handdator

Visa fullständig version : Att låta sina barn leva på "diet"


Heddaway
2013-06-25, 20:49
Sitter och tittar på dokumentär om delvis detta, dvs att låta sina barn växa upp med den livsstil man har. En familj äter enbart LCHF, vilket innebär att barnen får ta del av detta. För er som vet vad detta är så utesluts alltså i stort sett allt som innehåller socker. Inget lördagsgodis för dessa ongar!

Hur ser ni på saken? Vad är rimligt? Hur har ni som har barn gjort? Syftar såklart på alla sorters dieter/hälso-livsstilar.

Doggeh
2013-06-25, 20:54
Man äter det som bjuds hemma, annars får man gå hungrig. Så ser jag på det hela.

Gpajpen
2013-06-25, 20:55
Nog fan är de bättre än det en annan blev uppväxt på, korv&makaroner och rostmackor.

Alkro
2013-06-25, 20:56
Man äter det som bjuds hemma, annars får man gå hungrig. Så ser jag på det hela.

Så föräldrarna har inget ansvar för att servera vettig mat?

Captainwide
2013-06-25, 20:57
Om jag hade haft barn tror jag såklart att min livsstil hade påverkat deras. Jag hade nog omedvetet gett dom så "optimal" mat som möjligt. Men för deras skull hade jag i alla fall försökt tygla mig och bjudit på godsaker då och då. Exempelvis kan man ju se det som att lördagar är deras ätardagar! :D
Sedan om jag hade sett att mina barn hade blivit överviktiga eller undernärda hade jag såklart rättat till detta.

Ado2000
2013-06-25, 20:57
Fel så jävla fel. Vill man gå på diet så visst får man göra det men inte fan ska man dra med barnen i detta.

Crippa90
2013-06-25, 20:58
Att mata barnen med bra och näringsrik mat och inte introducera godis, chips ,läsk och annat skit låter bara positivt.

Loke
2013-06-25, 21:00
Jag tror att det i 9 fall av 10 gör ungarna störda vad gäller mat. Har man tur så anammar de bara dieten, har man otur utvecklas ätstörningar med antingen grav övervikt eller undervikt.

Langster
2013-06-25, 21:06
Jag tror inte det är så farligt, om föräldrarna inte gör en stor grej av det. Om barnen får äta det som bjuds hos vänner och i skolan osv och maten de faktiskt får hemma är bra.

Som skrivits tidigare är det inte värre än hot dogs och rostmackor.

Olegh
2013-06-25, 21:07
Som sagt, att inte bry sig alls om maten torde vara värre. Men så stor variation som möjligt utan menlösa inskränkningar borde vara allra bäst.

BigIron
2013-06-25, 21:12
Mitt synsätt är att så länge man inte äter värre än vad man gjorde för 300 år sedan så är det lugnt, eftersom man bevisligen födde upp och fostrade barn då med.

Vi har ju inte haft socker så länge i Sverige, så att ungarna inte ska få det alls ser jag inga problem med, det är inget som de måste ha.

Man kan ju ge kidsen lördagsgodis som inte behöver vara något med socker i.

Lipservice
2013-06-25, 21:13
Eftersom man inte har så mycket till val när man växer upp så måste man äta det som står på bordet. Sen kan jag tycka att föräldrarna gott kan köpa "Lördags Godis" till barnen/barnet och låta bli att köpa till sig själva.
Nåt jag aldrig dock skulle mata mitt barn med, är det där förbannade "Cola" som varenda jeffla unge är så beroende av idag...

IvarLudvig
2013-06-25, 21:14
Jag har två barn och har de senaste åren lagt om kosten åt paleo hållet. Inte så extremt men vi äter väldigt lite processad mat och socker. Maten är oftast mättande och av låg kalorityp.

För barnen är det positivt tycker jag. De får lära sig att äta nyttigt och mycket grönsaker. Det stora problemet är att dagis bara serverar halvfabrikat och att de där får smak för det, så det kan bli problem att få i dem en del mat som är lagad från grunden. Det jag märker är att de äter betydligt mer kolhydrater än vad jag gör, samt att den nya maten i stort sett har eliminerat magproblem i vår familj.

Att ge barnen lchf kost tror jag inte på alls, eftersom barn är så aktiva och behöver mycket kolhydrater för att orka med.

hidden
2013-06-25, 21:14
Jag hade nog haft svårt att låta barnen gå på diet, å andra sidan är jag inte en person som söker "optimal" utan mer åt lagom. Mina barn hade definitivt fått äta godis osv, men jag hade lärt dem att jobba lite för det. Inget curlande i mitt hem!

Angel
2013-06-25, 21:46
Jag fick inte smaka godis förrän jag var 5år. Innan dess fick jag russin istället. De tog man igen på äldre dar kan jag säga.

mini
2013-06-25, 21:50
Jag hoppas att jag kan förmedla en sund kosthållning som bygger på att ungen har fått smaka och prova många saker, att jag föregår med gott exempel och att det finns så få förbud som möjligt. Jag tycker att man ska vara bra påläst om man ska utesluta massa saker ur sitt barns kost.

shut teh face
2013-06-25, 21:57
Jag ser inget problem i att låta barnen följa ens "diet" så länge det inte handlar om periodisk fasta eller extrem LCHF där frukt är förbjudet.
Vi kör vissa dagar "vanlig mat", vissa dagar raw food, ibland lchf. Det enda gemensamma är vi inte kör hel och halvfabrikat. Det som är hemma är det som det bjöds på.

Huruvida ens barn utvecklingar ätstörningar har inte så mkt med kosten hemma att göra utan snarare med självbild och sånt KBT'it.

Ungkarlsliv
2013-06-25, 22:02
Jäkligt jobbigt problem det där.

Jag var totalt förbjuden att äta godis och dricka läsk när jag var liten. Alla måltider var redan storleksbestämda så man kompenserade detta genom att redan som typ 5-6år "tjuväta" när man kunde för att man var hungrig och sugen bland annat sprang man ner på nätterna och åt köttbullar och korv direkt ur kylen nutella med sked etc och brutal överätning på luncherna i skolan. När man blev äldre blev det godis och skräpmat från affären efter skolan. Allt som allt resulterade det i 145kg som 18åring.

Säger inte att alla kommer sluta som jag gjorde bara för att man lär sina barn att inte äta godis men var försiktiga med att sätta förbud oavsett vad det gäller det föder rebeller för livet :) . Låt barnen äta sig mätta på bra vanlig mat och håll de aktiva då är det inte hela världen om de käkar lördagsgodis.

Zorban
2013-06-25, 22:12
Jag ser inget problem i att låta barnen följa ens "diet" så länge det inte handlar om periodisk fasta eller extrem LCHF där frukt är förbjudet.
Vi kör vissa dagar "vanlig mat", vissa dagar raw food, ibland lchf. Det enda gemensamma är vi inte kör hel och halvfabrikat. Det som är hemma är det som det bjöds på.

Huruvida ens barn utvecklingar ätstörningar har inte så mkt med kosten hemma att göra utan snarare med självbild och sånt KBT'it.
Vad är egentligen anledningen till att du ibland äter vanlig mat, ibland raw food och ibland LCHF? Bara nyfiken, om du ändå äter "allt" totalt sett.

Inte relaterat till citatet ovan, men det är enligt mig dumt att hindra barn från att smaka så många olika saker som möjligt. Dom flesta människor kan må väldigt bra på en väldigt varierad kost.

tjing
2013-06-25, 22:15
Socker är en sak men att tvinga barn att inte äta kolhydrater vet jag inte om det är särskilt nyttigt överlag.

Loke
2013-06-25, 22:49
Jag tror inte det är så farligt, om föräldrarna inte gör en stor grej av det. Om barnen får äta det som bjuds hos vänner och i skolan osv och maten de faktiskt får hemma är bra.

Som skrivits tidigare är det inte värre än hot dogs och rostmackor.

Så vitt jag vet är det en central del i de flesta dieter att just göra en stor grej av det ;)

Jäkligt jobbigt problem det där.

Jag var totalt förbjuden att äta godis och dricka läsk när jag var liten. Alla måltider var redan storleksbestämda så man kompenserade detta genom att redan som typ 5-6år "tjuväta" när man kunde för att man var hungrig och sugen bland annat sprang man ner på nätterna och åt köttbullar och korv direkt ur kylen nutella med sked etc och brutal överätning på luncherna i skolan. När man blev äldre blev det godis och skräpmat från affären efter skolan. Allt som allt resulterade det i 145kg som 18åring.

Säger inte att alla kommer sluta som jag gjorde bara för att man lär sina barn att inte äta godis men var försiktiga med att sätta förbud oavsett vad det gäller det föder rebeller för livet :) . Låt barnen äta sig mätta på bra vanlig mat och håll de aktiva då är det inte hela världen om de käkar lördagsgodis.

Det sorgliga är att jag har hört många sådana historier. Förbuden skapar ett begär.

Hemi
2013-06-25, 22:52
Bara man ger dem det de behöver, ett barn utvecklas. Hela nervsystememet och därmed intelligensen skall ju helst bli så bra som möjligt och då kan man inte utesluta saker det är viktigt att inte nonchalera det. En bebis/toddler t ex behöver mer av vissa saker. Det här är ju ett problem i fattiga länder där det inte finns tillräckligt med mat. Vad man sen gör som vuxen är en annan sak. Då är hjärnan och resten färdigutvecklade.

Lellan
2013-06-25, 23:11
Jäkligt jobbigt problem det där.

Jag var totalt förbjuden att äta godis och dricka läsk när jag var liten. Alla måltider var redan storleksbestämda så man kompenserade detta genom att redan som typ 5-6år "tjuväta" när man kunde för att man var hungrig och sugen bland annat sprang man ner på nätterna och åt köttbullar och korv direkt ur kylen nutella med sked etc och brutal överätning på luncherna i skolan. När man blev äldre blev det godis och skräpmat från affären efter skolan. Allt som allt resulterade det i 145kg som 18åring.

Säger inte att alla kommer sluta som jag gjorde bara för att man lär sina barn att inte äta godis men var försiktiga med att sätta förbud oavsett vad det gäller det föder rebeller för livet :) . Låt barnen äta sig mätta på bra vanlig mat och håll de aktiva då är det inte hela världen om de käkar lördagsgodis.

Känner igen mig lite där, inte hemifrån men från dagmamma. Under dagarna där åt jag minst av alla för hon skulle banta mig, väl hemma försökte de också men jag blev ju expert på att smuggla mat i ärmarna och som du skriver - nalla på natten ur frys/kyl. Skulle inte förvåna mig om jag i mitt liv ätit fler frysta bullar o köttbullar än varma. Tragikomiskt.

Som förälder har jag märkt att det inte är lätt; men jag försöker eftersträva lagom, balanserat, skuld och skamfritt samt framförallt sunt. Ett sätt har jag upptäckt är att oavsett näringsinnehåll behandla maten med kärlek; det uppskattas och mättar mer då. Oavsett om det är lite grönsaker eller en muffins så blir det bättre om man inte slänger i sig på stående fot utan faktiskt sitter ner och njuter tillsammans. Undviker jag sötsaker säger jag att det är pga pga att jag blir gasig och trött av socker (sant! :D) och för att slippa hål i tänderna, tar ett äpple istället.

Att inte trösta el muta med mat/gotter och att uppmuntra bra val (grabben gillar tex vatten mer än annan dryck, oavsett vardag el fest) funkar för oss, men jag skulle inte babbla makros med grabben än på länge.

Vad gäller extremkost så tror jag just att det där extrema lätt blir osunt, att man får chilla när de gäller barn. Men att man inte behöver hymla med hur man äter, dock är det nog ingen hit att fördöma viss kost.. Räcker med att servera bra alternativ hemma tror jag. "Förbjuden frukt" smakar bäst, osv.

Hemi
2013-06-25, 23:15
Att baka, laga mat från grunden är väl det bästa så ofta som möjligt. Då lär man sig mycket och man vet vad det är i maten och hur färsk den är. Det kan ju inte vara en nackdel och lite godis på det kommer man mer undan med att unna sig då. Istället för att äta färdigpaketerad e-nummersmat jämt och läsk och godis på det. För barn då, som sagt.

Klein
2013-06-25, 23:15
De flesta verkar ju vara överens om vad som är skräp. Men vad är bra mat? Och skiljer sig bra mat för ett barn från bra mat för en gravid / ammande kvinna? Ett problem som alla småbarnsföräldrar bör vara medvetna om är att standardkost, i vilken inälvsmat som lever inte ingår, inte ger nog mycket järn för att upprätthålla kvinnans järnnivåer under graviditet och amning. Under slutet av graviditeten så är järnet redan i botten på standardkost om det inte intas i tillskottsform.

Vidare att fundera över: skiljer sig bra mat för denna kvinna från bra mat för vuxna män och kvinnor som passerat klimakteriet? Sedan är ju den generella rekommendationen att barn behöver mer fett och mindre fibrer än en vuxen. Varför behöver vuxna mer fibrer och mindre fett?

Langster
2013-06-25, 23:19
Jag hoppas att jag kan förmedla en sund kosthållning som bygger på att ungen har fått smaka och prova många saker, att jag föregår med gott exempel och att det finns så få förbud som möjligt. Jag tycker att man ska vara bra påläst om man ska utesluta massa saker ur sitt barns kost.

Jag tror många föräldrar tänker så, innan de får barn. När det sen blir svårt att få i ungen annat än mamma scans köttbullar och makaroner så blir det mest just köttbullar och makaroner...

Jag tror på "det som serveras är det man får äta", jag tror att väldigt få barn inte skulle äta det om de verkligen blev hungriga. Men många föräldrar är livrädda för att barnen blir undernärda om de missar en enda måltid, så det blir köttbullar och hot dogs om och om igen. Jag har sett många föräldrar sitta i timmar för att få i ungen mat som den uppenbart inte vill ha, för att den inte är hungrig.

Men å andra sidan har jag inga barn heller...

pwnyou
2013-06-25, 23:27
Sitter och tittar på dokumentär om delvis detta, dvs att låta sina barn växa upp med den livsstil man har. En familj äter enbart LCHF, vilket innebär att barnen får ta del av detta. För er som vet vad detta är så utesluts alltså i stort sett allt som innehåller socker. Inget lördagsgodis för dessa ongar!

Hur ser ni på saken? Vad är rimligt? Hur har ni som har barn gjort? Syftar såklart på alla sorters dieter/hälso-livsstilar.Nu är jag inte något fan av just LCHF (eller andra "dieter"), men att ha en hälsosam och kostmedveten livsstil är nog bara bra för barnet.

Även om barnen kanske inte njuter lika mycket kortsiktigt av nyttig mat så blir de lyckligare av att vara friska, snygga, duktiga på idrotten, pigga och hälsosamma.

Klein
2013-06-25, 23:31
Helt sjukt att flera här i tråden inte fått äta sig mätta som barn. Det om något lägger grunden för ätstörningar.

Min dotter är 11 månader och hon är väldigt kräsen med maten. Den måste ha rätt textur, rätt temperatur, rätt smak. Passar det inte så spottas det ut. Barnmat på burk spottas ut direkt. Det ska vara färskt, nylagat och perfekt. Vårt mål är att få henne att äta sig mätt och njuta av maten. Men vi får jobba hårt för att uppnå det. Väl att bemäkra inte genom att tvinga henne att äta utan genom att hitta den mat som fungerar.

Det som hon gillar är banan, äpple, bröd, grötris (med banan och smör), pannkaka, potatis, fisk, lammhjärna och rå lammlever (tillagad lever spottas ut direkt pga textur och smak). De senare två gärna förmarinerade i mjölk. Det de alla har gemensamt är neutral smak och mjuk men inte mosig konsistens. Undantaget är äpple. Vi försöker introducera nya saker men man får ta det ett steg i taget. Jag skulle aldrig sitta i timmar iaf. Har hon inte ätit klart på 15 minuter så får det vara.

Klein
2013-06-25, 23:45
Glömde nämna ägg som uppfyller samma kriterier.

Fartman
2013-06-26, 00:02
Jag vet nog inte hur noga jag kommer att vara med att all mat är supernyttig utan mer försöka satsa på mer variation med iaf hyfsat nyttiga livsmedel där merparten är nyttiga. Typ makaroner och korv är fan ingen fara bara man inte äter det varje dag. Men det jag fan ska kämpa för är att minimera tillgången till det rena skräpet som läsk, godis etc. Det är sånt som inte ska finnas hemma på veckorna utan bara köpa en begränsad mängd tex på lördagen. Blir jävligt störd när man tänker på hur många som alltid har cola hemma till barnen.

r3mpuh
2013-06-26, 01:47
Nog fan är de bättre än det en annan blev uppväxt på, korv&makaroner och rostmackor.*cupid*

Så länge man inte tvingar barnen till att bli vegetarianer sen födseln så, go for it! :thumbup:

Carnes
2013-06-26, 05:10
Mina barn ska bulka tills dom är 18. Om dom inte är feta.

Scratch89
2013-06-26, 05:16
Ptja, försöka undvika hel- och halvfabrikat så gott det går samtidigt som man introducerar så mycket vanlig "bra mat" som möjligt. Äta på hyfsat fasta tider, äta tillsammans med barnen så ofta det går, och kanske istället baka goda saker som kakor och bullar istället för godis, då tror jag att man har kommit en bra bit på vägen.

VoDaresVins
2013-06-26, 06:32
Har två barn, 7 & 11. Skulle aldrig tvinga dom på lchf eller liknande. Tycker man har ansvar att ge barnen ordentlig mat så med det tillreder vi det mesta själva, väldigt lite halvfabrikat. Lite grönsaker "måste" de äta varje måltid. Nån gång i månaden blir det nåt slarvigare typ pizza, burgare, för att vi själva känner för det, inget barnen gnäller om. Enda vi egentligen mer eller mindre förbjuder är supersockrade flingor som frosties och t.ex. puddingar till frukost. Kan inte se jag på nåt sätt skulle ha mått bättre i dagens läge om jag blivit styrd hårdare som barn av vad jag fått och inte fått äta. Vanlig mat och lite sunt förnuft är vad jag förespråkar.

Seabass
2013-06-26, 06:52
Du kan ju för i helvete inte hålla barnen på någon sorts svältdiet utan kolhydrater/socker! Dietar gör man som individ, ingen jävla tvångs skit för det slutar bara i katastrof! Ända undantaget är barn/vuxna som är undernärda, där kan jag kanske tänka mig att man får 'se till' att maten som serveras är kaloririk.

Barn ska hållas aktiva, ju fler aktiviteter desto bättre. Detta medföljer att barn som står i växten faktiskt kan äta kaloririk, till och med processerad kost, hur ont det än gör i era dietar ögon. Grönsaker, frukt, aktiviteter och rikligt med mat!

Usch och fy för påtvingade dieter, speciellt på barn! Diet är ett val man måste göra själv, och själv komma till insikt att man behöver.

Eira
2013-06-26, 06:58
Gillar inte idén. har för mig att kolhydrater är bra för ens immunförsvar satteeeeee.

Okej
2013-06-26, 06:59
På min tid (:cool:) idrottade vi för att inte bli tjokkisar

TheOne1994
2013-06-26, 07:03
På min tid (:cool:) idrottade vi för att inte bli tjokkisar

ha ha allt var tamejfan bättre förr :)

Grahn
2013-06-26, 07:06
Givetvis ansvarar föräldrarna för att barnen inte utsätts för olämplig kost, om LCHF är direkt olämplig för barn vet jag inte men det låter otroligt att en så extrem diet skulle vara lämplig.

En kosthållning sparsam på snabba kolhydrater typ LCHF men med frukt, grönt etc vore nog att föredra.

Manta
2013-06-26, 07:10
Nu vet jag inte hur lågt kolhydratintag dessa dieter innefattar, det kan ju variera en del. Men att starkt begränsa kolhydrater hos ett barn, vars nervsystem befinner sig i ett kritiskt skede av sin utveckling, verkar onekligen korkat. Ska man undanhålla eller begränsa vissa näringsämnen i ett barns diet bör man ha väldigt bra koll.

Sedan undrar jag hur sund ett barns relation till mat blir när man "förbjuder", etc, vissa råvaror eller näringsämnen. Visst, man kan ju undvika halvfabrikat, dessa ser jag inget värde i att mata barnen med, men samtidigt känns det ju viktigt att informera barnen om att man kan äta det mesta, bara man tänker på att inte överdriva (äta ensidigt/för ofta/för mycket). Fokusera på att lära barnen att laga mat istället för att berätta för dem vad de kan och inte kan äta, då lär det nog lösa sig rätt bra i längden. Jag observerade också under min uppväxt, det som vissa i tråden vittnar om, att min vänner som inte fick äta det ena och de andra, eller inte fick äta godis, var också de som brutalåt när det fick chansen.

Summasummarum, som med allt annat när vi diskuterar diet och träning; balans, sunt förnufft, etc. Så nej, jag tycker inte att det är en bra idé att hålla barn på någon sorts "diet" (i.e., diverse aftonbladet-/mode-dieter). Att dessa är bättre än korv och makaroner sju dagar i veckan är ju inget försvar.

Mental
2013-06-26, 07:20
Tja, att följa livsmedelsverkets rekommendationer är ju ochså att hålla en diet. Ska man äta något och ha en tanke eller plan bakom det så blir det en diet. Föräldrar kommer alltid att prägla sina barn med utgångspunkt från sina erfarenheter och sin livstro, både religion, kultur, kost, motionsvanor mm. Inte så mycket att hetsa upp sig över, det finns många sätt att både sköta och missköta barn på.

Jag har än inte haft några LCHFbarn med näringsbrister, men jag tror inte det är en utbredd barndiet än. Därimot har jag sett två fall av barn på vegankost där päronen inte haft helt koll på intagen.

Juxta
2013-06-26, 07:56
*cupid*

Så länge man inte tvingar barnen till att bli vegetarianer sen födseln så, go for it! :thumbup:

Tvingar? Vem tvingar sitt barn till att bli vegetarian? Tvingar du ditt barn till att bli köttätare?

Själv ska mitt barn bli uppfött på veganmat, och vegetariskt på dagis om hon själv vill.

Holmeros
2013-06-26, 07:57
Jag vet nog inte hur noga jag kommer att vara med att all mat är supernyttig utan mer försöka satsa på mer variation med iaf hyfsat nyttiga livsmedel där merparten är nyttiga. Typ makaroner och korv är fan ingen fara bara man inte äter det varje dag. Men det jag fan ska kämpa för är att minimera tillgången till det rena skräpet som läsk, godis etc. Det är sånt som inte ska finnas hemma på veckorna utan bara köpa en begränsad mängd tex på lördagen. Blir jävligt störd när man tänker på hur många som alltid har cola hemma till barnen.

This. Jag ser hellre att föräldrar sätter restriktioner på socker och när man får äta godis / dricka läsk, än att överösa dem med skiten. Det finns så stört många skräckexempel som dränker sina ungar i socker.

Om man som förälder kör strikt enligt någon diet så får man fan se till att servera alternativ till sitt/sina barn. Att servera en mångsidig kost är inte hela världen - det måste inte vara raw food-stuk varje dag, det är inget fel med att servera mamma scans köttbullar och makaroner då och då..

I mina ögon är det viktigaste att hålla hyffsad koll på sockerintaget, resten är ju ganska enkelt att reglera efter behov..

Holmeros
2013-06-26, 07:59
Tvingar? Vem tvingar sitt barn till att bli vegetarian? Tvingar du ditt barn till att bli köttätare?

Själv ska mitt barn bli uppfött på veganmat, och vegetariskt på dagis om hon själv vill.

Han sa väl inget om tvingar - om ett barn under uppväxten väljer att bli vegan/vegeterian så fine, men från början ska fan alternativ finnas. Att inte låta ens barn äta kött är för mig mycket mycket märkligt...

Bryggan
2013-06-26, 08:01
Märkligt hur många vegetarianer har katt eller hund vilka då äter kött men skaffar de ungar så ska ungarna minsann bara käka grönsaker.

Mats J
2013-06-26, 08:03
Jag har en dotter på 5 år, tycker det är självklart att ge henne så optimal kost som jag anser är möjligt.

En typisk middag är enligt.

En tallrik grönsaker, brokolli, tomat, morot.. Efter hon ätigt det blir det ris och kokt kyckling.. till "efterrätt", en tallrik med diverse frukter, nötter och lite 90% choklad. Dryck, vatten eller standardmjölk.

Är ju ungefär som jag själv äter och är ju också en ganska strikt diet. Sedan så smackas det ju på med diverse hel-halv fabrikat på dagis, vilket gör att det känns ännu viktigare med en bra kost hemma.

PowPow
2013-06-26, 08:05
Märkligt hur många vegetarianer har katt eller hund vilka då äter kött men skaffar de ungar så ska ungarna minsann bara käka grönsaker.

Haha, sjukt random rant.

Klein
2013-06-26, 08:07
Jag har en dotter på 5 år, tycker det är självklart att ge henne så optimal kost som jag anser är möjligt.

En typisk middag är enligt.

En tallrik grönsaker, brokolli, tomat, morot.. Efter hon ätigt det blir det ris och kokt kyckling.. till "efterrätt", en tallrik med diverse frukter, nötter och lite 90% choklad. Dryck, vatten eller standardmjölk.

Är ju ungefär som jag själv äter och är ju också en ganska strikt diet. Sedan så smackas det ju på med diverse hel-halv fabrikat på dagis, vilket gör att det känns ännu viktigare med en bra kost hemma.

Låter väldigt snålt på fett om jag ska vara ärlig. Så till vida att du inte dresserar grönsakerna med olivolja och/eller adderar smör till riset.

shut teh face
2013-06-26, 08:08
Vad är egentligen anledningen till att du ibland äter vanlig mat, ibland raw food och ibland LCHF? Bara nyfiken, om du ändå äter "allt" totalt sett.


Mest för att få lite variation i kosten, ibland är det vegetariskt också.
Roligt med nya smaker, sätt att se maten, tycker om att laga mat osv, testa recept :) Även dagis där dottern går gör all mat själva, och käkar rätt skumma grejer, trots det så är kex/glass/godis favoriten hos dottern, är väl inte så konstigt egentligen, sött = trygghet för barn. Jag har inga problem att låta henne äta godis men det är ju bra om det håller sig till kanske lördagar.

Finns inga "regler".

PowPow
2013-06-26, 08:09
Han sa väl inget om tvingar - om ett barn under uppväxten väljer att bli vegan/vegeterian så fine, men från början ska fan alternativ finnas. Att inte låta ens barn äta kött är för mig mycket mycket märkligt...

Men det blir ju ett "tvång" oavsett hur man väljer att föda upp sin unge. Ger man ungen uteslutande vegetarisk mat så tvingar man hen att vara vegetarian, på samma sätt som man "tvingar" ungen att äta kött om man serverar detta.

Inget fel i att tvinga ungar att göra/inte göra saker. En ett-åring är inte en individ som kan ta egna beslut angående kosthållning precis.

shut teh face
2013-06-26, 08:12
Det här med strikt vegetarisk kost för barn ska man nog akta sig för iaf. Min fästmös mamma skulle äta vegetarisk mat när barnen växte upp, då fick barnen också äta så, problemet var bara att (som många vegetarianer?) att man inte såg till att man fick i sig alla näringsämnen/vitaminer/mineraler som behövs, det sluta med en kraftig järnbrist för ena dottern, näsblod osv, vid 18 års ålder, var ett helvete o komma ifatt på denna järnbrist, hennes mage pallade inte järntillskott så hon mådde skit under flera år medan hon skulle sakta men säkert tillföra mer järn i kosten.

Raw food är inget jag heller skulle tycka vore bra att köra heltid.

Mental
2013-06-26, 08:21
Det här med strikt vegetarisk kost för barn ska man nog akta sig för iaf. Min fästmös mamma skulle äta vegetarisk mat när barnen växte upp, då fick barnen också äta så, problemet var bara att (som många vegetarianer?) att man inte såg till att man fick i sig alla näringsämnen/vitaminer/mineraler som behövs, det sluta med en kraftig järnbrist för ena dottern, näsblod osv, vid 18 års ålder, var ett helvete o komma ifatt på denna järnbrist, hennes mage pallade inte järntillskott så hon mådde skit under flera år medan hon skulle sakta men säkert tillföra mer järn i kosten.

Raw food är inget jag heller skulle tycka vore bra att köra heltid.

Va? Järn ska inte vara några problem alls att ta i kapp. Det brukar dessutom inte vara några problem alls hos vegetarianer då ost mjölk och ägg tillför det som "saknas" från köttkosten.

Som vegan blir det lätt förlite kalcium och D-vitamin samt alltid B12brist om man inte suplimenterar.

Klein
2013-06-26, 08:23
Va? Järn ska inte vara några problem alls att ta i kapp. Det brukar dessutom inte vara några problem alls hos vegetarianer då ost mjölk och ägg tillför det som "saknas" från köttkosten.

Som vegan blir det lätt förlite kalcium och D-vitamin samt alltid B12brist om man inte suplimenterar.

Även om man kan återställa sin mineralstatus så kan man knappast kompensera för näringsbrist under uppväxten i efterhand.

Juxta
2013-06-26, 08:25
Han sa väl inget om tvingar - om ett barn under uppväxten väljer att bli vegan/vegeterian så fine, men från början ska fan alternativ finnas. Att inte låta ens barn äta kött är för mig mycket mycket märkligt...

Han skrev ju ordagrant att man tvingar barnet till att äta vegetarisk mat. Varför är köttätande en norm?
Själv tycker jag det är en ganska sjuk grej att mata sitt barn med kött, speciellt korv och andra fina saker med E250.

Det är som att att äta kött är det mest normala som finns.

Det här med strikt vegetarisk kost för barn ska man nog akta sig för iaf. Min fästmös mamma skulle äta vegetarisk mat när barnen växte upp, då fick barnen också äta så, problemet var bara att (som många vegetarianer?) att man inte såg till att man fick i sig alla näringsämnen/vitaminer/mineraler som behövs, det sluta med en kraftig järnbrist för ena dottern, näsblod osv, vid 18 års ålder, var ett helvete o komma ifatt på denna järnbrist, hennes mage pallade inte järntillskott så hon mådde skit under flera år medan hon skulle sakta men säkert tillföra mer järn i kosten.

Raw food är inget jag heller skulle tycka vore bra att köra heltid.

Så... oavsett kost så hade man inte koll och det skylldes på dieten, inte personen?
Bara för att det funnits löpsedlar med idioter som kallar sig veganer och endast matat sitt barn med banan och avokado plus sojamjölk betyder det inte att dom platsas in i det typiska veganbeteendet. Dom är idioter och inget annat.

shut teh face
2013-06-26, 08:26
Va? Järn ska inte vara några problem alls att ta i kapp. Det brukar dessutom inte vara några problem alls hos vegetarianer då ost mjölk och ägg tillför det som "saknas" från köttkosten.

Som vegan blir det lätt förlite kalcium och D-vitamin samt alltid B12brist om man inte suplimenterar.
Hmm kanske inte va järn det handlade om då.

Juxta
2013-06-26, 08:27
Hmm kanske inte va järn det handlade om då.

Kanske ska vara försiktig med dina anekdoter i en debatt som denna.

shut teh face
2013-06-26, 08:28
Kanske ska vara försiktig med dina anekdoter i en debatt som denna.
Är du vegetarian? :d

Holmeros
2013-06-26, 08:28
Han skrev ju ordagrant att man tvingar barnet till att äta vegetarisk mat. Varför är köttätande en norm?
Själv tycker jag det är en ganska sjuk grej att mata sitt barn med kött, speciellt korv och andra fina saker med E250.

Det är som att att äta kött är det mest normala som finns.



Så... oavsett kost så hade man inte koll och det skylldes på dieten, inte personen?
Bara för att det funnits löpsedlar med idioter som kallar sig veganer och endast matat sitt barn med banan och avokado plus sojamjölk betyder det inte att dom platsas in i det typiska veganbeteendet. Dom är idioter och inget annat.

Det är det också.

Juxta
2013-06-26, 08:30
Är du vegetarian? :d

Jo, jag är vegan. Blir lätt stött, måste vara brist på någon vitamin... ;)

Det är det också.

Ok.

TranceII
2013-06-26, 08:35
Va? Järn ska inte vara några problem alls att ta i kapp. Det brukar dessutom inte vara några problem alls hos vegetarianer då ost mjölk och ägg tillför det som "saknas" från köttkosten.

Som vegan blir det lätt förlite kalcium och D-vitamin samt alltid B12brist om man inte suplimenterar.

Det är väl fortfarande vanligare än hos köttätare vad jag vet? Speciellt hos kvinnor av förklarliga skäl. Så om hon hade järnbrist och inte tålde tillskott så är det helt klart rimligt att det tar tid att åtgärda och få normalt blodvärde.

Mental
2013-06-26, 08:36
Hmm kanske inte va järn det handlade om då.

Näe, det tror jag inte, även allvarlig järnbrist med tomma kroppsliga depåer kan fixas på en haltimme med en järntransfusion intravenöst. Sprutan är stor svart och läskig, men den fyller upp depåerna och löser även allvarliga järnbrister omgående. Att långsamt sega upp järnet med kosten för att järntabletter inte fungerar är inte alls nödvändigt.


https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/999322_10151494407772602_1341623387_n.jpg

Ser lite läskigt ut :)

TranceII
2013-06-26, 08:38
Han skrev ju ordagrant att man tvingar barnet till att äta vegetarisk mat. Varför är köttätande en norm?
Själv tycker jag det är en ganska sjuk grej att mata sitt barn med kött, speciellt korv och andra fina saker med E250.

Det är som att att äta kött är det mest normala som finns.


För att de flesta äter kött och att kött är en utmärkt näringskälla. Vill man leva hjälsosamt och använda sin kropp så kommer den hälsosammaste kosten inkludera någon form av produkt från djurriket förmodligen.

TranceII
2013-06-26, 08:39
Näe, det tror jag inte, även allvarlig järnbrist med tomma kroppsliga depåer kan fixas på en haltimme med en järntransfusion intravenöst. Sprutan är stor svart och läskig, men den fyller upp depåerna och löser även allvarliga järnbrister omgående. Att långsamt sega upp järnet med kosten för att järntabletter inte fungerar är inte alls nödvändigt.

Ser lite läskigt ut :)

Men det är rätt många som går runt med rätt låga värden utan att få en sådan spruta.

Simonfrisk
2013-06-26, 08:44
Nog fan är de bättre än det en annan blev uppväxt på, korv&makaroner och rostmackor.

-^

Word..

Juxta
2013-06-26, 08:45
För att de flesta äter kött och att kött är en utmärkt näringskälla. Vill man leva hjälsosamt och använda sin kropp så kommer den hälsosammaste kosten inkludera någon form av produkt från djurriket förmodligen.

Att det är en näringskälla fylld med bra vitaminer och dylikt har jag inte sagt något om, där håller jag med dig.
Bara för att de flesta äter kött behöver inte jag tycka att det är bra att äta i slutändan. Bara för att många dricker Coca-Cola behöver inte jag tycka att det är bra.
Vad är ens "leva hälsosamt"? Ska jag ge mitt barn komjölk och öka dess risk för prostatacancer senare i livet?

Det finns en vansklig bild av vad som är nyttigt och inte nyttigt för ens barn som endast baserar sig på gamla och vanskligt vedertagna idéer.

Att genast säga att mitt barn kommer få brist på näringsämnen, bli tvingad in i en kost eller bli mobbad bara för att jag ger det vegankost är för mig skrattretande. Jag vet mer om näringslära än din lönnfeta granne, som dessutom ger sitt barn kött.

Grahn
2013-06-26, 08:57
Fast eftersom det är fantastiskt mycket svårare att sätta ihop en bra vegankost så är det väl inte så konstigt, det beror ju inte på att vegankost auotmagiskt ger brister utan på att många som byter gör det utan att göra det nödvändiga arbetet att läsa på och se till att kosten ger det man behöver.

Helt enkelt lite lättare att vara köttätare.

Juxta
2013-06-26, 09:01
Fast eftersom det är fantastiskt mycket svårare att sätta ihop en bra vegankost så är det väl inte så konstigt, det beror ju inte på att vegankost auotmagiskt ger brister utan på att många som byter gör det utan att göra det nödvändiga arbetet att läsa på och se till att kosten ger det man behöver.

Helt enkelt lite lättare att vara köttätare.

Absolut, det håller jag verkligen med dig. Att man ska vara kunnig och påläst som vegan är för mig nödvändigt. Man kan inte bara servera sina barn en sojakorv om dagen och tro att det funkar.
Jag har varit vegan i snart 16 år och haft exemplariska värden varenda gång jag varit och kollat mig så nåt borde jag kunna vid det här laget iallafall.

PowPow
2013-06-26, 09:01
Jag har än inte haft några LCHFbarn med näringsbrister, men jag tror inte det är en utbredd barndiet än. Därimot har jag sett två fall av barn på vegankost där päronen inte haft helt koll på intagen.

Vad var det föräldrarna missade?

Och har du någon erfarenhet av föräldrar som get sina barn en vegetarisk kost (alltså inkluderat mjölk- och äggprodukter)?

C.E.J.
2013-06-26, 09:05
Det är som att att äta kött är det mest normala som finns.

Hur okontroversiellt som helst, 100,000 BCE - 1980 CE.

Klein
2013-06-26, 09:06
Fast eftersom det är fantastiskt mycket svårare att sätta ihop en bra vegankost så är det väl inte så konstigt, det beror ju inte på att vegankost auotmagiskt ger brister utan på att många som byter gör det utan att göra det nödvändiga arbetet att läsa på och se till att kosten ger det man behöver.

Helt enkelt lite lättare att vara köttätare.

Jo, en vegankost ger automagiskt brister. Man måste äta kosttillskott för att undvika brister när man är vegan. Enda sättet att få i sig tex B12 som vegan utan att ta till piller är att äta avföring. Det är så vegetariska djur löser sitt vitaminintag. Och essentiella fettsyror såsom DHA och arakidonsyra lyser med sin frånvaro vilket leder till kretinism hos dem som föds upp på vegankost.

lei
2013-06-26, 09:07
Har varit vegetarian 13 år typ men skulle nog inte låta eventuella barn dras med i det från början. Lättare som sagt att äta kött och känner mig inte påläst nog trots goda värden på tester och hyffsade grundkunskaper själv.

Klein
2013-06-26, 09:09
Hur okontroversiellt som helst, 100,000 BCE - 1980 CE.

Snarare minst 2.6 miljoner år av köttätande att döma av arkeologiska fynd.

Juxta
2013-06-26, 09:09
Hur okontroversiellt som helst, 100,000 BCE - 1980 CE.

Åh nej. Stenåldersargumentet. Så uttjatat och lådstadienivå.

"herp derp, vi har alltid gjort en viss sak och därför är det det enda rätta"

Jo, en vegankost ger automagiskt brister. Man måste äta kosttillskott för att undvika brister när man är vegan. Enda sättet att få i sig tex B12 som vegan utan att ta till piller är att äta avföring. Det är så vegetariska djur löser sitt vitaminintag. Och essentiella fettsyror såsom DHA och arakidonsyra lyser med sin frånvaro vilket leder till kretinism hos dem som föds upp på vegankost.

Ibland känns det bra att köttätare sitter inne med stenhårda argument om saker dom inte kan något om, men är helt övertygade om att så är saken. Känns som jag är tillbaka på 90-talet när det var trendigt att hata veganer och alla var självutnämnda arkeologer och beteendevetare.

Grahn
2013-06-26, 09:10
Jo, en vegankost ger automagiskt brister. Man måste äta kosttillskott för att undvika brister när man är vegan. Enda sättet att få i sig tex B12 som vegan utan att ta till piller är att äta avföring. Det är så vegetariska djur löser sitt vitaminintag. Och essentiella fettsyror såsom DHA och arakidonsyra lyser med sin frånvaro vilket leder till kretinism hos dem som föds upp på vegankost.

Nåja iaf B12 är ju inte ett stort problem att få i supplementform iaf :)

C.E.J.
2013-06-26, 09:13
Åh nej. Stenåldersargumentet. Så uttjatat och lådstadienivå.

"herp derp, vi har alltid gjort en viss sak och därför är det det enda rätta"

Enda rätta? Du sade normalt, vilket köttätande definitivt varit. Visst, det har ju varit brist på vilt i perioder, men normalt har det "alltid" varit att äta kött.

Tolkia
2013-06-26, 09:15
Det är ett intressant ämne. Det kommer dock inte att bli så långlivat om ni inte kan bete er som folk.

Jag vet att vegan-vs-blandkostare-diskussionen är känslig och gärna blir animerad. Ni vet det också. TÄNK då ffs på det när ni skriver, och avstå från "roliga" provokationer respektive att blasta med bazookan så fort ni känner lukten av en förolämpning. Ingen annan är intresserad av ännu en tråd där köttätare och icke köttätare tävlar om vem som kan skrika "du är dum!" högst.

Juxta
2013-06-26, 09:20
Enda rätta? Du sade normalt, vilket köttätande definitivt varit. Visst, det har ju varit brist på vilt i perioder, men normalt har det "alltid" varit att äta kött.

Fast ska vi börja prata om vad som är normalt kan vi ge oss in på farliga gränsområden.
Att de flesta äter kött, visst.

Vad jag vill säga med stenåldersargumentet är att snart så kommer väl vikingargumentet också: "Om du var en viking, skulle du vara vegan då?" Det blir en infantil debatt.

Langster
2013-06-26, 09:29
Absolut, det håller jag verkligen med dig. Att man ska vara kunnig och påläst som vegan är för mig nödvändigt. Man kan inte bara servera sina barn en sojakorv om dagen och tro att det funkar.
Jag har varit vegan i snart 16 år och haft exemplariska värden varenda gång jag varit och kollat mig så nåt borde jag kunna vid det här laget iallafall.

Just det här med att man måste vara väldigt påläst för att kunna leva på vegankost gör ju att det inte känns särskilt naturligt, eller normalt.
Det krävs kunskap som man helt enkelt inte hade för bara 100 år sedan.

Samtidigt klarar sig de som äter animaliska produkter jättebra utan någon kunskap alls... Vilket leder mig till att tro att vi faktiskt är menade att vara allätare, vilket i sin tur gör att jag inte tror att det är lämpligt att sätta barn på vegankost.

Om man senare i livet väljer att vara vegan pga ideologiska skäl t.ex så är det OK och inte onaturligt eller konstigt

Klein
2013-06-26, 09:30
Vad jag vill säga med stenåldersargumentet är att snart så kommer väl vikingargumentet också: "Om du var en viking, skulle du vara vegan då?" Det blir en infantil debatt.

Visst det är inga vidare argument. Vi vänder istället på steken:

Visa mig 3 generationer av hälsosamma veganer - mormor, mamma och barn - så lyfter jag på hatten och ger dig tummen upp.

Juxta
2013-06-26, 09:37
Just det här med att man måste vara väldigt påläst för att kunna leva på vegankost gör ju att det inte känns särskilt naturligt, eller normalt.
Det krävs kunskap som man helt enkelt inte hade för bara 100 år sedan.

Samtidigt klarar sig de som äter animaliska produkter jättebra utan någon kunskap alls... Vilket leder mig till att tro att vi faktiskt är menade att vara allätare, vilket i sin tur gör att jag inte tror att det är lämpligt att sätta barn på vegankost.

Om man senare i livet väljer att vara vegan pga ideologiska skäl t.ex så är det OK och inte onaturligt eller konstigt

Fast vad är jättebra? Är cancer jättebra? Åderförkalkning, hjärtsjukdomar. Det finns många åkommor relaterade till en köttkost. Bara för att du har bra järnvärden och överflöd med protein betyder det inte att kött är bra.

Visst det är inga vidare argument. Vi vänder istället på steken:

Visa mig 3 generationer av hälsosamma veganer - mormor, mamma och barn - så lyfter jag på hatten och ger dig tummen upp.

Ordet vegan är ett nytt ord. Vegetarian är dock ett gammalt ord och som från början innebar just vegan. Min mormor berättade att hon hade många bekanta som var veganer(då kallade vegetarianer).

Mental
2013-06-26, 09:37
Men det är rätt många som går runt med rätt låga värden utan att få en sådan spruta.

Man kan ha ganska ordentlig järnbrist utan att lida av det. Men har man symtomgivande järnbrist och inte klarar tillskotten får man järn IV. Har man inga problem med sin järnbrist så korrigerar man kost och matlagningsmetod för att öka järnupptaget och låter tiden lösa resten.

Mental
2013-06-26, 09:40
Just det här med att man måste vara väldigt påläst för att kunna leva på vegankost gör ju att det inte känns särskilt naturligt, eller normalt.

Samtidigt klarar sig de som äter animaliska produkter jättebra utan någon kunskap alls...

Det finns gott om blandkostare som äter som krattor kan jag lova dig, jag träffar sådana hela tiden. Oftast stöter jag inte på veganer då de dels är få, och dels oftast pålästa. Det är en grupp som är problematiska, de som är veganer helt av etiska skäl och som själva struntar helt i sin hälsa och sin kost. De är dock ytterst få. Andelen normalkostare som struntar helt i sin hälsa och är opålästa och får kostrelaterade problem är därimot ganska många :)

Mental
2013-06-26, 09:42
Jo, en vegankost ger automagiskt brister. Man måste äta kosttillskott för att undvika brister när man är vegan. Enda sättet att få i sig tex B12 som vegan utan att ta till piller är att äta avföring. Det är så vegetariska djur löser sitt vitaminintag. Och essentiella fettsyror såsom DHA och arakidonsyra lyser med sin frånvaro vilket leder till kretinism hos dem som föds upp på vegankost.

B12 är det enda jag tycker man MÅSTE suplimentera med som vegan, men även D-vitamin och kalcium brukar vara mycket lågt. Dock är det vanligt med berikade vegetabiliska mjölkprodukter idag så även där ser det mycket bättre ut.

Juxta
2013-06-26, 09:43
B12 är det enda jag tycker man MÅSTE suplimentera med som vegan, men även D-vitamin och kalcium brukar vara mycket lågt. Dock är det vanligt med berikade vegetabiliska mjölkprodukter idag så även där ser det mycket bättre ut.

Jag tror en stor anledning till att mitt B12-värde idag är så bra är för att jag dricker en del soja- havre- och nötmjölk.

Dreas
2013-06-26, 09:43
Dagen det blir en liten parvel kommer en stor utmaning. Att inte orsaka samma knepiga syn på godis och sött som jag har och som flickvännen.

Socker(godis, läsk mm) och helfabrikat är ju något man kommer försöka hålla nere kan man ju säga redan nu. Mer än så har jag inte tänkt.

Dock blir jag mest arg när jag hör om frukterianer, LCHFare och andra diet-följande individer som prackar på sina barn deras tro. Helst riktigt dåligt undersökta kosthållningar som också kan leda till sociala svårigheter(mat i skolan, hos kompisar mm).

Juxta
2013-06-26, 09:45
Dagen det blir en liten parvel kommer en stor utmaning. Att inte orsaka samma knepiga syn på godis och sött som jag har och som flickvännen.

Socker(godis, läsk mm) och helfabrikat är ju något man kommer försöka hålla nere kan man ju säga redan nu. Mer än så har jag inte tänkt.

Dock blir jag mest arg när jag hör om frukterianer, LCHFare och andra diet-följande individer som prackar på sina barn deras tro. Helst riktigt dåligt undersökta kosthållningar som också kan leda till sociala svårigheter(mat i skolan, hos kompisar mm).

Blir ditt barn mobbat för att det är laktosallergiker så kanske det beror på de andra barnens uppfostran, och inte barnets kost.
Om ditt barn blir nötallergiker, är det första du kommer oroa dig över att ditt barn kommer bli mobbat?

Mental
2013-06-26, 09:46
Vad var det föräldrarna missade?

Och har du någon erfarenhet av föräldrar som get sina barn en vegetarisk kost (alltså inkluderat mjölk- och äggprodukter)?

Kalcium och D-vitamin. Det är jättesvårt att nå ett barns kalciumbehov utan berikade produkter. I det fall jag tänker på nu så använde föräldrarna Oatlys ekologiska havredryck, och den är oberikad. De trodde att all havredryck var berikad med kalcium och Dvitamin och kollade helt enkelt inte efter.

Med mjölk och ägg i kosten och i övrigt bra och varierade val av råvaror så är det absolut inga problem.

PowPow
2013-06-26, 09:48
Kalcium och D-vitamin. Det är jättesvårt att nå ett barns kalciumbehov utan berikade produkter. I det fall jag tänker på nu så använde föräldrarna Oatlys ekologiska havredryck, och den är oberikad. De trodde att all havredryck var berikad med kalcium och Dvitamin och kollade helt enkelt inte efter.

Med mjölk och ägg i kosten och i övrigt bra och varierade val av råvaror så är det absolut inga problem.

Okej, tack för svaret!

Om man har en unge som man endast ger vegetarisk mat under den tidiga uppväxten, kan denne sen få problem om när/om den börjar äta kött och fisk i äldre ålder (när skolan börjar t.ex.)? Eller magen och matsmältningssystemet hanterar det?

Juxta
2013-06-26, 09:50
Kalcium och D-vitamin. Det är jättesvårt att nå ett barns kalciumbehov utan berikade produkter. I det fall jag tänker på nu så använde föräldrarna Oatlys ekologiska havredryck, och den är oberikad. De trodde att all havredryck var berikad med kalcium och Dvitamin och kollade helt enkelt inte efter.

Med mjölk och ägg i kosten och i övrigt bra och varierade val av råvaror så är det absolut inga problem.

Det där tycker jag är en stark brist på ansvar. Att bara ta något för givet. Själv blir jag rädd när jag läser på barnmatsprodukterna och ser att kvinnan framför mig i mataffärskön har bara köpt skit till sitt barn.

Jag väntar mitt första barn nu i september och är nog redan nu mer kunnig i vad t.ex barnmat innehåller.

Mental
2013-06-26, 09:51
Okej, tack för svaret!

Om man har en unge som man endast ger vegetarisk mat under den tidiga uppväxten, kan denne sen få problem om när/om den börjar äta kött och fisk i äldre ålder (när skolan börjar t.ex.)? Eller magen och matsmältningssystemet hanterar det?

De som upplever problem från mage och tarm gör det nog oftast just för att de oroar sig för hur mage och tarm ska reagera. Men som med allt annat man är ovan kan man börja med lite och trappa upp långsamt.

Jag gör ju inte en jätteprotion lins och böngryta som första introduktion till kostfibrer för någon som levt sitt liv på gurka och isbergssallad heller ;)

Grahn
2013-06-26, 09:51
Fast vad är jättebra? Är cancer jättebra? Åderförkalkning, hjärtsjukdomar. Det finns många åkommor relaterade till en köttkost. Bara för att du har bra järnvärden och överflöd med protein betyder det inte att kött är bra.



Ordet vegan är ett nytt ord. Vegetarian är dock ett gammalt ord och som från början innebar just vegan. Min mormor berättade att hon hade många bekanta som var veganer(då kallade vegetarianer).

Ja stenåldersargumentet tar en bara så långt, det säger föga om hur mycket och hur ofta man bör äta animaliska produkter och i vilken mängd. Själv äter jag massor av kött, troligen varken optimalt eller representativt för vad våra förfäder konsumerat( men gott grillat... ).
Men det blir ju en ratio debatt, vegan är ju en rätt extrem diet( fruktianerna vinner iofs tävlingen ) rent spontant så borde kanske inte en allätare som människan äta riktigt så extremt åt endera hållet...

Varför vegan övertagit betydelsen hos vegan och många tror vegetarian betyder det som kallades ovo, lacto vegetarian har jag aldrig förstått......
Om du tänker på 90 talet som hata vegantiden så kanske det hade lite med de mer militanta sådanas aktioner snarare än en hätsk debatt om optimal kosthållning...

För att återknyta till orginalämnet så borde väl även en i huvudsak vegetarisk kost fungera för barn men för att vara på den säkrare sidan så bör man troligen komplementera med mjölk och ägg. Men vad vet jag jag :)

Juxta
2013-06-26, 09:51
Okej, tack för svaret!

Om man har en unge som man endast ger vegetarisk mat under den tidiga uppväxten, kan denne sen få problem om när/om den börjar äta kött och fisk i äldre ålder (när skolan börjar t.ex.)? Eller magen och matsmältningssystemet hanterar det?

Enzymer för att bryta ner kött kan alltid byggas upp igen, även om den första perioden kommer ge vissa besvär innan magen helt vant sig.



Varför vegan övertagit betydelsen hos vegan och många tror vegetarian betyder det som kallades ovo, lacto vegetarian har jag aldrig förstått......
Om du tänker på 90 talet som hata vegantiden så kanske det hade lite med de mer militanta sådanas aktioner snarare än en hätsk debatt om optimal kosthållning...


Jo, jag hade "kompisar" som bestämde sig för att kasta syra på vakten som vaktade smittskyddsinstitutet. Jag sade snabbt upp bekantskapen med dom. Jag är inte längre vän med de veganer som skrek "Mördare!" efter folk som åt hamburgare på stan.
Själv så tror jag att sådana metoder bara bidrar till att kunskapen om veganism tar några steg tillbaka. Jag tror även att sådana metoder inte handlar om att göra det bättre för djur utan snarare för att man är ung och arg och vill rikta sin ilska mot något, vadsomhelst.

Mental
2013-06-26, 09:52
Det där tycker jag är en stark brist på ansvar. Att bara ta något för givet. Själv blir jag rädd när jag läser på barnmatsprodukterna och ser att kvinnan framför mig i mataffärskön har bara köpt skit till sitt barn.

Jag väntar mitt första barn nu i september och är nog redan nu mer kunnig i vad t.ex barnmat innehåller.

Det är lätt att dömma andra när man inte vet hur deras liv ser ut :)
Jag är säker på att 99% av alla föräldrar gör exakt så gott de kan, och mer än så kan man inte begära. Det är mänskor vi pratar om så det kommer att vara saker som går fel, det hör till normalbilden.

Tolkia
2013-06-26, 09:53
Blir ditt barn mobbat för att det är laktosallergiker så kanske det beror på de andra barnens uppfostran, och inte barnets kost.
Om ditt barn blir nötallergiker, är det första du kommer oroa dig över att ditt barn kommer bli mobbat?
Att det blir besvärligt med mat hos kompisar etc. är inte detsamma som att han skriver att barnet kommer att bli mobbat. Det ÄR besvärligare att ha en avvikande kosthållning än att ha den gängse, oavsett orsak. Där skiljer sig inte veganer från allergiker, strikta LCHF:are, personer med fundamentalistisk syn på tillsatser osv.

Off topic tycker jag att du skall coola ned lite. Alla inlägg är inte en personlig förolämpning mot dig, och varje ifrågasättande av veganism är inte heller en personlig förolämpning mot dig.

Dreas
2013-06-26, 09:54
Blir ditt barn mobbat för att det är laktosallergiker så kanske det beror på de andra barnens uppfostran, och inte barnets kost.
Om ditt barn blir nötallergiker, är det första du kommer oroa dig över att ditt barn kommer bli mobbat?Du tar upp mobbing, inte jag. Jag tänker inte ens på mobbing i detta fall.

Edit: Tolkia förstår vad jag syftar på.

Juxta
2013-06-26, 10:02
Det är lätt att dömma andra när man inte vet hur deras liv ser ut :)
Jag är säker på att 99% av alla föräldrar gör exakt så gott de kan, och mer än så kan man inte begära. Det är mänskor vi pratar om så det kommer att vara saker som går fel, det hör till normalbilden.

Att det blir besvärligt med mat hos kompisar etc. är inte detsamma som att han skriver att barnet kommer att bli mobbat. Det ÄR besvärligare att ha en avvikande kosthållning än att ha den gängse, oavsett orsak. Där skiljer sig inte veganer från allergiker, strikta LCHF:are, personer med fundamentalistisk syn på tillsatser osv.

Off topic tycker jag att du skall coola ned lite. Alla inlägg är inte en personlig förolämpning mot dig, och varje ifrågasättande av veganism är inte heller en personlig förolämpning mot dig.

Fast så attitydfientlig har jag väl inte varit?

Angående min feltolkning av Dreas inlägg(se svaret nedan) så förstår jag att det kan ses snett på hos andra föräldrar. Den sociala svårigheten förstår jag. Det var jag som feltolkade som sagt.

Du tar upp mobbing, inte jag. Jag tänker inte ens på mobbing i detta fall.

Edit: Tolkia förstår vad jag syftar på.

Ok, jag tolkade "sociala svårigheter" som att du menade mobbning. Mitt misstag isåfall. Det brukar vara ett vanligt argument, därför tog jag det för givet att du menade så.

Klein
2013-06-26, 10:02
B12 är det enda jag tycker man MÅSTE suplimentera med som vegan, men även D-vitamin och kalcium brukar vara mycket lågt. Dock är det vanligt med berikade vegetabiliska mjölkprodukter idag så även där ser det mycket bättre ut.

Du begränsar dig till vad som kan mätas med blodprov...

filmjölk
2013-06-26, 10:18
Nog fan är de bättre än det en annan blev uppväxt på, korv&makaroner och rostmackor.

När vi födda före 1990 växte upp var inte det något dåligt med kolhydrater, oavsett GI. Socker undveks pga tänderna inte pga fetma eller för att hålla blodsockersvängningar till ett minimum. Det var fett man blev fet av då.

Så jag tycker att vi förlåter våra föräldrar för en korv med makaroner, oboy och rostmackor - diet.

Gpajpen
2013-06-26, 10:40
När vi födda före 1990 växte upp var inte det något dåligt med kolhydrater, oavsett GI. Socker undveks pga tänderna inte pga fetma eller för att hålla blodsockersvängningar till ett minimum. Det var fett man blev fet av då.

Så jag tycker att vi förlåter våra föräldrar för en korv med makaroner, oboy och rostmackor - diet.

Nog är dom förlåtna alltid, men frågan är ju hur mycket skada (permanent) man tagit. Måste ju finnas en anledning till att det känns som ett exploderande regnbågsparadis i huvudet av att skita i sin kvarg och käka en skål kalaspuffar. Eller varför inte en nygräddad pizza.

TheOne1994
2013-06-26, 10:50
När vi födda före 1990 växte upp var inte det något dåligt med kolhydrater, oavsett GI. Socker undveks pga tänderna inte pga fetma eller för att hålla blodsockersvängningar till ett minimum. Det var fett man blev fet av då.

Så jag tycker att vi förlåter våra föräldrar för en korv med makaroner, oboy och rostmackor - diet.

Filmjölen är rätt på det. Det hajpas nog lite för mycket idag , letas efter något just för att ...

Jag som förälder till mina barn resonerar nog något i denna stilen.
Dom äter den maten som serveras i skolan. hemma äter vi vanlig husmanskost. Dock inte makkisar med falukorv ( näringsfattigt ).
Godis fick dom när dom var små på Lördagar. Gör inte alla FÖRÄLDRAR så här ?? :)

alphahanen2
2013-06-26, 10:51
Kanske är gammalt tänkande men mår inte ungar bäst av vanlig svensk husmanskost? Tror det är bättre om de får i sig protein, kolhydrater och fetter istället för att utesluta nåt. Lär väl också fucka deras syn på mat. Om jag gick på LCHF (gud nåde mig om jag gör) och hade en unge, skulle jag inte tvinga i den det. Känns ganska egoistiskt att inte ge ungen vanlig kost bara för att man själv inte äter det.

Det hör inte hemma här men det är som när barn föds in i religioner, inga valmöjligheter..

filmjölk
2013-06-26, 11:00
Nog är dom förlåtna alltid, men frågan är ju hur mycket skada (permanent) man tagit. Måste ju finnas en anledning till att det känns som ett exploderande regnbågsparadis i huvudet av att skita i sin kvarg och käka en skål kalaspuffar. Eller varför inte en nygräddad pizza.

Förmodligen rätt mycket skada, men rekommendationerna var tom sådana. Är dina föräldrar födda 40-50-60 nånstans hade de det här framför ögonen:

http://www.faktoider.nu/socialstyrelsen.html

http://matildaholmstrom.se/wp-content/uploads/2013/01/Tallriksmodellen.jpg

(Båda dessa svaldes med hull och hår, första länken är jäkligt intressant)

Tolkia
2013-06-26, 11:11
Det är en kraftig överdrift att framställa det som att alla föräldrar födda mellan 1950 och 1970 födde upp sina ungar på Oboy, rostmackor och kalaspuffar. Just sayin. Dock vill jag minnas att även min hemkunskapslärare back in the days förde något slags propaganda i den riktningen, till många föräldrars irritation.

Förklaringen till att en skål kalaspuffar eller en pizza känns som ett exploderande regnbågsparadis jämfört med en förpackning naturell kvarg är nog inte ett tecken på hjärnskador av alltför kolhydratrik kost i ungdomen, utan snarare ett tecken på att man har fungerande smaklökar. Jag gillar iofs kvarg, men inte sjutton är den något slags kulinarisk orgasm. Vilket torde bekräftas av typ 100000 inlägg här på forumet om hur man pimpar sin kvarg.

Mental
2013-06-26, 11:27
Förmodligen rätt mycket skada, men rekommendationerna var tom sådana. Är dina föräldrar födda 40-50-60 nånstans hade de det här framför ögonen:

http://www.faktoider.nu/socialstyrelsen.html

http://matildaholmstrom.se/wp-content/uploads/2013/01/Tallriksmodellen.jpg

(Båda dessa svaldes med hull och hår, första länken är jäkligt intressant)

Vad är det för fel på den där tallriksmodellen?

eiri
2013-06-26, 11:51
Morsan lagade riktigt bra mat, när hon inte kunde och farsan var kocken blev det makaroner och köttbulla, godis har alltid funnits tillgängligt iaf efter jag ätit min mat.
Aldrig haft nå problem med mat/övervikt osv.

filmjölk
2013-06-26, 12:16
Vad är det för fel på den där tallriksmodellen?

Den högra delen borde vara kvarg, den vänstra burktonfisk och den nedersta gelehallon. istället för mackan borde det vara två grabbnävar kosttillskott och istället för frukt eaa.

Mental
2013-06-26, 14:25
Kanske är gammalt tänkande men mår inte ungar bäst av vanlig svensk husmanskost? Tror det är bättre om de får i sig protein, kolhydrater och fetter istället för att utesluta nåt. Lär väl också fucka deras syn på mat. Om jag gick på LCHF (gud nåde mig om jag gör) och hade en unge, skulle jag inte tvinga i den det. Känns ganska egoistiskt att inte ge ungen vanlig kost bara för att man själv inte äter det.

Det hör inte hemma här men det är som när barn föds in i religioner, inga valmöjligheter..

Varför skulle man må bäst av husmanskost? Och när det gäller att få sin syn på mat fuckad så är de som är mest represenatativa för det nog äldre herrar, uppvuxna på just husmanskost. De har otroligt svårt för saker som grönsaker, fiberrikt bröd, fisk, baljväxter, oliver avocado mm. Allt sådant som inte ingick i svensk husmanskost på 50 - 60 talet.

Att födas in i husmanskost snarare än LCHF är väl snarare som att födas in i judendom snarare än hinduism. För det är ju baserat på någons tro om vad som är rätt och fel.

Som förälder kommer man göra massor av val åt sitt barn, färgad av sina egna åsikter värderingar och erfarenheter. Skulle inte säga att det finns några klara rätt eller fel.

Men frågar en förälder om jag rekommenderar LCHF till barn blir svaret nej, men jag tänker å andra sidan inte försöka förbjuda nåon heller.

Morty
2013-06-26, 15:08
Bra Mental!

Själv tillhör jag den skara som mest blir upprörd på vad folk ger sina barn sålänge det inte är grym veganmat. Allt annat tänker jag bara illa om. E250, halvfabrikat, vitt bröd med smör, godis & läsk, etc. Klart att barn kan få smaka sånt också men det är inget att basera maten på.

Dreas
2013-06-26, 15:09
Bra Mental!

Själv tillhör jag den skara som mest blir upprörd på vad folk ger sina barn sålänge det inte är grym veganmat. Allt annat tänker jag bara illa om. E250, halvfabrikat, vitt bröd med smör, godis & läsk, etc. Klart att barn kan få smaka sånt också men det är inget att basera maten på.Vad är problemet med vitt bröd?

eiri
2013-06-26, 15:16
vad är problemet med vitt bröd?

+1

Morty
2013-06-26, 15:19
Vad är problemet med vitt bröd?

Åh vad du är fånig. Kolo style. "Vad är felet på malto/godis/vitt bröd/smör/kokosfett/bacon/grädde/sylt osv osv??" trots att alla vet att det är ett rätt kefft livsmedel. Vitt bröd med smör är inte direkt toppen på näring per kalori och du vet det. Det är knappt att jag, som äter 4mcal per dag i snitt, äter det. Väljer tahini eller nåt annat, nyttigare.

PowPow
2013-06-26, 15:20
Åh vad du är fånig. Kolo style. "Vad är felet på malto/godis/vitt bröd/smör/kokosfett/bacon/grädde/sylt osv osv??" trots att alla vet att det är ett rätt kefft livsmedel. Vitt bröd med smör är inte direkt toppen på näring per kalori och du vet det.

Byt ut smöret mot nutella så är man hemma. Och kräm. Mmmmmm.

Dreas
2013-06-26, 15:26
Åh vad du är fånig. Kolo style. "Vad är felet på malto/godis/vitt bröd/smör/kokosfett/bacon/grädde/sylt osv osv??" trots att alla vet att det är ett rätt kefft livsmedel. Vitt bröd med smör är inte direkt toppen på näring per kalori och du vet det. Det är knappt att jag, som äter 4mcal per dag i snitt, äter det. Väljer tahini eller nåt annat, nyttigare.Men du behöver inte jaga mest näring per gram hela tiden.

Jakten på nyttigt och det hela tiden är så överdriven.

Jockefarmer
2013-06-26, 15:31
Jag är glad om min unge ens äter något, så ibland får de bli ketchup och makaroner. Kan ju inte tvinga i han något han ej vill ha. Så länge måltiderna inte blir en negativ upplevelse så är det lugnt för mig. Förövrigt så ser han väldigt normalviktig och välmående ut. Mycket energi, så något rätt gör jag nog :)

Såg tyvärr en liten kiddo häromdagen, kan inte vart mer än 10-11 år gammal, men såg ut att väga strax under 100 pannor. Bilringar där jag inte ens trodde man kunde ha dom... Han hade stora problem att ta sig uppför backen, och han kom bärandes på en godispåse som han köpt i butiken nere i centrum. Här är ju definitivt föräldrarna skyldiga, borde nästan vara straffbart. Den ungen kommer inte ha det lätt i skolan eller vardagslivet i framtiden.

Morty
2013-06-26, 15:32
Men du behöver inte jaga mest näring per gram hela tiden.

Jakten på nyttigt och det hela tiden är så överdriven.

Nej, såklart inte, men näringsfattiga saker såsom vitt bröd med smör, risifrutti, bacon etc bör inte få så stor del i ett barns kost.

Som du säkert märker blir jag upprörd :D

eiri
2013-06-26, 15:36
o'boy och limpa var en klassiker förr kommer jag ihåg och inte dog folk av det :P

Dreas
2013-06-26, 15:41
Nej, såklart inte, men näringsfattiga saker såsom vitt bröd med smör, risifrutti, bacon etc bör inte få så stor del i ett barns kost.

Som du säkert märker blir jag upprörd :DInte för stor del skulle kunna göra att man äter det dagligen utan problem.

Ja, men det blir lätt så, det verkar som om du reagerar som jag skulle göra vid diskussioner med en frukterian och om barn :)

zozofu93
2013-06-26, 15:45
o'boy och limpa var en klassiker förr kommer jag ihåg och inte dog folk av det :P

Klassiker :)
jag brukade ha o'boy i mina kalaspuffar och äta vit limpa med kaviar, smör och ost på. väldigt go kombo fortfarande

Alvis
2013-06-26, 15:52
Åh vad du är fånig. Kolo style. "Vad är felet på malto/godis/vitt bröd/smör/kokosfett/bacon/grädde/sylt osv osv??" trots att alla vet att det är ett rätt kefft livsmedel. Vitt bröd med smör är inte direkt toppen på näring per kalori och du vet det. Det är knappt att jag, som äter 4mcal per dag i snitt, äter det. Väljer tahini eller nåt annat, nyttigare.

4 millikalorier per dag? Hur överlever du?(Var tvungen).

Tjockiz
2013-06-26, 15:55
o'boy och limpa var en klassiker förr kommer jag ihåg och inte dog folk av det :P
Har du statistik över fetma och sjukdomar hos de som hade hög konsumtion av oboy och sötebröd "förr"?

Hemi
2013-06-26, 15:56
Varför skulle man må bäst av husmanskost? Och när det gäller att få sin syn på mat fuckad så är de som är mest represenatativa för det nog äldre herrar, uppvuxna på just husmanskost. De har otroligt svårt för saker som grönsaker, fiberrikt bröd, fisk, baljväxter, oliver avocado mm. Allt sådant som inte ingick i svensk husmanskost på 50 - 60 talet.

Att födas in i husmanskost snarare än LCHF är väl snarare som att födas in i judendom snarare än hinduism. För det är ju baserat på någons tro om vad som är rätt och fel.

Som förälder kommer man göra massor av val åt sitt barn, färgad av sina egna åsikter värderingar och erfarenheter. Skulle inte säga att det finns några klara rätt eller fel.

Men frågar en förälder om jag rekommenderar LCHF till barn blir svaret nej, men jag tänker å andra sidan inte försöka förbjuda nåon heller.

Inte klara men i och med att man utvecklas som liten, organ, hjärna, nerver osv är inte på långa vägar klara, blir det "fel" om man inte fyller på överallt. Det är skildnad på att välja en specifik diet där det går ut på att plocka bort en del av det man behöver samtidigt som man tillsätter mer av någonting som redan finns. Hellre att man äter en aning "osunt" men fyller på av det som behövs än utesluta något av det som behövs och leva "sunt" för då är det inte sunt längre. En kritisk period är spädbarnsåldern och några år upp, det finns ingen bra anledning, tvärt om, att plocka bort bitar av den hela cirkeln så cirkeln inte längre är fylld.

Gpajpen
2013-06-26, 15:58
4 millikalorier per dag? Hur överlever du?(Var tvungen).

Om något så står mCal för Mega-Kalori, smart-ass. (Var tvungen)

Alvis
2013-06-26, 15:59
Om något så står mCal för Mega-Kalori, smart-ass. (Var tvungen)

Jasså? Sedan när skrivs mega med litet m?

Tolkia
2013-06-26, 16:09
Har du statistik över fetma och sjukdomar hos de som hade hög konsumtion av oboy och sötebröd "förr"?
Oboy har inte funnits så länge att de som druckit mängder av Oboy som barn riktigt kommit upp i ålder för den typen av sjukdomar. Men en kvalificerad gissning är att fetma och sjukdomar relaterade till detta (ffa hjärtsjukdom och diabetes typ 2) kommer att följa personens vikt och aktivitetsgrad snarare än mängden konsumerad Oboy och "sötebröd".

shut teh face
2013-06-26, 16:11
Oboy, skogaholms limpa med bregott och ost. Fysatan de kan man äta mycket av alltså. Har inte vågat mig på det i vuxen ålder (då äter man sig tjock av fina ostar och öl istället :D)

BigIron
2013-06-26, 16:46
Oboy, skogaholms limpa med bregott och ost. Fysatan de kan man äta mycket av alltså. Har inte vågat mig på det i vuxen ålder (då äter man sig tjock av fina ostar och öl istället :D)

Schyffert (En person jag i övrigt inte gillar) pratar ju lite om de

3Mm461DMf2o

Erry
2013-06-26, 18:26
Kan ju berätta lite om min upplevelse av att få "konstig" kost hemma. Min mor var vegan under graviditeten och mina första levnadsår. Min kost bestod mest av bönor, groddar, rotfrukter, alger osv. Men jag fick även smör och ost. Kött åt jag någon gång ibland, samma med socker. Allt bröd var hembakat.
I skolåldren blev det vanlig skolmat i skolan men maten hemma fortsatte vara väldigt ren och mycket vegetariskt.

Jag var en mager och oerhört frisk unge (önskade ibland att jag kunde få vara förkyld så fick vara hemma från skolan *screwy*). Mina smakpreferenser var lite off jämfört med andra barns, jag gillade inte pannkakor, oboy eller glass haha.

Idag äter jag allt och har inga ätstörningar eller liknande. Dock så känner jag lätt sug mot saker som andra förmodligen tycker är kaninmat och pannkakor har jag fortfarande inte förstått mig på.

Wzup2u
2013-06-26, 19:53
uppvuxen på varierad mat. mest spaghetti och köttfärsås med 1 kg ketchup på typ det enda jag gillade och åt när jag var liten.
f.ö käkade jag en del godis, pan pizza osv också.
helgmys framför disneydags med tacos osv.

glass i stora lass.

barn som inte får god mat och sötsaker som liten äter chokladkakor till lunch och middag senare i livet. och vill njuta av år de förbjudits tror jag, sett exemplen.

Gpajpen
2013-06-26, 19:58
Jasså? Sedan när skrivs mega med litet m

Här t.ex. Smartass:d

Alvis
2013-06-26, 20:16
Här t.ex. Smartass:d

Mega skrivs med litet m i en mening(om det inte är första ordet så klart), prefixet betecknas dock med ett stort M. Men jag ser din poäng om du tolkade min mening bokstavligt talat, jag borde skrivit "Sedan när betecknas mega-prefixet med litet m?". Mitt misstag där.
Men nu ska vi inte gå för off topic här : p

agazza
2013-06-26, 20:21
Dom flesta barn får så mycket skit idag pga lata föräldrar så så länge "dieten" är vettig och inte för sträng så ser jag inga problem.

Klart man ska lära in bra matvanor för ett barn, men det gäller att man är smart nog och vet vad man gör. Rådfråga en läkare är inte heller fel. En bantardiet för en vuxen tränande människa kanske inte alltid är optimalt för en unge.

Jag själv åt mackaroner och korv varje dag från när jag lärde mig att laga det tills jag i princip flyttade hemifrån. Jag var skitdryg då det gällde mat och lärde mig hellre att göra det jag gillade än att äta det som bjöds. Föräldrarna blev nöjda för billigt blev det. Men jag fick äta tillskott från doktorn. Annars hade jag nog fan fått skörbjugg

Tuxer
2013-06-26, 20:22
Jag är också uppvuxen på en varierad kost, dock med ett småätande som jag själv orsakade vilket resulterade i en ganska tidig övervikt. I efterhand ser jag inte kosten som dålig, inte alls, då jag tror på ett varierat intag när man är ung. Man ska få ha sina myskvällar med lite godis eller liknande, förutsatt att man vill det. Jag tyckte också det var trevligt när man samlades i familjen framför TVn med en film eller liknande. Dock i måttliga mängder naturligtvis, som med allt annat.

I efterhand så ser jag enbart positivt på det, jag har i senare dagar intresserat mig för vad man sätter i sig, och det intresset fortsätter att växa. Det är klart att jag nog inte skulle ge samma mat till mina ungar som jag fick, när jag har kunskapen. Men det jag menar är att jag nog inte hade haft samma intresse för det om jag blivit uppvuxen med en annorlunda diet eller liknande. Jag kommer självklart att prata om fördelar/nackdelar och är ungen intresserad så får det steget komma. Men det ska isf ske på dennes intresse.

Kontentan på det hela blev nog, nej jag gillar inte att man sätter ungen på någon typ av diet eller speciell kosthållning. Det känns fel, är barnet däremot intresserad så blir det naturligtvis en annan femma.

Hemi
2013-06-26, 20:51
Dom flesta barn får så mycket skit idag pga lata föräldrar så så länge "dieten" är vettig och inte för sträng så ser jag inga problem.

Klart man ska lära in bra matvanor för ett barn, men det gäller att man är smart nog och vet vad man gör. Rådfråga en läkare är inte heller fel. En bantardiet för en vuxen tränande människa kanske inte alltid är optimalt för en unge.

Jag själv åt mackaroner och korv varje dag från när jag lärde mig att laga det tills jag i princip flyttade hemifrån. Jag var skitdryg då det gällde mat och lärde mig hellre att göra det jag gillade än att äta det som bjöds. Föräldrarna blev nöjda för billigt blev det. Men jag fick äta tillskott från doktorn. Annars hade jag nog fan fått skörbjugg

Fast behöver man en "vettig" speciell diet då? Frågar jag mig när jag tänker 2 ggr på saken. Om man som lat förälder kan ändra på sig kan man väl bara hålla sig till den mat som anses vanlig och förspråkas, finns det inte en kostcirkel i Sverige också?

Hemi
2013-06-26, 20:58
Jag är också uppvuxen på en varierad kost, dock med ett småätande som jag själv orsakade vilket resulterade i en ganska tidig övervikt. I efterhand ser jag inte kosten som dålig, inte alls, då jag tror på ett varierat intag när man är ung. Man ska få ha sina myskvällar med lite godis eller liknande, förutsatt att man vill det. Jag tyckte också det var trevligt när man samlades i familjen framför TVn med en film eller liknande. Dock i måttliga mängder naturligtvis, som med allt annat.

I efterhand så ser jag enbart positivt på det, jag har i senare dagar intresserat mig för vad man sätter i sig, och det intresset fortsätter att växa. Det är klart att jag nog inte skulle ge samma mat till mina ungar som jag fick, när jag har kunskapen. Men det jag menar är att jag nog inte hade haft samma intresse för det om jag blivit uppvuxen med en annorlunda diet eller liknande. Jag kommer självklart att prata om fördelar/nackdelar och är ungen intresserad så får det steget komma. Men det ska isf ske på dennes intresse.

Kontentan på det hela blev nog, nej jag gillar inte att man sätter ungen på någon typ av diet eller speciell kosthållning. Det känns fel, är barnet däremot intresserad så blir det naturligtvis en annan femma.

Det är bra med en varierad kost. Varierad betyder du äter allt av det du typ kan se på kostcirkeln, så som jag känner den åtminståne. Ta bort en bit där och maten är inte lika varierad längre. Vad var det som var fel på den varierade maten du fick? Var det småätandet?

Fast barnet kan inte se vad som är bra och dåligt med dieter, speciellt inte när det handlar om att skära bort saker från kosten, men det är ofta det dieter går ut på, att äta mindre eller inget av någonting i basmaten, s a s.

Tolkia
2013-06-26, 21:53
Det känns relevant att fråga hur länge ett barn är ett barn?

filmjölk
2013-06-26, 22:02
Nej, såklart inte, men näringsfattiga saker såsom vitt bröd med smör, risifrutti, bacon etc bör inte få så stor del i ett barns kost.

Som du säkert märker blir jag upprörd :D

Wtf är så fel med bacon? smakar gott och även i icke-ekologisk långvägaimporterad form är det mycket mer miljövänligt än både nötkött och sojaprodukter.

Tuxer
2013-06-26, 22:29
Det är bra med en varierad kost. Varierad betyder du äter allt av det du typ kan se på kostcirkeln, så som jag känner den åtminståne. Ta bort en bit där och maten är inte lika varierad längre. Vad var det som var fel på den varierade maten du fick? Var det småätandet?

Fast barnet kan inte se vad som är bra och dåligt med dieter, speciellt inte när det handlar om att skära bort saker från kosten, men det är ofta det dieter går ut på, att äta mindre eller inget av någonting i basmaten, s a s.

Fick inte riktigt med allt i första meningen såg jag där. Mitt problem var, ser jag nu såhär i efterhand, att näringsvärdena inte alltid var det bästa i maten. Mycket halvfabrikat och liknande, vilket jag tror var anledningen att mitt småätande började. Man gick sugen på något hela tiden och det eskalerade sedan.

Det är väl lite det som är grejen för mig, jag försöker fortfarande köra en ganska varierad kost (såvida man inte är på deff), för det är det jag är uppväxt på, och det har fungerat även i äldre dagar. Men jag är mycket mer noga vad det är för något jag stoppar i mig.

Med att intressera ett barn för kost så som Tolkia skrev så beror det på hur länge man anser ett barn vara barn också. Nu menade jag kanske lite äldre när dom är runt tidiga tonåren och inte när man är 5-6 år.

Klein
2013-06-27, 00:07
Ordet vegan är ett nytt ord. Vegetarian är dock ett gammalt ord och som från början innebar just vegan. Min mormor berättade att hon hade många bekanta som var veganer(då kallade vegetarianer).

Ok eftersom du valde att diskutera semantik istället för att ge mig exemplet jag efterfrågade så måste jag anta att du inte sitter på något sådant exempel.

Jag önskar dig iaf lycka till med barnet. Det jag råder din partner att tänka på som gravid / ammande vegan (förutom B12, järn, jod, proteinkombinationer, kalcium och vitamin D2 som alla redan vet om) är:

Probiotika: Höjer serumnivåerna av D-vitamin signifikant och förbättrar således även kalciumupptaget. Mjölksyrade grönsaker kanske fungerar här.
Kreatin: Detta måste du ta i tillskottsform. Kroppens egen produktion är inte tillräcklig och genom att ta dietärt kreatin så sparar du dessutom aminosyran methionin till andra viktiga processer. Därtill minskar supplementering med kreatin nivåerna av homocystein i kroppen vilket är önskvärt för hälsa och livslängd.
DHA: Finns i tillskottsform från alger. Kroppens egna konvertering från ALA är inte så hög och du vill förmodligen inte vräka i dig fleromättade fetter.

BlötSnö
2013-06-27, 01:27
Visst det är inga vidare argument. Vi vänder istället på steken:

Visa mig 3 generationer av hälsosamma veganer - mormor, mamma och barn - så lyfter jag på hatten och ger dig tummen upp.

Hälsosamma enligt vilka mått mätt?
Jag kom att tänka på anhängare av Jainismen i Indien.
Lär ju även finnas en hel del hinduer som hoppar över mjölken p.ga. olika religiösa övertygelser.
Att hitta motsvarande i Sverige kan nog än så länge vara svårt, eftersom det inte varit "populärt" här lika länge som i andra delar av världen.

Klein
2013-06-27, 05:59
Hälsosamma enligt vilka mått mätt?
Jag kom att tänka på anhängare av Jainismen i Indien.
Lär ju även finnas en hel del hinduer som hoppar över mjölken p.ga. olika religiösa övertygelser.
Att hitta motsvarande i Sverige kan nog än så länge vara svårt, eftersom det inte varit "populärt" här lika länge som i andra delar av världen.

Hälsosam som i väl fungerande reproduktionsorgan, ej kortväxt osv.

Indien är den största mjölkproducenten i världen och nästan alla människor där, vare sig de är Jainister eller ej, intar mjölkprodukter. Den lilla spillra Jainister som inte tar mjölk lever som munkar och sysslar inte med reproduktion.

Juxta
2013-06-27, 08:05
Ok eftersom du valde att diskutera semantik istället för att ge mig exemplet jag efterfrågade så måste jag anta att du inte sitter på något sådant exempel.

Jag önskar dig iaf lycka till med barnet. Det jag råder din partner att tänka på som gravid / ammande vegan (förutom B12, järn, jod, proteinkombinationer, kalcium och vitamin D2 som alla redan vet om) är:

Probiotika: Höjer serumnivåerna av D-vitamin signifikant och förbättrar således även kalciumupptaget. Mjölksyrade grönsaker kanske fungerar här.
Kreatin: Detta måste du ta i tillskottsform. Kroppens egen produktion är inte tillräcklig och genom att ta dietärt kreatin så sparar du dessutom aminosyran methionin till andra viktiga processer. Därtill minskar supplementering med kreatin nivåerna av homocystein i kroppen vilket är önskvärt för hälsa och livslängd.
DHA: Finns i tillskottsform från alger. Kroppens egna konvertering från ALA är inte så hög och du vill förmodligen inte vräka i dig fleromättade fetter.

Det var inte min mening att försöka undfly din förfrågan. Jag är numera inte tillräckligt intresserad att langa fram bevis som jag var för kanske 10-15 år sedan. Jag har helt enkelt inget exempel på rak arm. Inte min avsikt om denna mening låter dryg, men kan nog missuppfattas så i ren text.

Tack för tipsen annars. Allt det där har vi koll på och min flickväns värden har alla visat bra. Förutom järn som låg i underkant då men alla som är gravida vet om detta, oavsett kost. Inte så konstigt om blodvolymen ökar med 200%.
Den DHA och EPA vi intar ligger på ca 267mg resp 438mg, som exempel.

Jag frågade barnmorskan om vi skulle träffa en dietist(då detta verkar vara standard på vissa mödravårdscentralen om man säger att man är vegan), men hon tyckte vi hade sån bra koll att det inte var nödvändigt.
Min flickvän har även en dietist i släkten som är vegan och har fött fram två friska barn.

filmjölk
2013-06-27, 08:35
Förutom järn.

Nu har du säkerligen bra koll, men iaf:

Ett enkelt tips till din gravida veganflickvän här är att äta något c-vitaminrikt till mat som innehåller järn. (Du vet säkerligen vilka vegetabilier som har mkt järn, men om inte: bönor, spenat, linser, ärtor) ett bra livsmedel för henne nu så här i säsong och allt är jordgubbar.

Sojaprodukter är inte någon höjdare när hon har järnbrist, så är ni fantaster av köttsubstitutsprodukter så försök plocka bort dem och ersätta med bönor, linser och ärtor för protein, åtminstone medans hon är gravid.

(Jag är själv inte vegan eller ens spec intresserad av kost öht, så har inte en jäkla aning varför den här typen av kunskap fastnat i huvudet. Jag skyller på Morty)

Juxta
2013-06-27, 08:53
Nu har du säkerligen bra koll, men iaf:

Ett enkelt tips till din gravida veganflickvän här är att äta något c-vitaminrikt till mat som innehåller järn. (Du vet säkerligen vilka vegetabilier som har mkt järn, men om inte: bönor, spenat, linser, ärtor) ett bra livsmedel för henne nu så här i säsong och allt är jordgubbar.

Sojaprodukter är inte någon höjdare när hon har järnbrist, så är ni fantaster av köttsubstitutsprodukter så försök plocka bort dem och ersätta med bönor, linser och ärtor för protein, åtminstone medans hon är gravid.

(Jag är själv inte vegan eller ens spec intresserad av kost öht, så har inte en jäkla aning varför den här typen av kunskap fastnat i huvudet. Jag skyller på Morty)

Hehe tack filmjölk, tipsen uppskattas även om vi har gjort grundliga undersökningar redan innan vi blev gravida. Hon dricker apelsinjuice på morgonen och till maten och järnvärdena ser ju bra ut nu en bra bit in i graviditeten.
Jag äter ju mycket sojaprodukter eftersom jag tränar men hennes del blir det mycket baljväxter i.

*cupid*

Morty
2013-06-27, 09:02
Wtf är så fel med bacon? smakar gott och även i icke-ekologisk långvägaimporterad form är det mycket mer miljövänligt än både nötkött och sojaprodukter.

Massor av fel. Skräpfett, mycket kalorier, lättätet, E250, salt, dött djur, dåligt för miljön (den miljöförstörande sojan är inte till mänsklig konsumtion utan är djurfoder.), inte så mycket näring. Dessutom steks bacon ofta ganska hårt vilket också är dåligt.
Nu har du säkerligen bra koll, men iaf:

Ett enkelt tips till din gravida veganflickvän här är att äta något c-vitaminrikt till mat som innehåller järn. (Du vet säkerligen vilka vegetabilier som har mkt järn, men om inte: bönor, spenat, linser, ärtor) ett bra livsmedel för henne nu så här i säsong och allt är jordgubbar.

Sojaprodukter är inte någon höjdare när hon har järnbrist, så är ni fantaster av köttsubstitutsprodukter så försök plocka bort dem och ersätta med bönor, linser och ärtor för protein, åtminstone medans hon är gravid.

(Jag är själv inte vegan eller ens spec intresserad av kost öht, så har inte en jäkla aning varför den här typen av kunskap fastnat i huvudet. Jag skyller på Morty)

Haha!

Dreas
2013-06-27, 09:14
Massor av fel. Skräpfett, mycket kalorier, lättätet, E250, salt, dött djur, dåligt för miljön (den miljöförstörande sojan är inte till mänsklig konsumtion utan är djurfoder.), inte så mycket näring. Dessutom steks bacon ofta ganska hårt vilket också är dåligt.


Haha!Väl stekt bacon är väl inte så fett? Och skräpfett var väl inte så noga i de mängder som vi pratar om. Du får nog börja titta på helheter istället för enstaka livsmedel.

filmjölk
2013-06-27, 09:44
, dåligt för miljön


Haha!

Inte då. iaf inte jämfört med nötuppfödning. Grisar kan födas upp på det mesta, och släpper ut obetydliga mängder metan. Jag har under en miljöutbildning fått nån bizarr siffra på hur mycket värre för miljön framställningen av 1kg nötkött är jämfört med 1kg fläskkött, nu kommer jag inte ihåg siffran men I can assure you it was bizarre. Nötuppfödning är så jäkla illa att tom. skiten som släpps ut vid transporterna av köttet blir obetydliga.

Det är korna själva som är den i särklass största miljöboven, men sen har vi inte McPork på McDonalds heller så det är inte svårt att räkna ut varför det är rel. okänt:)

tldr: Ta ställning och värna om vår enda planet, och köp fläskkotletter istället för lövbiff.

Tolkia
2013-06-27, 12:18
Skilj dock på det faktum att man kan föda upp grisar på nästan vad som helst och på att man faktiskt gör det. Kväveutsläppen från grisuppfödningar är vidare inte direkt små. Ska vi snacka "värna om vår enda planet" är det snarare köttfri måndag och liknande som gäller.

BlötSnö
2013-06-27, 17:13
Hälsosam som i väl fungerande reproduktionsorgan, ej kortväxt osv.

Indien är den största mjölkproducenten i världen och nästan alla människor där, vare sig de är Jainister eller ej, intar mjölkprodukter. Den lilla spillra Jainister som inte tar mjölk lever som munkar och sysslar inte med reproduktion.

Indien om man ser till ett enskilt land, men EU är största producent enligt interwebz.

Det är lite knepigt att hitta exempel på 3:e generationens veganer som är välbekanta för alla. Som sagt så har det inte varit populärt i västvärlden tillräckligt länge och i tillräckligt stor utsträckning för att producera många kända exempel, men de finns garanterat där ute, eller vad tror du? Världen är stor och när vi blir gamla lär de ha dykt upp i större utsträckning...
Det närmaste jag kan komma är Joaquin Phoenix familj, han själv andra generationens vegan.
Vill minnas att jag läste någon gång att hans syster driver en veganbutik etc. Hon kanske har barn? Jag är inte jätteintresserad av att sätta mig och släktforska i kändisfamiljer...

filmjölk
2013-06-27, 17:54
Skilj dock på det faktum att man kan föda upp grisar på nästan vad som helst och på att man faktiskt gör det. Kväveutsläppen från grisuppfödningar är vidare inte direkt små. Ska vi snacka "värna om vår enda planet" är det snarare köttfri måndag och liknande som gäller.

Kväveutsläppen kommer ifrån transporter, en helt annan grej än nötköttsuppfödning, jämförbart med utsläppen av andra transporter, tex av frukt.

Så äta svensk bacon istället för importerad tofu, soja, olivolja, sharonfrukt etc etc. är faktiskt att värna om sin planet. Speciellt om man byter ut den köttfria måndagen mot baconmåndag, en dag där man bara får äta bacon.

Klein
2013-06-28, 04:33
Indien om man ser till ett enskilt land, men EU är största producent enligt interwebz.

Snälla söta rara...


Det närmaste jag kan komma är Joaquin Phoenix familj, han själv andra generationens vegan.

Joaquin Phoenix är INTE en andra generationens vegan. Hans familj konverterade till veganism när han var kring 3 år gammal.

Klein
2013-06-28, 04:40
För att förtydliga: För att ens vara en första generationens vegan så skall modern ha varit vegan i minst 10 år innan graviditet. Det är nämligen så lång tid det tar att börja se hälsoeffekterna av en extrem kosthållning för en vuxen person.

Wzup2u
2013-06-28, 06:08
Kväveutsläppen kommer ifrån transporter, en helt annan grej än nötköttsuppfödning, jämförbart med utsläppen av andra transporter, tex av frukt.

Så äta svensk bacon istället för importerad tofu, soja, olivolja, sharonfrukt etc etc. är faktiskt att värna om sin planet. Speciellt om man byter ut den köttfria måndagen mot baconmåndag, en dag där man bara får äta bacon.

:hbang:

Sverker
2013-06-28, 06:37
Kväveutsläppen kommer ifrån transporter, en helt annan grej än nötköttsuppfödning, jämförbart med utsläppen av andra transporter, tex av frukt.

Så äta svensk bacon istället för importerad tofu, soja, olivolja, sharonfrukt etc etc. är faktiskt att värna om sin planet. Speciellt om man byter ut den köttfria måndagen mot baconmåndag, en dag där man bara får äta bacon.


Kväveutsläppen från grisuppfödning är ammoniak från urinämne. Flyktigt och förs med vindar och regn till närliggande områden och övergöder.

Går säkert att lösa med ännu bättre gödselhantering och lite mindre protein i djurfodret.

Jag ser grisköttet som ett komplement till annat kött. Låt grisarna äta vårt avfall. Men det är onödigt att odla foder som vi själva kan äta och ge till grisar.

Juxta
2013-06-28, 08:58
Kväveutsläppen kommer ifrån transporter, en helt annan grej än nötköttsuppfödning, jämförbart med utsläppen av andra transporter, tex av frukt.

Så äta svensk bacon istället för importerad tofu, soja, olivolja, sharonfrukt etc etc. är faktiskt att värna om sin planet. Speciellt om man byter ut den köttfria måndagen mot baconmåndag, en dag där man bara får äta bacon.

2-6% av all sojaproduktion(tofu inkl) går till föda för människan, resten går till att föda upp djur. Jag skulle tro att det gör större skada än transporten för de få procent som går till människans del.

Plus att den soja som går till djuren är oftast genmanipulerad.

Sniggel
2013-06-28, 09:05
Nej, såklart inte, men näringsfattiga saker såsom vitt bröd med smör, risifrutti, bacon etc bör inte få så stor del i ett barns kost.

Som du säkert märker blir jag upprörd :D

+1

Hade jag varit förälder hade jag försökt basera kosten på nyttigare livsmedel. Bröd (om "frukostmat") hade de kunnat äta men isåfall något främst med råg eller surdeg i. Samt ett pålägg som är ok, t ex ost eller E250-fritt kött. Mjölk att dricka och gärna ett ägg och/eller frukt till det.
Jag hade kunnat tänka mig att fylla på kosten med mer vitt bröd, sylt och oboy om de varit aktiva i en idrott eller på fritiden. Annars hade jag (försökt) hållt sånt till något man äter mer sällan.
Godis ska man försöka hålla borta från dem så länge det går och när det inte går längre så hade man hållt hårt på "lördagsgodis" eller "efter-träning-godis" sheo-approved och allt. :d

När det gäller bebismat a la puré hade jag tillverkat den själv utefter de riktlinjer för näring jag kunnat hitta. Den barnmat man kan köpa färdig verkar inte vara nyttigt sammansatt precis.

Tidigt i livet vill man väl ha en så bra start det bara går så jag har svårt att se mig villig att kompromissa där. Jag hade nog varit en jobbig partner under själva graviditeten ifall min partner inte delat mina åsikter fullt ut :d
Å andra sidan är det nog något jag hade diskuterat klart långt innan man skaffat sig ungar.

Ovanstående hade ju varit en del av en "diet" eftersom det är mina idéer om vad jag tror är bra för barnen.

Dreas
2013-06-28, 09:13
Annars hade jag (försökt) hållt sånt till något man äter mer sällan.
Godis ska man försöka hålla borta från dem så länge det går och när det inte går längre så hade man hållt hårt på "lördagsgodis" eller "efter-träning-godis" sheo-approved och allt. :d
Grattis, det ypperliga sättet att skapa ett osunt förhållande till godis för ett barn.

Att förbjuda något eller hålla det hårt reglerat kan leda till överätning när du inte kan hålla på reglerna själv. Alla som haft det upplägget du pratar om som jag känner har ett osunt förhållande till godis.

Äter tills det är slut om det finns och utan direkta hämningar.

Sniggel
2013-06-28, 09:20
Grattis, det ypperliga sättet att skapa ett osunt förhållande till godis för ett barn.

Att förbjuda något eller hålla det hårt reglerat kan leda till överätning när du inte kan hålla på reglerna själv. Alla som haft det upplägget du pratar om som jag känner har ett osunt förhållande till godis.

Äter tills det är slut om det finns och utan direkta hämningar.

Mja. Det kanske inte framgick att jag menade en "mjukare" reglering. Om jag hade märkt att barnet tyckt den blivit orättvist behandlad hade jag givit efter i nån mån. Jag vet precis vad du menar och håller med. "Så länge det går" är så länge barnet inte lyckats få upp intresset för godis från miljöer jag ej har kontroll över. T ex barnets kompisar, kompisars familjer. Miljöer jag har kontroll hade varit mitt eget hushåll och mina släktingar och vänner (förhoppningsvis).

Har en polare som blivit utsatt för det motsatta av vad du nämner. Hans föräldrar uppmuntrade aldrig godisätande och åt inget själva. Han hade inte haft någon i sin miljö som lyckats få upp hans intresse. Tills en dag då mormorn kom med en överraskning. När han inte ville äta godiset blev mormorn upprörd eftersom "barn älskar godis" så det hela eskalerade till slut till en sorts "tvångsmatning". Vilket förmodligen är anledningen till att han under sin uppväxt aldrig varit speciellt intresserad av godis och även förhandlat bort godis till andra i utbyte mot något annat han vill ha. :D

Kanske är så man ska göra? Traumatisera ungen ;)

Dreas
2013-06-28, 09:29
Har en polare som blivit utsatt för det motsatta av vad du nämner. Hans föräldrar uppmuntrade aldrig godisätande och åt inget själva. Han hade inte haft någon i sin miljö som lyckats få upp hans intresse. Tills en dag då mormorn kom med en överraskning. När han inte ville äta godiset blev mormorn upprörd eftersom "barn älskar godis" så det hela eskalerade till slut till en sorts "tvångsmatning". Vilket förmodligen är anledningen till att han under sin uppväxt aldrig varit speciellt intresserad av godis och även förhandlat bort godis till andra i utbyte mot något annat han vill ha. :D

Kanske är så man ska göra? Traumatisera ungen ;)Allt som leder till att ett barn får en sund syn på godis eller inte vill ha speciellt mycket godis är värt att fundera över. Men utan att traumatisera stackarn då :p

Men hade mina föräldrar eller svärföräldrar blivit upprörda och matat mina eventuella barn hade jag nog blivit arg och gett dom en utskällning.

Juxta
2013-06-28, 09:31
Grattis, det ypperliga sättet att skapa ett osunt förhållande till godis för ett barn.

Att förbjuda något eller hålla det hårt reglerat kan leda till överätning när du inte kan hålla på reglerna själv. Alla som haft det upplägget du pratar om som jag känner har ett osunt förhållande till godis.

Äter tills det är slut om det finns och utan direkta hämningar.

Behöver ju inte vara ett hårt förbud. Barn tar efter ganska mycket.
Jag fick bara lördagsgodis och inte har jag ett osunt förhållande till godis.
Ge dom en bit banan om dom nödvändigtvis ska ha något. Då får dom ju lite mer i sig än bara socker; kalium, vitamin B6 och C.

Ignatius72
2013-06-28, 10:02
Spoiler alert. Barn är olika.
Jag har tre barn som har (trots liknande uppfostran) helt olika ätvanor och faiblesser. En är en söttand utan dess like. En gillar idén med godis (lite party party) men äter inte särskilt många. En har en helt avslappnad inställning.
När det gäller själva ätandet så äter en precis allt och tycker det mesta är gott. En petar i perioder i det mesta och i andra slukar mycket av allt. En är rätt balanserad, dock inte samma som är balanserad vad gäller godiset.

Själva ätandet är dessutom ett maktmedel. Är det så att vissa premisser är extremt viktiga för föräldrarna så är det också där som ungarna vet var man sätter in sin stöt (både medvedet och omedvetet).
En unge med 40 graders feber som vägrar att dricka kommer att få cocacola till slut om det är det enda som går ner.

Juxta
2013-06-28, 10:11
Spoiler alert. Barn är olika.
Jag har tre barn som har (trots liknande uppfostran) helt olika ätvanor och faiblesser. En är en söttand utan dess like. En gillar idén med godis (lite party party) men äter inte särskilt många. En har en helt avslappnad inställning.
När det gäller själva ätandet så äter en precis allt och tycker det mesta är gott. En petar i perioder i det mesta och i andra slukar mycket av allt. En är rätt balanserad, dock inte samma som är balanserad vad gäller godiset.

Själva ätandet är dessutom ett maktmedel. Är det så att vissa premisser är extremt viktiga för föräldrarna så är det också där som ungarna vet var man sätter in sin stöt (både medvedet och omedvetet).
En unge med 40 graders feber som vägrar att dricka kommer att få cocacola till slut om det är det enda som går ner.

Så det du säger är att jag borde ha en fet plankstek med bea redo utifall att mitt barn protesterar? ;)

Skämt åsido, så har du helt rätt.


via Tapatalk.

Elgreco
2013-06-28, 10:17
Om man låter sina barn gå på lchf diet ska man fan inte ha barn. Går själv på diet emellan åt, då får barnen en variation. Äter mkt kyckling file, det får de självklart också, sen kokar jag pasta,ris,potatis, vad de nu vill ha. Att tvinga på sina barn ens egna idiotier.

BlötSnö
2013-06-28, 11:35
Snälla söta rara...

Jag hade ingen koll, så jag gick in och tittade och fann det svaret, men trevligt med lite nedlåtande attityd såhär på morgonkvisten...


Joaquin Phoenix är INTE en andra generationens vegan. Hans familj konverterade till veganism när han var kring 3 år gammal.
Ja, det var den enda kända veganen jag kom på. Det finns ju hyfsat många okända också. Jag vidhåller att de exemplar du eftersöker finns därute, men jag är inte bekant med speciellt många veganer och kan därför inte ange några bättre. Jag hade ju kunnat dra till med en "min polares morsas kusins syster" eftersom det här är internet, men det är ju inte något vidare sympatiskt...

För att förtydliga: För att ens vara en första generationens vegan så skall modern ha varit vegan i minst 10 år innan graviditet. Det är nämligen så lång tid det tar att börja se hälsoeffekterna av en extrem kosthållning för en vuxen person.
Jag blir nyfiken på hur det kommer sig att du sitter på så mycket information i ämnet. Söker du upp allteftersom eller är det här en debatt du deltagit i förut?
Med tanke på kunskapen om familjen Phoenix osv. så känns det som alternativ två?
Liten edit: Medlem sen 2004? Jag gissar ännu mer på att du haft den här diskussionen förut...