handdator

Visa fullständig version : När ska fett intas?


Captainwide
2013-06-26, 19:33
Ja som rubriken lyder. När är det som mest optimalt att inta den största delen av sitt fett? Jag har för mig att jag läst att man inte ska äta mycket fett på morgonen då det sabbar insulinnivåerna eller liknande och har även fått för mig att man inte heller ska äta mycket fett på kvällen/natten. Så är det efter träning som gäller som med allt annat eller? :D

Halvar
2013-06-26, 19:39
Ja som rubriken lyder. När är det som mest optimalt att inta den största delen av sitt fett? Jag har för mig att jag läst att man inte ska äta mycket fett på morgonen då det sabbar insulinnivåerna eller liknande och har även fått för mig att man inte heller ska äta mycket fett på kvällen/natten. Så är det efter träning som gäller som med allt annat eller? :D

Inte äta fett på morgon wtf? tror nog inte det spelar nån större roll.Jag brukar äta mera fett på målen innan träning i samband med protein och mindre kolhydrater.Efter träning gasar jag med protein+kolhydrater och håller fettet lågt.Men det är bara för att ej överstiga fettkontot.

Ät det då det passar.Hur sabbar man insulinnivåernangenom att äta fett på morgon? och vad innebär att sabba dom?

RobinEH
2013-06-26, 19:43
Inte äta fett på morgon wtf? tror nog inte det spelar nån större roll.Jag brukar äta mera fett på målen innan träning i samband med protein och mindre kolhydrater.Efter träning gasar jag med protein+kolhydrater och håller fettet lågt.Men det är bara för att ej överstiga fettkontot.

Ät det då det passar.Hur sabbar man insulinnivåernangenom att äta fett på morgon? och vad innebär att sabba dom?

Det påverkar insulinkänsligheten negativt.

AronP
2013-06-26, 19:44
Mest fett på morgonen och sen mindre ju längre dagen lider.

Halvar
2013-06-26, 19:46
Det påverkar insulinkänsligheten negativt.


Så därför bör man undvika fett på morgon? Skulle jag aldrig bry mej om

Wzup2u
2013-06-26, 19:47
bs.

King Grub
2013-06-26, 20:01
Fettets påverkan på insulinkänsligheten har inte med att det är morgon att göra utan att man är fastande.

Captainwide
2013-06-26, 20:09
Nej det förstår jag med. Men är det då fördelaktigt eller åtminstone inte negativt att äta en stor det fett som första mål om man samtidigt äter protein och kolhydrater?

Sverker
2013-06-27, 06:32
Före och efter träningen kan det vara dumt att äta fett. Fettet sänker magsäckstömningen vilket kan göra det lite besvärligt att träna hårt. Dumt att sänka kroppens förmåga till återhämtning med att äta fett timmen efter tränigen.

Annars ser jag inget fel med att äta fett på andra tider av dygnet.

svag74
2013-06-27, 09:24
Före och efter träningen kan det vara dumt att äta fett. Fettet sänker magsäckstömningen vilket kan göra det lite besvärligt att träna hårt. Dumt att sänka kroppens förmåga till återhämtning med att äta fett timmen efter tränigen.

Annars ser jag inget fel med att äta fett på andra tider av dygnet.

Great, då är det praktiskt i mitt fall att det råkar vara så att jag har största fettintaget på morgonen, ~57E% fett i frukosten.
Käkar sedan inget förrän kl 16-17, så då är det bara bra om magens innehåll hålls kvar, och om insulinnivåer "förstörs" spelar ingen roll eftersom jag ändå inte äter igen på ~8 timmar :)
Tränar aldrig på morgonen heller.

AEB
2013-06-27, 14:33
Finns det något negativt med att äta nästa allt fett på en och samma måltid under dagen och käka fettsnålt resten? Typ om man vill äta en jävla massa majonäs en måltid och käka fettsnål pastamåltid med köttfärssås resten?