handdator

Visa fullständig version : Morgonpromenader


elsupertaco
2013-06-27, 14:14
Hejsan, har en fråga angående morgonpromenader. (osäker på vart jag skulle posta tråden)
Meningen med morgonpromenader av vad jag har hört och läst så är det för ens insulinnivåer är så pass låga efter nattfastan så tas det direkt från fettet istället för kolhydrater osv.

Men min fråga är nu, hur länge kan man "vänta" efter man vaknat innan det är "för sent" för att det skall tas från fettet? Är insulinnivåerna låga enda tills du stoppar i dig något att äta eller fylls dom på automatiskt efter 1 timme eller hur fungerar det?

Grymt tacksam för svar!

mvh

Dreas
2013-06-27, 14:30
Hejsan, har en fråga angående morgonpromenader. (osäker på vart jag skulle posta tråden)
Meningen med morgonpromenader av vad jag har hört och läst så är det för ens insulinnivåer är så pass låga efter nattfastan så tas det direkt från fettet istället för kolhydrater osv.

Men min fråga är nu, hur länge kan man "vänta" efter man vaknat innan det är "för sent" för att det skall tas från fettet? Är insulinnivåerna låga enda tills du stoppar i dig något att äta eller fylls dom på automatiskt efter 1 timme eller hur fungerar det?

Grymt tacksam för svar!

mvhDu tar ifrån fett oavsett när du går. Fast mest fett på morgonen.

Vid andra tidpunkter än vid fastande morgonpromenader har man sett att ökad fettförbränning jämnas ut över dygnet.

En rapport på morgonpromenader visade på en liten skillnad över ett dygn. Inte helt otroligt att det skulle jämnas ut med tanke på att kroppen ofta jämnar ut annat.

elsupertaco
2013-06-27, 14:37
Okej, men att jag vaknar, sätter på kaffe, dricker det i lugn och ro 30 min och sedan går ut och går, eller kanske väntar upp till 1 timme innan jag känner mig redo gör ingen skillnad eller?

Tänker mest på om det är för sent att gå efter 1 timme eller måste man verkligen gå ut och gå DIREKT efter man vaknat (inom 10-20 min)?

Dreas
2013-06-27, 14:44
Okej, men att jag vaknar, sätter på kaffe, dricker det i lugn och ro 30 min och sedan går ut och går, eller kanske väntar upp till 1 timme innan jag känner mig redo gör ingen skillnad eller?

Tänker mest på om det är för sent att gå efter 1 timme eller måste man verkligen gå ut och gå DIREKT efter man vaknat (inom 10-20 min)?Det har med fastan att göra, inte hur länge du varit vaken. Såvida jag inte missförstått något.

Alltidxx
2013-06-27, 15:13
Okej, men att jag vaknar, sätter på kaffe, dricker det i lugn och ro 30 min och sedan går ut och går, eller kanske väntar upp till 1 timme innan jag känner mig redo gör ingen skillnad eller?

Tänker mest på om det är för sent att gå efter 1 timme eller måste man verkligen gå ut och gå DIREKT efter man vaknat (inom 10-20 min)?

Hjärnspöken är vad du har nu. Gå när som helst. Så det är lugnt, drick du kaffe så länge du vill.

vicarious
2013-06-27, 15:44
Meningen med morgonpromenader av vad jag har hört och läst så är det för ens insulinnivåer är så pass låga efter nattfastan så tas det direkt från fettet istället för kolhydrater osv.

Även om det sistnämnda stämmer så jämnar det ut sig över dygnet, vilket innebär att på det stora hela spelar det ingen roll när på dygnet du går din promenad. Gå när det passar din vardag och ditt liv bäst. Använd sökfunktionen och "morgonpromenad" så kommer du hitta en uppsjö av trådar med samma frågeställning som din.

Dreas
2013-06-27, 15:45
Även om det sistnämnda stämmer så jämnar det ut sig över dygnet, vilket innebär att på det stora hela spelar det ingen roll när på dygnet du går din promenad. Gå när det passar din vardag och ditt liv bäst. Använd sökfunktionen och "morgonpromenad" så kommer du hitta en uppsjö av trådar med samma frågeställning som din.Well, ska man tro stenhårt på den senaste studien i ämnet som postats här så bränner morgonpromenader mer över 24h. Tyvärr var inte studien längre och undersökte om det jämnas ut.

Fru_Flisa
2013-06-27, 20:48
Well, ska man tro stenhårt på den senaste studien i ämnet som postats här så bränner morgonpromenader mer över 24h. Tyvärr var inte studien längre och undersökte om det jämnas ut.

Vad var det för rapport? (Antar det är samma du nämner i tidigare inlägg?)

Dreas
2013-06-27, 20:54
Vad var det för rapport? (Antar det är samma du nämner i tidigare inlägg?)Kommer inte ihåg om det är denna: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162913

tjing och Grub vet vilken rapport jag tänker på. Har för mig att den kom förra året. Men men.

Fru_Flisa
2013-06-27, 21:06
Kommer inte ihåg om det är denna: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162913

tjing och Grub vet vilken rapport jag tänker på. Har för mig att den kom förra året. Men men.

Ah okej, fast i den där verkade dom springa på morgonen. Men de brände fett det med =)

tjing
2013-06-27, 22:27
En studie på fastande cykling:

Effects of post-absorptive and postprandial exercise on 24h fat oxidation.

"...The time of exercise relative to breakfast did not affect 24h energy expenditure (P>0.5). However, accumulated 24h fat oxidation was higher (P<0.05) and that of carbohydrate oxidation was lower (P<0.05) when exercise was performed in the post-absorptive state."

http://www.metabolismjournal.com/article/S0026-0495%2812%2900461-1/abstract

Gruppen som cyklade fastande brände c:a 12 gram (~112 kcal) mer fett över dygnet än gruppen som åt innan de cyklade. Jag har skrivit om studien här: http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/01/15/finns-det-nagon-skillnad-mellan-att-trana-innan-eller-efter-frukost/

King Grub
2013-06-27, 22:32
Ah okej, fast i den där verkade dom springa på morgonen. Men de brände fett det med =)

Löpning bränner alltid både mer energi och fett än promenader under aktiviteten.

Langster
2013-06-27, 22:59
Det har med fastan att göra, inte hur länge du varit vaken. Såvida jag inte missförstått något.

Korrekt. Och det är inte negativt att vänta längre, snarare tvärtom.
Personligen gillar jag att ta promenaden strax före min första måltid, när jag har tid, då har jag varit vaken i kanske 8 timmar.

Simonbaws
2013-06-28, 16:54
ska man ta eaa / bcaa innan fastande intervaller och powerwalks? borde väl skjuta insulinet till toppen?

tjing
2013-06-29, 18:38
Kontext?

Du behöver kanske inte äta något alls innan träning. Tänk på makronutrientintag över dygnet och hur du tränar. Resten är nog ganska egalt.