handdator

Visa fullständig version : City gross börjar sälja vin


tlk
2013-06-26, 12:51
City Gross börjar sälja vin (http://www.sydsvenskan.se/sverige/matkedja-borjar-salja-vin/)


Hur länge kommer systembolagetssystemet att överleva? Kan ju inte vara länge tills vi ser alkoholen säljas i butiker.

PowPow
2013-06-26, 12:54
Vad får dig att tro att det inte kan vara länge tills vi ser alkohol (förutom den som säljs idag) säljas i vanliga butiker?

rooz
2013-06-26, 12:55
Återstår väl att se OM de ens kommer får sälja?

Men får citygross göra det, kommer alla göra det.

Heddaway
2013-06-26, 13:01
Tveksamt om en matkedja får staten att ta bort monopol på alkoholförsäljning.

tlk
2013-06-26, 13:05
Återstår väl att se OM de ens kommer får sälja?

Men får citygross göra det, kommer alla göra det.

Ofc. Det kommer ju att bli en rättslig fråga.

Oavsett vilket så får City Gross bra med reklam.

PowPow
2013-06-26, 13:08
Fast det handlar inte om att sälja i butiken. Det är bara via webbeställning, vilket knappast är ett nytt fenomen.

tlk
2013-06-26, 13:10
Fast det handlar inte om att sälja i butiken. Det är bara via webbeställning, vilket knappast är ett nytt fenomen.

Exakt så. Det är självklart inte försäljning i butik. Men försäljning inom Sverige och tillsammans med matkasse. Det är ju nytt med att det inte är import från annat land.

Manta
2013-06-26, 13:11
Haha, fan vad bildvalet till den artikeln fick mig att skratta. Undra hur många som köper en flaska Grange med sin onlinekasse från City Gross.

Först måste vi se hurvida City Gross tillåts agera på det här viset. Men jag tror faktiskt inte att det är ett större hot mot Systembolaget än annan onlineförsäljning.

rooz
2013-06-26, 13:14
Fast det handlar inte om att sälja i butiken. Det är bara via webbeställning, vilket knappast är ett nytt fenomen.

Som du kan få utkört eller utlämnat i en fysisk butik i sverige, och enligt svensk lag får alkohol (alltså saker över 3,5%) bara säljas av systembolaget.

eiri
2013-06-26, 13:19
hoppas de går bra och att monopolet försvinner

Viktor_Balck
2013-06-26, 13:24
hoppas de går bra och att monopolet försvinner

+1 Mer alkohol till folket, mer fylla rules.

tlk
2013-06-26, 13:28
+1 Mer alkohol till folket, mer fylla rules.

Är du säker på att det fungerar så att det blir mer fylla?

Rimligtvis skulle då fylleriet vara högre ju längre från ett systembolag man befinner sig.

Viktor_Balck
2013-06-26, 13:32
Är du säker på att det fungerar så att det blir mer fylla?

Rimligtvis skulle då fylleriet vara högre ju längre från ett systembolag man befinner sig.

Va? Om monopolet skulle försvinna och tillgängliheten på alkohol ökar, så bör rimligtvis det leda till att folk dricker mer. Hur det blir i praktiken vet jag såklart inte men rent logiskt så bör det ske.

rooz
2013-06-26, 13:36
Va? Om monopolet skulle försvinna och tillgängliheten på alkohol ökar, så bör rimligtvis det leda till att folk dricker mer. Hur det blir i praktiken vet jag såklart inte men rent logiskt så bör det ske.

I Portugal legaliserades merparten av alla droger, och det har i efterhand inte ökat missbruket.

Amfksp
2013-06-26, 13:37
Så enkelt är det så klart inte. Då borde alla länder utan systembolag ha mer fylla än sverige. Vilket inte stämmer så klart. Tillgänglighet är bara en parameter

tlk
2013-06-26, 13:39
Va? Om monopolet skulle försvinna och tillgängliheten på alkohol ökar, så bör rimligtvis det leda till att folk dricker mer. Hur det blir i praktiken vet jag såklart inte men rent logiskt så bör det ske.

Jag tycker att det är ett rätt konstigt logiskt kliv att ta. Det förutsätter t.ex. att det finns något intresse bland gemene man att öka bruket gentemot vad som råder nu.
Tycker definitivt det är ett logiskt felsteg att anse att efterfrågan ökar bara för tillgången ökar.

Och tillgängligheten öka.. jag vettifan du. Om tillgänglighet är en jätterelevant faktor så borde spritbruket vara högre ju närmre systembolag man var bosatt.


Att det skulle vara så enkelt att ökad tillgång av substans X leder till ökat bruk av substans X har väl ändå visat sig var helt inkorrekt många gånger om? (se Portugal, Tjeckien, Holland, etc.).


*edit* Kan ju tillägga att mitt eget alkoholbruk kommer att hålla sig kvar på 0 liter om året oavsett.

eiri
2013-06-26, 13:46
Tror absolut inte de skulle öka, däremot minska på fler ställen, tar Särna som ett ex då ja har varit där flera gånger, de brygger eget, kör runt i bil/skoter/mopeder påverkade. Fan folk dör i olyckor hela tiden, unga grabbar som inte ens fyllt 18år, åker redan bil hit och dit påverkade.

Gober
2013-06-26, 13:48
I Portugal legaliserades merparten av alla droger, och det har i efterhand inte ökat missbruket.

Det är svårt att förutse hur det skulle bli i Sverige, med våran alkoholkultur och hårt festande så kanske det blir ännu värre med lättare tillgänglig alkohol. Säger inte att det är så men det är vanskligt att jämföra med andra länder och kulturer.

Viktor_Balck
2013-06-26, 13:50
Alkoholkultur spelar givetvis in också, är bara min personliga, eller knappast bara min åsikt men iaf, att om man kan gå och köpa vin fram till kl 22 eller liknande på den lokala affären på hörnet så skulle konsumtionen öka. Som sagt hur det skulle se ut i praktiken vet jag ju inte.

olle lindblad
2013-06-26, 13:52
När Finland ökade tillgången ökade väl konsumtionen ganska mycket?

Langster
2013-06-26, 13:54
Ofc. Det kommer ju att bli en rättslig fråga.

Oavsett vilket så får City Gross bra med reklam.

Inte om man kollade på TV4:s morgonprogram i morse. City Gross taleskvinna var nog den sämsta jag sett på länge.

eiri
2013-06-26, 14:00
Folk kan ju redan få tag i alkohol 24/7, känner fler som säljer som har hemkörning tom, men då lär man dricka skit vodka från Tyskland som kostar 40kr där och säljs för 150kr...
Gillar systembolagets utbud och priserna kan jag stå ut med också, men deras tillgänglighet och öppettider är för dåliga. Kan vara så att det är jag som bor i en liten skit stad, men vår stänger iaf 19:00 och 15:00 på helger.. Jobbar man osv så finns de knappt tid att ta sig ner.

tlk
2013-06-26, 14:00
Inte om man kollade på TV4:s morgonprogram i morse. City Gross taleskvinna var nog den sämsta jag sett på länge.

Nu har jag ju tyvärr inte ägt någon TV de senaste 15 åren så har inte så bra koll på TV4:as morgonprogram... Men "all reklam är bra reklam" kanske?

De får iaf ut sitt namn i media. Jag kommer inte att orka pillra mig bort till CG oavsett. Är för fasiken i andra ändan av stan.

Alkoholkultur spelar givetvis in också, är bara min personliga, eller knappast bara min åsikt men iaf, att om man kan gå och köpa vin fram till kl 22 eller liknande på den lokala affären på hörnet så skulle konsumtionen öka. Som sagt hur det skulle se ut i praktiken vet jag ju inte.

Nu vet jag inte precis var du bor här i landet men iaf i Malmö/Sthlm/GBG så kan du ju köpa vin, öl, och starksprit dygnet runt som det är nu. Jag är lite tveksam till att tillgången skulle påverkas.. möjligtvis skulle viss del av handlen flyttas från att vara inkomstkälla för den organiserad brottsligheten till att bli en vit inkomstkälla.

rooz
2013-06-26, 14:00
Det är svårt att förutse hur det skulle bli i Sverige, med våran alkoholkultur och hårt festande så kanske det blir ännu värre med lättare tillgänglig alkohol. Säger inte att det är så men det är vanskligt att jämföra med andra länder och kulturer.
Vi är bland de länder som har lägst alkoholbruk i hela Europa. Tror det bara Norge & Grönland som dricker mindre.

Vi lär däremot supa mer vi enskilda tillfällen.

PureWhey
2013-06-26, 14:07
Det är svårt att förutse hur det skulle bli i Sverige, med våran alkoholkultur och hårt festande så kanske det blir ännu värre med lättare tillgänglig alkohol. Säger inte att det är så men det är vanskligt att jämföra med andra länder och kulturer.

Så det användes inte mycket droger i Portugal innan legaliseringen?
+1 Rooz, kom med lite mer vett i det du säger Gober.

Le iPhone

Viktor_Balck
2013-06-26, 14:32
Nu har jag ju tyvärr inte ägt någon TV de senaste 15 åren så har inte så bra koll på TV4:as morgonprogram... Men "all reklam är bra reklam" kanske?

De får iaf ut sitt namn i media. Jag kommer inte att orka pillra mig bort till CG oavsett. Är för fasiken i andra ändan av stan.



Nu vet jag inte precis var du bor här i landet men iaf i Malmö/Sthlm/GBG så kan du ju köpa vin, öl, och starksprit dygnet runt som det är nu. Jag är lite tveksam till att tillgången skulle påverkas.. möjligtvis skulle viss del av handlen flyttas från att vara inkomstkälla för den organiserad brottsligheten till att bli en vit inkomstkälla.

Bor i Sthlm och såvitt jag vet så finns inget starksprit här på närmaste Coop, snackar mataffärer. Är nog skillnad att gå och dricka i en bar offentligt än att kunna köpa hem från en affär i närheten.

Ser iaf inga direkta fördelar med att öka tillgängligheten, Rooz pratat ju om en låg alkoholkonsumtion här, if it aint broke osv.

tlk
2013-06-26, 14:45
Bor i Sthlm och såvitt jag vet så finns inget starksprit här på närmaste Coop, snackar mataffärer. Är nog skillnad att gå och dricka i en bar offentligt än att kunna köpa hem från en affär i närheten.

Ser iaf inga direkta fördelar med att öka tillgängligheten, Rooz pratat ju om en låg alkoholkonsumtion här, if it aint broke osv.

I Malmö är det iaf inga problem att gå och köpa vodka i mindre livsmedelsbutiker eller beställa hemkörning dygnet runt. På Coop? Nej. Tillgänglighet 24/7 utan ålderskontroll av något slag? Det är dagens verklighet.

Langster
2013-06-26, 14:52
Nu har jag ju tyvärr inte ägt någon TV de senaste 15 åren så har inte så bra koll på TV4:as morgonprogram... Men "all reklam är bra reklam" kanske?

De får iaf ut sitt namn i media. Jag kommer inte att orka pillra mig bort till CG oavsett. Är för fasiken i andra ändan av stan.

Det går endast att få alkohol (och då endast vin) vid hemkörning/beställning från Citygross, så det är lugnt för dig. Det kanske du hade vetat om du hade TV! :cool:

tlk
2013-06-26, 15:34
Det går endast att få alkohol (och då endast vin) vid hemkörning/beställning från Citygross, så det är lugnt för dig. Det kanske du hade vetat om du hade TV! :cool:

Det är klart att jag är medveten om det. Framgår klart och tydligt av artikeln.

BigIron
2013-06-26, 15:36
Bra reklam för CG om inte annat :)

PixelMiner
2013-06-26, 19:11
Förr fick man först gå till hemsida A för att beställa sin matkasse och sedan till hemsida B för att beställa sin vinlåda.

Nu kan man beställa allt ifrån hemsida A.

Otroligt revolutionerande... Kommer sannolikt leda till fullständigt moraliskt förfall och allmän anarki... *ironi*

C.E.J.
2013-06-27, 06:32
men vår stänger iaf 19:00 och 15:00 på helger..

Systemets allmänna öppettider i hela landet :thumbup: