handdator

Visa fullständig version : Kom i form Man


stefand
2013-06-25, 09:52
Fick tag på förra numret av Kom i form Man, där de hade ett träningsupplägg för nån på redaktionen över 12 veckor. Killen är 31 och hade under ca 10 år gymmat/sprungit utan större framgång, så han borde inte kunna klassas som nybörjare.

Eftersom det finns mycket kunnigt folk på Kollo och det lilla jag kan om träning har jag läst här. Men när jag läste den artikeln så tyckte jag det var mycket som gick emot det jag "lärt mig" här.

Kanske ingen som har läst den tidningen så jag drar upp de grejerna som jag tycket var mest förvånande. Finns säkert en del vettiga saker dom skriver, men i stora drag så låter det lite osannolikt. Enligt artikeln så har följande hänt:

Killen gick från 72,3 till 74,3kg på 12 veckor.
Började med 16,5% kroppsfett, slutade med 5,5%.
Tappat 8 kg fett, byggt 10 kg muskler.

Maten skulle vara 4g protein/kg kroppsvikt. Mestadels kött och sallad. Mest rött kött, ej fläskkött mer än 2ggr i veckan. Äta 2-3 BCAA tabletter efter varje set, ca 40-60 tabletter varje pass(!?!?)

Hela artikeln med alla träningspass var väl nästan 150 sidor så det är väl svårt att återge allt här. Har nån läst tidningen vore det väl bättre. Jag läste tidningen gratis med appen Readly. För övrigt en trevlig app där man kan läsa veckotidningar. I gratis versionen får man läsa ett nummer av varje tidning de erbjuder. Detta var nummer 2 April 2013.

Det jag reagerade över mest var väl resultatet, samt äta 60 tabletter varje pass. Jag skulle vara sjukt "mätt" av 60 tabletter med tillhörande klunk vatten efter ett pass. Tror inte ens de sista övningarna skulle gå speciellt bra.

Hur mycket skitsnack är det i den tidningen undrar jag?

J3T69
2013-06-25, 10:14
Fick tag på förra numret av Kom i form Man, där de hade ett träningsupplägg för nån på redaktionen över 12 veckor. Killen är 31 och hade under ca 10 år gymmat/sprungit utan större framgång, så han borde inte kunna klassas som nybörjare.

Eftersom det finns mycket kunnigt folk på Kollo och det lilla jag kan om träning har jag läst här. Men när jag läste den artikeln så tyckte jag det var mycket som gick emot det jag "lärt mig" här.

Kanske ingen som har läst den tidningen så jag drar upp de grejerna som jag tycket var mest förvånande. Finns säkert en del vettiga saker dom skriver, men i stora drag så låter det lite osannolikt. Enligt artikeln så har följande hänt:

Killen gick från 72,3 till 74,3kg på 12 veckor.
Började med 16,5% kroppsfett, slutade med 5,5%.
Tappat 8 kg fett, byggt 10 kg muskler.

Maten skulle vara 4g protein/kg kroppsvikt. Mestadels kött och sallad. Mest rött kött, ej fläskkött mer än 2ggr i veckan. Äta 2-3 BCAA tabletter efter varje set, ca 40-60 tabletter varje pass(!?!?)

Hela artikeln med alla träningspass var väl nästan 150 sidor så det är väl svårt att återge allt här. Har nån läst tidningen vore det väl bättre. Jag läste tidningen gratis med appen Readly. För övrigt en trevlig app där man kan läsa veckotidningar. I gratis versionen får man läsa ett nummer av varje tidning de erbjuder. Detta var nummer 2 April 2013.

Det jag reagerade över mest var väl resultatet, samt äta 60 tabletter varje pass. Jag skulle vara sjukt "mätt" av 60 tabletter med tillhörande klunk vatten efter ett pass. Tror inte ens de sista övningarna skulle gå speciellt bra.

Hur mycket skitsnack är det i den tidningen undrar jag?

Har också läst den tidninge.
Hans PT är en av dom bästa,har ett förflutet som bodybuilder Nick tror jag han heter.
Otrolig skillnad på den snubben efter bara 12 veckor hehe.
:d

Kvicksilver
2013-06-25, 10:16
Fick tag på förra numret av Kom i form Man, där de hade ett träningsupplägg för nån på redaktionen över 12 veckor. Killen är 31 och hade under ca 10 år gymmat/sprungit utan större framgång, så han borde inte kunna klassas som nybörjare.

Eftersom det finns mycket kunnigt folk på Kollo och det lilla jag kan om träning har jag läst här. Men när jag läste den artikeln så tyckte jag det var mycket som gick emot det jag "lärt mig" här.

Kanske ingen som har läst den tidningen så jag drar upp de grejerna som jag tycket var mest förvånande. Finns säkert en del vettiga saker dom skriver, men i stora drag så låter det lite osannolikt. Enligt artikeln så har följande hänt:

Killen gick från 72,3 till 74,3kg på 12 veckor.
Började med 16,5% kroppsfett, slutade med 5,5%.
Tappat 8 kg fett, byggt 10 kg muskler.

Maten skulle vara 4g protein/kg kroppsvikt. Mestadels kött och sallad. Mest rött kött, ej fläskkött mer än 2ggr i veckan. Äta 2-3 BCAA tabletter efter varje set, ca 40-60 tabletter varje pass(!?!?)

Hela artikeln med alla träningspass var väl nästan 150 sidor så det är väl svårt att återge allt här. Har nån läst tidningen vore det väl bättre. Jag läste tidningen gratis med appen Readly. För övrigt en trevlig app där man kan läsa veckotidningar. I gratis versionen får man läsa ett nummer av varje tidning de erbjuder. Detta var nummer 2 April 2013.

Det jag reagerade över mest var väl resultatet, samt äta 60 tabletter varje pass. Jag skulle vara sjukt "mätt" av 60 tabletter med tillhörande klunk vatten efter ett pass. Tror inte ens de sista övningarna skulle gå speciellt bra.

Hur mycket skitsnack är det i den tidningen undrar jag?

BCAA-piller mellen varje set! Vad är det för jävla tomte som skrivit? Vill man ta BCAA eller EAA under passet är det väll smidigast att skopa i lite pulver i vattenflaskan.
Tror inte man ska lita för mycket på det som skrivs i träningstidningar. Dom kan ju knappast skriva den enkla sannningen i nummer efter nummer (träna hårt, sov djupt, ät rätt) för då skulle dom ju inte sälja.
Tänk på att tidningarna vevar samma sak om och om igen år efter år.

tjing
2013-06-25, 10:45
Kött och sallad i 12 veckor. 10 kg muskler.

Mm.

stefand
2013-06-25, 11:13
Har också läst den tidninge.
Hans PT är en av dom bästa,har ett förflutet som bodybuilder Nick tror jag han heter.
Otrolig skillnad på den snubben efter bara 12 veckor hehe.
:d

Ja, slutresultatet blev ju otroligt bra. Tror att en stor del av hobbytränarna som besöker Kollo är ute efter just en sån kropp.
Men jag tyckte resultatet var lite väl bra. Skulle lätt kunna följa det där slaviskt i 12 veckor, men jag tror inte man kan få ett sånt resultat eller ens i närheten. Och allt det där pillerätandet hade jag svårt att förstå.

Här sliter ju de flesta med att behålla sin muskelmassa när man deffar. Den här killen har inte bara gått ner 8 kilo i fett utan även ökat sin kroppsvikt. Allt kan ju inte vara vätska.

stefand
2013-06-25, 11:15
BCAA-piller mellen varje set! Vad är det för jävla tomte som skrivit? Vill man ta BCAA eller EAA under passet är det väll smidigast att skopa i lite pulver i vattenflaskan.
Tror inte man ska lita för mycket på det som skrivs i träningstidningar. Dom kan ju knappast skriva den enkla sannningen i nummer efter nummer (träna hårt, sov djupt, ät rätt) för då skulle dom ju inte sälja.
Tänk på att tidningarna vevar samma sak om och om igen år efter år.

Jo såg det på gamla nummer. Dom slänger ut såna artiklar lite då och då. Undrar vad det stod i dom andra? Men dom fick jag inte läsa gratis.

tjing
2013-06-25, 11:27
Jag tror nog att man kan göra en rätt drastisk förändring av kroppskomposition på kort tid, men då kan man inte köra Stronglifts 3 gånger i veckan. Det krävs mer drastiska åtgärder för drastiska resultat; styrketräning, konditionsträning, mycket energi ut/in, tillskott etc.

Beemel
2013-06-25, 12:13
60 tabletter??? one question, WHY?? *spy*

10 kg muskler på 12 veckor... jo tjena. cofffee

Minus 8 kg fett på 12 veckor, fullt genomförbart. jag gick ner 8 kg på 8 veckor så no problems.

Summa summarum utan att läst artikeln... I call *bs*.

Beemel
2013-06-25, 12:23
Kikade igenom lite snabbt.
På sidan där de visar resultat från var fjärde vecka.
Skulle det verkligen vara 5.5% kroppsfett som visas på sista bilden, känner mig en smula skeptisk till det.

tjing
2013-06-25, 21:59
För övrigt gör ju ljus, pump och vatten etc jätteskillnad. Något man är väldigt medvetna om när man tar dylika bilder. Folk verkar dock ständigt köpa det rakt av. Man skapar delvis en illusion.

Danne2k
2013-06-25, 22:16
Har också läst den tidninge.
Hans PT är en av dom bästa,har ett förflutet som bodybuilder Nick tror jag han heter.
Otrolig skillnad på den snubben efter bara 12 veckor hehe.
:d

Men lol, är det du som skrivit artikeln eller? Låter som rejält överdrivna siffror, fattar väl vem som helst.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2

Beemel
2013-06-26, 06:39
Har nu läst igenom artikeln.

Träningsupplägget i sig har jag inte så mycket att anmärka på. Det funkar säkert ok.
Men...
Så himla mycket av det som står är mer eller mindre felaktigt.
Det nämns bland annat att man kan punktförbränna fett på magen med kardio.
Väldigt mycket klyschor i övrigt också.
Jag ställer mig högst frågande till om personen verkligen hade 5.5% kroppsfett i slutet. Av bilderna att döma (man måste komma ihåg att de är tagna med rätt ljus och med full pump) så handlade det inte om några 5.5%. Min outbildade gissning skulle säga att han låg någonstans runt 8-10%
Att han verkligen skulle lagt på sig 10 kg muskler, det är ju bara löjligt att tro att man lägger på sig så mycket på så kort tid.
Sen kan man ju fråga sig varför de inte har en enda vettig bild på benmusklernas utveckling.

Summa sumarum så ser man ju absolut en otroligt bra utveckling på överkroppen, inget snack om det. Men de överdriver så himla mycket att det på det stora hela blir icke trovärdigt.

stefand
2013-06-26, 08:34
Tycker det är lite tråkigt när en tidning har så uppenbara lögner. Men det är väl bara en direkt översättning från en amerikansk tidning, och där är väl folk lite mer lättlurade.

Gillar också att han efter "två veckors brutal träning" ökat ett par kilo i ren muskelmassa. (samtidigt som han gått ner i fett)

Här sliter folk i år för att öka i muskelmassa, det fixar han på 2 veckor.

Beemel
2013-06-26, 08:54
Tycker det är lite tråkigt när en tidning har så uppenbara lögner. Men det är väl bara en direkt översättning från en amerikansk tidning, och där är väl folk lite mer lättlurade.

Gillar också att han efter "två veckors brutal träning" ökat ett par kilo i ren muskelmassa. (samtidigt som han gått ner i fett)

Här sliter folk i år för att öka i muskelmassa, det fixar han på 2 veckor.

Märkligt nog så är det inte särskilt mycket reklam i texten. Så man kan ju undra vad syftet med att överdriva så förbannat är. Jag hade kunnat förstå om hela texten var bombaderade med:
Tack vara XXXXX så klarade jag att träna stenhårt utan att äta. Efter varje pass tog jag kosttillskottet YYYYY vilket gjorde att min återhämtning var grym. Men det är inte så väldigt mycket sådant.

Det enda jag skulle kunna tänka mig är att PT'n vill göra reklam för sig själv och hur mycket han kan hjälpa folk.

J3T69
2013-06-26, 08:57
Men lol, är det du som skrivit artikeln eller? Låter som rejält överdrivna siffror, fattar väl vem som helst.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2

Hehehe....nä så är inte fallet men jag läste just det numret:)

Past0rn
2013-06-26, 13:19
Även om det nu inte är 5,5 % på sista bilden utan kanske 8 % så är det ändå en minskning i fett med 6 kg och en ökning i fettfrimassa på 8 kg. Av dessa är kanske 2 kg vätska. Hur som helst måste det ses som ett bra resultat.

Utan att dra för stora slutsatser från ett fall kan man ändå konstatera att det är fullt möjligt under en tid att förbränna en relativt stor mängd fett samtidigt som man bygger en relativt stor muskelmassa. Speciellt om personen inte ligger på en alltför låg fettprocent från början.

Jag tycker generellt och även på detta forum att det är en alltför stor tro att du måste välja att minska i fettmassa eller öka i muskelmassa, att det skulle vara svårt att göra båda samtidigt.

Beemel
2013-06-26, 14:12
Även om det nu inte är 5,5 % på sista bilden utan kanske 8 % så är det ändå en minskning i fett med 6 kg och en ökning i fettfrimassa på 8 kg. Av dessa är kanske 2 kg vätska. Hur som helst måste det ses som ett bra resultat.

Utan att dra för stora slutsatser från ett fall kan man ändå konstatera att det är fullt möjligt under en tid att förbränna en relativt stor mängd fett samtidigt som man bygger en relativt stor muskelmassa. Speciellt om personen inte ligger på en alltför låg fettprocent från början.

Jag tycker generellt och även på detta forum att det är en alltför stor tro att du måste välja att minska i fettmassa eller öka i muskelmassa, att det skulle vara svårt att göra båda samtidigt.

Klart det går, Jag har själv gjort det. Men att lägga på sig 10 kg muskler på 12 veckor på kcal-underskott. Tror att det är fler än folk på detta forum som ställer sig skeptiska till den ekvationen.