handdator

Visa fullständig version : Hur gick ni tillväga för att hitta kaloribalans?


Guybrush82
2013-06-27, 09:55
Som topic lyder, hur gick ni tillväga för att finna er (ungefärliga) kaloribalans?
Visst, man räknar kalorier och håller koll på vågen, men då man inte äter och rör på sig exakt lika mycket varje dag och de olika träningspassen kräver olika mycket energi så fluktuerar ju kaloribehovet en hel del från dag till dag.
Min fråga är väl kanske snarare hur lång tid det tog er att finna er kaloribalans?

Kvicksilver
2013-06-27, 10:15
Som topic lyder, hur gick ni tillväga för att finna er (ungefärliga) kaloribalans?
Visst, man räknar kalorier och håller koll på vågen, men då man inte äter och rör på sig exakt lika mycket varje dag och de olika träningspassen kräver olika mycket energi så fluktuerar ju kaloribehovet en hel del från dag till dag.
Min fråga är väl kanske snarare hur lång tid det tog er att finna er kaloribalans?

Har tagit mig ett år ungefär att "lära känna" min kropp. Ganska häftigt faktiskt att jag nu medvetet måste höja/sänka mitt intag för att öka/minska i vikt.
Kollen ligger i bakhuvudet hela tiden och rör sig i cykler om 3-4 dagar snarare än 1 dygn.

Tror inte man ska tänka i så kort tid som ett dygn utan snarare i veckobalans.

cero
2013-06-27, 12:37
Utgå från ett visst antal kalorier, och sedan justerar du det värdet beroende på hur vikten rör sig. Ex: ät exakt 2000 kalorier varje dag, väg dig dagligen och räkna ut medelvikt per vecka, och justera antal kalorier om det går åt fel håll.

Om du inte vill gå upp eller ned i vikt är det ju helt meningslöst att veta vad din balans är.

tjing
2013-06-27, 13:05
Jag bryr mig inte om den nämnvärt. Vill jag gå upp i vikt, äter jag mer med marginal. Vill jag gå ner i vikt börjar jag alltid kring 2500 kcal/dag och jobbar mig neråt.

Det är ändå omöjligt att veta, särskilt om man är aktiv. Sitter på arslet framför x-boxen hela dagen och pillar navelludd är det ju en annan femma.

Pretorian
2013-06-27, 13:09
Det har nog tagit ett par år för min del. Nu har jag väldigt bra koll på min vikt utan att räkna kalorier. Jag väger mig dagligen på gymmet och kan styra om jag vill upp eller ned i vikt.

Kan inte säga hur jag gör mer än att jag äter mer om jag vill gå upp och tvärtom om jag vill ned.

muddler
2013-06-27, 13:42
Eftersom jag hatar att äta blev jag tvungen att hitta en nivå på 500 kcal när som funkade för mig, detta tog många år att uppnå men har funnit att jag är viktstabil 100kg på 4000 kcal.

Jag loggade helt enkelt kosten och så ökade jag långsamt kalorierna tills det började hända grejer. För mig innebar det mycket skräp som var lätt att käka till en början som t.ex. billyspizzor och juice innan träning och snabbmakaroner.

Nu får jag ihop 4k kcal på merparten nyttig mat.

jasonmago
2013-06-27, 16:55
Jag räknar kalorier varje dag.

Började på 2700 och då gick jag ner i vikt.

ändrade till 3000 och då gick jag ner i vikt.

ändrade till 3200 och då stod jag still i vikt.

svårare än så var det inte :)

Jag har ett sjukt varierande arbete så jag kan omöjligt veta vad jag förbukar varje dag. Över en längre tidsperiod (1 månad kanske) verkar dock 3200 vara ett ganska bra snitt.

ddavid
2013-06-27, 19:16
Som alla nämnt ovan så får du helt enkelt räkna och väga dig och prova dig fram =) Men är det bulk eller deff på gång så brukar även jag köra med råge. Ett teoretiskt över- eller underskott på 500 kcal från din balans kommer ändå knappast bli det i praktiken då kroppen kan reglera NEAT, t3, leptin, katokolaminer osv för att motverka förändringar i vikten. Själv svettas jag som en gris under bulk och fryser som tusan under diet ^^

Guybrush82
2013-06-28, 07:25
Skönt att höra att folk ändå inte har stenkoll på sin exakta balans. Precis som jag misstänkte så är det oerhört svårt att hitta exakt rätt. Men läser man på forumet så kan man (jag) få uppfattningen att folk har stenkoll på sin exakta kaloriförbrukning. Såg exempelvis någon som skrev att han skulle "bulka" med ett "överskott" på 150 kcal. Hur sjutton kan man ha koll på det så exakt?! Den marginella skillnaden i förbrukning motsvarar ju i princip om jag har med- eller motvind när jag går till bussen!

Skämt och sido så gäller det väl att ha ungefärlig koll på hur mycket man stoppar i sig, samt utvärdera över en längre period. Det är väl som du skriver ddavid att kroppen dessutom har en viss förmåga att anpassa sig beroende på hur mycket man äter, känner igen detdär med att svettas/frysa.
Jaja, jag får fortsätta äta och träna på ungefär samma sätt och utvärdera vidare så kanske jag också hittar min ungefärliga balans en vacker dag, även om det tar tid.

Tack för svaren grabbar! :)

Beemel
2013-06-28, 11:21
Det som gjorde att jag lärde mig mest var när jag slutade korrigerar för träning och käkade lika mycket varje dag.
Oavsett om det är vilodag ellerträningsdag så äter jag lika många kcal.
Tycker dels det fungerar ganska bra, jag kan vara lite hungrig ibland träningsdagar och äter ibland lite extra fast jag är hyfsat mätt vilodagar, men vikten har jag kontroll på och resultatet på träningen märker jag ingen skillnad på jämfört med när jag käkade mer på träningsdagar än vilodagar.