handdator

Visa fullständig version : Bcaa under träning


crysis132
2013-06-25, 15:32
Jag undrar om det hjälper mot katabolism att dricka en skopa xtend Bcaa under träning?!?!?!?!?!? Eller ska man ta det innan eller efter?

Xtend är ganska dyrt och jag har inte råd att köpa så mycket eftersom jag lever på studiebidrag, jag är 18 år bara :)

Yeahboy
2013-06-25, 15:35
Behöver inte ta BCAA under passet.

Skulle kanske hjälpa om du kör konditionspass som är över 1 timme långa.

crysis132
2013-06-25, 15:44
Behöver inte ta BCAA under passet.

Skulle kanske hjälpa om du kör konditionspass som är över 1 timme långa.
Ok :) så tycker du jag ska ta det innan träning då eller? Fick rådet av en snubbe på gymmet som är riktigt vältränad och han sa att han alltid dricker det under passet och rekommendera mig att också göra det. Jag är ingen sån som tror på allt jag får höra av en kralligare än mig men är bara nyfiken. när ska jag använda mig av bcaa?

Kvicksilver
2013-06-25, 15:46
Jag undrar om det hjälper mot katabolism att dricka en skopa xtend Bcaa under träning?!?!?!?!?!? Eller ska man ta det innan eller efter?

Xtend är ganska dyrt och jag har inte råd att köpa så mycket eftersom jag lever på studiebidrag, jag är 18 år bara :)

Lägg inte pengar på BCAA om du har det knapert. Vassle duger gott om du inte får tillräckligt med protein av din mat.

crysis132
2013-06-25, 15:54
Lägg inte pengar på BCAA om du har det knapert. Vassle duger gott om du inte får tillräckligt med protein av din mat.

Får redan mycket protein av kosten bara :) men visst man kan ju ha vassle efter träning.

Yeahboy
2013-06-25, 15:56
Ok :) så tycker du jag ska ta det innan träning då eller? Fick rådet av en snubbe på gymmet som är riktigt vältränad och han sa att han alltid dricker det under passet och rekommendera mig att också göra det. Jag är ingen sån som tror på allt jag får höra av en kralligare än mig men är bara nyfiken. när ska jag använda mig av bcaa?

Innan och under tror jag inte skulle hjälpa dig något nämnvärt, men efter skulle nog kunna vara bra.

Det finns alltid stora folk som snackar en massa broscience och för vissa kanske det funkar/hjälper dem, men det betyder inte att vi ska ta efter dem.

Tränar du fastande?

vicarious
2013-06-25, 16:05
Under är onödigt. Har du ätit innan träningen (och det inte var jättelänge sedan), ta endast efter. Tränar du fastande, ta både före & efter.

crysis132
2013-06-25, 16:08
Innan och under tror jag inte skulle hjälpa dig något nämnvärt, men efter skulle nog kunna vara bra.

Det finns alltid stora folk som snackar en massa broscience och för vissa kanske det funkar/hjälper dem, men det betyder inte att vi ska ta efter dem.

Tränar du fastande?

Ja, eller äter runt 12 tiden och inte mycket alls, känner mig riktigt tom i magen under gymmet

Yeahboy
2013-06-25, 16:13
Ja, eller äter runt 12 tiden och inte mycket alls, känner mig riktigt tom i magen under gymmet

Beror lite på vilken tid du är på gymmet då, men ta innan och efter om du är fastande. Om detta kommer göra någon skillnad vet jag dock inte, annars kan du ta vassle innan och BCAA efter.

tjing
2013-06-25, 21:55
Man är inte katabol under träning. Däremot efteråt, om man inte har någon mat i kroppen.

Cameltotem
2013-06-25, 23:11
Måste bara låna den här tråden

I gymvaruhusets whey FX får du i dig 11 gram EAA.

Är det likvärdigt med 11 Gram "ren" EAA? Tänkte eftersom whey EAA inte tas upp lika snabbt? Så är EAA innan träning bättre en whey eller är enda skillnaden att det är mer kalorier i Whey?

difeddy
2013-06-25, 23:23
Ja. 10 gram "ren" EAA är lika bra som 10 gram "oren" EAA - dvs, det finns ingen distinktion mellan dem. Dock innehåller vasslet också en viss del NEAA (non-essential amino acids) vilket är den övriga delen, samt en del fett och kolhydrater.

AronP
2013-06-26, 08:31
Ja. 10 gram "ren" EAA är lika bra som 10 gram "oren" EAA - dvs, det finns ingen distinktion mellan dem. Dock innehåller vasslet också en viss del NEAA (non-essential amino acids) vilket är den övriga delen, samt en del fett och kolhydrater.
Jag är mer tveksam, visserligen är upptaget av whey snabbt men inte lika snabbt som eaa, eventuellt så påverkar detta effekten av eaa.

Barbastark
2013-06-26, 08:43
Förutsatt att det inte redan ligger en pizza i magen så borde intag av EAA innan och/eller under passet innebära att kroppen kan försörjas med aminosyror snabbare än om dem intas efter och därmed kräver en viss tid innan dem tagits upp.

Huruvida detta gynnar eller hämmar den träningsinducerade anpassningen eller huruvida kroppen blir bättre eller sämre på att ta upp och tillgodogöra sig näring från magsäcken under intensiv fysisk aktivitet vet jag dock ej.

vicarious
2013-06-26, 15:37
Förutsatt att det inte redan ligger en pizza i magen så borde intag av EAA innan och/eller under passet innebära att kroppen kan försörjas med aminosyror snabbare än om dem intas efter och därmed kräver en viss tid innan dem tagits upp.


Proteinsyntesen stimuleras ändå inte förrän ca 1h efter passet så jag vet inte om det spelar någon roll.

difeddy
2013-06-26, 17:32
Jag är mer tveksam, visserligen är upptaget av whey snabbt men inte lika snabbt som eaa, eventuellt så påverkar detta effekten av eaa.

Det är iofs möjligt, att t.ex. fettet fördröjer upptagningen eller liknande, men det känns som att skillnaden bör vara ytterst trivial - åtminstone för Jeppe, 18 år och tränat 6 månader. Men det stämmer nog iaf. Frågan blir helt enkelt hur mycket.

Guybrush82
2013-06-27, 06:54
Man är inte katabol under träning. Däremot efteråt, om man inte har någon mat i kroppen.

Intressant. Så även om jag tränar fastande så blir inte kroppen katabol förens efter passet? Hur fungerar det? Sänder kroppen ut "anabola signaler" medan jag aktiverar musklerna under passet?

Fredriiik
2013-07-13, 00:01
Intressant. Så även om jag tränar fastande så blir inte kroppen katabol förens efter passet? Hur fungerar det? Sänder kroppen ut "anabola signaler" medan jag aktiverar musklerna under passet?

jo kroppen blir det av träningen och du får en negativ proteinbalans.
"Under
själva träningspasset tycks proteinsyntesen minska, men efter passet ökar den igen och kan vara förhöjd upp till 48 timmar efter träningen. Även proteinnedbrytningen ökar emellertid i perioden efter träningen, vilket innebär att nettobalansen blir negativ."

Hittade detta i en svensk tidning:
http://www.gih.se/Documents/CIF/Tidningen/2013/2013-1/SVIF-131-s45-49-Blomstrand.pdf

"De tre grenade aminosyrorna (leucin,
isoleucin och valin) som finns rikligt i
animaliska proteiner såsom mjölk, ost,
kött och fisk, tycks ha en speciellt viktig
roll för förmågan att stimulera bildningen
av muskelprotein (se även nedan). När
frivilliga försökspersoner fick dessa
aminosyror under arbete på ergometercy
kel observerades en minskad frisättning
av de aromatiska aminosyrorna, tyrosin
och fenylalanin, i viloperioden efter
träning men ingen effekt under själva
träningen (
3
). Det tyder på en mindre
nettonedbrytning av muskelprotein efter
träningens slut."

Den skriften är från 2013 och sammanfattar och vad jag kan utläsa så tycker dem att det är positivt med bcaa under träning. Jäkligt intressant!

tjing
2013-07-13, 00:29
Läs aldrig en källa okritiskt igen. Fy skäms.

Fredriiik
2013-07-13, 09:18
Läs aldrig en källa okritiskt igen. Fy skäms.

hahaha packad tjing på g! men trodde gih var å lita på?

tjing
2013-07-13, 09:30
lulz. Länken var faktiskt okej, såg ut som skit när du postade den bara.

Mmjo, visst finns det rön om att BCAA är positivt kring träning men det gör det inte livsnödvändigt.

Fredriiik
2013-07-13, 11:36
lulz. Länken var faktiskt okej, såg ut som skit när du postade den bara.

Mmjo, visst finns det rön om att BCAA är positivt kring träning men det gör det inte livsnödvändigt.

nää men om balansen kan bli lite bättre och sett över ett år så kan det bli en del skillnad kanske =)
Vad är din åsikt kring bcaa/Leucin? Kör du något själv å isåntfall när?

Dreas
2013-07-13, 11:50
nää men om balansen kan bli lite bättre och sett över ett år så kan det bli en del skillnad kanske =)
Vad är din åsikt kring bcaa/Leucin? Kör du något själv å isåntfall när?
Balansen kortsiktigt kanske blir lite bättre. Kolla rapporten där mer tillskott av protein inte gav mer tillväxt trots högre proteinintag.

tjing
2013-07-13, 13:47
nää men om balansen kan bli lite bättre och sett över ett år så kan det bli en del skillnad kanske =)
Vad är din åsikt kring bcaa/Leucin? Kör du något själv å isåntfall när?

Vem vet? Många studier man vill se, har inte gjorts helt enkelt.

Nope. Leucin är (nästan) själv ansvarigt för att kicka igång den anabola signaleringskedjan (PI3K > Akt > mTOR > p70s6K), men behöver även andra aminosyror för maximal effekt i praktiken.

Jag är inget fan av BCAA. Skrev en artikel om hur BCAA kan påverka hjärnhälsa negativt: http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/01/12/bcaa-och-hjarnfunktion/

björne92
2013-07-15, 17:41
Vem vet? Många studier man vill se, har inte gjorts helt enkelt.

Nope. Leucin är (nästan) själv ansvarigt för att kicka igång den anabola signaleringskedjan (PI3K > Akt > mTOR > p70s6K), men behöver även andra aminosyror för maximal effekt i praktiken.

Jag är inget fan av BCAA. Skrev en artikel om hur BCAA kan påverka hjärnhälsa negativt: http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/01/12/bcaa-och-hjarnfunktion/

var det du som skrev artikeln? isåfall bra jobbat, skulle du bara kunna skriva väldigt kortfattat hur den påverkade hjärnan negativt då de var väldigt många benämningar som jag inte förstod haha :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

tjing
2013-07-15, 19:00
Framförallt påverkas signalsubstanser akut. Vilket har setts ge effekter på olika områden relaterade till kognition och beslutsfattande.

Men jag håller med om att artikeln kanske är lite segläst. Kortfattat kan man väl säga att det handlar om doser och att får känna efter om det funkar bra eller inte. Jag skulle dock inte ge mig på megadoser.

björne92
2013-07-15, 20:10
okej jag har några kapslar från gymgrossiten brukar ta tre sånna innan träning. har nu tagit tre veckor ifrån bcaa, är de alltså något du rekommenderar, att man tar en paus som med kreatin?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

tjing
2013-07-15, 20:18
Paus vet jag inte, men mår du bra av det så fortsätt. Jag kan inte bestämma vad du ska göra.

björne92
2013-07-15, 20:42
ja kan inte säga att jag märker så mycket skillnad av att ta pillrerna hur jag mår, tänkte att de kanske påverkar än negatict fast man inte vet om det :-)
men alla säger olika, ska ja ta kapslarna innan, under eller efter ? och jag ska inte ta dom om jag ätit innan ?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

tjing
2013-07-15, 20:49
Ja, så kan det ju vara med mycket fast man inte alltid är akut medveten om det.

Om du ska ta dem, så ta dem exempelvis enligt dosering som är angiven. I regel före/efter. Har du ätit nära inpå behöver du förmodligen inta ta dem innan. Det är inte helt givet vilken skillnad det gör i praktiken att ta dem om ditt energi/protein-intag är tillräckligt.

björne92
2013-07-15, 21:20
Ja, så kan det ju vara med mycket fast man inte alltid är akut medveten om det.

Om du ska ta dem, så ta dem exempelvis enligt dosering som är angiven. I regel före/efter. Har du ätit nära inpå behöver du förmodligen inta ta dem innan. Det är inte helt givet vilken skillnad det gör i praktiken att ta dem om ditt energi/protein-intag är tillräckligt.

ok tack :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2