handdator

Visa fullständig version : Magen havererar av Tabata?


Achryl
2013-06-28, 09:01
Får diarré varje gång direkt eller några timmar efter att jag kört intervallträningen Tabata, det passet som jag lägger på första ätardagen efter min 5-2 fasta. Någon som varit med om något liknande och har tips på hur man blir av med det?

forslund
2013-06-28, 09:06
Hur pass god kondition har du? Många brukar uppleva problem med magen efter hård konditionsträning om man inte är van vid ansträngningen och/eller har dålig kondition.

Sniggel
2013-06-28, 09:07
"På första ätardagen"

När börjar det ätas? Före eller efter Tabata?

Beemel
2013-06-28, 09:44
Får diarré varje gång direkt eller några timmar efter att jag kört intervallträningen Tabata, det passet som jag lägger på första ätardagen efter min 5-2 fasta. Någon som varit med om något liknande och har tips på hur man blir av med det?

Inte för att vara sån. Men det kan inte var så att magen reagerar på 5-2 kosthållningen snarare än på just träningsformen tabata?

Jag har bekanta som blir dåliga i magen efter i stort sett varje träningspass, så omöjligt är det väl inte att det skulle kunna vara något liknande för dig. Känns spontant inte som om det är just tabata som orsakar detta.

Wormzie
2013-06-28, 11:31
5/2 och tabata, vetenskapens värld-träning, kanske kommer ett avsnitt om hur man får styr på diarrén nästa säsong;)

OnT: jag får samma upplevelse efter kondition, det sätter väl igång magen helt enkelt:)

Springer
2013-06-28, 20:10
Googla gärna 'löparmage'. När man springer fort, så är det inte ovanligt attt magen går igång ordentligt. Man kan vänja sig. Du äter väl inte direkt innan passet?

Edit: Googlade lite för dig. :)

http://www.idrottsdoktorn.se/artiklar/loparmagetavlingsmage

svenbanan
2013-06-28, 21:27
Fast löpmage associerar i alla fall jag med längre distanser då man springer nära tröskelfart under lång tid. Typ 1-2mil. Är det kortare sträcka, typ 5km, så kan i alla fall jag ta ut mig fullständigt och i princip kräkas då jag kommer i mål, men får ändå inte den typen av magproblem som sitter i flera timmar efteråt. Men det kanske kan ta sig olika uttryck?

Grottmannen
2013-06-28, 22:05
Googla gärna 'löparmage'. När man springer fort, så är det inte ovanligt attt magen går igång ordentligt. Man kan vänja sig. Du äter väl inte direkt innan passet?

Edit: Googlade lite för dig. :)

http://www.idrottsdoktorn.se/artiklar/loparmagetavlingsmage

Typexempel på löparmage: http://hemmabloggaren.svenskablogg.se/files/2010/05/bajs1.jpg

Springer
2013-06-28, 22:41
Fast löpmage associerar i alla fall jag med längre distanser då man springer nära tröskelfart under lång tid. Typ 1-2mil. Är det kortare sträcka, typ 5km, så kan i alla fall jag ta ut mig fullständigt och i princip kräkas då jag kommer i mål, men får ändå inte den typen av magproblem som sitter i flera timmar efteråt. Men det kanske kan ta sig olika uttryck?

Tja, det är väl lite olika det där. Beror ju helt på hur mycket och vad man har ätit innan. Men oftast är det för mig på längre distanser, långpass eller tävling över timmen. Det är nog hemskt individuellt.