handdator

Visa fullständig version : Snabba repetitioner, påverkar det muskeluppbyning?


Andy1994
2013-06-25, 19:18
Ser många som kör bänkpress där de utför snabba reps typ : Direkt upp, snabbt ner igen -repeat. Vet inte vad denna typ av träning kallas men är det koncentriskt??

Däremot gillar jag att köra lite segare typ pressar upp med lagom fart och sänker ner sakta (excentriskt?) då jag kan fokusera bättre på kontakt och för att undvika skador osv..

Så undrar om hastigheten på utförandet av övningen har nån vidare betydelse för muskeluppbyggnad?

Mvh

Taalamon
2013-06-25, 19:37
du får nog definera muskeluppbyggnad
menar du volym eller styrka ?

delizh
2013-06-25, 19:42
Dom kanske tränar "speed bänk" för att bli snabb/explosiv i bänken

Andy1994
2013-06-25, 19:54
Gäller både volym och styrka, men vill (för det mesta) veta hur det påverkar volym och om man ska köra så under volymträning.

King Grub
2013-06-25, 20:01
Snabba repetitioner bygger (antagligen) bättre än långsamma.

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/98/5/1768.pdf

Andy1994
2013-06-25, 20:07
Snabba repetitioner bygger (antagligen) bättre än långsamma.

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/98/5/1768.pdf

Intressant. Men skillnaden är dock inte så stor eller?

maattee10
2013-06-25, 20:08
har också undrat över detta:) jag själv bygger för styrka men även för volym, är det bra att köra explosivt i tex marklyft 3-4peps och i hantelpress explosivt 6-8reps?

Honken
2013-06-25, 20:42
Maximal explosivitet i alla basövningar, uppvärmning som arbetset. Perfekt sätt att öka volymen drastiskt och få tillfälle att öva teknik utan att slita ut sig allt för mycket.

Finns en anledning till att alla framgångsrika SL/OL/NFL/Friidrottare tränar explosivt.

Lillpajken94
2013-06-25, 21:02
Tror att det är bra att vara explosiv när man tränar, men samtidigt hålla igen vikten på vägen ner.

dluddeckens
2013-06-25, 21:47
Räcker gott att köra explosivt i den koncentriska fasen.

maattee10
2013-06-25, 21:55
kör styrkelyftare explosivt?

gustafffsson
2013-06-25, 22:00
Man sla väl alltid sträva efter att köra så explosivt som möjligt vareIg de är på 60% av ens 1RM eller 100%?

Hemi
2013-06-25, 22:25
Enligt Louie Simmons på West Side Barbell finns det bara snabba eller långsamma vikter. Jag antar att det är lite som lång eller kort lyftväg och tid man spenderar på att flytta vikten.

Proxy
2013-06-26, 06:41
Explosivt = antingen ett snabbt lyft (koncentriska delen), eller ett tungt lyft.

svenbanan
2013-06-26, 06:49
Räcker gott att köra explosivt i den koncentriska fasen.

Ja hur tusan skulle den excentriska fasen kunna utföras explosivt egentligen? Kanske om man släpper stången i bänk så den landar på näsan som då exploderar... ;)

MtotheM
2013-06-26, 09:27
kör styrkelyftare explosivt?

Beror väl på hur man definierar "explosivt". Men strävan är ju att flytta stången så snabbt det går.

dluddeckens
2013-06-26, 09:47
Ja hur tusan skulle den excentriska fasen kunna utföras explosivt egentligen? Kanske om man släpper stången i bänk så den landar på näsan som då exploderar... ;)


Sant :)


Men menade mer att man fortfarande kan (och bör) släppa ned stången lugnt och kontrollerat. Explosiv rörelse skall ske koncentriskt.

Simel
2013-06-26, 11:25
Snabba repetitioner bygger (antagligen) bättre än långsamma.

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/98/5/1768.pdf

varför är man då rekommenderad att köra två sek eller så på den negativa fasen och explosivt upp?

straand94
2013-06-26, 11:42
varför är man då rekommenderad att köra två sek eller så på den negativa fasen och explosivt upp?

För att fresta på muskeln mer på den negativa fasen då musklerna är starkare på att hålla emot än att trycka ifrån.

Simel
2013-06-26, 21:55
men king grub hävdar ju motsatsen? eller gäller detta enbart den koncentriska fasen?

Bryggan
2013-06-26, 22:34
Försöker alltid flytta alla vikter så snabbt det går mot dragningskraften, går det för snabbt så kör jag för lätt :). Släpper tillbaka vikten långsammare dock.

major Pectoralis
2013-06-26, 23:22
Stor skillnad att rycka/kicka upp vikten eller köra accelererat explosivt.
Det första känns som en tekniksak för nervsystemet, det andra som en effektivare träning av muskler.

ddavid
2013-06-26, 23:50
Personligen tycker jag att man måste ta hänsyn till vilka övningar det är man utför om man nu vill köra "snabbt upp, långsamt ner" då det är lätt att tekniken brister. Hantellyft åt sidan är ett sådant exempel. Ett under att folk inte skadar sig oftare än dom gör. Där tycker jag ett kontrollerat tempo koncentrisk känns bättre. Men i pressar av diverse slag äre explosivt som gäller =)

Landström
2013-06-27, 00:06
Finns en stor poäng med att utföra den excentriska fasen snabbt. Om man fångar upp vikten innan den "tar i botten".

Att bromsa upp en vikt som kommer med fart stimulerar med all säkerhet musklerna till att "förbättra sig".

Proxy
2013-06-27, 03:28
Finns en stor poäng med att utföra den excentriska fasen snabbt. Om man fångar upp vikten innan den "tar i botten".

Att bromsa upp en vikt som kommer med fart stimulerar med all säkerhet musklerna till att "förbättra sig".

+1 This.

"Fång" har RobbanColeman pratat om i ett antal år.

maattee10
2013-06-27, 06:34
Beror väl på hur man definierar "explosivt". Men strävan är ju att flytta stången så snabbt det går.

jo precis, tack för svaret:)

Honken
2013-06-29, 05:58
kör styrkelyftare explosivt?

Absolut, både i form av lättare vikter (50-60%) och absolutvikter (95-100%). Maximal effort oavsett hur styrkekurvan ser ut, där finns ingen plats för halvdanna reps, every rep counts.

watertouch
2013-06-29, 08:14
När vi endå är inne på ämnet vad tycker ni om att låsa armbågen i toppläget?

ChrillyMcFrill
2013-06-29, 12:44
Ursäkta, nu läser jag saker som är motsatsen till vad jag har "lärt mig", och är väldigt förvirrad nu... :S

Snabba repetitioner bygger (antagligen) bättre än långsamma.

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/98/5/1768.pdf
Bygger bättre vad? Röda muskelfibrer (typ 1) eller vita muskelfibrer (2a eller 2b)?

Jag har alltid läst att man ska "kontrollera" vikten. Är inte "Time under tension" viktigt? Om man bara "slänger" upp vikten och låter den "falla" ner på så kort tid som möjligt kommer ju bara muskelarbetet vara i början, och inte genom hela rörelsen, man borde alltså inte belasta muskeln lika mycket som om man har en konstant rörelse upp och en konstant rörelse ner. (Eller tänker jag märkligt nu?)

cero
2013-06-29, 15:51
Om man bara "slänger" upp vikten och låter den "falla" ner på så kort tid som möjligt kommer ju bara muskelarbetet vara i början, och inte genom hela rörelsen, man borde alltså inte belasta muskeln lika mycket som om man har en konstant rörelse upp och en konstant rörelse ner. (Eller tänker jag märkligt nu?)

Det tror jag nog. Poängen är att man ska accelerera stången och lyfta snabbt med avsedda muskler, inte "slänga" vikterna. Rätt teknik + fart.

Men detta är inte något nytt. I princip alla förespråkar explosiva lyft.

När vi endå är inne på ämnet vad tycker ni om att låsa armbågen i toppläget?

Varför ska man inte göra det? Om man kör explosivt kan man ju iofs ta det lite lugnt i utlåsningen så man inte lyfter "för långt" och armbågsleden får sig en smäll varje gång. Men det är mer sunt förnuft.

frekar3
2013-06-29, 17:07
Finns en stor poäng med att utföra den excentriska fasen snabbt. Om man fångar upp vikten innan den "tar i botten".

Att bromsa upp en vikt som kommer med fart stimulerar med all säkerhet musklerna till att "förbättra sig".

+1 på detta.
Tänk på vikten som en fjäder. I toppläget så är den fullt utdragen, genom den excentriska fasen så trycks fjädern ihop och lagrar energin, vid bottenläget är fjädern maximalt åtspänd och accelererar vikten maximalt tillbaka till det mer "avslappnade" läget.

Helt enkelt, en någorlunda kontrollerad excentrisk fas, följt av en koncentrisk fas med maximal kraft.

Sniggel
2013-06-30, 12:45
Ja hur tusan skulle den excentriska fasen kunna utföras explosivt egentligen? Kanske om man släpper stången i bänk så den landar på näsan som då exploderar... ;)

Går alldeles utmärkt att träna explosiva excentriska.