genom sina naturliga instinkter, katter leker och fjäskar för människor för att de vet att människan förser dem med mat. Hunden har en mer begränsad intelligens och väljer därför att följa och lita blint på sin ledare i order för att överleva.

en stor stark
2013-06-30, 13:27
Med tanke på att du jämförde det med folk som inte gillar mörkhyade börjar man undra.



Bara om man missförstår vad jag menar.

Jag har inte sagt att bilägaren skall avliva katten dock.

Men ponera att ägaren skiter i vad katten gör, hur skulle du agerat om du var grannen som inte ville ha en katt bland dina saker?

Om lagen är på min sida, som flera gånger verkar ha bekräftats i tråden, så tycker jag att det sundaste man kan göra är att ringa polisen, eller vem det nu är som har hand om det.

en stor stark
2013-06-30, 13:30
Ptja, det är en risk du får ta när du skaffar ett "husdjur" som du inte har koll på. Personligen hade jag tagit katten till närmsta vetrinär.

Eller så ringer man polisen, och kan få ersättning för den skada katten har gjort. Om man är lite sådär krejsy.

en stor stark
2013-06-30, 13:38
Jag är inte heller för avlivning av djur, ville bara provocera fram motargument. Tycker det känns lite lustigt att äganderättande av djur som vi förse oss med ger olika djur rätt att leva. Har verkligen en råtta i en bur ett högre livsvärde än en råtta i det fria, och var drar vi gränsen för ett utvecklat medvetande? Nog förstår väl råttor att de existera till den grad att de känner rädsla, hunger, sexualdrift etc. Även om en hund eller katt känns mer familjär än råttor och möss så agerar de i grunden på samma vis. Genom sina naturliga instinkter, katter leker och fjäskar för människor för att de vet att människan förser dem med mat. Hunden har en mer begränsad intelligens och väljer därför att följa och lita blint på sin ledare i order för att överleva.

Det håller jag inte med om. Vad jag vet, så känner inte alla djur smärta/rädsla/lycka på samma sätt, och har inte samma möjlighet att finna "glädje" i livet, om du förstår vad jag menar.
Insekter känner inte smärta på samma sätt som du och jag gör. De har nerver som registrerar smärta men deras medvetande gör inte det på samma sätt som hos oss. Har jag för mig.

Ofta kan det vara extremt svårt att avgöra sådana här saker, vetenskapen måste ha kommit en bit, och bedömningarna kan ändå bli extremt svåra och många gråzoner kan uppstå. Kanske har vi inte tillräckligt information för att avgöra detta i alla fall (troligtvis har vi inte det).

Däremot tycker jag det är rätt uppenbart att en katt upplever glädje av livet i någon form. Även hundar. Samt att de har glädje av deras ägare och vi av dem (ofta iaf), därför är det inte samma sak som att bara uppskatta en klocka man tycker är fin. Och då tycker jag att avlivning inte ska vara det första man tänker på, särskilt inte något man ska göra utan ägarnas vetande.

tjabon
2013-06-30, 13:39
Lagrum: Kolla in paragaraf 1 och 21.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm

4623
2013-06-30, 13:43
Eller så ringer man polisen, och kan få ersättning för den skada katten har gjort. Om man är lite sådär krejsy.

Tvivlar på att polisen slösar resurser på det.

en stor stark
2013-06-30, 13:44
Tvivlar på att polisen slösar resurser på det.

Det vet man förstås innan man ringt.

4623
2013-06-30, 13:49
Det vet man förstås innan man ringt.

Givetvis inte, men det är ett högst rimligt antagande. Personligen vill jag inte att polisen ska slösa resurser på något som inte ens borde vara ett problem.

en stor stark
2013-06-30, 13:51
Givetvis inte, men det är ett högst rimligt antagande. Personligen vill jag inte att polisen ska slösa resurser på något som inte ens borde vara ett problem.

Det skulle jag inte heller gjort, om mitt kattproblem skulle hindrat polisen från att stoppa rån och mord. Nu är det troligtvis inte så, och om det är fallet så säger nog polisen att de inte har tid att slösa på det.

Däremot är det fortfarande bättre att ringa och höra än att avliva katten bakom ägarens rygg.

Matsa
2013-06-30, 14:28
Bra att TS söker en lösning. Vad gäller grannen antar jag att TS känner honom bättre än vi gör så den diskussionen skiter jag i.

Att katter är skadedjur är inget nytt.

Håll fanskapet inne.

Nej, katter är inte klassade som skadedjur i vanlig bemärkelse. Vill man ha dem till skadedjur så blir det enligt en definition som även innefattar okopplade hundar men det är som sagt inget man brukar räkna in.

Nu skiljer sig dock katter och hundar avsevärt. Då katter är sjukt oberäkneliga och opålitliga djur.

Hundar kan vara nog så opålitliga och dessutom är de kapabla till långt värre otyg än katter. Jag blir ganska så mycket sämre till mods när jag möter en lösspringande hund jag inte är bekant med än en lös katt, det blir säkert de flesta. Det är upp till var och en att hålla sina husdjur under tillräcklig kontroll och det gäller alla husdjur.

tlk
2013-06-30, 14:32
Lagrum: Kolla in paragaraf 1 och 21.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm

Jag försökte posta länk till lagen tidigare i tråden. Ingen är intresserad av den. :Virro

4623
2013-06-30, 14:32
Nej, katter är inte klassade som skadedjur i vanlig bemärkelse. Vill man ha dem till skadedjur så blir det enligt en definition som även innefattar okopplade hundar men det är som sagt inget man brukar räkna in.



Hundar kan vara nog så opålitliga och dessutom är de kapabla till långt värre otyg än katter. Jag blir ganska så mycket sämre till mods när jag möter en lösspringande hund jag inte är bekant med än en lös katt, det blir säkert de flesta. Det är upp till var och en att hålla sina husdjur under tillräcklig kontroll och det gäller alla husdjur.

Jag anser att katter är skadedjur, klassade eller ej skiter jag i.

Nu är det inte speciellt vanligt att ägare släpper ut sina hundar och skiter i vad de gör.

tlk
2013-06-30, 14:36
Nej, men om du kollar på vilka inlägg jag svarat på, har det varit personer som har tyckt det. Vilket var det inlägg David svarade på, vilket i sin tur var det du svarade på (mitt svar till David).

Och även om det är ägaren som avlivar den så tycker jag att det är en sista lösning, så att säga.

Edit: Min åsikt är alltså att allt ska göras för att lösas, och ersättning ska betalas. Men att ta en katt och bara avliva, som vissa i tråden tycker, bör man inte göra. Möjligtvis som en sista lösning av kattägarna. Men då känns det fortfarande synd.

Du menar att du citerar mig och svarar på någon annan? *mini


För mig är det lite konstigt att folk ens har åsikten att någon annan än kattägaren ska ta hand om katten, och att ersättning för skada såklart skall utgå. Att börja avliva folks katter bara för man inte trivs är ju puckat. Bara att anmäla om inte TS fixar.

Matsa
2013-06-30, 14:39
Jag anser att katter är skadedjur, klassade eller ej skiter jag i.

Nu är det inte speciellt vanligt att ägare släpper ut sina hundar och skiter i vad de gör.

Vad du tycker är helt ointressant. Många har usel kontroll över sina hundar och då kan det gå rätt illa, det finns gott om statistik som visar det. Folk sätter sina hundar på någon sorts piedestal och det är jävligt obra, det medför släpphänthet som i långa loppet ställer till det för alla hundägare.

Helgon1
2013-06-30, 14:47
Om man lägger något på grannens biltak som prasslar obehagligt t.ex? Så att den inte vill vara där? Då behöver man ju inte stå och passa med vattenspruta eller nåt sånt.

Det är vi männsikor som skapar dom här problemen, det är ju inte kattens fel. Katter gillar höjder, och är det en höjd som dessutom är bekväm som en hängmatta så kommer den ju vilja vara där. Man behöver ju inte avliva den för det?

Typiskt mänskligt betéende att vilja eliminera allt som inte är behagligt för MIG.

Man räddar en rävskabbsäten spansk gatuhund med smittbärande fästingar, loppor och hjärtmask. Det kostar 25 000:- men man vill rädda den till varje pris. Men FAN ta katten som sitter på biltaket. Den ska dö.

en stor stark
2013-06-30, 14:48
Du menar att du citerar mig och svarar på någon annan? *mini


Jag svarar David. Du citerar mig och svarar på mitt svar till David.
Hela konversationen så ser du att det från början var tal om att någon tyckte att det var okej att skjuta katten, då du nu verkar ha glömt hur det var:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6533060&postcount=39
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6533069&postcount=41
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6533507&postcount=50
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6533611&postcount=52
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6533716&postcount=59

För mig är det lite konstigt att folk ens har åsikten att någon annan än kattägaren ska ta hand om katten, och att ersättning för skada såklart skall utgå. Att börja avliva folks katter bara för man inte trivs är ju puckat. Bara att anmäla om inte TS fixar.

Precis min åsikt från början. Eventuell avlivning ska vara av kattägaren, om andra alternativ (som att prata med kattägaren, träna katten, hålla katten borta med lukter, ringa polisen ifall kattägaren är dryg, ge bort katten till vän, hålla katten inomhus) inte har fungerat.

4623
2013-06-30, 15:00
Vad du tycker är helt ointressant. Många har usel kontroll över sina hundar och då kan det gå rätt illa, det finns gott om statistik som visar det. Folk sätter sina hundar på någon sorts piedestal och det är jävligt obra, det medför släpphänthet som i långa loppet ställer till det för alla hundägare.

För dig kanske, inte för mig. Då jag agerar utifrån vad jag tycker och jag vet vad jag hade gjort.

Matsa
2013-06-30, 15:06
För dig kanske, inte för mig. Då jag agerar utifrån vad jag tycker och jag vet vad jag hade gjort.

Det är självklart inte ok att agera på varje låg impuls man råkar sitta och trycka på, med det resonemanget är det även ok för kattägaren att märka dig efter att du har gjort dig av med hans katt. Han agerar ju utifrån vad han tycker precis som du. Fast det kanske inte vore någon större förlust.

4623
2013-06-30, 15:20
Det är självklart inte ok att agera på varje låg impuls man råkar sitta och trycka på, med det resonemanget är det även ok för kattägaren att märka dig efter att du har gjort dig av med hans katt. Han agerar ju utifrån vad han tycker precis som du. Fast det kanske inte vore någon större förlust.

Svårt att styra hur andra handlar, är personen villig att ta ett eventuellt straff så är det bara att köra.

en stor stark
2013-06-30, 15:22
Svårt att styra hur andra handlar, är personen villig att ta ett eventuellt straff så är det bara att köra.

Hur menar du?

Att person X tycker det är värt att ta fängelsetiden för att mörda person Y, så är det ändå inte rätt.

4623
2013-06-30, 15:23
Hur menar du?

Att person X tycker det är värt att ta fängelsetiden för att mörda person Y, så är det ändå inte rätt.

Har jag skrivit att det är rätt?

en stor stark
2013-06-30, 15:24
Har jag skrivit att det är rätt?

Vad menar du med "så är det bara att köra"? Frågade ju var det var du menade av just den anledningen att jag inte förstod vad du menade, och att det troligtvis/förhoppningsvis inte kan ha varit så du tänkt.

4623
2013-06-30, 15:28
Vad menar du med "så är det bara att köra"?

Jag begår dagligen lagbrott. Jag är medveten om risken men väljer att göra det ändå. För jag anser att det jag vinner på det är värt mer.

Anser en person att det är värt att "märka" någon för att finna inre ro så kommer personen eventuellt att göra så. Inte mycket att göra åt saken.

en stor stark
2013-06-30, 15:30
Jag begår dagligen lagbrott. Jag är medveten om risken men väljer att göra det ändå. För jag anser att det jag vinner på det är värt mer.

Anser en person att det är värt att "märka" någon för att finna inre ro så kommer personen eventuellt att göra så. Inte mycket att göra åt saken.

Om en person tycker det är värt att mörda någon kommer hen att göra det. Vad har det med något överhuvudtaget att göra?

Matsa
2013-06-30, 15:30
Svårt att styra hur andra handlar, är personen villig att ta ett eventuellt straff så är det bara att köra.

Hah, det svaret lämnar öppet mål för så fruktansvärt mycket att jag inte ens tänker nappa på det. Tycka är däremot alltid fritt fram att göra oavsett hur dumt man tycker så fortsätt för all del med det.

4623
2013-06-30, 15:31
Hah, det svaret lämnar öppet mål för så fruktansvärt mycket att jag inte ens tänker nappa på det. Tycka är däremot alltid fritt fram att göra oavsett hur dumt man tycker så fortsätt för all del med det.

Skjut gärna, väldigt intresserad av vad du har att komma med.

stevebc
2013-06-30, 15:32
Att be grannen bygga ett garage för att skydda sin bil är som att be ett våldtäktsoffer köpa heltäckande kläder för att det inte ska hända igen.

Ta hand om era djur! Det är djurägarens ansvar. Vad fan? Vem skulle tycka det var ok om ens kids sprang runt och klättrade på bilar? Och då är jag varken bilälskare eller borgare, tvärtom. Jävla trams om att det skulle vara mer ok bara för att grannen har en fin bil.

en stor stark
2013-06-30, 15:33
Troligtvis har han mer att komma med än: Folk gör det de anser är värt att göra.

Matsa
2013-06-30, 15:37
Skjut gärna, väldigt intresserad av vad du har att komma med.

Nej, det tror jag inte att du är och jag är hursomhelst inte sugen längre. Ditt argument är "därför att jag tycker det" och det är inget jag ids diskutera med.

4623
2013-06-30, 15:38
Nej, det tror jag inte att du är och jag är hursomhelst inte sugen längre. Ditt argument är "därför att jag tycker det" och det är inget jag ids diskutera med.

Klassiker

Matsa
2013-06-30, 15:47
Klassiker

Nu larvar du dig bara och försöker få sista ordet. Vad kommer härnäst? Ska du avslöja att du egentligen har ett skitsmart argument men låtsades för att jag skulle göra bort mig? Trollade bara?

Jag är inte intresserad av att vinna över dig. Jag tycker att du är dum och därför vill jag inte prata med dig längre. Gå i frid.

Tydligt nog?

4623
2013-06-30, 15:54
Nu larvar du dig bara och försöker få sista ordet. Vad kommer härnäst? Ska du avslöja att du egentligen har ett skitsmart argument men låtsades för att jag skulle göra bort mig? Trollade bara?

Jag är inte intresserad av att vinna över dig. Jag tycker att du är dum och därför vill jag inte prata med dig längre. Gå i frid.

Tydligt nog?

Tycker bara det är kul att du säger dig ha argument som du inte vill förtälja.

Likdant beteende som min systerdotter, hon är fem år.

Matsa
2013-06-30, 16:01
Tycker bara det är kul att du säger dig ha argument som du inte vill förtälja.

Likdant beteende som min systerdotter, hon är fem år.

Jag behöver inga argument för att bemöta det du har skrivit, du har inget som är värt att bemöta. Jag orkar inte fortsätta tjafsa med dig eftersom det är en diskussion som inte kommer att leda någonvart, det är helt uppenbart.

TranceII
2013-06-30, 16:44
Överlag är det ganska absurt att det är tillåtet med utekatter med tanke på hur mycket skada de gör, speciellt mot fågellivet.

mycketbrännvin
2013-06-30, 17:33
Här i hembyn har det "försvunnit" en och annan katt som pissat på grannens gård hehe...

du måste helt enkelt hitta på ett sätt att hålla den borta från bilen

MasterChief
2013-06-30, 17:47
Det är väl bara att hålla katten inomhus?

Jag har problem med katter som kommer in på min tomt och de skrämmer slag på min lilla kanin. Eftersom jag är väldigt fäst vid min lilla lurviga kanin så dras jag inte för rätt hårda metoder för att få kattjävlarna att förstå att vår tomt är Mordor^2. Hittills har det bara blivit rejäla duschar men jag planerar i alla fall hårdare tag om det fortsätter. Min kanin kan faktiskt dö av stressen.

Matsa
2013-06-30, 18:35
Det är väl bara att hålla katten inomhus?

Jag har problem med katter som kommer in på min tomt och de skrämmer slag på min lilla kanin. Eftersom jag är väldigt fäst vid min lilla lurviga kanin så dras jag inte för rätt hårda metoder för att få kattjävlarna att förstå att vår tomt är Mordor^2. Hittills har det bara blivit rejäla duschar men jag planerar i alla fall hårdare tag om det fortsätter. Min kanin kan faktiskt dö av stressen.

Jag är klart positiv till innekatter, både katterna jag växte upp med och min nuvarande katt hålls inne. Det blir att lägga mer tid på dem men det brukar funka fint, dessutom kan man lära dem att gå i koppel så kan man promenera med dem. Min nuvarande är dock inte mycket för att vara ute alls.

Aranagu
2013-06-30, 18:50
Jag hade samma problem. Min cab såg ut som pälsjacka efter några nätter. Sen blev grannens bil nerpissad och skiten. Sen försvann katten, och grannen.

mvh

Perra.S
2013-06-30, 19:11
Om ni bor på landet så sätt en hagelsvärm precis bredvid kattfan när den ligger på biltaket/skrämmer era kaniner/whatever och jag garanterar att den aldrig någonsin gör om det.

Yip_man
2013-07-01, 07:15
Var glad att det inte är min bil för då hade den inte varit vid livet.

Kan du inte spraya den med nån "fy spray" ist för att bara lyfta bort den?

O_Wao
2013-07-01, 07:51
Katter tycker inte om dofter av citrus , kanske kan vara värt att prova med nåt sånt istället för idiotiska förslag om hagelsvärmar?

tjabon
2013-07-01, 09:48
Katter tycker inte om dofter av citrus , kanske kan vara värt att prova med nåt sånt istället för idiotiska förslag om hagelsvärmar?

Den här tråden har potential att bli Kolos dummaste ..:d

Hobbes
2013-07-01, 10:15
Det är väl bara att hålla katten inomhus?

Jag har problem med katter som kommer in på min tomt och de skrämmer slag på min lilla kanin. Eftersom jag är väldigt fäst vid min lilla lurviga kanin så dras jag inte för rätt hårda metoder för att få kattjävlarna att förstå att vår tomt är Mordor^2. Hittills har det bara blivit rejäla duschar men jag planerar i alla fall hårdare tag om det fortsätter. Min kanin kan faktiskt dö av stressen.

Allt du skrev ovan - jag förstår!

No one put Lucky in a corner! (min kanins namn är Lucky btw).

Minimjölk
2013-07-01, 10:49
Jag tycker fortfarande att det är bra att TS tar problemet på allvar.

Bilägaren vill ju såklart få bort katten och problemet. Samt då få ha sin bil ifred.

kattägaren vill ju också få bort problemet och inte riskera livet på katten.

Båda vill undvika merjobb, kostnader och en konflikt kan jag tänka? Därför bör ni tillsammans göra upp en handlingsplan för vad ni skall göra. Då problemet orsakas av katten är det då enligt mig kattägaren som skall stå för hela eller i alla fall större delen av fostran, kostnad mm.

Att kommunicera och försöka lösa problemet tillsammans kommer säkerligen föra er närmre och dessutom undvika att katt eller bil far illa.

Hade min bil blivit utsatt och ägaren erbjudit hjälp samt förslag på lösning hade jag haft betydligt större förståelse jämfört med att de tvärnekat och sagt att jag skulle bygga garage för att lösa MITT problem. Hur du som kattägare reagerar är det som kommer avgöra hur lycklig utgång denna sagan får. Bra att du tar ditt ansvar!