handdator

Visa fullständig version : Är detta normalt?


aerikc
2013-06-28, 12:57
Hej.

Ny på forumet och tänkte kolla lite vad ni anser om min kost och träning. Jag har vägt ungefär lika mycket de senaste 6-8 åren (Med undantag under 2007 då jag var ute och reste och vägde precis under 70 kg, sol bad och öl var tydligen dåligt bulk :D)

Här kommer lite stats på mig

Ålder: 28 år
Kön: Kille
Längd: 192
Vikt: 81

I höstas reste min sambo iväg i ett par månader och då tänkte jag att nu skall det ätas och träna. Jag åt följande.

Innan frukost: Vissa dagar proteindrink, beroende på hur träningen dagen innan sett ut.

Frukost 09.00: Fil med müsli samt 1-2 skivor mörkt bröd. Ibland bara bröd/Knäckebröd

Lunch 1300: Ordentlig ladding med kyckling eller köttfärs med nyttig pasta/ris/mathavre, fördelat på kanske 60-70% kyckling/köttfärs resten pasta eller dylikt. Totalt 500gram

Före träning 16.30: PWO samt bcaa

Efter träning18.00: bcaa

Middag 1900: Samma som lunchen.

Innan läggdags: 150 gram keso eller kesella, alternativt med proteindrink eller bara proteindrink.

Jag jobbar med ett aktivt yrke, vvs montör och svettas och tar i på jobbet. Med promenaden till och från gymmet så har jag väl passerat 8000 steg vilket är som en normal dag för mig.

Träningen består av gym och brukar vara i ungefär 80 min, i höstas tränade jag ofta (Ungefär 5-6 dagar i veckan, 2 av dessa dagar kondition) med bra känsla och kontroll. Jag utvecklades och lyfte tyngre men med vikten hände inget.

Under vintern och våren tränade jag på som vanligt och åt lika mycket, bytte schema och körde GVT schema och det var skitkul, men vikten var samma och ingen större synlig skillnad.

Vad anser ni, äter jag för lite? Jag har ett helvete att gå upp i vikt, men nu när jag varit hemma och förkyld i två dagar så har jag tappat ungefär 2 kg. Många skulle förmodligen vara glada om de haft min förbränning, kan äta tre tallrikar på en frukostbuffé med skapligt nyttiga saker och sedan vara hungrig efter ett par timmar, samma sak gäller när man varit på buffé på dagen. Kvällsmat är ett måste.

Om det är intressant så lyfter jag följande:

Plan hantelpress: 34kg/6 reps s
Bänk: 80kg/6set
Mark: 100kg/6 set, ordenligt djupa. 140kg om det skall fuskas
Mark: 130kg/4set
Chins: 26med egen vikt, djupa: 4 set med 28 kg
Chins/pull ups: 10/10 med egen kroppsvikt.

Hoppas på givande kommentarer, är tråden felplacerad eller överflödig så har moderator rätt att förpassa den.

Tack på förhand.

tlk
2013-06-28, 13:06
Att du har ett helvete att gå upp förklaras ju lätt när man tittar på din meny. Du äter ju inte särskilt mycket. GVT och fysiskt jobb på det sen...

ByggarMartin
2013-06-28, 13:20
500g varje måltid och det består av 60-70%kyckling, 2ggr om dagen? Det är åt helvete för lite kan jag tala om!

Du läre äta mycket mer om du ska växa nånting! Ät "Mat" 4ggr om dagen, sedan mellanmål samt frukost + kvällsfika också så ska du se det händer grejor.

Själv äter jag minst 1kg kyckling om dagen,

LillisJ
2013-06-28, 13:31
500g varje måltid och det består av 60-70%kyckling, 2ggr om dagen? Det är åt helvete för lite kan jag tala om!

Du läre äta mycket mer om du ska växa nånting! Ät "Mat" 4ggr om dagen, sedan mellanmål samt frukost + kvällsfika också så ska du se det händer grejor.

Själv äter jag minst 1kg kyckling om dagen,

Det är ju protein i andra saker än kött också *cupid* Han tar BCAA två gånger och 150g keso/kvarg tillsammans med 600g kött per dag. Det räcker definitivt. Att det är för lite kalorier kan jag dock inte neka... :)

Nu var jag dum. Du nämnde inte ens något om protein. :D Jag hade dock tagit mer ris eller pasta för kalorierna.

Kvicksilver
2013-06-28, 13:41
Du äter ju alldeles för lite för din storlek. Ös på med mer kolhydrater och fett.

Tobbey
2013-06-28, 13:43
Din ordentliga portion på 500g är enbart vad andelen kyckling/färs är på min tallrik. Lägg sedan till 1kg pasta också.

aerikc
2013-06-28, 13:57
Misstänkte det, hade varit smidigt att vara 150 lång istället och sitta på kontor :D. Skall göra ett schema och göra ett nytt försök till sensommaren.

Btw, såhär ser en normal månad ut + jobb och promenad till och från gymmet

http://i.imgur.com/GckBzMu.jpg?1

aerikc
2013-06-28, 14:43
Gjorde ett en snabbkalkyl i shapeup.

För att gå upp till 95kg med ett snitt på 0.5kg i veckan så behöver jag äta följande. Då tar det "Bara" 28 veckor. Detta förutsätter dock att jag tränar varje dag vilket inte kommer ske.

Innan jobbet: 2 portioner fiberhavregrynsgröt + 1,5 dl mjölk

Frukost: 2dl fil 3% fetthalt med 150gram músli + 2 ägg

Mellanmål: 1 banan.

Lunch: 300gram kyckling med sås 0.5dl samt 300 gram pasta

Mellanmål innan träning: 100 g blandade nötter

Middag: 300 gram nötfärs 10% + 0,5dl sås samt 300 gram ris.

kvällsmellanmål: 1.5 dl kvarg.

Totalt 3961 kalorier.
251: Protein
361: kolhydrater
161: fett
Vad tror ni? Detta är bara snabbt räknat, mest för att se hur mycket jag måste äta. Hade nog hellre velat ha i mig mer protein.

tlk
2013-06-28, 14:56
Gjorde ett en snabbkalkyl i shapeup.

För att gå upp till 95kg med ett snitt på 0.5kg i veckan så behöver jag äta följande. Då tar det "Bara" 28 veckor. Detta förutsätter dock att jag tränar varje dag vilket inte kommer ske.

Innan jobbet: 2 portioner fiberhavregrynsgröt + 1,5 dl mjölk

Frukost: 2dl fil 3% fetthalt med 150gram músli + 2 ägg

Mellanmål: 1 banan.

Lunch: 300gram kyckling med sås 0.5dl samt 300 gram pasta

Mellanmål innan träning: 100 g blandade nötter

Middag: 300 gram nötfärs 10% + 0,5dl sås samt 300 gram ris.

kvällsmellanmål: 1.5 dl kvarg.

Totalt 3961 kalorier.
251: Protein
361: kolhydrater
161: fett
Vad tror ni? Detta är bara snabbt räknat, mest för att se hur mycket jag måste äta. Hade nog hellre velat ha i mig mer protein.

Det ser bra ut.

Varför vill du ha i dig mer protein?

frekar3
2013-06-28, 15:02
På din vikt, så skulle jag sänkt fettet med omkring. Hälften (0,8-1,0xkroppsvikt allt som allt)
Istället öka med kolhydrater + ev. lite protein

RobinEH
2013-06-28, 15:54
Gjorde ett en snabbkalkyl i shapeup.

För att gå upp till 95kg med ett snitt på 0.5kg i veckan så behöver jag äta följande. Då tar det "Bara" 28 veckor. Detta förutsätter dock att jag tränar varje dag vilket inte kommer ske.

Innan jobbet: 2 portioner fiberhavregrynsgröt + 1,5 dl mjölk

Frukost: 2dl fil 3% fetthalt med 150gram músli + 2 ägg

Mellanmål: 1 banan.

Lunch: 300gram kyckling med sås 0.5dl samt 300 gram pasta

Mellanmål innan träning: 100 g blandade nötter

Middag: 300 gram nötfärs 10% + 0,5dl sås samt 300 gram ris.

kvällsmellanmål: 1.5 dl kvarg.

Totalt 3961 kalorier.
251: Protein
361: kolhydrater
161: fett
Vad tror ni? Detta är bara snabbt räknat, mest för att se hur mycket jag måste äta. Hade nog hellre velat ha i mig mer protein.

Mer protein? Det är ju mer än 3g/kg kroppsvikt redan. Det behövs inte så värst mycket protein, speciellt inte vid överätning. Stora intag av protein blir ju bara till dyra kolhydrater i slutändan.

aerikc
2013-06-28, 16:02
Vart skulle man kunna lägga in en gainer/Proteinshake istället? Att skippa gröten på morgonen hade varit skönt då jag är fruktansvärt seg på morgonen, men det kanske är ett bra läge att bli lite piggare genom att gå upp tidigare och äta.

tlk
2013-06-28, 16:13
Vart skulle man kunna lägga in en gainer/Proteinshake istället? Att skippa gröten på morgonen hade varit skönt då jag är fruktansvärt seg på morgonen, men det kanske är ett bra läge att bli lite piggare genom att gå upp tidigare och äta.

Du kan lägga in det var som helst.

aerikc
2013-06-28, 16:30
Du kan lägga in det var som helst.

Och välja bort gröten på morgonen kanske? Skippa nötterna och lägga in bcaa?

Simonbaws
2013-06-28, 16:50
skit i bcaa, ät mer mat istället!

tlk
2013-06-28, 16:54
skit i bcaa, ät mer mat istället!

+1

Och välja bort gröten på morgonen kanske? Skippa nötterna och lägga in bcaa?

Personligen tycker jag ju havregrynsgröt är för jävla gott så . Men trivs du inte med att äta på morgonen så ät inte på morgenen.

Alltså på din vikt så 120-180g protein / dag är väl vettig mängd. Utöver det är bara dyra kolhydrater. Och BCAA och sånt finlir.. fuck it. Nötter är mer kcal så ät nötter.

Du kan ju lätt skala av 100g protein och äta en god påse kanelsnäckor istället.

Kanelsnäckor är fan så godare än gainer.

aerikc
2013-06-28, 17:28
Kanelsnäckor är gott, min svåger körde den dieten och var riktigt tung ett tag..... helt utan muskler och motion :D

Wzup2u
2013-06-28, 18:34
en sak som jag aldrig kommer förstå är varför folk som ska bulka ska äta så energifattig och kcal snål mat. blir ju bara att man får äta mkt mer.

Halvar
2013-06-28, 21:19
en sak som jag aldrig kommer förstå är varför folk som ska bulka ska äta så energifattig och kcal snål mat. blir ju bara att man får äta mkt mer.

Varför inte om man gillar och inte har problem med att få äta stora mängder mat? Finner ingen orsak att börja trycka kalorität mat bara för att det är nått som kallas bulk.

Halvar
2013-06-28, 21:28
Gjorde ett en snabbkalkyl i shapeup.

För att gå upp till 95kg med ett snitt på 0.5kg i veckan så behöver jag äta följande. Då tar det "Bara" 28 veckor. Detta förutsätter dock att jag tränar varje dag vilket inte kommer ske.

Innan jobbet: 2 portioner fiberhavregrynsgröt + 1,5 dl mjölk

Frukost: 2dl fil 3% fetthalt med 150gram músli + 2 ägg

Mellanmål: 1 banan.

Lunch: 300gram kyckling med sås 0.5dl samt 300 gram pasta

Mellanmål innan träning: 100 g blandade nötter

Middag: 300 gram nötfärs 10% + 0,5dl sås samt 300 gram ris.

kvällsmellanmål: 1.5 dl kvarg.

Totalt 3961 kalorier.
251: Protein
361: kolhydrater
161: fett
Vad tror ni? Detta är bara snabbt räknat, mest för att se hur mycket jag måste äta. Hade nog hellre velat ha i mig mer protein.

Personligen så anser jag att du ej ska satsa på att gå upp så mycket som 0,5kg per vecka vore ren idioti.Du kommer då ha lagt på dej 90% fett i slutändan..grattis typ

Jag hade siktat på ca 180-200g protein ca50g fett och ös sedan på med kolhydrater i form av stärkelse tills du ligger på en nivå att du går upp i vikt sakta men säkert.Om det är svårt med att äta så mycket stärkelse så lägg in en stor dos malto efter träningen

Kallsone
2013-06-28, 21:41
ät mer. ät varannan - var tredje timme.

aerikc
2013-06-28, 22:35
Personligen så anser jag att du ej ska satsa på att gå upp så mycket som 0,5kg per vecka vore ren idioti.Du kommer då ha lagt på dej 90% fett i slutändan..grattis typ

Jag hade siktat på ca 180-200g protein ca50g fett och ös sedan på med kolhydrater i form av stärkelse tills du ligger på en nivå att du går upp i vikt sakta men säkert.Om det är svårt med att äta så mycket stärkelse så lägg in en stor dos malto efter träningen

Hade bara det som ett exempel, men helt klart är att jag käkat för lite. Större portioner och stadigare frukost är nog en bra början. Skall börja med lite lätt och se vad som händer. Sedan så kanske jag får vila lite mer mellan passen, är rastlös och tycker det är tråkigt att inte få gå och träna oavsett form.