handdator

Visa fullständig version : Energidricka farligt?


Latissimus Dorsi
2013-06-27, 02:58
Som väldigt frekvent drickare av energidrickor undrar jag om de har några slags bieffekter? Läst om flertal dödsfall i samband med energidricka och även då i samband med alkohol. Vad finns det för evidens?

Sverker
2013-06-27, 06:26
Högre puls och högre blodtryck borde ge en del obehagliga biverkningar.
Kombinera med alkohol som sänker kroppens signaler till vårt medvetande, kan det säkert gå snett.

Wzup2u
2013-06-27, 07:53
har aldrig känt av biverkningar jag skiftar mellan powerking & pepsi =P.
har även en bekant som dricker 10 st per dag gjort i ca 8 år (han jobbar på ett företag som försäljare åt ett märke inom energidryck)
inte så bra kanske, men han har inte fått biverkningar ännu iaf.

Gober
2013-06-27, 07:58
Att blanda CS med Alkohol är inte hälsosamt, det säger sig självt av de anledningar Sverker tar upp. Har man dessutom något problem med hjärtat (vilket man kan ha som ung utan att veta om det) så kan det gå riktigt illa. Ganska konstigt att man tillåter krogar servera redbull och vodka men inte en del kosttillskott som tex synefrin + koffein även om det inte är någon hälsokur.

Att dagligen hinka i sig energidryck bara för att är onödigt imo, särskilt om man dessutom använder PWO osv. Jag använder helt för mycket stim under dieten men direkt efter tar jag lång paus och sedan använder jag PWO någon gång då och då under bulken. Energidryck dricker jag aldrig till vardags när jag inte deffar.

Sheogorath
2013-06-27, 08:41
har aldrig känt av biverkningar jag skiftar mellan powerking & pepsi =P.
har även en bekant som dricker 10 st per dag gjort i ca 8 år (han jobbar på ett företag som försäljare åt ett märke inom energidryck)
inte så bra kanske, men han har inte fått biverkningar ännu iaf.

10 st Powerking är fortfarande inte mer än 780 mg koffein vilket inte är särskilt mycket om man jämför med en stordrickare av kaffe. I överkant, visst, men inte så extremt som det kanske låter. Vissa får det ju att låta som att energidrycker är något slags raketbränsle men det är verkligen en piss i Mississippi i jämförelse med t.ex. samma mängd kaffe.

Kischen
2013-06-27, 08:44
10 st Powerking är fortfarande inte mer än 780 mg koffein vilket inte är särskilt mycket om man jämför med en stordrickare av kaffe. I överkant, visst, men inte så extremt som det kanske låter. Vissa får det ju att låta som att energidrycker är något slags raketbränsle men det är verkligen en piss i Mississippi i jämförelse med t.ex. samma mängd kaffe.

+1. Mycket myter som sprids.

"jag drack en red bull och var vaken heeeeeela natten"

Tisu
2013-06-27, 08:51
10 st Powerking är fortfarande inte mer än 780 mg koffein vilket inte är särskilt mycket om man jämför med en stordrickare av kaffe. I överkant, visst, men inte så extremt som det kanske låter. Vissa får det ju att låta som att energidrycker är något slags raketbränsle men det är verkligen en piss i Mississippi i jämförelse med t.ex. samma mängd kaffe.

Är det all koffein, inklusive guaranin?

Pretorian
2013-06-27, 09:48
+1. Mycket myter som sprids.

"jag drack en red bull och var vaken heeeeeela natten"

Dricker jag Jacked efter 16 så har jag skitsvårt att somna. Säger inte att det är farligt (om man inte gör det dagligen) men ligger där i sängen och känner bara *gah!*

Samma sak om jag dricker kaffe för sent.

rsjerry
2013-06-27, 10:05
Hur mycket koffein är det i en vanlig kopp kaffe?

Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk 2

Kvicksilver
2013-06-27, 10:09
Skit i energidrycker. Skräpprodukter med en massa tillsatser. Se till att du får i dig tillräckligt med energi genom bra mat samt ordentligt med sömn så orkar du träna.

Vilka är alla lata klenbyggen som köper energidrycker?

Ser patetiskt ut när någon sippar Red Bull eller liknande på gymmet.

Grotesk
2013-06-27, 10:12
Skit i energidrycker. Skräpprodukter med en massa tillsatser. Se till att du får i dig tillräckligt med energi genom bra mat samt ordentligt med sömn så orkar du träna.

Vilka är alla lata klenbyggen som köper energidrycker?

Ser patetiskt ut när någon sippar Red Bull eller liknande på gymmet.

Skönt att du glider in och styr upp. Jag vill ju se cool ut på gymmet! Gud förbarme mig om jag tycker energidryck är gott.

Kvicksilver
2013-06-27, 10:19
Skönt att du glider in och styr upp. Jag vill ju se cool ut på gymmet! Gud förbarme mig om jag tycker energidryck är gott.

Jupp. Fast nu var ju inte diskussionen smak utan nyttan/onyttan.
På minussidan kan ju finnas... det är dyrt, det är tillsatser vi inte vet så mycket om, det är en massa kalorier som kanske är bättre att få från annat håll.

Ska jag dricka något gott under passet får det bli Mojitos. :d

Sverker
2013-06-27, 11:16
10 st Powerking är fortfarande inte mer än 780 mg koffein vilket inte är särskilt mycket om man jämför med en stordrickare av kaffe. I överkant, visst, men inte så extremt som det kanske låter. Vissa får det ju att låta som att energidrycker är något slags raketbränsle men det är verkligen en piss i Mississippi i jämförelse med t.ex. samma mängd kaffe.

Hur ser det ut med kaffe ?
Har för mig att Kingt Grub lagt upp en del abstrakt om att kaffe inte alls har den ergogena effekten som rent koffein. Får man ut samma mängd koffein i blodet under samma tid från rent koffein ( löst i energidryck eller i tablettfrom ) jmf med ( svenskt ) kaffe ?

Halvar
2013-06-27, 12:03
Dricker jag Jacked efter 16 så har jag skitsvårt att somna. Säger inte att det är farligt (om man inte gör det dagligen) men ligger där i sängen och känner bara *gah!*

Samma sak om jag dricker kaffe för sent.

Det har även jag,men svårt att somna och att dra en redbull och därefter bli så tjackpåtänd så man är vaken hela natten är skillda saker.

Ts jag hade ej bekymrat mej för nån energidryck om det är koffeinet..Däremot hade jag inte velat hinka flera liter av den sockrade varianten.Inte för att det är farligt,men wtf dricka socker när man kan äta det!

Latissimus Dorsi
2013-06-27, 13:16
Som jag förstått är inte problemet koffein utan det är taurinet som är boven i dramat när folk knall fall dör.

Linjedomarn
2013-06-27, 15:39
Som jag förstått är inte problemet koffein utan det är taurinet som är boven i dramat när folk knall fall dör.

Tror knappast att det är de. Låter som folk dör som flugor utav det. har säkert druckit 5 stycken under min livstid, aldrig dött. (Dessutom är det lagligt och varit det länge). om det nu är någon enstaka individ som har dött utav det så är det förmodligen i kombination med något annat, allergi eller dylikt, folk har dött av simplare grejer, typ honung .

Nebuchadnezzar
2013-06-27, 16:22
har säkert druckit 5 stycken under min livstid, aldrig dött.

Prisa gudarna

Wzup2u
2013-06-27, 18:37
vad hette den energidrycken som var laglig i 1 dag i sverige hahaha. första dagen den kom ut blev den olaglig...den var grymmt nice joooo cocaine hette den 3 ggr starkare än redbull och kaffe.

testade svepa 4 st och det gjorde fan effekt alltså.

Sniggel
2013-06-29, 01:14
280 mg koffein per burk. Ja det är väldigt högt. Det är i klass med vissa PWO-doseringar.
Någon som inte är van vid koffein och dricker en sådan burk kan bli ordentligt stissig. Det folk inbillar sig att de blir av red bull alltså ;)
För någon som är känslig mot koffein kan det bli rätt otrevligt.
Du drack 4 sa du? Är du väldigt koffeintålig?

Det mesta jag har prövat är 600 mg i tablettform. Nu för tiden dricker jag en del kaffe och det händer att jag ibland tar 200 mg koffein innan träning (i kombination med kaffe). Mer än så vill jag nog inte få i mig på en gång. Det är lätt hänt att man blir sliten om man använder för mycket koffein för ofta.

Beelz
2013-07-03, 20:30
har aldrig känt av biverkningar jag skiftar mellan powerking & pepsi =P.
har även en bekant som dricker 10 st per dag gjort i ca 8 år (han jobbar på ett företag som försäljare åt ett märke inom energidryck)
inte så bra kanske, men han har inte fått biverkningar ännu iaf.

Vänta tills du är 65 så kanske dina blodkärl är helt sönderslitna pga ditt höga blodtryck och har tandlossning efter alla syror+socker ;)

J.V
2013-07-04, 10:14
Tror knappast att det är de. Låter som folk dör som flugor utav det. har säkert druckit 5 stycken under min livstid, aldrig dött. (Dessutom är det lagligt och varit det länge). om det nu är någon enstaka individ som har dött utav det så är det förmodligen i kombination med något annat, allergi eller dylikt, folk har dött av simplare grejer, typ honung .Haha, va?
Du har alltså sugit i dig ~400mg koffein från energidryck - i hela ditt liv - och använder det som källa till att det skulle vara ofarligt?

Halvar
2013-07-04, 11:58
haha, va?
Du har alltså sugit i dig ~400mg koffein från energidryck - i hela ditt liv - och använder det som källa till att det skulle vara ofarligt?

lol

mattilainen
2013-07-04, 12:00
Tror knappast att det är de. Låter som folk dör som flugor utav det. har säkert druckit 5 stycken under min livstid, aldrig dött. (Dessutom är det lagligt och varit det länge). om det nu är någon enstaka individ som har dött utav det så är det förmodligen i kombination med något annat, allergi eller dylikt, folk har dött av simplare grejer, typ honung .

då är rökning ofarligt, för det har jag testat.

Luca Brasi
2013-07-05, 01:35
Som jag förstått är inte problemet koffein utan det är taurinet som är boven i dramat när folk knall fall dör.
Koffein ökar risken för plötslig död precis som alkohol.
Dör man av kaffe eller energidryck så dör man nog snart ändå.

Jag vill gärna vet mer om hur man dör av Taurin.

NoPainNoGains
2013-07-05, 14:09
Hörde att Jay Cutler enbart använder sig utav Redbull. Så med andra ord, håll dig till RedBull framöver så ser du snart ut som Jay Cutler! Han dricker ungefär 100 st varje dag. Morgon-20 st. Lunch-20 Middag-20 TräningsTime-20 och läggdags-20..

Har ingen källa på detta :/

Cameltotem
2013-07-05, 14:35
6 burkar redbull och några skopor Craze

Amfetamin varning, gör aldrig om det tror jag

Fjrebqll
2013-07-05, 15:27
Taurin, liknar inte dess effekter magnesium?

Har absolut ingen källa, för det var rätt länge sedan jag läste någonstans att har man brist på magnesium så är det taurinet som kliver in och försöker göra dess jobb?

Halvar
2013-07-05, 17:09
6 burkar redbull och några skopor Craze

Amfetamin varning, gör aldrig om det tror jag

Sjukt hardcore du är som är helt galen och drar i dej 6 redbulls och skopar ner Craze som en lastbil.Ingen är väl så dum att göra det,så din varning behövs nog ej.

hidden
2013-07-05, 21:48
Blir lite nojjig nu då jag ligger runt 1000mg koffein varje dag + 600mg taurin. Dessa kommer ifrån koffeinpiller + kaffe. Känner knappt något av det dock :s Det hjälper mot att jag ska behöva ta en nap mitt på dagen iaf.

Ska sluta omedelbart bums. Ska försöka halvera det från och med imorgon.

Sheogorath
2013-07-05, 21:56
Finns det några belägg för att koffein och taurin är farligt i kombination?

Alvis
2013-07-05, 22:16
Blir lite nojjig nu då jag ligger runt 1000mg koffein varje dag + 600mg taurin. Dessa kommer ifrån koffeinpiller + kaffe. Känner knappt något av det dock :s Det hjälper mot att jag ska behöva ta en nap mitt på dagen iaf.

Ska sluta omedelbart bums. Ska försöka halvera det från och med imorgon.

Eh, omkring 20 milligram koffein per kilo kroppsvikt kan enligt livsmedelsverket ge en lindrig förgiftning
Står även att en energidryck på 2.5 dl innehåller runt 1000 mg Taurin.. så låter knappast som du är uppe i farliga mängder. Fast sedan kanske man inte vet så mycket om Taurin heller.. men "Det finns ingen forskning som tyder på att taurin i de mängder som finns i livsmedel i dag kan skada hälsan." från livsmedelsverket.
Fast sedan kanske det inte är bra att ligga på gränsen till förgiftning heller, men jag antar att 1000 mg inte är så nära för dig.

Andrélito
2013-07-05, 22:18
Finns artikel på lakartidningen.se om Energidryck är farlig eller inte. Här finns den att läsa iaf http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=4893

hidden
2013-07-05, 22:25
Eh, omkring 20 milligram koffein per kilo kroppsvikt kan enligt livsmedelsverket ge en lindrig förgiftning
Står även att en energidryck på 2.5 dl innehåller runt 1000 mg Taurin.. så låter knappast som du är uppe i farliga mängder. Fast sedan kanske man inte vet så mycket om Taurin heller.. men "Det finns ingen forskning som tyder på att taurin i de mängder som finns i livsmedel i dag kan skada hälsan." från livsmedelsverket.
Fast sedan kanske det inte är bra att ligga på gränsen till förgiftning heller, men jag antar att 1000 mg inte är så nära för dig.

Enligt din källa så är jag 500mg ifrån. Dock finns det dagar då jag ligger en bit över 1000mg, så oavsett om det ger en lindrig förgiftning eller ej så borde jag se över mitt bruk av koffein och motverka den allmänna trötthet jag har på andra sätt.

Alvis
2013-07-05, 22:30
Enligt din källa så är jag 500mg ifrån. Dock finns det dagar då jag ligger en bit över 1000mg, så oavsett om det ger en lindrig förgiftning eller ej så borde jag se över mitt bruk av koffein och motverka den allmänna trötthet jag har på andra sätt.

Jojo, kan nog vara bra att hålla mängden lite lägre, men finns ingen orsak att noja iaf.

Fetbulle
2013-07-05, 23:49
Precis som hidden drar jag i mig mycket koffein, känner inte av det förrän jag når kanske 800mg och då är det minimalt (kan dra i mig det 22:00 och somna 00:00) så kör 1000mg innan gymmet kanske en gång vart tredje vecka..

Personer som däremot blir superhypade när de drar i sig en halv red bull kan jag inte förstå..

Luca Brasi
2013-07-06, 02:19
Man kan undra varför energidryckstillverkarna persisterar med att ha taurin i läsken?
I Red bull fallet är det väl nån sorts markandsföringsgrej för att anknyta till tjuren på burken?

begt
2013-07-06, 06:23
Precis som hidden drar jag i mig mycket koffein, känner inte av det förrän jag når kanske 800mg och då är det minimalt (kan dra i mig det 22:00 och somna 00:00) så kör 1000mg innan gymmet kanske en gång vart tredje vecka..

Personer som däremot blir superhypade när de drar i sig en halv red bull kan jag inte förstå..

Du har väl vant dig med stora mängder koffein. Successivt borde du minska intaget.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/Energidrycker/Energidrycker---fordjupning/

Motsvarande max 3 koppar kaffe eller 300 mg är ok.

RobinEH
2013-07-06, 10:50
Finns artikel på lakartidningen.se om Energidryck är farlig eller inte. Här finns den att läsa iaf http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=4893

Några uppgifter om det kommit någon ny kunskap sedan artikeln publicerades?