handdator

Visa fullständig version : Luxerad axel


Andersson1801
2013-06-28, 12:06
Igår under uppvärmningen, inför mitt axelpass, körde jag lätt axelpress (17,5 kg) och helt plötsligt for axeln ur led. Det är första gången det händer så den har inte varit instabil sedan tidigare. Jag uppsökte en läkare direkt, den var snabbt på plats igen och röntgenbilderna visade inga skador.

Min fråga är nu hur man ska gå tillväga den närmsta tiden. På läkarintyget står det att jag ska vara försiktig med styrketräningen och anstränga efter förmåga de närmsta veckorna, samt att de sa att det ej var någon fara att vara i rörelse så länge det inte gör ont. Jag og därför kontakt med en sjukgymnast idag för att börja rehab så snart som möjligt, men fick då svar att axeln ska vara i total vila i ett par veckor för att sedan börja ytterst försiktigt.

Jag antar att jag inte är först med detta problem, så hur har ni andra gått tillväga och i vilken utsträckning har ni blivit återställda?

Mvh
Robin Andersson

DJJOHANSSON
2013-06-28, 12:20
Jag vilade (deload, 25~ reps, Rehabträning) De första tre månaderna


Är starkare än förut i axeln, Kör rehab flera gånger i veckan. Den glider fortfarande ur led every now and then. Kommer troligtsvis få lov att operera den framöver då mitt ledband är ganska utslitet /´För långt´.

Vissa övningar fick jag lov att lägga av med helt, Diverse smala Ryggövningar, Press med stång för axlar, Kronlyft.


För att summera lite: Vila för helvete, Det är värt det. När du blir bra i axeln, Se till att inte glömma bort rehabträningen. Såfort du gör det kommer det säga pang i axeln igen om du har otur.

Andersson1801
2013-06-29, 22:12
Jag vilade (deload, 25~ reps, Rehabträning) De första tre månaderna


Är starkare än förut i axeln, Kör rehab flera gånger i veckan. Den glider fortfarande ur led every now and then. Kommer troligtsvis få lov att operera den framöver då mitt ledband är ganska utslitet /´För långt´.

Vissa övningar fick jag lov att lägga av med helt, Diverse smala Ryggövningar, Press med stång för axlar, Kronlyft.


För att summera lite: Vila för helvete, Det är värt det. När du blir bra i axeln, Se till att inte glömma bort rehabträningen. Såfort du gör det kommer det säga pang i axeln igen om du har otur.

Ungefär hur lång period är det tills man är smärtfri? Jag kom på mig själv att vakna med armen bakom huvudet i morse och kände inte direkt något då men under dagen smyger det på när man varit uppe ett tag.

hestJaevel
2013-06-30, 15:15
Jag har haft problem med båda axellederna, ledbanden blev så utslitna att jag har genomfört operationer för att korta ner ledbanden på båda axlarna (bankart lesion).
Det var ett helvete kan jag säga, jag la av med allt vad träning hette efter rehaben. Det var under totalt ett års tid jag opererade axlarna (operation, rehab, operation, rehab blev totalt ett år). Dock kom jag igång senare igen och har inga som helst men av det, utöver det att jag kan få värk i lederna om jag simmar (det och ryckträning). I övrigt är jag nu i min bästa form någonsin, axeloperationerna till trots.

Fuska inte med rehaben, om du klarar dig utan någon av dessa operationer (vilket de allra flesta gör) så ska du skatta dig lycklig.

Emil Brännmark
2013-07-03, 14:08
Är lite nyfiken på hur de styrketräningsintresserade sjukgymnasterna som finns på Kolo ser på rollen för militärpress och pullups i rehab av axelinstabilitet. Jag undrar med anledning äh min egen erfarenhet. Jag hade själv ganska påtagligt instabila axlar, säkert 10+ luxar vä och subluxationer hö. Luxerade i sömnen när det var som värst. Började träna för 4-5 år sedan. Aldrig på allvar kört rotatorcuff-specifik träning, men mycket fokus på axelpress och en del på chins. Senaste luxen var för fyra år sedan och har aldrig smärtor. Vad tror ni om detta? Strategi som är gångbar för fler?

Oljeblixten
2013-07-03, 14:48
Jag har haft problem med båda axellederna, ledbanden blev så utslitna att jag har genomfört operationer för att korta ner ledbanden på båda axlarna (bankart lesion).
Det var ett helvete kan jag säga, jag la av med allt vad träning hette efter rehaben. Det var under totalt ett års tid jag opererade axlarna (operation, rehab, operation, rehab blev totalt ett år). Dock kom jag igång senare igen och har inga som helst men av det, utöver det att jag kan få värk i lederna om jag simmar (det och ryckträning). I övrigt är jag nu i min bästa form någonsin, axeloperationerna till trots.

Fuska inte med rehaben, om du klarar dig utan någon av dessa operationer (vilket de allra flesta gör) så ska du skatta dig lycklig.

Det där låter som mig minus operationerna, mina axlar poppar titt som tätt. Jag älskar att brottas men det är helt omöjligt och nu har det gått till den nivå att jag kan poppa axlarna i sömnen, i soffan osv.

Rekommenderar du operation? :P

Andersson1801
2013-07-03, 17:01
Jag var hos sjukgymnasten idag. Vet inte om det gav så många fler svar än jag lyckats få fram här, men ska försöka lägga upp ett par rehabpass så man kan variera sig. Rotatorcuffen är just nu ett tråkigt måste, men har ni några tips så man åtminstone kan variera sig lite?

Tiga
2013-07-05, 07:07
Är lite nyfiken på hur de styrketräningsintresserade sjukgymnasterna som finns på Kolo ser på rollen för militärpress och pullups i rehab av axelinstabilitet. Jag undrar med anledning äh min egen erfarenhet. Jag hade själv ganska påtagligt instabila axlar, säkert 10+ luxar vä och subluxationer hö. Luxerade i sömnen när det var som värst. Började träna för 4-5 år sedan. Aldrig på allvar kört rotatorcuff-specifik träning, men mycket fokus på axelpress och en del på chins. Senaste luxen var för fyra år sedan och har aldrig smärtor. Vad tror ni om detta? Strategi som är gångbar för fler?

Det var precis samma för mig. Jag skulle dock inte rekommendera några vikter över huvudet för OP. Iaf inte första året.

Jag var hos sjukgymnasten idag. Vet inte om det gav så många fler svar än jag lyckats få fram här, men ska försöka lägga upp ett par rehabpass så man kan variera sig. Rotatorcuffen är just nu ett tråkigt måste, men har ni några tips så man åtminstone kan variera sig lite?

Det finns tyvärr inte genvägar. Jag kör rotarcuffarna i varje axelpass. Det är nog de tråkigaste övningarna jag kör men samtidigt övningarna som har hjälpt mig mest. Jag kör på lätta vikter och det brukar bli 3*30 per axel. Det tar långt tid men det är lätt värt det.

Andersson1801
2013-07-06, 15:28
Det var precis samma för mig. Jag skulle dock inte rekommendera några vikter över huvudet för OP. Iaf inte första året.



Det finns tyvärr inte genvägar. Jag kör rotarcuffarna i varje axelpass. Det är nog de tråkigaste övningarna jag kör men samtidigt övningarna som har hjälpt mig mest. Jag kör på lätta vikter och det brukar bli 3*30 per axel. Det tar långt tid men det är lätt värt det.

Nä att det inte finns några genvägar förstår jag, men tänker mer hur man om möjligt skulle kunna variera övningarna.

Det tråkiga är ju att det påverkar resten av kroppen väldigt mycket också, har ni någon aning om man kan köra plankan? Jag löper en hel del och att köra plankan ger så mycket på tekniken, då hållningen påverkas. Att köra på sidan antar jag är lite väl riskabelt men funkar rak?

Tiga
2013-07-08, 11:54
Nä att det inte finns några genvägar förstår jag, men tänker mer hur man om möjligt skulle kunna variera övningarna.

Det tråkiga är ju att det påverkar resten av kroppen väldigt mycket också, har ni någon aning om man kan köra plankan? Jag löper en hel del och att köra plankan ger så mycket på tekniken, då hållningen påverkas. Att köra på sidan antar jag är lite väl riskabelt men funkar rak?

Inte riktigt säker där. Jag kör inåt och utåt rotationer.

Tyvärr är det så. Alla de bästa axelövningarna kräver mer el mindre att man har vikter över huvudet.

Jag kör plankan väldigt ofta och gjorde det även när det var som värst med axeln. Sidoplankan har jag börjat köra det senaste året och det har funkat bra men sen har jag också kört rehab i två år.

L-Sami
2013-07-08, 12:27
Jag var hos sjukgymnasten idag. Vet inte om det gav så många fler svar än jag lyckats få fram här, men ska försöka lägga upp ett par rehabpass så man kan variera sig. Rotatorcuffen är just nu ett tråkigt måste, men har ni några tips så man åtminstone kan variera sig lite?

För optimal skulderstabilitet räcker det inte endast träning av rotatorcuffen, för att det finns andra muskler som fungerar som stabilisatorer i skulderlederna, andra övningar som kan användas generellt vid skulderinstabilitet. Hantelrodd och andra skulderretraktionsövningar som aktiverar lats, rhomber, trapezius alla delar men även deltoideus, biceps, triceps, skulderprotraktioner (serratus anterior) t ex ryggliggande med hantel och rak armbåge. Rent generellt bör man tänka på undvika sk "high five" övningar vid tidig fas eftersom luxations risken är stor (där armen hamnar i 90 graders abduktion och utåtrotation). Det gäller att man anpassar övningar efter förmåga och fas och lyssna på sjukgymnasten och ha tålamod.

Andersson1801
2013-08-14, 19:42
Var hos en ny sjukgymnast på Kulan idrottscentrum tidigare idag, vilket bra bemötande och kompetens de har. Verkar nästan som att man kan se en framtid på gymmet igen :)

Scratch89
2013-08-20, 06:26
L-Sami skrev ett bra inlägg.

JAG hade inte rekommenderat plankan och dess varianter, för det sätter rätt stor press på axelledens stabilitet. Inte heller hade jag rekommenderat dig att köra tunga pressar över huvudet eller chins/pullups innan det har läkt ordentligt. Jag har också luxerat min axel, för flera år sedan, och kan fortfarande inte köra med brett grepp och armbågarna utåt sidorna, istället blir det pullups med supinerat grepp och armbågarna framåt, och samma sak med pressarna över huvudet; smalt grepp och armbågarna framåt.