handdator

Visa fullständig version : Konstigt bröd


strango
2013-06-26, 10:15
Hejsan!

Alldeles nyss käkade jag en macka. Hann äta 2 tuggor och på den 3:e så kände jag en sur smak. Spottade ut biten och fräste ordentligt. Borstade tänderna och svor av bara fan.

Sen kollade jag på resterande bitar. En liten svart bit på kanten på några av mackorna såg jag. Bäst före datum är imorgon (27/6). Var det mögel jag hade i käften? Dom 2 första tuggorna smaka inte konstigt, och den 3:e (som smaka konstigt) spotta jag ut. Bör jag vara orolig? Tilläggas att jag äker till USA på söndag, vill helst inte bli sjuk innan dess

Mvh

Reaper123
2013-06-26, 10:24
Har du inte en extremt känslig mage eller jävla otur, bör du klara dig bra...

Men låter högst troligt som att det var mögligt bröd, vilket tyvärr kan hända rätt ofta trots att datumet är OK pga hur brödet hanteras vid transport samt i affären!

Ps. Dom flesta får nog i sig en del mögel utan att dom ens vet om det Ds.

Gober
2013-06-26, 11:01
Det är nog mögel, det kan ju varit hål i förpackningen redan i butik eller om du inte haft den stängd. Sjuk av en tugga mögligt bröd tror jag inte du blir, det märker du nog snart isåfall..Kanske redan ligger och ber till porslinsguden :D

muddler
2013-06-26, 11:31
Det bör vara lugnt, jag har käkat mögligt bröd av misstag många gånger och inte blivit dålig. Givetvis har jag spottat ut merparten vilket man gör instinktivt.

Wzup2u
2013-06-26, 19:18
pencilin=mögel. =)

mögelostar nominom.

förvara bröd i kyl ist för rumsvärme.

vicarious
2013-06-27, 16:23
förvara bröd i kyl ist för rumsvärme.

Nä, det är ingen bra idé. Då möglar det ännu snabbare.

JA30
2013-06-27, 16:47
Om du har problem att äta upp brödet inom några dagar släng in det i frysen och ta ut skivor som du ska ha. Det mesta brödet blir ju gott att köra i brödrosten annars låt det ligga framme ett tag. Iofs har inget med frågan att göra men ett tips :)

Gober
2013-06-27, 16:49
pencilin=mögel. =)

mögelostar nominom.

förvara bröd i kyl ist för rumsvärme.

Du slänger ur dig lite grejer utan att tänka ibland ;-) Det är knappast samma mögel vi pratar om.

Chrbo
2013-06-27, 17:05
Det bör vara lugnt, jag har käkat mögligt bröd av misstag många gånger och inte blivit dålig. Givetvis har jag spottat ut merparten vilket man gör instinktivt.

+1. Händer mig stup i kvarten, har aldrig lett till tarmbesvär.

mattilainen
2013-06-27, 17:05
knappast att du blir sjuk. Speciellt inte om du inte kände av något efter 6 h

Chrbo
2013-06-27, 17:07
pencilin=mögel. =)

mögelostar nominom.

förvara bröd i kyl ist för rumsvärme.

Det fetstilta stämmer inte då högre lufkfuktighet gör att bröd åldras snabbare.

Gober
2013-06-27, 17:09
Det fetstilta stämmer inte då högre lufkfuktighet gör att bröd åldras snabbare.

Bröd förvaras bäst i brödpåse, då håller det sig fräscht någon dag. Rostbröd kan man ju ha länge i påsen om det ändå ska rostas. Kylen är som sagt ingen bra plats. Folk förvarar allt möjligt skumt i kylen, bananer, tomater osv som gör att det antingen blir förstört eller tappar smaken.

Quint
2013-06-27, 17:13
Nä, det är ingen bra idé. Då möglar det ännu snabbare.

Gör det? Hittar vid en snabb sökning många påståenden att brödets "åldras" snabbare i kylskåp på så vis att konsistens & smak ändras till det sämre, men inget om att det skulle mögla snabbare.

Har alltid förvarat mitt bröd i kylen och har aldrig varit med om att de möglat förrän det gått veckor över bäst före datumet.

vicarious
2013-06-27, 17:55
Gör det? Hittar vid en snabb sökning många påståenden att brödets "åldras" snabbare i kylskåp på så vis att konsistens & smak ändras till det sämre, men inget om att det skulle mögla snabbare.

Har alltid förvarat mitt bröd i kylen och har aldrig varit med om att de möglat förrän det gått veckor över bäst före datumet.

Undvik förvaring i kylskåp eftersom det gör brödet fuktigt och det möglar snabbare.

Källa (http://www.kronjast.se/bakskolan/10-forvaring)

Vet inte hur väl det stämmer, brödet kanske bara blir torrt i kylskåp. Har aldrig provat själv, bara hört att kylskåpet är det absolut sämsta stället att förvara bröd.

Quint
2013-06-27, 18:26
Källa (http://www.kronjast.se/bakskolan/10-forvaring)

Vet inte hur väl det stämmer, brödet kanske bara blir torrt i kylskåp. Har aldrig provat själv, bara hört att kylskåpet är det absolut sämsta stället att förvara bröd.

Se där ja, kanske bara haft tur, eller så kanske det är skillnad på hembakat bröd och ful-bröd från pågens :)

Wzup2u
2013-06-27, 18:33
bröd möglar...inte fortare i kyl...

gober ja e lite skämtsam av mig med allt. ta mig med en klackspark och inte så seriöst.
kul när folk blir arga för ingenting ibland haha. thats me lixom nominomi nom nom

vicarious
2013-06-27, 18:49
bröd möglar...inte fortare i kyl...

gober ja e lite skämtsam av mig med allt. ta mig med en klackspark och inte så seriöst.
kul när folk blir arga för ingenting ibland haha. thats me lixom nominomi nom nom

Ingen har blivit arg. Hur ska man veta när du är seriös eller inte då? Ingen i tråden tolkade din kommentar om att man skulle förvara bröd i kylen som ett skämt. Det är mänskligt att ha fel ibland ;)

Även om brödet kanske inte möglar snabbare i kylen så blir det torrare och tråkigare mycket snabbare än om det förvaras i rumstemperatur. Det kan du inte snacka bort.

Måsse
2013-06-27, 19:11
bröd möglar...inte fortare i kyl...

gober ja e lite skämtsam av mig med allt. ta mig med en klackspark och inte så seriöst.
kul när folk blir arga för ingenting ibland haha. thats me lixom nominomi nom nom

Moderaterna har skrivit att man ska vara dödsseriös i träningsdelen...:D. Skoja får man göra i journaldelen eller allmänt!

Gober
2013-06-27, 20:45
bröd möglar...inte fortare i kyl...

gober ja e lite skämtsam av mig med allt. ta mig med en klackspark och inte så seriöst.
kul när folk blir arga för ingenting ibland haha. thats me lixom nominomi nom nom

Nejdå jag är inte arg, du är ganska kul. Men just på kost och näring tycker jag gott man kan vara lite seriös då en del tar allt på full allvar :)

Wzup2u
2013-06-27, 21:16
Nejdå jag är inte arg, du är ganska kul. Men just på kost och näring tycker jag gott man kan vara lite seriös då en del tar allt på full allvar :)

mitt inlägg var seriöst dock skämtade till det med pencilin=mögel... därav smileyn jag gjorde efter...

ibland skriver folk så dumma saker och oroar sig för saker som oftast är nojja, och dåligt självförtroende.

jag menar har han redan ätit det mögliga brödet kan han lika väl ringa mamma eller doktorn och fråga istället för att vänta på långsamma svar på ett forum, man kanske blir förgiftad under tiden av väntan på svar *hug*

slackerguru
2013-06-28, 16:39
Bröd förvaras bäst i brödpåse, då håller det sig fräscht någon dag. Rostbröd kan man ju ha länge i påsen om det ändå ska rostas. Kylen är som sagt ingen bra plats. Folk förvarar allt möjligt skumt i kylen, bananer, tomater osv som gör att det antingen blir förstört eller tappar smaken.

Intressant att tomater inte ska vara i kylen. Har alltid lagt mina där.

Wzup2u
2013-06-28, 17:57
Intressant att tomater inte ska vara i kylen. Har alltid lagt mina där.

allt som läggs i kyl blir mindre smak men att förvara i kyl är mkt bra.
men bara plocka fram tomaterna några timmar innan.
rumstemp på frukt och grönsaker e alltid bäst och smakerna är mycket mera.