handdator

Visa fullständig version : Äter jag tillräckligt?


flowster
2013-06-27, 22:26
Funderar lite på om jag äter tillräckligt så skriver ungefär vad jag käkar osv och vore tacksam om någon som har bra koll på detta kan ge mig ett hum och lite feedback.

25 år gammal
ca 90kg
187cm lång

Ska "bulka".

Frukost: (kl 8)
Oftast ganska "tanigt" med en skål Kellogs Special K och mellanmjölk till plus en banan.

Lunch: (kl 13 ca)
Blir alltid på lunchrestaurang då jag jobbar på resande fot.
Svårt att säga vad jag äter men det som serveras i portion (ej buffe) plus rätt mkt sallad.

Mat (ca kl 16-17)
På väg hem (jag kör lätt lastbil) brukar det bli antingen Bic Mac o Co eller 3st cheeseburgare som jag äter på vägen hem.

Innan träning (ca kl 18.30)
En liten burk Kesella med 2 mackor med ost eller 1 banan.

Efter träning: (ca kl 21)
Exempelvis 400g kycklinginnerfilé + lite (50g?) bulgur eller ris.
Alternativt 300g nötfärs med samma port ris/bulgur.
Dricker 1 port whey 80 med mjölk till maten eller direkt efter.

Övrigt:
2 snickers/daim/twix här och där
eller 50g Marabou


Så vad tror ni? Tillräckligt med kalorier? Kanske?
Det enda jag tror är att mitt proteinintag borde vara högre?
Kanske försöka få i mig en port whey 80 till, eller?

Ska tillägga att jag knappt rör på mig under dagarna. Ganska passiv alltså, förutom ca 60min styrketräning.

Vore tacksam för hjälp!

Wzup2u
2013-06-28, 05:53
hmm under bulk borde man inte ens behöva tänka på proteinintag, då man ska äta så marginalen med protein räcker endå.

innan träningen skit i kesselan och satsa isf på mer kolhydrater.
hmm du lunchar vid 13.
skit i middagen vid 16, och inta isf större mellanmål i form av kolhydrater innan träning.

och efter träning ät ett rejält mål i form av middag istället och avsluta med lite gott + protein senare.
Sen fattar jag inte varför man ska äta magra produkter som kvarg osv vid bulk, helt onödigt.

bara mina tankar...
dock tycker jag inte det är mycket mat heller.

käka bara så du ligger på överskott, med variation på mat osv så behöver du inte oroa dig över protein.
proteinkällor är så brett kött, ost, frön & nötter m.m

hmm. sen kan du dricka din whey efter träningen direkt ist för att dricka den till maten isf.

finns miljoner sätt & ideer på detta, men överskott is the shit.

luckyboi
2013-06-28, 07:04
Funderar lite på om jag äter tillräckligt så skriver ungefär vad jag käkar osv och vore tacksam om någon som har bra koll på detta kan ge mig ett hum och lite feedback.

25 år gammal
ca 90kg
187cm lång

Ska "bulka".

Frukost: (kl 8)
Oftast ganska "tanigt" med en skål Kellogs Special K och mellanmjölk till plus en banan.

Lunch: (kl 13 ca)
Blir alltid på lunchrestaurang då jag jobbar på resande fot.
Svårt att säga vad jag äter men det som serveras i portion (ej buffe) plus rätt mkt sallad.

Mat (ca kl 16-17)
På väg hem (jag kör lätt lastbil) brukar det bli antingen Bic Mac o Co eller 3st cheeseburgare som jag äter på vägen hem.

Innan träning (ca kl 18.30)
En liten burk Kesella med 2 mackor med ost eller 1 banan.

Efter träning: (ca kl 21)
Exempelvis 400g kycklinginnerfilé + lite (50g?) bulgur eller ris.
Alternativt 300g nötfärs med samma port ris/bulgur.
Dricker 1 port whey 80 med mjölk till maten eller direkt efter.

Övrigt:
2 snickers/daim/twix här och där
eller 50g Marabou


Så vad tror ni? Tillräckligt med kalorier? Kanske?
Det enda jag tror är att mitt proteinintag borde vara högre?
Kanske försöka få i mig en port whey 80 till, eller?

Ska tillägga att jag knappt rör på mig under dagarna. Ganska passiv alltså, förutom ca 60min styrketräning.

Vore tacksam för hjälp!

Frukost 3-400
Lunch 6-700
3st cheeseburgare 900
Kesella+2 mackor 300-400
400g kyckling+50g ris+whey 650-750
2 st snickers 600

Typ 3,3-3,7k kcal skulle jag gissa på. Sitter du i en bil och bara styrketränar 60min per dag ligger du garanterat på rätt saftigt överskott

Pretorian
2013-06-28, 09:04
För mycket skräp enligt mig men du borde få i dig tillräckligt med kalorier för att gå upp i vikt.

Går du upp i vikt?

ByggarMartin
2013-06-28, 10:30
Ursäkta, men fyfan vad mycket skräp du äter... Bara för man ska bulka så ska man ju inte trycka i sig massa godis och skit. Eller aa vill du se ut som en julgris så visst!

Äta samma mat som du skulle vid diet, fast mycket mer!

Kyckling,ris,nötter.. Havregryn och ägg till frukost!

Sen brukar det ofta finnas micro på restauranger mm efter vägen. Så kör matlåda, eller fixa omvandlare och micro i bilen!

raddum
2013-06-28, 10:40
Ursäkta, men fyfan vad mycket skräp du äter... Bara för man ska bulka så ska man ju inte trycka i sig massa godis och skit. Eller aa vill du se ut som en julgris så visst!

Äta samma mat som du skulle vid diet, fast mycket mer!

Kyckling,ris,nötter.. Havregryn och ägg till frukost!

Sen brukar det ofta finnas micro på restauranger mm efter vägen. Så kör matlåda, eller fixa omvandlare och micro i bilen!

Håller med om att det är lite väl mycket skräp. Men är överskottet lika stort på "skräp" som "clean" mat så kommer gainsen vara lika (förutsatt att makros och kcal är lika då som sagt)

ByggarMartin
2013-06-28, 11:31
För lång tid mellan Frukost och Lunch, ät nått mellan, 10-11 tiden.

flowster
2013-06-29, 22:51
Mjo, håller med. Kanske lite väl mycket skräp.

Men jag behöver förslag på vad jag kan äta och ersätta den energin med. Som sagt, nu när jag jobbar under sommaren ser dagen ut som följande:

Frukost: ca kl 8

Lunch: runt 13 tiden. Mellan frukost och lunch kör jag bil.

Slutar jobbet: 18.00. Innan det kör jag också bil.

18.30: Äta innan träning

19.00-19:30: träna

20.30: Mat efter träning

22.00: Äta något innan jag lägger mig.



Tips på vad jag kan ta med mig som är smidigt att äta tex medans jag kör? Istället för tex cheeseburgare. Eller något att fylla ut med för att öka intaget mellan måltiderna

stromming
2013-06-30, 08:02
Ta med en shaker med bara pulver i och köp mjölk istället för cheesarna.

BobaFett
2013-06-30, 08:28
Du väger 90 kilo på 187 cm och du ska bulka, grattis!

Om du inte är jävligt vältränad skulle jag nog vara försiktig men du gör vad fan du vill ;)

Ronn
2013-06-30, 09:30
Ursäkta, men fyfan vad mycket skräp du äter... Bara för man ska bulka så ska man ju inte trycka i sig massa godis och skit. Eller aa vill du se ut som en julgris så visst!

Äta samma mat som du skulle vid diet, fast mycket mer!

Kyckling,ris,nötter.. Havregryn och ägg till frukost!

Sen brukar det ofta finnas micro på restauranger mm efter vägen. Så kör matlåda, eller fixa omvandlare och micro i bilen!

Ser ut som en bra fördelning mellan protein, kolhydrater och fett, kanske du som borde fundera mer på din nitiska inställning till mat och vad du uppfattar som "nyttigt".

För lång tid mellan Frukost och Lunch, ät nått mellan, 10-11 tiden.

För lång tid för vadå?

flowster
2013-06-30, 10:46
Du väger 90 kilo på 187 cm och du ska bulka, grattis!

Om du inte är jävligt vältränad skulle jag nog vara försiktig men du gör vad fan du vill ;)
Försiktig med vad?

Har du inbillat dig att alla som styrketränar är ute efter att se ut som på din avatar?

BobaFett
2013-06-30, 11:05
Försiktig med vad?

Har du inbillat dig att alla som styrketränar är ute efter att se ut som på din avatar?

Försiktig med att inte bulka dig ohälsosamt fet.

Det är nog många som vill se ut som mig ja men långt ifrån alla. Folk hade haft det väldigt svårt att hantera alla brudar som mirar :naughty:

Skämt åsido, du gör som sagt vad du vill men en viktuppgång är aldrig hälsosam, ta det väldigt långsamt.

Jag själv bulkade från 86 till 104 en gång, byggde jäkligt mycket muskelmassa men hade inte gjort om det. Är så sjukt tråkigt att vara stor och bulkig. Är också 187.

tossefar
2013-06-30, 11:10
Försiktig med vad?

Har du inbillat dig att alla som styrketränar är ute efter att se ut som på din avatar?

90kg på 187 cm är inte lite. Är du verkligen så hård att en sån här bulk är en bra idé?

lungan
2013-06-30, 11:33
Nu vet jag inte riktigt hur din syn på kaloriöverskott/underskott är. Men om du vill ha mera kalorier i frukosten hade jag nog bytt ut kellogs och mjölk mot havregryn och turkisk youghurt. Det kör jag själv med. Huruvida den turkiska yoghurten är bra eller inte får någon gärna kommentera.

Sen hade jag nog skippat McDonalds. Det finns annat du kan stoppa i dig även om du är på resande fot. Jag själv jobbar nu och har ingen möjlighet att ha matlåda i kyl, och har inget riktigt lunchställe. En lunch kan t.ex. bestå av 2 ägg, makrill/tonfisk, hårt bröd, banan, äpple, avocado, gainer.

Sen hade jag nog skippat att äta twix och marabou på daglig basis. Min syn är att sådant bör man endast äta ibland då man verkligen är sugen på det, inte något man bygger sin kost runtom. Ersätt dessa med avocado och andra frukter istället är min åsikt.

z_bumbi
2013-06-30, 11:39
90 kg på 1,87 är inte direkt mycket vikt om man tränat styrketräning ett tag och tränar man för styrkeprestationer så är det oftast ganska lite vikt.

Vad gäller kosten så kanske jag skulle fundera på att inte äta två utemål per dag, för bulken spelar det ingen större roll utan det är mer ett långsiktig hälsoaspekt där det kanske kan ha inverkan.

flowster
2013-06-30, 11:46
Problemet är att, egentligen har jag inga problem med att lägga på mig mer fett, förutom på magen. Därför är jag lite kluven i hur jag bör lägga upp min kost. Jag vill bli större snabbt, definitivt, men mer fett på just magen behöver jag inte just nu. Inte för att jag har en stor kagge, men växer den mer kommer den sticka ut mer än brösten och där går gränsen för mig, speciellt då jag inte har speciellt stora bröst öht.

zozofu93
2013-06-30, 11:57
Problemet är att, egentligen har jag inga problem med att lägga på mig mer fett, förutom på magen. Därför är jag lite kluven i hur jag bör lägga upp min kost. Jag vill bli större snabbt, definitivt, men mer fett på just magen behöver jag inte just nu. Inte för att jag har en stor kagge, men växer den mer kommer den sticka ut mer än brösten och där går gränsen för mig, speciellt då jag inte har speciellt stora bröst öht.

Känns som du vet att snickers inte är Go-to snasket för dig isåfall ;)
Jag är också 187cm och ligger i bulk nu, hade redan lite fläsk i början av bulken och väger strax över 94kg i dagsläget. tycker det är konstigt att ingen
har nämnt bananer i tråden, eller har jag missat det kanske.
Banan, nötter o shakes räcker långt som mellanmål.
3-4 ägg om dagen, 3 shakes, en skål havregryn, 100g osaltade nötter och 2-3 bananer. bara där har du ju nästan 2000 kalorier, sen kan det övriga överskottet komma från när du äter middag och lunch. T.ex. ris o kyckling eller liknande "basmat".

zozofu93
2013-06-30, 12:00
Jag brukar blanda 3dl mjölk, 1dl havregryn, en bordssked jordnötssmör med så bra värden som möjligt och 0.5dl vassleprotein, dricker dom 3gånger om dagen ibland. väldigt enkel "gainer".

BobaFett
2013-06-30, 12:20
90 kg på 1,87 är inte direkt mycket vikt om man tränat styrketräning ett tag

Beror helt på hårdeheten.

flowster
2013-06-30, 12:24
Ok säg att jag lägger om skiten lite....

1. Frukost:
1) 2st skivor vitt bröd med bregott och ost + 1dl whey + 4dl mjölk(drinken=ca 400kcal)
eller
2) En mellanstor prot kellogs special K med mellanmjölk + 1 banan

2. Innan lunch: (ca 11.00)
En banan + ge mig tips på något mer att äta här medans jag kör men som inte är för mättande. Bara något litet alltså.

3. Lunch: (ca 13.00)
Som innan.

4. På väg hem: (ca 16-17 tiden)
Tar med mig 1,5dl whey80 och köper 1 liter mjölk och blandar. ca 500kcal

5. Innan träning: (ca 18.30)
Antingen en lite mindre måltid, tex spaghetti och köttfärssås, eller lite ris med ngn köttbit. Alternativt 3-4 mackor med ett glas mjölk till.

6. Efter träning: (som tidigare)
Med whey80+mjölk

7. Innan läggdags (ca 22-23 tiden)
250g kesella med fun light + lite nötter eller liknande...?

------------------------------------------

Ok, så hjälp mig uppskatta hur intaget ser ut nu.

1. Frukost: ca 600 kcal?
2. Bananen ca 100kcal samt det jag får tips på att äta?
3. ca 700 kcal?
4. ca 500 kcal
5. ca 500 kcal
6. ca 800 kcal?
7. 3-500 kcal

Har jag överskattat detta grovt eller hamnar det jag skrivit på ca 3500 kcal? Det låter som ett för stort överskott...

Vad gäller proteinet, hur många gram tror ni jag landar på? Lätt över 2g/kv?

Och som sagt, tar mer än gärna emot förslag på "småsaker" jag kan äta mellan målen. Förslagsvis då eftersom mitt kcal intag redan verkar vara högt(?) något med mer protein och mindre fett/kolh.

zozofu93
2013-06-30, 12:24
Beror helt på hårdeheten.

Det är fortfarande inte mycket vikt, visst kan man vara rätt grov på 90kg 187cm men du vet ju att trådskaparen inte är på 6%.

zozofu93
2013-06-30, 12:26
Det är lite lågt på kolhydrater fortfarande, de ljusa mackorna är ju kolisar iofs men inget som kommer ge dig energi under dagen. Om du inte har något emot havregryn så byt ut mackorna mot det, angående mål nr.2 där du ville ha någon utfyllare så tycker jag att lite nötter o russin funkar.

flowster
2013-06-30, 12:31
Det är lite lågt på kolhydrater fortfarande, de ljusa mackorna är ju kolisar iofs men inget som kommer ge dig energi under dagen. Om du inte har något emot havregryn så byt ut mackorna mot det, angående mål nr.2 där du ville ha någon utfyllare så tycker jag att lite nötter o russin funkar.
Jaså?

Frukost: Brödet eller flingorna
Lunchen: Tja, det brukar vara en del kolhydrater. Potatis/spaghetti osv
På väg hem: Mjölken, även om det är proteinet man är ute efter.
Innan träning: Mackor igen ev ett mindre mål med spaghetti eller tex ris/bulgur + någon liten köttbit eller fisk.
Efter träning: Mer ris/bulgur med kött/kyckling

Förstår inte varför du tycker det är för lite kolhydrater?

zozofu93
2013-06-30, 12:33
Ja men det är inte så att du kan tro att KOLHYDRATER ÄR KOLHYDRATER, då skulle du lika gärna kunna sitta med en sked och hiva i dig strösocker med det där mindsetet. Mjölk är inte överdrivet mycket kolhydrater, hur många liter tänkte du dricka egentligen, potatis är inte särskilt mycket kolhydrater heller. Pasta och ris är bra.

BobaFett
2013-06-30, 12:49
Ok säg att jag lägger om skiten lite....

1. Frukost:
1) 2st skivor vitt bröd med bregott och ost + 1dl whey + 4dl mjölk(drinken=ca 400kcal)
eller
2) En mellanstor prot kellogs special K med mellanmjölk + 1 banan

2. Innan lunch: (ca 11.00)
En banan + ge mig tips på något mer att äta här medans jag kör men som inte är för mättande. Bara något litet alltså.

3. Lunch: (ca 13.00)
Som innan.

4. På väg hem: (ca 16-17 tiden)
Tar med mig 1,5dl whey80 och köper 1 liter mjölk och blandar. ca 500kcal

5. Innan träning: (ca 18.30)
Antingen en lite mindre måltid, tex spaghetti och köttfärssås, eller lite ris med ngn köttbit. Alternativt 3-4 mackor med ett glas mjölk till.

6. Efter träning: (som tidigare)
Med whey80+mjölk

7. Innan läggdags (ca 22-23 tiden)
250g kesella med fun light + lite nötter eller liknande...?

------------------------------------------

Ok, så hjälp mig uppskatta hur intaget ser ut nu.

1. Frukost: ca 600 kcal?
2. Bananen ca 100kcal samt det jag får tips på att äta?
3. ca 700 kcal?
4. ca 500 kcal
5. ca 500 kcal
6. ca 800 kcal?
7. 3-500 kcal

Har jag överskattat detta grovt eller hamnar det jag skrivit på ca 3500 kcal? Det låter som ett för stort överskott...

Vad gäller proteinet, hur många gram tror ni jag landar på? Lätt över 2g/kv?

Och som sagt, tar mer än gärna emot förslag på "småsaker" jag kan äta mellan målen. Förslagsvis då eftersom mitt kcal intag redan verkar vara högt(?) något med mer protein och mindre fett/kolh.

Ok, jag kan uppenbarligen inte ändra din åsikt om att bulka så jag kan åtminstone komma med några användbara råd.

Om du inte vill lägga på dig så mycket mer fett ska du fokusera på är att ha ett så litet överskott som möjligt för att uppnå en väldigt långsam viktuppgång. Det spelar inte så stor roll vad du äter, så länge du inte går till några överdrifter. Ät bra mat med lite mer fokus på protein.

Du kan inte bestämma var du lägger på dig fett oavsett vad du äter eller hur du tränar.

Det enda som går att göra är alltså att gå upp så lite som möjligt. Då kommer förhoppningsvis det mesta av viktuppgången bestå av muskler. Är du i början av träningskarriären kan du ju förhoppningsvis även bränna lite fett samtidigt som du går upp i vikt (om det sker tillräckligt sakta).

Du ställer fel fråga, "äter jag tillräckligt"? Du borde snarare kolla så att du inte äter för mycket under din bulk. Du väger 90 kilo, du kommer definitivt inte att ha problem att gå upp tio kilo. Är en eller två tuggor mer per måltid än vad du gör idag så räcker det nog att uppnå en långsam viktuppgång. Tvingar du i dig mat kommer du bara bli fet.

Det bästa du kan göra är att väga dig varje vecka och kolla så att du varje månad har ökat lite i vikt. 0,5-1 kilo är nog rätt optimalt. Går du upp för mycket, ät mindre, går du inte upp, ät mer. Vi kan inte säga hur mycket du ska äta.

flowster
2013-07-01, 20:33
Ok, jag kan uppenbarligen inte ändra din åsikt om att bulka så jag kan åtminstone komma med några användbara råd.

Om du inte vill lägga på dig så mycket mer fett ska du fokusera på är att ha ett så litet överskott som möjligt för att uppnå en väldigt långsam viktuppgång. Det spelar inte så stor roll vad du äter, så länge du inte går till några överdrifter. Ät bra mat med lite mer fokus på protein.

Du kan inte bestämma var du lägger på dig fett oavsett vad du äter eller hur du tränar.

Det enda som går att göra är alltså att gå upp så lite som möjligt. Då kommer förhoppningsvis det mesta av viktuppgången bestå av muskler. Är du i början av träningskarriären kan du ju förhoppningsvis även bränna lite fett samtidigt som du går upp i vikt (om det sker tillräckligt sakta).

Du ställer fel fråga, "äter jag tillräckligt"? Du borde snarare kolla så att du inte äter för mycket under din bulk. Du väger 90 kilo, du kommer definitivt inte att ha problem att gå upp tio kilo. Är en eller två tuggor mer per måltid än vad du gör idag så räcker det nog att uppnå en långsam viktuppgång. Tvingar du i dig mat kommer du bara bli fet.

Det bästa du kan göra är att väga dig varje vecka och kolla så att du varje månad har ökat lite i vikt. 0,5-1 kilo är nog rätt optimalt. Går du upp för mycket, ät mindre, går du inte upp, ät mer. Vi kan inte säga hur mycket du ska äta.
Jag förstår. Och jag håller väl egentligen med dig...

Men hjälp mig lite med hur jag ska lägga upp kosten. Som sagt, kan skriva nedan igen vad jag redan äter och när jag kan äta. Behöver en uppskattning om hur många kcal och gram protein det kan handla om.

Frukost:
70-100g Kellogs Special K (mellan port?)
mjölk till, vad kan det vara...2-3dl mellanmjölk?

Innan lunch:
1 banan + random frukt

Lunch:
Som sagt, husmanskost på lunchrestaurang. Vanlig storlek på port samt en liten tallrik full med sallad. Ev knäckebröd till eller någon kaka.

På väg hem från jobbet: ca kl 1700
1 cheeseburgare + 1dl whey 80 med vatten (ibland blir det mjölk men räkna på vatten)

Innan träning (ca kl 18.00)
Här behöver jag tips på vad jag kan äta. Något litet/mellan. Detta målet hamnar ca 30-40min innan träning.

Efter träning: ca 20.30
ca 250-300g nötfärs och 50g ris eller bulgur
eller
ca 400g kycklinginnerfilé med samma port ris/bulgur

Till detta dricker jag 3dl mellanmjölk och har lite beasås eller tzatziki till maten. Även lite sallad.

Kvällsmat: ca 20.00
250k Kesella med fun light
1 macka med ost
Någon frukt
ev något "onyttigt" typ lite godis, 20g nötter, 25-30g marabou eller liknande


Det skulle hjälpa mig oerhört om någon kunde göra en uppskattning på kcal och protein så jag vet om jag ska slänga in en extra port whey 80 eller om jag kanske måste dra ner på något.

Samt tips på vad jag kan äta 30min innan träning.

Tack på förhand!