handdator

Visa fullständig version : Nybörjare


matte71
2013-06-26, 20:30
Hej! Är en riktig nybörjare på detta här med kosttillskott. Har tränat ett par månader nu utan något speciellt resultat, tränar ungefär varannan dag.

Jag tränar inte så jättetungt, men jag är på gymmet i en timme och pumpar :) Jag har köpt på mig BCAA Xtend och Whey 80 för att prova om det blir något bättre resultat.
Vad jag undrar är hur och när man ska ta dessa tillskott, så jag frågar er proffs om råd, för bättre ställe kan man ju inte fråga på ;)
Tack på förhand.

//Matte

tlk
2013-06-26, 20:50
Ta ditt vassle eller BCAA direkt efter träningen.

Tränar du fastad så kan ju BCAA var något att ta innan träningen.


Du kommer säkerligen inte märka någon skillnad i resultat.

Rakanichy
2013-06-26, 21:27
träna tungt ska man göra.

matte71
2013-06-26, 21:38
Jag får väll helt enkelt börja träna lite tyngre kanske då. Och lite längre? Jag har tittat runt lite på forumet och det verkar som att de flesta tar bcaa innan träningen och whey efter, får prova på det med.

tlk
2013-06-26, 23:10
Jag får väll helt enkelt börja träna lite tyngre kanske då. Och lite längre? Jag har tittat runt lite på forumet och det verkar som att de flesta tar bcaa innan träningen och whey efter, får prova på det med.

Om de flesta gör så vettikattsingen. Men jag har dålli koll på vad de flesta gör.

BCAA är väl värt att käka innan träning om du tränar på fastande mage, annars tror jag inte det tillför något. Tveksamt om det tillför något ens på fastande mage.


Träningen är A och O, sen lite mat på det. Och kanske lite protein om man inte får i sig tillräckligt i kosten.

Du kommer garanterat inte att märka någon raketskillnad på dina resultat för du börjar äta protein efter dina pass.

Nu menar jag inte att du ska låta bli för det är en Bra Sak (tm) att göra.

Nebuchadnezzar
2013-06-27, 00:51
Jag tränar inte så jättetungt, men jag är på gymmet i en timme och pumpar :) Jag har köpt på mig BCAA Xtend och Whey 80 för att prova om det blir något bättre resultat.

Vill du få bättre resultat bör du börja med att träna tungt.

matte71
2013-06-27, 07:11
Jag tränar alltid på fastande mage. Det blir antingen innan frukost eller innan middagen.
Så bcaa funkar inte alls då eller? Och protein ger inget resultat... Får väll gå till gymmet utan motivationen idag tydligen.

Heddaway
2013-06-27, 07:27
Jag får en extra kick av att ta bcaa innan passet, och klart att det är bra om du käkar protein. Men jag tror att de dem menar är att en massa kosttillskott inte fungerar om du kör "medelmåttig" träning. Om ditt mål är att bli stor och stark får du helt enkelt träna hårdare och tyngre, då kommer proteinet ha större betydelse.

Yeahboy
2013-06-27, 09:46
Om du tränar fastande, ta BCAA.

Skadar inte precis. Vissa upplever också en uppigande effekt av BCAA (placebo eller ej vet jag inte) kanske någon uppiggande aminosyra (leucin?)

;)

Kvicksilver
2013-06-27, 10:04
Jag får väll helt enkelt börja träna lite tyngre kanske då. Och lite längre? Jag har tittat runt lite på forumet och det verkar som att de flesta tar bcaa innan träningen och whey efter, får prova på det med.

Lite extra protein i form av bcaa eller vassle kommer sannolikt inte ge någon märkbar effekt. Första året handlar det om att träna hårt och äta tillräckligt med vanlig mat.
Min uppfattning är att nybörjare äter alldeles för lite.

andeem
2013-06-27, 10:54
Om du tänker på progression i träningen och överskott i kosten kommer det att göra ungefär ettusenfenhundra gånger större skillnad än all bcaa- och wheytajming i världen.

Edit: Tvåtusenfemhundra.

Guybrush82
2013-06-27, 11:37
Ett mycket vanligt "rookie-mistake" att fokusera mer på olika tillskott, än det som verkligen gör skillnad, nämligen hård träning, bra mat och vila/sömn.

Började också min "gym-karriär" med att inhandla diverse tillskott innan jag knappt satt min fot på gymmet.

benya
2013-06-27, 12:54
Om du tänker på progression i träningen och överskott i kosten kommer det att göra ungefär ettusenfenhundra gånger större skillnad än all bcaa- och wheytajming i världen.

Edit: Tvåtusenfemhundra.

Plusett!

Ponungen
2013-06-27, 17:08
BCAA och proteinpulver fungerar på samma sätt, skillnaden är upptagningshastighet i tarmen. Sen så är ju BCAA endast de grenade aminosyrorna medans proteinpulvret innehåller en fullständig aminosyraprofil.

Du ska ju dock vara medveten om att det inte ger några resultat/effekter som du märker av.

För att se resultatet av tillskotten måste du ha en mätmetod med oerhörd precision och riktighet och göra en jämförande studie under lika långa tidsperioder.

Fördelen om du skulle villja jämföra är att du är nybörjare och får något mer linjära ökningar under början av din karriär.

Vettigaste budskapet har ju redan gått fram antar jag, träna hårt, bra och mycket mat, sömn och progression på stången. Försök att räkna ut hur mycket protein du får i dig, fattas det lite, ja då är pulvret utmärkt. Försök även att äta så fort som möjligt efter träningen.

GL HF

matte71
2013-06-27, 18:38
Ok, tack alla för kanon tips :) ska käka på och träna hårdare. *flex*